آموزش

بررسی: آیا آهنربا برای بدن ضرر دارد؟

انسان‌ها به معنای واقعی کلمه با میدان‌های الکترومغناطیسی ⚡ احاطه شده است و در آن زندگی می‌کند. حتی سیستم عصبی انسان نیز چنین میدانی را تولید می‌کند و ما به صورت بالقوه مستعد میدان‌های مغناطیسی هستیم. حال این سوال پیش می‌آید که جریان مغناطیسی که توسط آهنربا ایجاد می‌شود، سلامتی انسان را به خطر می اندازد؟ در این مطلب از لینک 2 دانلودبه بررسی آیا آهنربا برای بدن ضرر دارد؟ میپردازیم.

مضرات آهنربا برای بدن

?Do Magnets Have Any Effects on Human Body

بدن انسان با فعالیت الکتریکی در اعصاب و حرکت یون‌ها بین سلول‌ها زنده است. وقتی بدن در یک میدان مغناطیسی قرار بگیرد، می‌توان اثرات قابل اندازه‌گیری را روی آن متوجه شد. با این حال، برخی معتقد هستند که حتی قرار گرفتن در میدان‌های مغناطیسی در درازمدت هم نمی‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی انسان بگذارد. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه این سوال میپردازیم که آیا آهنربا برای بدن ضرر دارد؟ با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

آهنربای مگنت و… چه تاثیر منفی بر بدن دارد؟

ضرر آهنربا برای بدن

خود زمین مانند یک آهن ربای غول پیکر است. یک توپ چرخان آهن مایع در مرکز زمین قرار دارد که میدان مغناطیسی وسیعی ایجاد می‌کند. همین توپ آهنی است که سوزن قطب نما را تکان می‌دهد. در عین حال، قطب نمای درونی پرندگان مهاجر، خفاش‌ها و سایر حیوانات را هم هدایت می‌کند. انسان‌ها نیز همیشه در دنیای صنعت با خطور برق، سیستم‌های حمل و نقل، لوازم الکتریکی و تجهیزات پزشکی میدان مغناطیسی تولید کرده‌اند.

ممکن است نتوانیم میدان مغناطیسی اطرافمان را ببینیم، بشنویم، احساس کنیم یا بچشیم اما آیا آهن ربا برای قلب ضرر دارد؟ یا روی بخش‌های دیگر بدن تاثیر منفی می‌گذارد؟ زمانی که یک ذره باردار مانند الکترون یا پروتون حرکت می‌کند، میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود. از آنجایی که جریان‌های الکتریکی که از مخلوط کن، سشوار، سیم‌های درون دیوار خانه و… عبور می‌کنند دارای الکترون جاری هستند، همگی میدان‌های مغناطیسی را تولید می‌کنند.

از طریق این منابع، هر فرد در طول روز به صورت متوسط در معرض میدان‌های مغناطیسی با قدرت ۰٫۱ میکروتسلا قرار می‌گیرد. در حالی که میدان مغناطیسی زمین که ما همیشه در معرض آن قرار می‌گیریم، حدود ۵۰۰ برابر قوی‌تر است! این مسئله یعنی آن چه شما به صورت روزانه و در حالت عادی در معرض آن قرار می‌گیرید، بسیار ناچیز است.

هر از گاهی یک مطالعه علمی درباره ارتباط بین زندگی در نزدیکی خطوط برق فشار قوی و بیماری‌ها انجام می‌شود. در برخی مطالعات آمده است که افزایش خطر ابتلا به لوسمی در دوران کودکی از شایع‌ترین پیامدهای آن است. اما آیا این خطر واقعی است؟ تشخیص آن بسیار سخت است! هنوز مکانیسمی کشف نشده است که بتواند چنین میدان مغناطیسی ضعیفی را به درستی تست کند. برای همین هم نمی‌توان بر مبنای چنینی شواهد ضعیفی دستورالعمل‌هایی برای دور کردن چنین چیزهایی از زندگی انسان‌ها ارائه داد.

مضرات میدان مغناطیسی زمین چیست؟

مضرات میدان مغناطیسی زمین

ما همیشه در معرض میدان مغناطیسی زمین قرار داریم و تحت تاثیر آن هستیم. نتایج یک آزمایش نشان داده است که قرار دادن انسان در محفظه‌ای با نسخه شبیه سازی شده از میدان مغناطیسی زمین و سپس معکوس کردن آن می‌تواند موجب تغییراتی در امواج آلفای مغز فرد شود. اما شواهد کمی مبنی بر تاثیر این امر بر رفتار وجود دارد.

قدرت مغناطیسی سطح زمین بین ۳۰ الی ۶۰ میکرو تسلا است. میدان‌های لوازم خانگی و منابع محیطی مانند دکل‌های تلفن همراه و خطوط برق معمولا حدود ۱۰۰۰ برابر قدرت مغناطیسی زمین هستند. ادعاهایی مبنی بر نگرانی‌های بهداشتی در این زمینه وجود دارد اما مدرک موثقی برای خطرناک بودن آن‌ها وجود ندارد.

میدان‌های مغناطیسی ضعیف و استاتیک و همچنین میدان‌ های مغناطیسی پالسی برای تقویت و بهبود استخوان استفاده می‌شوند. زیرا به نظر می‌رسد که فعالیت سلول‌های مرتبط با تولید استخوان و غضروف را افزایش می‌دهد. از تحریک مغناطیسی مغز (TMS) با فعالیت الکتریکی در آکسون‌های عصبی در قشر حرکتی نیز برای ارائه شواهدی در تغییرات ناشی از شرایط سیستم عصبی مانند MS و سکته مغزی استفاده می‌شود.

استفاده از آن در طی چند هفته هم می‌تواند برای درمان بیماری‌ های روانی مانند افسردگی و اعتیاد مفید باشد. بر خلاف تحریک الکتریکی، تحریک مغناطیسی بدون درد و بیهوشی انجام می‌شود.

برای مطالعه درباره تاثیر آهنربا بر کارت اعتباری، مطلب تاثیر آهنربا بر کارت اعتباری و عابر بانک را مطالعه کنید.

تاثیر آهنربا بر مغز و بدن انسان و آستانه درست قرارگیری در معرض میدان مغناطیسی: بخش اول

تاثیر آهنربا بر مغز

تیمی از دانشمندان برای تعیین آستانه قرارگیری در معرض میدان مغناطیسی تلاش کرده‌اند. به گفته دانشمندان کوچک‌ترین میدان مغناطیسی که به طور قابل اعتمادی نشان داده است که می‌تواند موجب ایجاد واکنش در انسان شود، حدود ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ میکروتسلا است. البته برای ایجاد تاثیر، میدان نمی‌تواند مانند میدان مغناطیسی زمین ساکن باشد. بلکه باید در طول زمان جهت خود را تغییر دهد.

زمانی که این میدان‌های مغناطیسی قوی و با تغییر جهت به سمت انسان هدایت می‌شوند، جریان‌های الکتریکی کوچکی شروع به عبور از بدن می‌کنند. بالاتر از این آستانه، جریان‌ها می‌توانند سلول‌های فوق حساس شبکیه را تحریک کنند. در این حالت، انسان فکر می‌کند که نور سفیدی در چشم سوسو می‌زند. این نور حتی در تاریکی هم احساس می‌شود. این توهمات بصری مگنتوفسفن نام دارند.

میدان‌های مغناطیسی که توسط اسکنرهای پزشکی استفاده می‌شوند، حدود ۱۰۰۰۰۰ برابر قوی‌تر از میدان مغناطیسی زمین هستند.

یک اسکنر بزرگ MRI در واقع یک آهنربای غول پیکر است که میدان مغناطیسی قدرتمندی در حدود ۳ تسلا تولید می‌کند. این مقدار میلیون‌ها بار بزرگ‌تر از میدان‌هایی است که معمولا در معرض آن‌ها هستیم. اما از آنجایی که که این میدان مغناطیسی، ساکن است، اسکنرهای MRI هیچ اثر قابل‌توجهی روی بدن اعمال نمی‌کنند. با این حال، اگر بیمار داخل اسکنر، به سرعت سر خود را به جلو و عقب حرکت بدهد، این تغییر ایجاد می‌شود. در این حالت می‌توانید مگنتوفسفن را درک کنید.

حرکت سریع باعث ایجاد یک میدان متغیر در زمان می‌شود. بنابراین با انجام این کار، جریان‌هایی را در ساختارهای مختلف مغز تولید می‌کنید که موجب بروز تهوع، از دست دادن تعادل و ایجاد طعم فلز در دهان یا در برخی موارد مگنتوفسفن می‌شود. البته این اثرات موقتی هستند و شدت آن‌ها می‌تواند از انسانی به انسان دیگر متفاوت باشد.

تاثیر آهنربا بر مغز و بدن انسان و آستانه درست قرارگیری در معرض میدان مغناطیسی: بخش دوم

میدان‌های مغناطیسی مرتبط با MRI و TMS قوی‌ ترین میدان‌ های مغناطیسی هستند که یک انسان ممکن است به طور واقعی در معرض آن‌ها قرار بگیرد. با این حال، این موارد نسبت به میدان‌هایی که خارج از سیاره ما وجود دارند، بسیار ناچیز هستند. به عنوان مثال، ستاره نوترونی وجود دارد که میدان مغناطیسی آن هزار تریلیون بار قوی‌تر از زمین است. اگر بدن انسان در معرض یک میدان مغناطیسی قوی قرار بگیرد، تمامی بارهای مثبت بدن به یک سمت و تمامی بارهای منفی آن به سمت دیگر می‌روند. اتم‌های کروی به کل بیضی کشیده می‌ شوند و در نهایت شبیه به مدادهای نازکی می‌شوند.

این تغییر شدید شکل با شیمی پایه تداخل پیدا می‌کند و باعث می‌ شود نیروها و برهمکنش‌ های طبیعی بین اتم‌ها و مولکول‌ ها در بدن از بین بروند. در این حالت کل سیستم عصبی انسان از کار می‌افتد زیرا دیگر نمی‌تواند در سراسر بدن شما حرکت کند. در نتیجه، انسان از بین می‌رود و می‌ میرد. البته اطراف زمین تا فاصله چند صد سال نوری بررسی شده است و فاقد خاصیت مغناطیسی است. نزدیک‌ترین میدان مغناطیسی به زمین ده هزار سال نوری با ما فاصله دارد. در نتیجه، هیچ خطری انسان را تهدید نمی‌کند.

موارد منع مگنت تراپی و استفاده از آهنربای نئودیمیوم: بخش اول

تاثیر آهنربا بر مغز

نتودیمیم یک عنصر شیمیایی است که در سال ۱۸۸۵ کشف شد. از این آهنربا در بخش سلامت بسیار زیاد استفاده می‌شود و در دستگاه‌های پزشکی قرار می‌گیرد. تصور می‌شود این آهنربا دارای اثر درمانی است و به آن اهنربای جادویی نیز می‌گویند. حتی ناسا نیز از این آهنربا برای حفظ سلامتی عضلانی فضانوردان در طوب پروازهای فضایی استفاده می‌کند.

این آهنربا دارای نیروی کششی و فشار زیادی است و به عنوان یک وسیله مولد حرکت در درمان‌های مربوط به ارتودنسی نیز استفاده می‌شود. گزارش شده است که میدان‌های مغناطیسی ساکن باعث تحریک تشیل استخوان از طریق تمایز یا فعال‌سازی استئوبلاستیک می‌شوند. در ادامه اثرات این آهنربا را بر سلامت و استفاده پزشکی بررسی می‌کنیم.

سیستم قلبی عروقی

گزارش شده است که جریان گلبول‌های قرمز در مویرگ‌های عضلانی اسکلتی که در معرض میدان‌های مغناطیسی استاتیک قوی قرار دارند، کاهش یافته است. در مطالعه‌ای آمده است که جریان خون و تراکم رگ های خونی یک تومور با استفاده از میدان های مغناطیسی ساکن درمان شده است. در همین مطالعه نشان داده شده است که پلاکت ها و چسبندگی در عضلات اسکلتی غیرتوموری که در معرض میدان های مغناطیسی ساکن هستند، فعال شده‌اند و همین امر موجب افزایش آن‌ها شده است. تصور می‌شود که میدان های مغناطیسی تولید شده توسط آهنربای نئودیمیم باعث افزایش ریزگردش می‌شود اما اثرات آن به وضوح مشخص نیست.

گفته می‌شود استفاده از این آهنربا در عمل‌های جراحی قلب می‌تواند موجب کاهش ریسک شود. هر چند تا کنون آزمایش‌های مختلفی روی حیوانات انجام شده است اما باید تحقیقات وسیع‌ تری انجام شود تا بتوان به صورت قاطعانه نتیجه‌گیری کرد.

موارد منع مگنت تراپی و استفاده از آهنربای نئودیمیوم: بخش دوم

عوارض آهن ربا برای بدن

سیستم عصبی

در ادامه ضرر آهنربا برای بدن، به تاثیر این آهنربا بر سیستم عصبی می‌پردازیم. از این آهن ربا می‌توان بای تولید میدان‌های مغناطیسی در تحقیقات فعالیت الکتریکی عصبی استفاده کرد. rTMS یک روش درمانی تایید شده و موثر برای افسردگی شدید است. sTMS که شکل اصلاح شده rTMS است نیز برای درمان همان بیماری آزمایش شده است. در TMS از این آهنربا استفاده شده است و بر خلاف روش درمان تشنج الکتریکی برای افسردگی شدید، نیاز به بیهوشی ندارد.

گفته می‌شود قرار دادن این آهنربا روی پلک بالا و پایین در درمان لاگوفتالموس موثر است. با این حال از این آهنربا برای مغناطیس درمانی در کاهش علائم وازوموتور یائسگی هم استفاده شده که تاثیری در روند درمان نداشته است.

در مطالعاتی از آهن ربا برای درمان تارهای صوتی استفاده شده است. هنوز این مطالعات در سطح آزمایشات حیوانی قرار دارد اما نتایج موثری داشته است.

سیستم اسکلت، ماهیچه و مفاصل

در آزمایشات حیوانی، ایمپلنت‌هایی که دارای این آهن ربا هستند موجب تقویت نخاع و بافت اطراف استخوان شده‌اند. حتی می‌توان از این آهنربا برای درمان مچ استفاده کرد و آن را در مچ‌بندهای مخصوص قرار داد. این آهنربا در تسکین درد آرتریت موثر نیست اما می‌تواند قدرت مچ دست را افزایش دهد.

دستگاه گوارش

حتی از این آهن ربا برای درمان تومورهای روده بزرگ از طریق آندوسکوپی هم استفاده شده است. این آن ربا کمک کرده است تا دسترسی جراح به تومور راحت‌تر شود.

موارد منع مگنت تراپی و استفاده از آهنربای نئودیمیوم: بخش سوم

درست است که این آهن ربا می تواند در بخش پزشکی بسیار موثر باشد اما خطراتی هم دارد. آهنربایی که بلعیده شود می‌تواند صدمات زیادی به فرد وارد کند. در برخی موارد باید آهن ربا را با جراحی خارج کرد. اصولا این کودکان هستند که در معرض خطرات این چنینی قرار می‌گیرند. در برخی موارد آهن ربا می‌تواند متلاشی شود. مخصوصا زمانی که از آن در تولید برق استفاده شود. با این حال باید گفت که اثرات مفید آهن ربا بسیار بیشتر از مضرات آن است. اصولا مضرات آن ربا زمانی خود را نشان می‌دهد که در اثر حادثه‌ای منفجر شود، بلعیده شود یا اتفاقی این چنینی بیفتد. در مجموع، تغییراتی که این آهن رباها ایجاد کرده‌اند، مفید است و می‌توانند تغییرات عظیمی در بخش‌های مختلف صنعتی ایجاد کنند و زندگی ما را راحت تر کنند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از لینک 2 دانلودعوارض آهن ربا برای بدن را بررسی کردیم. همان طور که گفتیم شواهدی مبنی بر خطرناک بودن میدان های مغناطیسی اطراف ما وجود ندارد. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا