آموزش

آموزش تبدیل و تنظیم برای نوشتن اعداد فارسی در ورد

اگر شما از نرم افزار ورد استفاده میکنید ممکن است بخواهید اعداد انگلیسی 🔢 را به صورت فارسی بنویسید برای همین در این مطلب از لینک 2 دانلودبه آموزش تبدیل و تنظیم برای نوشتن اعداد فارسی در ورد میپردازیم.

نحوه تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در ورد

How to Convert English Numbers to Persian in Word

نرم افزار ورد (Word) یکی از نرم افزار های پرکاربرد ویندوز است که شما میتوانید برای کارهای خود از این نرم افزار استفاده کنید. برنامه ورد به صورت پیشفرض طوری تنظیم شده است تا تمام اعداد را به صورت انگلیسی بنویسد. اگر شما نیاز دارید که در نوشته خود از اعداد فارسی استفاده کنید باید تغییر زبان عدد ها را به صورت دستی انجام دهید. در ادامه به بررسی دو روش تنظیم ورد برای نوشتن اعداد فارسی میپردازیم.

تنظیم ورد برای نوشتن اعداد فارسی

اگر میخواهید در نرم افزار ورد متن فارسی و انگلسی در کنار هم بنویسید و به هم ریخته نشود میتوانید مطلب آموزش تایپ انگلیسی و فارسی کنار هم در ورد بدون به هم ریختگی کلمات را مطالعه کنید.

نحوه فارسی شدن اعداد در ورد ۲۰۱۰، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶

نحوه تبدیل اعداد به فارسی ورد در نسخه های ۲۰۱۰، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ با یک روش است و تفاوتی ندارد. برای انجام این کار ابتدا برنامه ورد را باز کنید. برای باز کردن ورد میتوانید منو Start را باز کنید. در کادر جست جو Word را تایپ کنید. روی نتیجه آن کلیک کنید تا باز شود. بعد از باز شدن برنامه ورد در بالای صفحه یک منو مشاهده میکنید. از منو بالا به تب File بروید.

نحوه تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در ورد

در صفحه باز شده از کادر سمت چپ روی Options کلیک کنید تا تنظیمات نرم افزار ورد برای شما باز شود.

تنظیم ورد برای نوشتن اعداد فارسی

بعد از باز شدن کادر Word Options در سمت چپ صفحه گزینه Advanced را انتخاب کنید. حالا در سمت راست، صفحه را به پایین بکشید تا بخش Show Document Content را مشاهده کنید. در بخش Show Document Content منو کشویی Numeral را باز کنید. در اینجا شما چهار گزینه مشاهده میکنید که میتوانید بر اساس نیاز خود آن را تنظیم کنید. این چهار گزینه عبارتست از:

  • Arabic: با انتخاب این گزینه چه کیبورد شما فارسی باشد و چه انگلیسی اعداد فقط به صورت انگلیسی نوشته میشوند.
  • Hindi: با انتخاب این گزینه نیز اعداد همواره به صورت فارسی نوشته میشوند.
  • Context: اگر میخواهید از هر دو زبان انگلیسی و فارسی در نوشته خود استفاده کنید این بهترین گزینه برای شماست. زمانی که Numeral را روی این گزینه قرار میدهید اگر زبان کیبورد شما فارسی باشد اعداد به صورت فارسی و اگر انگلیسی باشد به صورت انگلیسی نوشته میشوند.
  • System: آخرین گزینه این بخش یعنی System باعث میشود اعداد در ورد طبق تنظیمات ویندوز نوشته شوند. برای دیدن این تنظیمات Control Panel را ابتدا باز کنید و به قسمت Region and Language بروید.

فارسی شدن اعداد در ورد

بعد از تنظیم روی هر گزینه میتوانید ببینید که اعداد مطابق گزینه انتخاب شده نوشته میشوند. اگر فایل خود را به کامپیوتر دیگری منتقل کردید مطمئن شوید که تنظیمات کامپیوتر دوم هم مثل تنظیمات شما باشد تا اعداد به صورت درست نشان داده شوند.

تنظیم ورد برای نوشتن اعداد فارسی با ابزار Replace

یکی دیگر از روش هایی که شما میتوانید برای فارسی نوشتن اعداد در ورد از آن استفاده کنید ابزار Replace است. برای استفاده از این ابزار و تنظیم اعداد فارسی در ورد مجددا ابتدا فایل ورد خود را باز کنید. مانند روش قبل Numeral را روی Context تنظیم کنید. بعد از آن از طریق منو بالای صفحه به تب Home بروید و روی Editing کلیک کنید تا چند گزینه به شما نمایش داده شود. از بین گزینه ها Replace را انتخاب کنید. در کادر باز شده ابتدا از بالای آن Replace را انتخاب و بعد روی More کلیک کنید.

فارسی شماره صفحه در ورد

همچنین میتوانید از کلید های میانبر استفاده کنید. در صفحه اصلی ورد کلید های Ctrl+ F را از روی کیبورد خود فشار دهید و بعد از باز شدن کادر Navigation بر روی فلش کوچک به سمت پایین کلیک کنید. گزینه Replace را انتخاب کنید. از قسمت بالا Replace و بعد More را انتخاب کنید.

تبدیل اعداد به فارسی ورد

بعد از اینکه تنظیمات بیشتر برای شما باز شد روی کادر Find What کلیک کنید و از طریق منوی کشویی Format گزینه Language را انتخاب کنید. در کادر Find Language گزینه English را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید.

فارسی نوشتن اعداد در ورد

حالا بر روی Special کلیک کنید تا یک منو برای شما باز شود. از منو باز شده گزینه Any Digit را انتخاب کنید. با این کار میبینید که در کادر Find What مقدار #^ نوشته شده است.

فارسی کردن اعداد در ورد

در مرحله آخر کادر Replace With را انتخاب کنید و از طریق منوی کشویی Format گزینه Language را انتخاب کنید تا منو زبان ها برای شما باز شود. در کادر Find Language گزینه Persian را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید. برای ذخیره شدن تغییرات روی Replace All کلیک کنید. بعد از تکمیل مراحل میبینید که تمام اعداد از انگلیسی به فارسی تبدیل شده اند. برای جابه جایی این دو زبان و تبدیل اعداد فارسی به انگلیسی کافیست مراحل بالا را طی کنید و جای زبان ها را جابه جا کنید.

تنظیم اعداد فارسی در ورد

همچنین مطلب ۶ روش حل مشکل با نوشتن حرف پ فارسی در کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر میتواند برای شما مفید باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز راجع به نحوه تنظیم نوشتن اعداد فارسی در ورد صحبت کردیم. آیا شما توانستید از روش های بالا برای فارسی کردن اعداد در ورد استفاده کنید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه تغییر فونت اعداد در ورد در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا