آموزش

5 روش عیب یابی و رفع مشکل سیم کشی تلفن برای اینترنت و..

اگر خط تلفن شما ☎️ کار نمی‌کند و بوقی نمی‌زند، باید هر چه سریع‌تر علت را پیدا کنید و مشکل را برطرف کنید. قطعی تلفن گاهی باعث قطعی اینترنت ADSL هم می‌شود و می‌تواند بسیاری از کارهای شما را عقب بیندازد. در این مطلب از انزل وببه آموزش ۵ روش عیب یابی و رفع مشکل سیم کشی تلفن برای اینترنت می‌پردازیم.

رفع مشکل سیم کشی داخلی تلفن برای اینترنت

?How to Diagnose Landline Phone Problems

قطع شدن تلفن می‌تواند بسیاری از کارهای ما را در دنیای ارتباطات عقب بیندازد. تلفن به دلایل مختلفی می‌تواند قطع شود که در برخی موارد این مسئله به مشکل سیم کشی داخلی برمی‌گردد. همین امر موجب می‎‌شود تا اینترنت ADSL نیز از کار بیفتد و نتوانید به اینترنت وصل شوید. در این مطلب از انزل وببه تاثیر سیم تلفن در سرعت اینترنت ADSL و آموزش شیوه‌های رفع این مشکل می‌پردازیم.

رفع خرابی سیم کشی تلفن ثابت بدون صدای بوق (زمانی که تنها یک تلفن صدای بوق ندارد)

برای عیب یابی سیم کشی تلفن، دستگاه تلفنی را که صدای بوق ندارد، از برق بکشید. هر گونه سیم را از تلفن جدا کنید. تلفن دیگری را که کار می‌کند، بردارید و به همان پریز بزنید. چک کنید که صدای بوق دارد یا نه. اگر هر دو تلفن صدای بوق ندارند، مراحلی را که در ادامه توضیح می‌دهیم، انجام دهید.

مشکل سیم کشی تلفن

تلفن سالم را از برق جدا کنید. کابل سوکت را هم از تلفن جدا کنید. سپس کابل سوکت تلفن سالم را به تلفنی بزنید که صدای بوق نداشت. سیم تلفن را عوض نکنید. تلفن خراب را به پریزی وصل کنید که تلفن سالم به آن وصل بود. صدای بوق را چک کنید. اگر صدای بوق شنیدید، یعنی آن پریز قبلی مشکل دارد. اگر همچنان صدایی نمی‌شنوید، مشکل از تلفن یا سیم و سوکت آن است.

مشکل سیم کشی تلفن

سیم تلفن را عوض کنید.

مشکل سیم کشی تلفن

پیش از این که سیم را به تلفن بزنید، آن را روی تلفنی که صدای بوق داشت چک کنید تا خراب نباشد.

مشکل سیم کشی تلفن

اگر با عوض کردن سیم، صدای بوق شنیدید، مشکل از سیم تلفن قبلی بوده است. اگر این روش هم جواب نداد، مشکل از دستگاه تلفن است.

مشکل سیم کشی تلفن

علاوه بر این، ممکن است مشکل از پریز تلفن باشد. اگر تلفن را به پریز دیگری وصل کردید و صدای بوق شنیدید، ممکن است مشکل از پریز باشد.

مشکل سیم کشی تلفن

اگر مشکل از پریز است باید آن را تعمیر کنید. برای تعویض سیم کشی تلفن با شرکت مخابرات یا تعمیرکاری که در این زمینه فعالیت می‌کند، تماس بگیرید. اصولا شرکت مخابرات این موارد را بدون دریافت هزینه تعمیر می‌کند.

بررسی خرابی سیم کشی تلفن ثابت (زمانی که تمامی تلفن‌ها صدای بوق ندارند)

مشکل نویز مخابرات در هنگام باد و بوران امری طبیعی است و برای رفع نویز خط تلفن باید صبر کنید. گاهی طوفان موجب آسیب رساندن به سیم ‌کشی‌ها می‌شود.

مشکل سیم کشی تلفن

در نتیجه، حتی ممکن است تلفن برای مدتی قطع شود و دسترسی به اینترنت نداشته باشید. شرکت مخابرات تعمیرات لازم را در این زمان انجام می‌دهد. پس خودتان هیچ اقدامی نکنید زیرا دست زدن به سیم‌ها در این زمان می‌تواند خطرناک باشد.

مشکل سیم کشی تلفن

تمامی تلفن‌های خانه را چک کنید. اگر هیچ کدام صدایی ندارند، تعمیرات باید از جانب مخابرات انجام شود. اگر برخی از تلفن‌ها صدای بوق دارند و برخی دیگر ندارند، احتمالا مشکل از سیم‌کشی داخلی است. البته این مورد را در نظر بگیرید که تمامی گوشی‌های تلفن در محل مناسب خودشان باشند. زیرا اگر برای مدت زیادی گوشی تلفن را در محل موردنظرش نگذارید، بوق تلفن قطع می‌شود. گاهی در اثر عجله ممکن است گوشی را به درستی در محل موردنظر نگذاریم. در این حالت گوشی تلفن را در سر جایش بگذارید و چند دقیقه صبر کنید تا صدای بوق برگردد و تلفن وصل شود.

مشکل سیم کشی تلفن

در حالتی که همه تلفن‌ها صدای بوق ندارند، تمامی آن‌ها را از پریز بکشید. هر تلفن را که از پریز جدا کردید، حدود سی ثانیه صبر کنید تا ببینید تلفن‌های دیگر صدای بوق خواهند داشت با نه. اگر باقی تلفن‌ها بعد از کشیدن یک تلفن از پریز وصل می‌شوند، احتمالا مشکل از همان تلفن است. اگر تغییری در سایر تلفن‌ها ایجاد نشد، کشیدن سایر تلفن‌ها را از پریز به همین شیوه ادامه دهید.

مشکل سیم کشی تلفن

تعمیر سیم کشی تلفن دیوار

در این حالت اینترنت هم قطع می‌شود. برای رفع مشکل سیم کشی تلفن برای اینترنت و رفع مشکل نداشتن صدای بوق تلفن، پریز تلفن داخلی را پیدا کنید. این دستگاه توسط شرکت مخابرات وصل می‌شود و اصولا نزدیک درب منزل است تا هم شما و هم شرکت مخابرات بتوانید به آن دسترسی داشته باشد. این دستگاه اغلب به رنگ طوسی است.

مشکل سیم کشی تلفن

 

مشکل سیم کشی تلفن

یک سر سیم تلفن سوکت‌دار را لخت کنید. اگر سیم چهار رشته‌ای است، تنها از دو سیم وسط که معمولا صورتی و سبز است، استفاده کنید. سر این سیم‌های داخلی هم باید لخت شود. حال باید تلفن را به پریز تلفن داخلی وصل کنید. سیم ارتباطی خط تلفن خود را پیدا کنید. اصولا چهار رقم آخر شماره تلفن بالای آن نوشته شده است.

حال این سیم‌ها را قطع کنید و به آن سیم‌های کابل سوکت وصل کنید. سپس سوکت را به تلفنی سالم متصل کنید. گوشی را بردارید و صدای بوق را چک کنید.

اگر صدای بوق شنیدید، مشکل از سیم‌کشی تلفن خانه شما است که خودتان باید برای تعمیر آن اقدام کنید.

اگر صدایی نشنیدید، مشکل از مخابرات است و با اعلام خرابی سیم کشی تلفن، متخصصی ارسال می‌شود تا خط را تعمیر کند. حتما پس از پایان تست، کابل را به همان محل قبلی وصل کنید.

برای تعمیر سیم‌کشی داخلی باید ارتباط پریز داخل شبکه را با پریزها چک کنید. همچنین باید خود پریزها را هم بررسی کنید. یک پریز خراب می‌تواند سایر پریزها را از کار بیندازد. در نتیجه، بهترین کار کمک گرفتن از برق کارها و متخصصین کابل‌کشی است.

رفع خرابی سیم کشی تلفن به روش عیب‌یابی استاتیک

برای تعمیر سیم کشی اینترنت و تلفن به روش استاتیک، باید تمامی دستگاه‌هایی را که به خط تلفن وصل هستند، بکشید. این دستگاه‌ها شامل مودم، فکس، دستگاه‌های پاسخگویی، کامپیوتر‌های متصل به تلفن و… می‌شود. تلفن را بردارید و دستگاه‌ها را تک به تک از پریز تلفن بکشید. در هنگام جدا کردن دستگاه‌ها از پریز به صدای استاتیک تلفن دقت کنید.

مشکل سیم کشی تلفن

اگر صدا قطع شود یعنی آخرین دستگاهی که از پریز جدا کردید، موجب بروز مشکل شده است. دستگاه موردنظر را از پریز بکشید و به پریز دیگری وصل کنید. تلفنی را به پریزی که دستگاه موردنظر به آن وصل بود، متصل کنید. ممکن است مشکل از پریز باشد. اگر صدای تلفن را پس از وصل کردن دستگاهی دیگر به پریز شنیدید، احتمالا پریز خراب است و باید آن را تعویض کنید. برای این کار از متخصصین سیم کشی و برق کارها کمک بگیرید.

مشکل سیم کشی تلفن

اگر تلفن بی‌سیم دارید، سعی کنید کانال‌ها را تغییر دهید. اگر متوجه تداخلاتی در تلفن بی‌سیم شدید، امکان این وجود دارد که میزان سیگنال‌های اطرافش زیاد شده باشد. دکمه کانال را روی تلفن پیدا کنید. کانال‌ها را تغییر دهید تا بتوانید کانال بدون تداخل را پیدا کنید. لوازمی مانند مایکروویو، دستگاه‌های بلوتوثی و بی‌سیم را که ممکن است موجب تداخل شوند، از تلفن دور کنید. تلفن را در آشپزخانه نگه ندارید.

تست اینترنت بعد از حل مشکل سیم کشی تلفن برای ADSL

پس از عیب یابی سیم کشی تلفن، باید اینترنت خود را چک کنید. پیش از هر چیز مطمئن شوید که برق قطع نیست زیرا قطعی برق موجب قطع شدن اینترنت می‌شود. چراغ‌های مودم هم باید روشن و به رنگ درست باشند. نوع چشمک زدن آن‌ها نیز مهم است. چراغ‌های مودم باید سبز باشند و اگر قرمز هستند یعنی مشکلی وجود دارد.

چراغ Internet که شبیه به کره زمین است، باید به صورت چشمک‌زن باشد تا نشان دهد که مودم به درستی کار می‌کند. گاهی چراغ WiFi نیز با سرعت کمتری چشمک می‌زند. اتصال مودم را به برق چک کنید. علاوه بر این، مطمئن شوید که کابل‌ها در محل درستشان وصل شده‌اند. در صورت قرمز یا نارنجی بودن چراغ‌ها، مودم را خاموش کنید و از برق بکشید. اگر روتر دارید، روتر را هم از برق بکشید. یک دقیقه صبر کنید و دوباره آن را به پریز وصل کنید. حال آن را روشن کنید.

مشکل سیم کشی تلفن

گاهی مشکل از کامپیوتر یا گوشی و… است. آن‌ها را هم ری‌استارت کنید. اگر مشکل ادامه پیدا کرد، با شرکت اینترنت خود تماس بگیرید. آن‌ها شما را راهنمایی خواهند کرد. برای پیدا کردن شماره شرکت اینترنت خود، نام آن را در گوگل جستجو کنید.

برای یادگیری روش‌های حل مشکلات مودم به مطلب شیوه‌های عیب‌یابی کابل و سیم برای رفع مشکل روشن نشدن چراغ اینترنت مودم مراجعه کنید.

حل مشکل سیم کشی تلفن برای ADSL با تماس و ثبت درخواست در سامانه ۱۹۵

سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ نیز به شما کمک می‌کند تا در صورت حل نشدن مشکل از جانب مخابرات و شرکت اینترنتی، راحت‌تر بتوانید درخواست خود را پیگیری کنید. اگر مشکل همچنان ادامه دارد و اقدامی برای تعمیر آن نشده است، از این سامانه استفاده کنید. وارد سایت ۱۹۵ شوید. پس از آن، گزینه ثبت شکایت را انتخاب کنید.

مشکل سیم کشی تلفن

سپس محل زندگی خود را از طریق کادر جستجو که در سمت راست صفحه قرار دارد، پیدا کنید. سپس آدرس را تایید کنید.

مشکل سیم کشی تلفن

حال در صفحه بعد، از بالای صفحه گزینه تلفن ثابت را انتخاب کنید. سپس کادرهای موردنظر را پر کنید و گزینه مناسب درخواست خود را انتخاب کنید. بعد از پر کردن کادرها، روی دکمه مرحله بعد بزنید. در این صفحه باید اطلاعات تماس را پر کنید.

مشکل سیم کشی تلفن

سپس آدرس را بنویسید و شکایت خود را در باکس «متن شکایت» مطرح کنید. در نهایت، کد امنیتی را وارد کنید و روی دکمه ثبت شکایت کلیک کنید. سپس کد پیگیری شکایت به شما داده می‌شود. این کد را در جایی بنویسید و صبر کنید تا ۲۴ ساعت آینده درخواست شما بررسی شود. از مرکز مربوطه نیز با شما تماس گرفته خواهد شد. برای پیگیری فرایند کافی است وارد سایت شوید و روی پیگیری شکایات کلیک کنید. سپس کد پیگیری را وارد کنید و روی ورود کلیک کنید.

علاوه بر سامانه فوق می توانید با شماره ۲۰۲۰ مخابرات نیز تماس گرفته و خرابی خط تلفن خود را جهت بررسی ثبت نمایید.

اگر خط تلفن نویز دارد، با چند روش می‌توانید این مشکل را حل کنید. برای مطالعه آن‌ها به مطلب روش‌های رفع نویز خط تلفن و افزایش کیفیت خط مودم ADSL مراجعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وبشیوه‌های عیب یابی و رفع خرابی سیم کشی تلفن را آموزش دادیم. آیا موفق شدید مشکل تلفن خود را برطرف کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا