آموزش

چه هاردهایی ریکاوری می شوند ؟

در این بخش میخواهیم در مورد مشکلات و اتفاقاتی که ممکن است برای هارد اکسترنال یا هارد اینترنال شما بوجود بیاید صحبت کنیم و در انتهای هر بخش هم در مورد راه حل های آنها و اینکه اگر به این مشکلات خوردیم باید چه اقداماتی انجام دهیم ، صحبت کنیم ; سوال اینجاست : چه هارد هایی ریکاوری میشوند ؟

برای اینکه بحث تخصصی تری داشته باشیم از آقای مهندس آرین آرمیون ، مدیریت شرکت تخصصی تعمیر و ریکاوری هارد  ایمن هارد خواستیم تا در بخش های فنی این مطلب ما را همراهی کنند.

فرمت شدن هارد

معمولا فرمت شدن هارد ها به چند علت انجام میگیرد که بیشترین آنها این است که توسط کسی بصورت اشتباه فرمت میشود. برای مثال کسی میخواهد یک حافظه دیگر مثل فلش را فرمت کند و به اشتباه هارد را فرمت میکند و یا هارد را به تلویزیون یا به گوشی اندرویدی متصل میکنند و هارد فرمت میشود.

در برخی موارد هم بر اثر خرابی که هارد دارد به شما پیغام فرمت میدهد و از شما میخواهد که با فرمت کردن هارد به بهبود شرایط کمک کنید و ارور ها را رفع کنید… در این  شرایط به هیچ عنوان نباید گزینه فرمت را بزنید چون ممکن است اطلاعات را خراب کنید.

و اما در مواقعی که هارد فرمت میشود باید چه کاری انجام دهیم که اطلاعات برگردد.

بهترین کار این است که هارد را بدون دستکاری نرم افزاری و سخت افزاری به یک متخصص بازیابی اطلاعات بسپارید تا اطلاعات شما را بصورت کامل و با همان فولدر بندی قبلی و با همان کیفیت ریکاوری کند چون در صورتی که دستکاری کنید ممکن است اطلاعات بصورت ناقص برگردد و یا کلا ریکاوری نشود.

پیشنهاد میکنیم اگر داخل هاردتون اطلاعات مهمی دارین به هیچ عنوان هارد را دستکاری نکنید و به یکی از مراکز تخصصی بازیابی اطلاعات ببرید.

یکی از مرکز های معتبر ریکاوری هارد در تهران شرکت ایمن هارد میباشد که میتوانید برای خرابی هارد تون از کارشناسان این شرکت مشاوره رایگان بگیرید.

خرابی فریمور هارد

به اصطلاح به این نوع خرابی سیستم عامل هارد میگویند یعنی سخت افزار هارد ممکن است سالم باشد و هارد شما نمیتواند ارتباط بین سخت افزار و نرم افزار را برقرار کند و یا به کندی این کار را انجام میدهد.

در این حالت اگر مقدار خرابی زیاد باشد، باید در اولویت اطلاعات هارد را ریکاوری کرد و در نهایت اگر هارد امن میشد و قابل تعمیر بود آن را تعمیر کرد. در بعضی مواقع هم مقدار خرابی فریمور کم است و میتوان تعمیر هارد را طوری انجام داد که اطلاعات روی هارد بماند.

خرابی بدسکتور هارد

خرابی های بدسکتوری هارد معمولا به دو دسته بدسکتور های لاجیکالی و بدسکتور های فیزیکی تقسیم میشوند :

در بدسکتور های لاجیکالی معمولا اطلاعات برمیگردند و خود هارد هم قابل تعمیر میباشد و در بدسکتور های فیزیکی معمولا بدسکتور هایی هستند که اطلاعات به سختی و با دستگاه ریکاوری میشوند و تعمیر آنها بستگی به مدل هارد دارد و بعًی ها تعمیر میشوند و بعضی ها هم قابل تعمیر نیستند.

ریکاوری هارد با برد خراب

خرابی برد هارد

برد هارد معمولا بر اثر استفاده نادرست ، نوسانات برق و دستکاری های غیر متعارف خراب میشود. نوسان برق در هارد ممکن است ۳ مدل خرابی متفاوت برای هارد ایجاد کند که ۲ حالت آن نسبتا خوب و یک حالت آن بسیار وخیم است :

حالت اول ممکن است یک قسمت کوچکی از برد هارد بسوزد که میتوان آن را تعمیر کرد.

حالت دوم آن است که مقدار سوختگی زیاد است و برد هارد و رام هارد باید تعویض شود.

و حالت سوم زمانی است که مقدار سوختگی آنقدر زیاد است که علاوه بر برد هارد ، هد هارد هم خراب می شود که این حالت برای اطلاعات هارد بسیار وخیم است و خود هارد تعمیر نمی شود و برای بازیابی اطلاعات باید جراحی هارد انجام گیرد.

ریکاوری هارد

خرابی هد هارد

معمولا هارد هایی که به خرابی هد دچار میشود دیگر قابل تعمیر و استفاده نیستند و فقط میتوان بازیابی اطلاعات را با دستگاه های تخصصی ریکاوری بازیابی کرد و بطور کلی به دو حالت ضعیفی هد و خرابی یک یا چند هد تقسیم میشوند:

در حالتی که هد هارد ضعیف باشد میتوان با دستگاه مخصوص ، هارد را با سرعت بسیار پایینی ریکاوری کرد

و در حالتی که یک یا چند هد خراب شده باشد میتوان تنها بخشی از اطلاعات را ریکاوری کرد ، مثلا اگر هارد شما دارای ۴ هد باشد و یک هد آن خراب شده باشد حدودا میتوان ۷۰% اطلاعات را برگرداند و برای برگشت کامل اطلاعات پیشنهاد میشود که جراحی هارد صورت گیرد.

در حالتی که تشخیص کارشناس این باشد که تمامی هد ها خراب شده است باید یک هارد مشابه با هارد اصلی پیدا کرد و آن را داخل کلین روم جراحی کرد و با دستگاه های مخصوص ، آن را ریکاوری کرد.

فراموشی پسورد هارد

پیشنهاد ایمن هارد به شما این است که برای امنیت هاردتون از پسورد استفاده نکنید اما اگر برای هاردی پسورد گذاشتین و ان را یادتون رفت باید چیکار کنید.

معمولا زمانیکه پسورد را میگذارید یک recovery key به شما می دهد که میتوانید با آن کد پسورد خود را باز کنید.

اما اگر recovery key هم نداشتین باید هارد را به یک متخصص بازیابی اطلاعات بسپارید اما در برخی از مدل های پسورد بدلیل امنیت بالای پسورد ، نمیتوان اطلاعات را ریکاوری کرد و در برخی اط مدل های هارد هم میتوان اطلاعات را ریکاوری کرد.

ویروسی شدن اطلاعات

مطمئنا تا حالا کامپیوترتون ویروسی شده و میدونید که برخی از ویروس ها انقدر قوی هستند که حتی آنتی ویروس ها هم نمی توانند آن ها را شناسایی کنند.

ویروس ها معمولا با هدف خاصی وارد سیستم میشوند. بعضی ها از رم کامپیوتر استفاده میکنند ، بعضی از سی پی یو و بعضی هم برای مزاحمت و خراب کاری وارد سیستم میشوند.

قوی ترین این ویروس ها ، ویروسی هستند که برای خراب کردن اطلاعات وارد سیستم میشوند و به بعضی از آن ها ویروس باج گیر یا گروگانگیر میگویند.

اگر اطلاعات شما خراب شد پیشنهاد میکنیم که دستکاری خاصی روی هارد انجام ندهید و به همان صورت اولیه به کارشناس نشان دهید.

زمان ریکاوری هارد چقدر است؟

زمان ریکاوری هارد معمولا به نوع خرابی ، مقدار خرابی ، حجم اطلاعات مهم و ظرفیت هارد بستگی دارد که ممکن است ۱۵ دقیقه تا ۲ هفته زمان ببرد که معمولا بعد از تست اعلام زمان دقیق انجام میشود.

هزینه ریکاوری هارد چقدر است؟

هزینه ریکاوری هم معمولا به نوع خرابی ، مقدار خرابی ، ظرفیت هارد ،  قطعات مصرفی و مقدار اطلاعات مهم بستگی دارد که هزینه برای تعمیر هارد مشخص است و هزینه برای تعمیر و تعویض برد هارد هم مشخص است اما برای ریکاوری هارد باید در ابتدا تست شود و بعد اعلام هزینه شود نمیتوان حدود قیمتی را تعیین کرد.

در این مطلب سعی کردیم با کمک جناب آقای مهندس آرین آرمیون به تمام جوانب ریکاوری هارد از نظر علمی و کاربردی توجه کنیم و این موارد را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

میتوانید درباره مشکلات هارد ها ، ریکاوری هارد اکسترنال و اینترنال خود از تمامی مطالب وبسایت ایمن هارد استفاده کنید و برای مشاوره رایگان  با شرکت ایمن هارد تماس بگیرید.

ریکاوری هارد در تهران Recoveryhard.ir

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و لینک 2 دانلودهیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا