آموزش

راهنما: برای خرید هاست سایت باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

تصمیم‌گیری در مورد انتخاب هاست مناسب برای وب‌ سایت 🌐 می‌ تواند کار دشواری باشد. شما باید عناصر مختلفی را در نظر بگیرید و بررسی کنید تا در نهایت بهترین انتخاب را انجام دهید. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه سوال برای خرید هاست برای سایت باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ پاسخ می‌دهیم و مشخصات مختلف یک هاست خوب را بررسی می‌کنیم.

راهنمای خرید و نکات مهم در انتخاب هاست

Important Factors to Consider Before Choosing a Web Host

اگر می‌خواهید یک سایت با قابلیت‌ های مناسب، سرعت بالا و… داشته باشید، باید هاست آن را با دقت انتخاب کنید. شرکت‌های مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید از میان آن‌ها هاست خود را انتخاب کنید اما هر کدام از این شرکت‌ها ویژگی‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند. برای انتخاب هاست باید فهرست بلندبالایی از ویژگی‌ها را بررسی کنید. در این مطلب از لینک 2 دانلودنکات مهم هنگام خرید هاست را بررسی می‌کنیم و این ویژگی‌ها را با هم بررسی می‌کنیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

راهنمای خرید هاست برای وردپرس و…

برای خرید هاست برای سایت باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

هاست‌ها انواع مختلفی دارند. اگر نیاز به سرعت بالا، فضای ذخیره‌سازی زیاد و ویژگی‌های اختصاصی این چنینی ندارید، می‌توانید از هاست‌ های اشتراکی استفاده کنید. این هاست‌ها ارزان هستند. به مراتب مشکلات این هاست‌ها هم بیشتر است زیرا منابع را با سایر سایت‌ها شریک شده‌اید. سایت‌های بیزنس‌های بزرگ‌تر باید از VPS یا هاست اختصاصی استفاده کنند. هزینه این هاست‌ها بیشتر است و کیفیت بالاتری دارند. VPS هم هاستی اشتراکی است اما سایت‌های کمتری در آن حضور دارند. Dedicated hosting یا میزبانی اختصاصی هاستی است که تنها به یک سایت تعلق دارد. در نتیجه، قیمت بالاتری دارد اما تمامی قدرت سرو در اختیار سایت شما خواهد بود.

هاست Reseller به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت بیزنس خود را ایجاد کنید و نگران زیرساخت‌های آن نباشید. وردپرس نیز به شما این امکان را می‌دهد تا سایت خود را در محیطی بسازید که از محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا برخوردار است. شما باید با توجه به نکات انتخاب هاست، بهترین مورد را برگزینید. در ادامه این موارد را دقیق‌تر توضیح می‌دهیم.

نکات مهم در انتخاب هاست: SSD یا HDD

اگر می‌خواهید از هاست اشتراکی استفاده کنید، احتمالا سرور HDD که سنتی است، به شما اختصاص داده می‌شود. این سرور می‌تواند میزان زیادی ذخیره‌سازی ارزان در اختیار مشترکین قرار دهد. هر چه به سمت هاست‌های پیشرفته‌تر بروید، سرور نیز بهتر خواهد شد و به SSD تبدیل می‌شود. این سرورها سریع و روان هستند و قیمت بالاتری دارند اما حافظه ذخیره‌سازی کمتری دارند. به عنوان مثال، سرورهای SSD یک ترابایتی سخت پیدا می‌شوند. در صورتی که این عدد در HDD معمول است.

از نکات مهم در انتخاب هاست این است که تقریبا تمامی هاست‌ها از سیستم عامل لینوکس برای تقویت سرورها استفاده می‌کنند و این مورد را ارائه می‌دهند. در واقع، تقریبا همه هاست‌ها دارای سیستم عامل متن باز رایگان هستند. در مقابل لینوکس، ویندوز قرار دارد. اگر سایت شما به فریم ورک ASP یا ASP.NET نیاز دارد، باید از ویندوز استفاده کنید. این یعنی صفحات وب سایت شما و محتوایی که می‌نویسید، فقط در محیط ویندوز کار می‌کنند. همچنین می‌توانید از برنامه‌های مایکروسافت هم به صورت ادغام شده با سرور استفاده کنید. نکه منفی این است که سرورهای ویندوز با نرم‌افزارهای متن باز لینوکس سازگار نیستند. هزینه سرورهای مبتنی بر ویندوز نیز بیشتر از لینوکس است.

راهنمای خرید هاست: قیمت

یکی از مهم‌ترین نکات انتخاب هاست توجه به قیمت آن است. قیمت‌ها با توجه به امکانات متفاوت خواهد بود. در دنیای هاست‌ها نیز هر ارزانی دلیلی دارد و اگر می‌خواهید هاستی برای سایت خود داشته باشید که پشتیبانی قوی و سخت‌افزارهای باکیفیت داشته باشد، باید هزینه قابل توجهی را در نظر داشته باشید. پیش از خرید ویژگی‌های هر هاست را بررسی کنید و سپس قیمت‌ها را مقایسه کنید.

همچنین مطمئن شوید که قانونی برای باز پس گرفتن هزینه در صورت عدم ارائه خدمات مناسب وجود داشته باشد. در صورت عدم ارائه خدمات مناسب، شما باید بتوانید هزینه‌ای را که متقبل شدید، از شرکت پس بگیرید.

راهنمای خرید هاست: توجه به تناسب ذات سایت با منطقه تمرکز هاست و آینده‌نگری

نکات مهم هنگام خرید هاست

از دیگر نکات انتخاب هاست، توجه به تناسب موضوع سایت شما با حوزه تمرکز هاست است. هر هاستی قرار نیست مناسب سایت شما باشد. ابتدا باید این مسئله را در نظر بگیرید که موضوع سایت شما چیست و آیا هاستی که انتخاب می‌کنید، در آن حوزه خوب عمل می‌کند یا نه؟ آیا می‌تواند خواسته‌های شما را برآورده کند؟

هاستی که انتخاب می‌کنید باید بتواند ایده‌های شما را برای آینده برآورده کند. به عنوان مثال، با بالا رفتن فروش، آیا می‌توانید همچنان از آن هاست استفاده کنید و آن هاست قابلیت انتقال ترافیک مناسب به سایت شما را دارد؟ انتقال از یک هاست به هاستی دیگر کار دشوار و زمانبری است! در نتیجه، از همان ابتدا کمی بلند پروازانه فکر کنید و اهداف بزرگ خود را در نظر بگیرید. آیا هاست شما VPS دارد یا Dedicated Server؟ آیا آن‌ها می‌توانند حساب شما را به راحتی ارتقا بدهند؟

راهنمایی خرید هاست: مشخصات فنی و محدودیت‌ها

از دیگر نکات مهم هنگام خرید هاست، توجه به مشخصات فنی و محدودیت‌های آن است. سایت خود را به خوبی بررسی کنید و ببینید که چه می‌خواهید و به چه چیزهایی نیاز دارید. سپس هاستی را انتخاب کنید که RAM، قدرت پردازش و فضای کافی برای پاسخگویی به تمامی نیازهای شما را داشته باشد. هر هاست ویژگی‌هایی دارد که شاید تمامی آن‌ها به درد شما نخورند یا برخی از قابلیت‌ها را نداشته باشد.

برخی از هاست‌ها دارای Website builder هستند و به شما اجازه می‌دهند تا بتوانید سایت را خودتان طراحی کنید. به میزان حافظه آن نیز توجه کنید. اگر سایتی دارید که باید در آن ویدیوهای زیاد، تصاویر یا فایل‌های بزرگ آپلود کنید، به حافظه زیادی نیاز خواهید داشت. به این نکته توجه کنید که شرکت‌ها به مشترکان اجازه نمی‌دهند که از هاست صرفا به عنوان فضای ذخیره سازی استفاده شود.

یک سایت خوب پشتیبانی قوی خواهد داشت. برای این کار ابزارهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید با آن‌ها در مطلب بهترین سیستم چت و گفتگوی آنلاین برای سایت و وبلاگ آشنا شوید.

راهنما خرید هاست: پشتیبانی فنی

پشتیبانی فنی از دیگر نکاتی برای خرید هاست است که باید به آن توجه شود. این نکته بسیار مهم است زیرا زمانی که سایت شما به هر دلیلی دچار مشکل شود، پشتیبانی فنی هاست است که به دادتان خواهد رسید. وقتی مشکلی پیش بیاید، آیا راهی برای برقراری تماس وجود دارد؟ آیا شخصی زنده و واقعی پاسخ شما را خواهد داد یا قرار است ساعت‌ها پشت خط بمانید و در نهایت، رباتی به شما بگوید که خطوط اشغال است؟ حتی اگر افرادی وجود داشته باشد، آیا می‌توانند مشکل شما را برطرف کنند؟

حتما به این نکته توجه کنید که با چه روش‌هایی می‌توانید از پشتیبانی فنی کمک بگیرید. آیا خدمات‌رسانی ۲۴ ساعته و در همه روز هفته خواهد بود؟ آیا میزان رضایت مشتریان بالا است؟ نظرات مشتریان فعلی و سابق هاست را در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت مطالعه کنید و درباره قابلیت‌های هاست از آن‌ها سوال بپرسید.

نکات انتخاب هاست: ویژگی‌ها، Add-Ons و سخت‌افزار

نکات مهم هنگام خرید هاست

پیش از انتخاب هاست از خود بپرسید که چه چیزی موجب برتری این هاست نسبت به سایر رقبا است؟ چرا فکر می‌کنید که یک هاست جذابیت بیشتری برایتان خواهد داشت؟ این نکات خرید هاست را فهرست کنید. این فهرست می‌تواند شامل مراکز داده متعدد، امنیت اطلاعات، شیوه‌های صرفه‌جویی در انرژی و… باشد.

بخش سخت‌افزاری هاست نیز بسیار اهمیت دارد. شرکت هاست از چه نوع ماشین‌هایی استفاده می‌کند؟ آیا این لوازم درجه یک و مدرن هستند؟ اگر نمی‌توانید این اطلاعات را به دست آورید، با پشتیبانی تماس بگیرید و حتما این موارد را بررسی کنید. سخت افزار هاست می‌تواند بر عملکرد سرورهای آن‌ها و همچنین سایت شما تاثیر مستقیم بگذارد.

اگر قصد طراحی سایت دارید، مطلب اصول اولیه طراحی سایت را مطالعه کنید.

نکات مهم در انتخاب هاست: کنترل پنل و رابط کاربری

کنترل پنل و رابط کاربری هم از نکات مهم در انتخاب هاست است. برای شروع کارتان باید وردپرس را نصب کنید، ایمیل را تنظیم کنید، اکانت FTP را ایجاد کنید. تمامی این موارد را باید به توانید به سادگی انجام دهید و رابط کاربری آن قدر ساده باشد که نیاز نباشد برای چنین کارهایی با پشتیبانی تماس بگیرید. آیا شرکت ارائه‌دهنده هاست از cPanel یا Plesk برای به روزرسانی و اعمال تغییرات استفاده می‌کند؟ آیا رابط کاربری پیچیده است یا می‌توان موارد مختلف را به سادگی پیدا کرد؟

راهنمای خرید هاست و امنیت: بخش اول

نکات مهم هنگام خرید هاست

قطعا امنیت از نکات مهم در انتخاب هاست است. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

حفاظت در برابر DDOS

حمله DDOS زمانی رخ می‌دهد که حجم زیادی از ترافیک به وب‌سایت شما ارسال می‌شود تا آن را آفلاین کند. این حمله می‌تواند سایت را در عرض چند ثانیه آفلاین کند. بهترین راه برای مقابله با این حمله، استفاده از Content Delivery Network (CDN) است. این ویژگی موجب می‌شود تا سرورهایی اضافی آماده باشند تا بتوانند با ارائه منابع اضافی در برابر حملات مقاومت کنند. شما می‌توانید CDN را به صورت جداگانه تهیه کنید اما بسیاری از شرکت‌ها آن را ارائه می‌دهند.

RAID

RAID تکنیکی برای ذخیره داده‌های چند هارد دیسک است. با RAID می‌توانید باعث بهبود عملکرد وب‌سایت شوید. نکته مهم این است که اگر اتفاقی برای سایت بیفتد، می‌توانید داده‌ها را بازیابی کنید. اگر سرور هاست سایت شما خراب شود، داده‌ها دست نخورده باقی خواهند ماند زیرا نسخه دیگری از آن‌ها در درایو دیگری موجود است.

نظارت بر شبکه

Network Monitoring به معنای مشاهده یک شبکه و حل مشکلات آن است. هر از گاهی مشکلات کوچکی رخ خواهد داد که هاست باید آنان را برطرف کند. باید نظارتی بر مشکلات مختلف و رفع سریع آن‌ها وجود داشته باشد. در غیر این صورت، مشکلات کوچک روی هم رفته بزرگ خواهند شد.

تفکیک مناسب در هاست مشترک

همان طور که اشاره کردیم، هاست مشترک در زمانی است که چندین وب‌سایت از یک سرور مشترک استفاده کنند. این هاست ارزان‌تر و بسته به حجم سایت شما، خدماتی ارائه می‌شود. این حالت زمانی مشکل‌ساز می‌شود که سرور مشترک به اندازه کافی تفکیک نشده باشد و مشکلات امنیتی یک سایت به سایت‌های دیگر سرایت پیدا کند. حتی ممکن است صاحب یک سایت بتواند به داده‌های دیگر سایت‌ها دسترسی پیدا کند. هر سایت باید دایرکتوری و حساب FTP مخصوص به خود را داشته باشد.

راهنمای خرید هاست و امنیت: بخش دوم

نکات مهم هنگام خرید هاست

در ادامه راهنما خرید هاست و امنیت، به موارد مهم دیگری اشاره می‌کنیم.

راه‌اندازی مجدد دستی در سرور اختصاصی

گاهی ساده‌ترین راه برای تعمیر کردن یک مشکل در کامپیوتر، ری‌استارت کردن آن است. سرورها هم چنین هستند. اگر سرور اختصاصی یا VPS را انتخاب کنید، خودتان باید این کار را انجام دهید. به این کار راه‌اندازی مجدد دستی یا Manual Reboot گفته می‌شود. اگر این قابلیت را نداشته باشید، باید از پشتیبانی بخواهید تا این کار را انجام دهد. این شیوه نیز زمانبر است.

انتقال فایل به صورت ایمن

FTP پروتکلی برای انتقال فایل بین رایانه است. به عنوان مثال، می‌توان از آن برای انتقال فایل بین رایانه و سروری که هاست یک وب‌سایت است، استفاده کرد. FTP قبلا به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفت اما پس از آن با SFTP جایگزین شد. SFTP تقریبا شبیه به آن است اما پیش از انتقال فایل‌ها آنان را رمزگذاری می‌کند. این قابلیت از حملاتی که ممکن است در هنگام انتقال فایل رخ دهد، جلوگیری می‌کند. اکثر هاست‌ها SFTP را ارائه می‌دهند. در نتیجه، هاستی را انتخاب کنید که این قابلیت را داشته باشد.

بکاپ

اکثر شرکت‌های هاست خدمات بکاپ ارائه می‌دهند. با این حال، عملکرد آن‌ها در این زمینه متفاوت است. مثلا یک شرکت ممکن است بکاپ روزانه بگیرد اما یک شرکت فقط بکاپ ماهانه ارائه دهد. هاستی را انتخاب کنید که بتوانید با آن از اطلاعات خود بکاپ بگیرید و در همین حین، محدودیت‌ها، دستی بودن یا خودکار بودن بکاپ و… را چک کنید.

قابلیت حذف بدافزار

سرورها همانند کامپیوترها دچار بدافزار می‌شوند. در نتیجه، اطلاعات شما به خطر خواهند افتاد. اسکن‌های منظم باید روی تمام فایل‌های سرور انجام شود. نتایج اسکن‌ها هم باید در اختیار مشتری‌ها قرار بگیرد. هر گاه فکر کردید سایت دچار چنین مشکلی شده است هم خدمات پشتیبانی باید به مشکل شما را برطرف کند.

راهنمای خرید هاست: پهنای باند

نکات مهم در انتخاب هاست

توجه به پهنای باند نیز از نکات مهم هنگام خرید هاست است. پهنای باند کیفیت و سطح ترافیک و داده‌های مجاز برای انتقال بین سایت شما، کاربران و اینترنت را توصیف می‌کند. هر شرکت هاست سطوح مختلفی از پهنای باند را ارائه می‌دهند. پهنای باند می‌تواند نشانه برتری یک شرکت بر دیگری باشد. شما هم باید با توجه به بازدید ماهانه سایت خود، این میزان را تشخیص دهید.

راهنمایی خرید هاست: موقعیت مکانی مرکز داده

موقعیت مکانی مرکز داده نیز از مهم‌ترین نکات خرید هاست است. هر چه مرکز داده به بازدیدکنندگان سایت شما نزدیک‌تر باشد، بارگذاری صفحه معمولا سریع‌تر انجام می‌شود. اگر همه بینندگان سایت شما از یک منطقه هستند، بهتر است نزدیک‌ترین مرکز داده به آن مکان را انتخاب کنید. اگر چنین قابلیتی وجود ندارد، می‌توانید از هاستی استفاده کنید که دارای CDN یا Content Delivery Network است. CDN موجب می‌شود تا بازدیدکنندگان سایت شما همیشه داده‌های سایت را از نزدیک‌ترین سرور به محل زندگیشان دریافت کنند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از لینک 2 دانلودنکات مهم در انتخاب هاست را بررسی کردیم. از نظر شما کدام ویژگی از بقیه مهم‌تر است؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا