آرایشی

راه های درمان منافذ باز پوست صورت در خانه

[ad_1]

منافذ باز پوست، چاله‌های کوچکی هستند که روی پوست ظاهر می‌شوند و آن را شبیه به پوست پرتقال می‌کنند. این منافذ باعث پیر و کدر به نظر رسیدن پوستتان می‌شوند و بیشتر در پوست‌های چرب ایجاد می‌شوند. به همین علت افراد زیادی به دنبال راه های درمان منافذ پوست صورت در خانه هستند.

در واقع روش‌های زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به میکرونیدلینگ، لیزر، اندولیفت و … اشاره کرد. اما روش‌های خانگی کم‌هزینه‌تر هستند و با وجود اینکه اکثر آن‌ها درمان قطعی منافذ باز پوست صورت نمی‌باشند؛ مورد استقبال افراد بسیاری قرار می‌گیرند.

در این مطلب این روش‌ها را برای شما عزیزان بیان می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

علت باز شدن منافذ پوست چیست؟

به صورت طبیعی روی سطح پوست صورت و بدن همه افراد، منافذی وجود دارند که فولیکول‌های مو و چربی از آن‌ها خارج می‌شوند. اما عواملی مانند چربی پوست، ژنتیک، پیری پوست، عدم پاکسازی مناسب آن و … باعث باز یا بزرگ‌تر شدن این منافذ شوند.

راه های درمان منافذ باز پوست صورت در خانه

در پاسخ به این سوال که برای درمان منافذ باز پوست صورت چه کنیم باید گفت محصولات متنوعی برای این کار وجود دارند؛ اما می‌توانید به جای خرید این محصولات گران‌قیمت، از روش‌های خانگی کمک بگیرید.

این راهکارها عبارتند از:

ماساژ صورت با یخ

یخ یک درمان سریع برای منافذ باز پوست است که با تحریک گردش خون، پوستتان را سالم و شاداب‌تر می‌کند. برای استفاده از این روش کافیست یک تکه یخ را روی پوست تمیز، به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه ماساژ دهید تا منافذ منقبض شوند. البته می‌توانید از آب لیمو ترش یا گوجه فرنگی یخ‌زده نیز استفاده کنید.

ماساژ تکه‌های یخ روی صورت باعث کاهش سایز منافذ صورت می‌شود؛ اما این روش برای افراد مبتلا به سینوزیت یا مننژیت توصیه نمی‌شود.

راه های درمان منافذ باز پوست صورت در خانه

ماسک ماست و عسل

ماست یک منبع غنی از اسید لاکتیک است و عسل نیز با دارا بودن پتاسیم و خواص ضد باکتریایی، فواید زیادی برای پوست دارد. یکی از راه های درمان منافذ باز پوست صورت در خانه ، استفاده از ماسک ماست و عسل است.

ماسک آلوئه‌ورا

ژل آلوئه ورا علاوه بر تغذیه پوست، چربی و آلودگی‌هایی که باعث مسدود شدن منافذ می‌شوند را نیز از بین برده و پوست را پاکسازی می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه  ماسک آلوئه ورا، از گیاه طبیعی استفاده کنید. برای این کار کافیست مقداری از ژل را روی پوستتان ماساژ دهید و پس از ۱۰ دقیقه با آب خنک بشویید.

همچنین بخوانید: فواید آلوورا

ماسک سفیده تخم مرغ

یکی از علل ایجاد منافذ باز، شل شدن پوست است و سفیده تخم مرغ با سفت کردن پوستتان، یک راه عالی برای درمان آن به شمار می‌آید. این ماسک برای درمان آکنه نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و می‌توانید دو بار در هفته از آن استفاده کنید.

برای تهیه این ماسک، یک عدد سفیده تخم مرغ را با دو قاشق غذاخوری جو دوسر و دو قاشق غذاخوری آب لیموترش مخلوط کنید تا یکدست شود. خمیر را روی صورتتان قرار دهید و پس از ۳۰ دقیقه با آب خنک بشویید.

سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل داشتن خواص فوق‌العاده در پاکسازی پوست و کاهش سایز منافذ، به عنوان یکی از روش‌های درمان قطعی منافذ باز پوست صورت شناخته می‌شود. این ترکیب، مانند یک تونر صورت ، پوست را سفت می‌کند و التهابات را از بین می‌برد.

برای تهیه این تونر، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با همان میزان آب رقیق کنید و به وسیله پنبه روی صورتتان بزنید. پس از خشک محلول روی پوست، آن را با آب بشویید.

درمان قطعی منافذ باز پوست صورت خانگی

ماسک جوش شیرین

جوش شیرین دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی بوده و علاوه بر کمک به کاهش جوش و آکنه، سلول‌های مرده پوست و ناخالصی‌های دیگر را از بین می‌برد. علاوه بر آن، جوش شیرین در تنظیم PH پوست و کاهش میزان اسید آن نیز موثر است.

برای تهیه این ماسک، دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با همان میزان آب گرم مخلوط کنید. حالا خمیر بدست آمده را روی منافذ باز پوستتان قرار دهید و به مدت ۳۰ ثانیه با حرکان دورانی ماساژ دهید. در آخرین مرحله نیز صورتتان را با آب خنک بشویید.

تاثیر ماسک جوش شیرین برای منافذ باز

پوست موز

پتاسیم و آنتی اکسیدان لوتئین موجود در پوست موز، پوستتان را نرم، جوان و شاداب می‌کند. شما می‌توانید یک روز در میان، قسمت داخلی پوست موز را روی صورتتان بکشید و پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را بشویید.

ماسک خیار

خیار یکی روش‌های درمان قطعی منافذ باز پوست صورت خانگی است. علاوه بر این، ماسک خیار در بهبود بافت پوست، تسکین و تغذیه آن، کاهش فرآیند پیری پوست و صاف و درخشان کردن آن نیز تاثیر بسزایی دارد.

برای تهیه این ماسک، چند تکه خیار را با دو قاشق غذاخوری آب لیموترش در مخلوط‌کن بریزید تا با هم به خوبی ترکیب شوند. حالا این مخلوط را ۱۵ دقیقه روی پوستتان قرار دهید و سپس با آب خنک بشویید. می‌توانید از این ماسک هفته‌ای دو تا سه بار استفاده نمایید.

درمان قطعی منافذ باز پوست صورت

ماسک مولتی‌میتانی

مولتانی‌میتی نوعی خاک رس غنی از مواد معدنی بوده که برای باز کردن منافذ مسدود شده پوست عالی است. جذب چربی اضافی پوست، سفید و درخشان کردن آن، پاک کردن عمقی پوست و از بین بردن ناخالصی‌ها از خواص این ماسک هستند.

برای تهیه این ماسک دو قاشق غذاخوری مولتانی‌میتی را مقداری گلاب یا شیر ترکیب کنید و هم بزنید تا هیچ تکه درشتی باقی نماند. لایه نازکی از خمیر بدست آمده را روی صورتتان قرار دهید و پس از ۱۵ دقیقه با آب خنک بشویید.

ماسک خاک رس

خاک رس تمام ناخالصی‌های پوست را از بین برده، آن سفت می‌کند و سایز منافذ را کاهش می‌دهد. برای تهیه این ماسک دو قاشق غذاخوری خاک رس با مقداری آب یا گلاب ترکیب کنید تا به غلظت مناسبی برسد. یک لایه از آن را روی صورتتان قرار دهید و پس از ۱۵ دقیقه با آب خنک بشویید.

ماسک خاک رس برای منافذ باز

همچنین بخوانید: درمان منافذ باز پوست صورت

اسکراب شکر

شکر با داشتن خاصیت لایه‌برداری، سلول‌های مرده پوست را از بین برده و منافذ را کوچک می‌کند. برای تهیه این اسکراب صورت یک قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای را با همان میزان آب لیموترش و عسل مخلوط کنید. روی پوست تمیز و خشکتان، به مدت ۵ دقیقه این ترکیب را ماساژ دهید و سپس با آب گرم بشویید.

روغن درخت چای

با توجه به اینکه منافذ باز بیشتر در پوست‌های چرب وجود دارند، ممکن است تصور کنید که استفاده از روغن کمکی به رفع این مشکل نمی‌کند. اما این تفکر اشتباه است و بعضی از روغن‌ها تاثیر زیادی در بستن منافذ پوست دارند. به طور مثال روغن درخت چای خاصیت قابض دارد و یکی از راه های درمان منافذ باز پوست صورت در خانه است.

سه تا چهار قطره روغن درخت چای را با یک فنجان آب مخلوط کرده و در یک بطری اسپری کوچک بریزید. بطری را در یخچال قرار دهید تا خنک شود. روی دو بار، صبح و شب، این ترکیب را مانند تونر روی صورتتان اسپری کنید.

عسل

عسل به عنوان یک قابض طبیعی عمل می‌کند منافذ باز، به ویژه در ناحیه اطراف بینی را کوچک می‌کند. یک روز در میان یا هر روز، مقداری عسل روی صورتتان بمالید و پس از ۱۵ دقیقه آن را با آب خنک شستشو دهید.

سوالات متداول در مورد درمان خانگی منافذ باز

در این مطلب، راهکارهای مختلفی را برای درمان قطعی منافذ باز پوست صورت در خانه، به شما عزیزان معرفی کردیم. شما می‌توانید با تهیه این ماسک‌ها و استفاده از آن‌ها در منزل، به راحتی پوستی صاف و درخشان داشته باشید. در این بخش نیز بعضی از سوالات متداول را باهم می‌خوانیم:

آیا می‌توان با روش‌های خانگی منافذ باز صورت را درمان کرد؟

با وجود اینکه درمان‌های خانگی، روش قطعی برای رفع این مشکل نیستند، اما انجام مداوم آن‌ها کمک زیادی به کاهش سایز منافذ خواهد کرد.

برای درمان منافذ پوست صورت چه کنیم؟

روش‌های بسیاری برای رفع این مشکل وجود دارد که در این مطلب درمان‌های خانگی را بیان کرده‌ایم؛ آن را از دست ندهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا