آموزش
موضوعات داغ

پرورش جلبک – پرورش جلبک مسیری نو برای کارآفرینی و درآمدزایی

پرورش جلبک اسپیرولینا

پرورش جلبک مسیری نو برای کارآفرینی و درآمدزایی

تا مدتی قبل، وقتی اسم جلبک به میان می آمد افراد جلبک های سبز کف حوض را به خاطر می آوردند اما به مرور زمان، محققان خواص و قابلیت های بسیاری را در جلبک ها کشف کرده اند که موجب شده امروزه کشت و پرورش جلبک ها به صورت اختصاصی انجام می شود و در صنایع مختلف استفاده شود.

جلبک ها به دو دسته ریزجلبک ها یا جلبک های تک سلولی و ماکروجلبک یا همان جلبک های دریایی تقسیم می‌شوند. دنیای ریزجلبک ها بسیار متنوع است، برای مثال می توان به پرورش جلبک اسپیرولینا و کلرلا اشاره کرد که این روزها بازار داغی دارد و مصرف آن ها به عنوان مکمل غذایی پیشنهاد می شود. ماکروجلبک ها مانند جلبک گراسیلاریا که ترکیب آگار از آن استخراج می ‌شود و کاربرد فراوانی در صنایع غذایی و شیرینی دارد.

پرورش جلبک
پرورش جلبک

پرورش جلبک

بیش از ۴۰۰۰۰ گونه ریز جلبک تا کنون شناسایی شده است که هر کدام دارای ویژگی های متفاوتی هستند که کاربردهای مختلف را شکل داده اند. پژوهشگران و محققان بسیاری از جلبک ها را برای تحقیقات در زمینه ترکیبات موثره آن ها و به کارگیری از این ترکیبات در صنایع مختلف استفاده می کنند.

ریزجلبک ها را می توان در مقیاس کوچک مانند یک بطری آب تا درون استخرهای بزرگ پرورش داد. پرورش ریزجلبک ها در مقیاس بزرگ و صنعتی باید زیر نظر متخصص و مطابق اصول و شرایط بهداشتی خاصی صورت گیرد تا بیشترین و با کیفیت ترین محصول به دست آید.

نکات مهم در پرورش ریزجلبک ها استفاده از استوک یا بذر جلبک، محیط کشت با کیفیت، هوادهی و نوردهی مناسب است. ریزجلبک ها پس از تولید به صورت خمیر یا رشته های خشک شده یا پودر ارایه می شوند. امروزه پرورش جلبک ها به خصوص اسپیرولینا در جهان و ایران رشد کرده و باعث کارافرینی و درآمدزایی در این حوزه شده است.

شیوه پرورش ماکروجلبک ها و ریزجلبک ها با هم تفاوت دارد. پرورش ماکروجلبک ها در بستر دریاها صورت می گیرد و با کاشتن بذر جلبک ها در منطقه محافظت شده در سواحل، جلبک ها از ترکیبات غذایی دریا استفاده کرده و رشد می کنند. در نهایت در زمان های مشخصی ماکروجلبک ها برداشت می شود.

برخلاف نیاز فراوان کشور به فراورده های حاصل از ماکروجلبک ها و واردات حجم بالایی از این فراورده ها از خارج کشور، کشت و پرورش ماکروجلبک ها در ایران هنوز محقق نشده است. اگر دنبال شغل پر درآمد و کم هزینه هستید می توانید از پتانسیل سواحل جنوبی کشور در پرورش ماکروجلبک ها استفاده کنید و یک کسب و کار پر رونق و حتی صادراتی راه اندازی کنید.

بانک های جلبک

به توجه به کاربرد ریزجلبک ها در صنایع مختلف و اهمیت آن ها از جهات درآمدزایی و سازگاری با محیط زیست، امروزه در دنیا بانک های جلبک یا کلکسیون های جلبک شکل گرفته اند. این بانک ها گونه های مختلف جلبک را جمع آوری و نگه داری می کنند تا در اختیار علاقه مندان و محققان قرار دهند. افرادی که خواهان پرورش جلبک ها هستند، می توانند بذر اولیه جلبک را از این بانک ها تهیه کنند.

برخی از بانک های جلبک خدمات دیگری مانند مشاوره در زمینه پرورش جلبک، فروش تجهیزات لازم در این زمینه را نیز ارائه می دهند. در ایران نیز بانک های جلبک متعددی مانند بانک جلبک آلگی پرشیا وجود دارند که امر خدمات رسانی در زمینه جلبک را انجام می دهند. صاحبان کسب و کار در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی، کود کشاورزی، غذای دام و طیور و تصفیه پساب که از جلبک در محصولات خود استفاده می کنند، جلبک مورد نظر خود را می توانند از بانک های جلبک تهیه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا