آرایشی

برای درمان جوش های سر سیاه چه کنیم؟

[ad_1]

جوش‌های سرسیاه یکی از رایج‌ترین انواع آکنه هستند که زیبایی و شادابی صورت را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگرچه افرادی که پوست چرب دارند، بیشتر در معرض این مساله قرار دارند، اما جوش سرسیاه ممکن است روی انواع دیگر پوست نیز به وجود بیاید.

بنابراین آشنایی با روش‌های درمان جوش سر سیاه صورت برای همه افراد ضروری است. در این مطلب برای شما عزیزان توضیح داده‌ایم که جوش سر سیاه چیست، چرا ایجاد می‌شود و همچنین چند راه حل برای درمان جوش سر سیاه را برایتان شرح داده‌ایم. پس با ما همراه باشید.

جوش سر سیاه چیست؟

جوش‌های سر سیاه زمانی ظاهر می‌شوند که منافذ باز پوست، توسط سلول‌های مرده و چربی اضافه مسدود شوند. برخلاف جوش‌های سر سفید که منافذ بسته‌ای در پوست ایجاد می‌کنند، جوش‌های سر سیاه منافذ باز دارند و در تماس با اکسیژن هوا هستند. در نتیجه، رنگ آن‌ها بر اثر اکسید شدن تیره می‌شود.

درمان سریع جوش سر سیاه

این جوش‌ها از شایع‌ترین مشکلات پوستی هستند که بیشتر روی بینی ظاهر می‌شوند؛ اما ممکن است در نواحی دیگری مانند قفسه سینه، گردن، بازوها، شانه و پشت بدن نیز به وجود بیایند.

بعضی عوامل می‌توانند احتمال ابتلا به آکنه و جوش‌های سر سیاه را افزایش دهند که عبارتند از:

  • تولید بیش از حد چربی توسط بدن
  • تجمع باکتری روی پوست
  • تحریک فولیکول‌های مو در اثر تجمع سلول‌های مرده پوست
  • تغییرات هورمونی که باعث افزایش تولید چربی پوست شوند
  • مصرف بعضی از داروها مانند کورتیکواستروئیدها، لیتیوم یا آندروژن‌ها

چگونه از بروز جوش سر سیاه جلوگیری کنیم؟

در این بخش چند روش ساده و کم‌هزینه را برای جلوگیری از بروز جوش سر سیاه معرفی کرده‌ایم. با انجام این کارها می‌توانید علاوه بر جلوگیری از این جوش‌ها، از ایجاد آکنه یا ترشح بیش از حد چربی نیز پیشگیری نمایید.

شستشوی صورت حداقل دو بار در روز

شاید این پیشنهاد خیلی کلی به نظر برسد، اما شستشو و پاکسازی منظم پوست تاثیر زیادی در پیشگیری از تجمع چربی و آلودگی‌ها در منافذ آن دارد. پس این روش، یکی از راه‌های ساده برای پیشگیری و حتی درمان جوش سر سیاه خانگی است.

توصیه می‌کنیم با استفاده از محصولات بهداشتی متناسب با نوع پوستتان، یک روتین پوستی برای خودتان انتخاب کنید و روزانه دو بار، صبح و شب، آن را انجام دهید.

همچنین بخوانید: روتین روزانه مراقبت از پوست چرب و جوش دار

استفاده از محصولات فاقد چربی

لوازم آرایشی صورت حاوی چربی، می‌توانند باعث ایجاد آکنه و جوش سر سیاه شوند. پس پیشنهاد می‌کنیم همیشه از محصولات آرایشی، لوسیون‌ها و ضد آفتاب‌های بدون چربی استفاده کنید.

استفاده منظم از لایه بردارها

لایه برداری پوست با استفاده از اسکراب صورت ، باعث از بین بردن سلول‌های مرده پوست و جلوگیری از ایجاد جوش‌های سر سیاه می‌شود. البته بهتر است محصولاتی را انتخاب کنید که پوستتان را خشک یا تحریک نکنند.

درمان جوش سر سیاه صورت چگونه است؟

بعضی افراد سعی می‌کنند با فشار دادن جوش‌های سرسیاه، آن‌ها را تخلیه کنند؛ اما این کار باعث ایجاد زخم یا آسیب‌های دیگر به پوست خواهد شد. بنابراین روش مناسبی برای درمان جوش سر سیاه صورت نیست.

روش درمان جوش سر سیاه صورت

پیشنهاد می‌کنیم از روش‌های زیر برای از بین بردن این جوش‌ها استفاده کنید:

چسب‌های مخصوص جوش سر سیاه

این چسب‌ها نوعی ماسک صورت برای درمان سریع جوش سر سیاه هستند که با داشتن خاصیت چسبندگی، سلول‌های مرده و آلودگی‌ها را از پوست جدا می‌کنند. اما به دلیل اینکه این کار با زور و به صورت ناگهانی انجام می‌شود، منافذ پوست باز می‌مانند و به راحتی مجدداً مسدود خواهند شد.

علاوه بر آن، این چسب‌ها باعث می‌شوند عناصر مفید پوست مانند چربی طبیعی و فولیکول‌های مو نیز از بین بروند؛ که این امر منجر به خشکی و تحریک پوست می‌شود. در نتیجه غدد چربی فعال شده و چربی بیشتری تولید می‌کنند.

به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند از چسب‌های مخصوص جوش سر سیاه، بیش از حد استفاده نکنید.

راه حل برای درمان جوش سر سیاه

استفاده از رتینوئید

رتینوئیدها یکی از مشتقات ویتامین A هستند که پروسه تقسیم سلولی را سریع‌تر می‌کنند و در بهبود آکنه، جلوگیری از بروز علایم پیری، درمان لک و دیگر مشکلات پوستی موثر هستند. عملکرد این ماده برای درمان سریع جوش سر سیاه ، فوق‌العاده است؛ البته مصرف آن در دوران بارداری ممنوع است.

رتینوئید با غلظت‌های متفاوتی در دسترس است و گاهی می‌تواند باعث عوارض جانبی جدی از جمله خشکی، قرمزی، حساسیت و پوسته پوسته شدن شود. از این رو مصرف این ماده باید تحت نظر پزشک متخصص انجام گیرد.

لایه برداری ملایم پوست

شاید شنیده باشید که لایه برداری پوست، تاثیر منفی بر آکنه‌های التهابی دارد؛ اما جالب است بدانید این روش یک راه حل برای درمان جوش سر سیاه است. پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده از اسکراب‌های خشن، از محصولات حاوی آلفا و بتا هیدروکسی اسید برای این کار استفاده کنید.

همچنین بخوانید: اسکراب صورت چیست

استفاده از پاک کننده‌های حاوی سالیسیلک اسید

اسید سالیسیلک یک ماده طبیعی است که از پوست درخت بید به دست می‌آید و برای پاکسازی صورت مناسب است. زیرا این ماده می‌تواند چربی و سلول‌های مرده پوست را تجزیه نماید.

با انتخاب محصولات پاک کننده صورت حاوی اسید سالیسیلک و استفاده روزانه از آن‌ها، می‌توانید پوستتان را پاکسازی و جوش‌های سرسیاه را درمان کنید.

درمان جوش سر سیاه صورت

استفاده از محصولات حاوی گوگرد

تقریباً در تمام محصولات ضد جوش صورت ، گوگرد وجود دارد. این عنصر تاثیر ملایمی روی پوست می‌گذارد و برای درمان موضعی آکنه و جوش سر سیاه مناسب است. گوگرد علاوه بر کاهش سطح سبوم پوست، سلول‌های مرده را نیز از بین می‌برد و منافذ پوست را پاکسازی می‌کند.

بنابراین اگر پوست حساسی دارید، بهتر است به جای محصولات حاوی اسید سالیسیلک از محصولاتی که در ترکیباتشان گوگرد به کار رفته است، استفاده کنید.

چند روش برای درمان جوش سر سیاه خانگی

علاوه بر روش‌های گفته شده، راه‌های دیگری نیز برای درمان جوش سر سیاه خانگی وجود دارند که در این بخش آن‌ها را برای شما عزیزان بیان می‌کنیم:

ماسک شیر و عسل

شیر علاوه بر جلوگیری از خشکی پوست، باعث نرمی و لطافت آن می‌شود و عسل نیز خواص ضد باکتریایی دارد. بنابراین ترکیب این دو ماده با هم و استفاده از آن‌ها به عنوان ماسک صورت، یک راه مناسب برای درمان جوش سر سیاه محسوب می‌شود.

درمان جوش سر سیاه خانگی

ماسک جوش شیرین و آب

ترکیب جوش شیرین و آب، برای لایه برداری پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر آن، آلودگی‌ها را نیز از بین می‌برد. البته نباید در مصرف این ماسک زیاده‌روی کنید؛ چرا که ممکن است باعث خشکی بیش از حد پوست شود.

ماسک خاک رس

خاک رس، یک ماده مفید برای کاهش چربی پوست است که در انواع ماسک صورت مناسب پوست‌های چرب و مختلط وجود دارد. این ماسک منافذ پوستتان را باز و تمیز می‌کند و باعث از بین رفتن آلودگی‌ها و چربی اضافه نیز خواهد شد.

سوالات متداول در مورد درمان جوش‌های سر سیاه

رسیدگی به پوست و از بین بردن آکنه و جوش‌های سر سیاه، نقش مهمی در زیبایی شما دارد. در این مطلب چند راه حل برای درمان جوش سر سیاه را بیان کردیم و در این قسمت نیز به برخی سوالات متداول در این زمینه پرداخته‌ایم. شما هم می‌توانید سوالات خود را از کارشناسان الانزا بپرسید.

درمان سریع جوش سر سیاه بینی چیست؟

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای درمان این جوش‌ها، استفاده از چسب‌های مخصوص بینی است که در این مطلب به طور کامل فواید و عوارض آن‌ها را شرح داده‌ایم.

برای درمان جوش های سر سیاه چه کنیم؟

پاکسازی پوست و لایه برداری منظم آن، تاثیر بسزایی در درمان جوش‌های سرسیاه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا