آموزش

۰ تا ۱۰۰ دوره سیسکو، راهنمای جامع دوره‌های سیسکو

این روزها اهمیت نگهداری از زیرساخت شبکه های کامپیوتری و تامین امنیت آنها برای سازمان‌ها حیاتی است. دوام اعتبار و درآمد کسب و کارهای کوچک و بزرگ حوزه تجارت الکترونیک مانند صنعت بیمه و بانکداری، سرویس دهنده‌های اینترنت و مخابرات، وب سایت‌های آموزشی، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک، فروشگاه‌های اینترنتی و … به وجود یک شبکه کامپیوتری همیشه در دسترس و دارای امنیت بالا وابسته است. اما مهمترین سرمایه این شرکت‌ها برخورداری از منابع انسانی متخصص است. طراحی، راه‌اندازی و نگهداری از شبکه، نیازمند حضور متخصص‌هایی با دانش و تجربه استفاده ازسوییچ‌، روتر‌، فایروال و سایر اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های شبکه و امنیت سیسکویی مانند DNA،SD-WAN ، ACI، Prime، ISE و … است.

اگر شما در یکی از رشته‌های کامپیوتر،فناوری اطلاعات و مخابرات درس خوانده‌اید، می‌توانید به  حوزه‌ی تخصصی و جذاب شبکه و امنیت کامپیوتری وارد شوید. البته توجه داشته باشید که کار در حوزه‌ی شبکه بیشتر به علاقه‌ و پشتکار شما بستگی دارد تا رشته‌ی تحصیلی‌تان. در ادامه همراه ما باشید تا باهم شرکت سیسکو که بزرگترین تولید کننده دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای شبکه و امنیت است معرفی کنیم. یادگیری و تسلط به تکنولوژی‌های سیسکو بهترین و سریع‌ترین راه برای ورود به بازار کار است.

سیسکو چیست؟

اگر به دنیای فناوری اطلاعات و شبکه های کامپیوتری علاقه داشته باشید، حتما نام سیسکو (cisco) را شنیده‌اید. نام این شرکت آمریکایی با تمام تجهیزات شبکه‌ عجین شده است. این اَبَر شرکت، تولیدات بسیاری در زمینه دستگاه‌های شبکه مثل سوئیچ‌ (cisco switch) و روتر(cisco router) دارد. سیسکو با ساخت این تجهیزات به طور خاص و باکیفیت، توانسته است خود را در بالاترین تراز بازار جهانی حفظ کند. اما پس از تولید این تجهیزات، مسئله آموزش نیروهای متخصص که بتوانند با این تجهیزات کار کنند، مطرح شد. بنابراین این شرکت بزرگ به منظور تربیت نیروهای کاربلد، در بسیاری از کشورهای دنیا اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی کرد. در این دوره‌ها افراد برای طراحی، مدیریت و نگهداری شبکه‌های سیسکو آماده می‌شوند.

حال می‌خواهیم به سراغ اصل مطلب برویم و علاوه بر آشنایی با دوره‌های سیسکو، به فرصت‌های شغلی این حوزه بپردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی انواع دوره‌های سیسکو

دوره‌های آموزشی سیسکو در ۵ سطح طبقه‌بندی می‌شوند که به ترتیب شامل entry، associate، professional، expert و architect هستند.

سطح entry: اولین سطح دوره‌های آموزشی سیسکو است که شامل دو دوره‌ی CCENT و CCT می‌شود. برای گذراندن این دو دوره می‌توانید از آموزش‌های اینترنتی استفاده کنید تا آمادگی مناسبی برای ورود به سطوح بالاتر را داشته باشید. همچنین می‌توانید در آزمون‌های بین‌المللی سیسکو در سطح entry شرکت کنید و مدرک این دوره را کسب کنید.

سطح associate: دو دوره مهم و آینده‌ساز سیسکو در این سطح قرار دارند که گذراندن آن‌ها شما را به دنیای شبکه‌های کامپیوتری وارد می‌کند. در دوره‌ی CCNA کار با سوییچ و روتر سیسکو را در سطح شبکه‌های کوچک و متوسط یاد می‌گیرید. مطالب این دوره درباره نصب، راه‌اندازی و پیدا کردن راه‌حل مشکلات شبکه است. در دوره‌ی CCDA نیز طراحی شبکه را آموزش خواهید دید. برای شرکت در دوره‌ی CCDA ابتدا می‌بایست CCNA را بخوبی یاد بگیرید. به این ترتیب برای بازار کار آماده می‌شوید.

سطح professional: در سطح حرفه‌ای نیز دو دوره‌ی CCNP و CCDP را آموزش می‌بینید. در این سطح شما به تسلط مناسبی درباره راه اندازی و طراحی مباحث پیشرفته سوییچینگ و مسیریابی شبکه دست پیدا می‌کنید و به تخصص و درآمد بالاتری نسبت به سطح associate خواهید رسید.

سطح expert: در دنیا تعداد کسانی که به این سطح از دوره‌های آموزشی سیسکو می‌رسند، زیاد نیست. در نتیجه بازار کار بسیار خوبی انتظار متخصصان این حوزه را می‌کشد. دوره‌های CCIE و CCDE در این سطح قرار دارند.

سطح architect: به بالاترین سطح دوره‌های آموزشی سیسکو رسیدیم. تنها دوره‌ی این سطح، CCAr نام دارد که مخفف Cisco Certified Architect است.

علاوه بر این در نوع دیگری از طبقه‌بندی، دوره‌های آموزشی سیسکو به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل کار با شبکه (Network Operation) و طراحی شبکه (Network Design) هستند. همچنین این دوره‌ها شامل ۸ گرایش مختلف‌اند که در ادامه به اختصار از آن‌ها یاد خواهیم کرد:

– دوره‌های طراحی- Design

– امنیت شبکه- Network Security

– روتینگ و سوئیچینگ- Routing and Switching

– تامین سرویس- Service Provider

– عملیات تامین سرویس- Service Provider Operation

– ذخیره‌سازی شبکه- Storage Networking

– صدا- Voice

– وایرلس- Wireless

نکته مهم: توجه داشته باشید که شما پیش از ورود به دوره‌های سیسکو می‌بایست دوره‌ی نتورک پلاسNetwork+) ) را فرا بگیرید. در این دوره دانش اولیه‌ی شبکه را یاد می‌گیرید و آماده ورود به دوره‌های سیسکو خواهید شد.

مدارک دوره سیسکو

مدارک دوره سیسکو

هر سطح آموزشی سیسکو شامل دوره‌های مختلفی  می‌شود که با گذراندن آنها و شرکت در آزمون بین المللی، مدارک آن‌ها به شرکت کنندگانی که موفق به قبولی در آزمون شده‌اند، اعطا می‌شود. هر یک از این سطوح ۵ گانه مانند دیپلم، لیسانس، ارشد، دکتری و فوق دکتری هستند. با اخذ گواهینامه‌های معتبر سیسکو می‌توانید وارد بازار کار بین المللی شوید.

فرصت‌های شغلی دوره‌های سیسکو

محدود بودن تعداد متخصصان سیسکو در ایران و حتی خارج از کشور، بازار کار جذابی را برای کاربلدان این حوزه فراهم کرده است. مطمئن باشید که با گذراندن دوره‌های سیسکو به خصوص تا دوره‌ی CCNP جذب شرکت‌های بزرگ و فعال در حوزه شبکه‌ خواهید شد و از لحاظ درآمدی و اجتماعی رشدی چشمگیر را تجربه خواهید کرد.

میزان درآمد متخصصان سیسکو بسته به مهارت، سابقه، کشور و شهر محل کار متفاوت است. در کشورهای پیشرفته دنیا یک متخصص سیسکو، سالانه بیش از ۱۰۰ هزار دلار درآمد خواهد داشت! به تکنسین‌های سیسکو نیز حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار دلار در سال دستمزد می‌دهند. در ایران نیز اگر تهران باشید و در شرکت‌های بزرگ مشغول به کار شوید، از دستمزد قابل‌قبولی برخوردار خواهید شد. اما در دیگر شهرها، معمولا سطح درآمد به نسبت تهران کمتر خواهد بود‌.

چگونه مدرک CCNA و CCNP بگیریم؟

چگونه مدرک CCNA و CCNP بگیریم؟

یکی از بهترین مراکز برگزاری دوره‌های سیسکو در ایران، باشگاه شبکه و امنیت تهران است. جایی که متخصصان این حوزه را به یکدیگر معرفی می‌کند و پشتیبانی پس از اتمام دوره‌ها نیز یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ این مرکز آموزش شبکه و امنیت به شمار می‌رود. شما می توانید با شرکت در دوره‌ جامع سیسکو در باشگاه شبکه و امنیت تهران، ابتدا دوره‌ی CCNA را یاد ‌بگیرید و با الفبای زیرساخت شبکه به خوبی آشنا خواهید شد. پس از آن وارد دوره‌های CCNP Enterprise خواهید شد که شامل دوره‌های ENCOR و ENARSI و SD-WAN می‌شود. سپس همزمان با گذراندن دوره‌های CCNP می‌توانید در دوره Cisco DevNet Associate هم شرکت کنید تا مسیر تبدیل شدن به یک متخصص را با یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون و اتوماسیون‌سازی شبکه های سیسکویی کوتاهتر کنید. بعد از این نوبت به دوره‌های CCNP Security می‌رسد که شامل SCOR و Firewall و ISE است و شما را به یک متخصص سیسکو تبدیل خواهد کرد!

پس از اتمام دوره جامع سیسکو در باشگاه شبکه و امنیت تهران، اشکالاتتان به کمک پشتیبانان فنی باشگاه  رفع خواهد شد و برای آزمون‌های بین‌المللی آماده می‌شوید.

در دوره جامع سیسکو در باشگاه به آزمایشگاهی با تجهیزات زیر دسترسی خواهید داشت:

  • Cisco Catalyst Switch 3560 8Port PoE
  • Cisco Catalyst Switch 2960 8Port
  • Cisco Catalyst Switch 3750
  • Cisco ISR G1 Router
  • Cisco ISR G2 Router
  • Cisco ASA Firewall 5505 & 5506

به این ترتیب علاوه بر مباحث تئوری، به خوبی وارد کارهای اجرایی خواهید شد و تجربه کسب می‌کنید!

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و لینک 2 دانلودهیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا