تاثیر تبلیغات در گوگل در رشد کسب و کار های ایرانی

بازاریابی اینترنتی و تبلیغات در گوگل برای کسب و کارها، موفقیت چشمگیری داشتهاند. امروزه عصر، عصر ارتباطات است و هر فردی سؤالها و نیازهایش را در اینترنت جستجو میکند. این کار پس از متداول شدن گوشیهای هوشمند رشد زیادی کرد و همه در حال سرچ کردن در گوگل هستند. تبلیغات در گوگل برای کسب و کارها به برندینگ آنها نیز کمک میکند. امروزه کسب و کارهای موفق در حال بازاریابی محصولات و خدماتشان در اینترنت هستند. از رستوران گرفته تا فروشگاههای اینترنتی لوازم دیجیتال. به همین منظور گوگل یک سیستم تبلیغاتی به نام گوگل ادز دارد تا کسبوکارها بتوانند در گوگل تبلیغات کنند و فروش خود را افزایش دهند.
گوگل ادز چگونه کار میکند؟
برای اینکه بفهمیم گوگل ادز چگونه کار میکند ابتدا باید ببینیم گوگل چگونه کار میکند. نحوه کارکرد گوگل به این صورت است که وقتی فردی در حال سرچ موضوعی است، گوگل یک لیست از سایتها را به مخاطب نشان میدهد. اسم این لیست صفحه نتایج است. صفحه نتایج شامل یک لیست ۱۰تایی از سایتهایی است که مرتبط با عبارت جستجو شده کاربر هستند. البته صفحههای دو، سه و … هم هستند که معمولاً بازدیدکنندههای آن نسبت به صفحه اول ناچیز است. اکثر افراد بیشتر بر روی لینک اول تا سوم کلیک میکنند. تبلیغات گوگل در نتایج یک تا چهار صفحه اول نشان داده میشود که کنار آن کلمه ad نوشته شده است و تا زمانی که کاربر روی آن کلیک نکند هزینهای ندارد و فقط در صورت کلیک کردن شخص روی تبلیغ از شما هزینه کم میشود. اکنون به تأثیرات تبلیغات در گوگل برای کسب و کارها و مزایایی که برای آنها دارد میپردازیم.
- مهم نیست که در چه کسبوکاری هستید، گوگل ادز برای شما مشتری جذب میکند.
بازاریابی هدفمند، یک روش سودآور است که در آن اشخاصی که به محصولات و خدمات شما نیاز دارند را بهطرف شما جذب میکند. گوگل ادز یک بازاریابی هدفمند است که در آن اگر شخصی به دنبال اطلاعات، محصولات یا خدمات شما بگردد، میتواند کسب و کار شما را پیدا کند. ممکن است بعضیها بگویند سئو هم همین کار را رایگان انجام میدهد اما باید بگویم که خیر اینطور نیست. سئو نیازمند ماهها زمان و هزینه است و نگهداری لازم دارد. البته سئو مفید است اما با گوگل ادز کسب و کار شما در کمتر از ۲۴ ساعت بالاتر از سایتهایی قرار میگیرد که ماههاست بر روی سئوی خود هزینه کردهاند.
- با گوگل ادز مشتریان نزدیک به خود را هدف قرار دهید
تبلیغات در گوگل برای کسب و کارها یک مزیت ویژه دارد و آن هوش مصنوعی گوگل است. گوگل باهوش مصنوعی خود میتواند مشتریانی که به شما نزدیک هستند را شناسایی کند و تبلیغات شما را به آنها نشان دهد. البته گوگل قابلیت شخصیسازی هم دارد که میتوانید مستقیماً انتخاب کنید که تبلیغات شما در کجا نمایش داده شود.
- امکان زمانبندی نمایش تبلیغات
یکی از مزایایی که تبلیغات در گوگل برای کسب و کارها دارد این است که میتوانند زمان نمایش تبلیغ خود را مشخص کنند. مثلاً دفتر شما ساعت ۹ صبح شروع به کار میکند و ۵ عصر تعطیل میشود؛ بنابراین، بعد از آن ساعت کسی نیست تا پاسخگوی تماسها باشد و هزینه شما هدر میرود. شما میتوانید ساعات کاری خود را در پنلتان مشخص کنید تا تبلیغات فقط در آن زمانها نمایش داده شود. البته این ویژگی تنها محدود به ساعت نبوده و میتوانید روزهای مشخصی به تبلیغ بپردازید. مثلاً پنجشنبه و جمعهها و تعطیلات رسمی را از تقویم تبلیغاتی حذف کنید یا فقط در روزهای خاصی مثل روز مادر یا تعطیلات نوروز به تبلیغ بپردازید. همه چیز در کنترل شماست.
- گوگل ادز مکان کسب و کار شما را به مخاطبانتان نشان میدهد
ترکیب Google Places و یک حسن بزرگ دارد و آن این است که میتوانند لوکیشن دفتر و کسبوکارشان را در تبلیغات گوگل نمایش دهند. هرچه مشتریان راحتتر کسب و کار شما را پیدا کنند، احتمال خریدشان بیشتر خواهد بود.
- شما میتوانید اطلاعات تماستان را در گوگل ادز نشان دهید
اطلاعات تماس یک افزونه است که به تبلیغات گوگل افزوده میشود. با افزوده شدن این افزونه در تبلیغات گوگل، کاربر با کلیک کردن بر روی آن میتواند مستقیماً با شما تماس بگیرد. این پنجمین مورد از مزایای تبلیغات در گوگل برای کسب و کارها است. همچنین با استفاده از این افزونه گوگل تبلیغات شما را بیشتر نمایش میدهد و هزینههای شما را کاهش میدهد. همچنین در پنل کاربری گوگل ادز، گوگل به شما میگوید که چه تعداد روی شمارهتلفن یا اطلاعات شما کلیک شده است و حتی مدل دستگاه (موبایل، تبلت، دسکتاپ) را نیز نشان میدهد. مثلاً اگر کسب و کار شما یک رستوران است، شما میتوانید آدرس دقیق (امکان نمایش روی گوگلمپ) رستورانتان، ساعات کاری، لینک به صفحه منوها در سایت و … را به تبلیغ اضافه کنید.
- گوگل ادز به شما کمک میکند تا اهداف بسیار خاص را هدف قرار دهید
تبلیغات در گوگل برای کسب و کارها با کلمات کلیدی شناخته میشود. هرچه که کلمات کلیدی هدفمندتری را انتخاب کنید هم به مشتریان بیشتری دسترسی دارید، هم گوگل برای تبلیغ شما رتبه بهتری در نظر میگیرد.
- با نوشتن تبلیغ باکیفیت، از گوگل رتبه و تخفیف بگیرید
سیستم نمایش تبلیغات گوگل، دو معیار را برای رتبهبندی جایگاه تبلیغ در نظر میگیرد:
- میزان رقابت آن کلمه در گوگل ادز: یعنی اینکه رقبای شما برای جایگاه اول چه مبلغی را پرداخت میکند و نتایج برایناساس طبقهبندی میشوند. البته گاهی اوقات ممکن است اصلاً رقابتی در آن کلمه وجود نداشته باشد یا کم باشد.
- کیفیت تبلیغ: کیفیت تبلیغ یعنی اینکه متن تبلیغ شما و سایتتان چقدر با کلمات کلیدی که انتخاب کردهاید مرتبط است. مثلاً شخصی برای کلمه کلیدی x چهار دلار پرداخت میکند. اما تبلیغ او کیفیت مناسبی ندارد و نمره آن ۳ است.
در مقابل شخص دیگری برای همین کلمه ۳ یا حتی ۲ دلار پرداخت میکند اما نمره تبلیغ او نه یا ده است؛ بنابراین تبلیغ شخص دوم بالاتر از شخص اول قرار میگیرد. ممکن است که شخص اول مبلغ بالاتری برای تبلیغش پرداخت کند، اما شخص دوم توانسته با پیروی از قوانین گوگل از او پاداش بگیرد و این یکی از ویژگیهای جذاب تبلیغات در گوگل برای کسب و کارها است.
- گوگل ادز این قابلیت را دارد تا کاربران قبلی خود را دوباره هدف قرار دهید
گوگل در پلتفرم تبلیغاتی خود قابلیت بسیار جالب به نام ریتارگتینگ دارد. با استفاده از این قابلیت شما میتوانید تبلیغتان را به افرادی که قبلاً از سایت شما دیدن کردهاند نشان دهید و دوباره آنها را به خود جذب کنید.
- تبلیغات در گوگل کاربران موبایل را در جایی که هستند به شما جذب میکند
برای روشن شدن این موضوع یک مثال میآورم. مثلاً شما یک رستوران دارید و در گوگل برای سایت خود تبلیغ کردهاید. همچنین شخصی در اطراف رستوران شماست و قصد رفتن به رستوران دارد، اما از کسب و کار شما و آدرستان آگاه نیست. این شخص در گوگل درباره رستورانهای نزدیک خودش جستجو میکند و گوگل با بررسی مشخصات جغرافیایی او، نزدیکترین رستورانها را از جمله رستوران شما به آن شخص نشان میدهد. همچنین کاربر میتواند آدرس، تلفن، ساعات کاری و دیگر اطلاعات شما را مشاهده کند. این مورد یکی از کاربردیترین مزایای تبلیغات در گوگل برای کسب و کارها است که باعث محبوبیت روزافزون گوگل ادز در بین بیزینسها شده است.
- تبلیغات در گوگل تمامی اطلاعات را به شما میدهد
گوگل ادز با ذخیره تمامی اطلاعات کاربران و تبلیغها، به شما در پیگیری اهدافتان کمک میکند. مثلاً به شما اطلاعتی درباره نرخ بازگشت سرمایه، ترافیک ورودی به وبسایت، آگاهی از برند و میزان فروشتان ارائه میکند. همچنین در سطح فنی میتوانید ببینید که بهترین کلمات کلیدی برای شما کداماند، چه عنوانهایی بهتر کاربران را به خود جذب کرده است، زمانهایی که تبلیغ شما فروش خوبی داشته است و … .
- گوگل ادز کمک میکند تا بودجه تبلیغاتی خود را مدیریت کنید
بعد از اینکه شما پنل گوگل ادزتان را شارژ کردید، میتوانید برای گوگل مشخص کنید که در طی ۲۴ ساعت چقدر از بودجه شما خرج کند. بهعبارتدیگر شما برای گوگل بودجه روزانه تعیین میکنید و در صورت رسیدن هزینههای شما به سقفی که برای آن تعیین کردهاید رسید، دیگر تبلیغ شما را نشان نمیدهد. البته این موضوع با هزینهای که برای هر کلمه میپردازید ارتباط مستقیم دارد. این ابزارهای مدیریتی، تبلیغات در گوگل برای کسب و کارها بسیار راحت و مقرونبهصرفه کرده است.
- شما در گوگل ادز میتوانید برای هر نیازتان در بازاریابی یک کمپین تعریف کنید
پلتفرم تبلیغاتی گوگل به شما کمک میکند که برای هر هدفی که در بازاریابی دیجیتال دارید، یک کمپین تعریف کنید. مثلاً شما یک فروشگاه اینترنتی لباس دارید. لباسهایی که میفروشید به دستههایی مثل لباس مردانه، زنانه، بچهگانه، تابستانه، زمستانه و یا هر چیز دیگری تقسیمبندی میشوند. تمامی این موارد در پنل گوگل ادز شما میتوانند بهصورت گروه و زیرگروههایی تقسیمبندی شوند تا شما بتوانید آمار دقیق تمام فروش خود را به دست آورید و بفهمید که چه کانالهایی برای شما سودآوری داشتهاند. این یکی از راههای دستهبندی تبلیغات در گوگل برای کسب و کارهاست. مثلاً شما یک جشنواره برای روز پدر راهاندازی کردهاید و میخواهید عملکرد آن را ارزیابی کنید. شما میتوانید کمپینی با نام روز پدر ایجاد کنید و تمامی اطلاعات فروش و عملکرد این جشنواره را در آن تحلیل کنید.
تبلیغات در گوگل را چگونه میتوانم شروع کنم؟
از آن جایی که ایران تحت تحریمهای ظالمانه ایلات متحده است، گوگل نیز ایران را تحت تحریم قرار داده و شما قادر به ساخت اکانت بهصورت مستقیم نیستید. اما شرکتهایی در ایران وجود دارند که با دریافت کارمزد، این کار را برای شما انجام میدهند. شرکت وی دیجیتال مارکتینگ یکی از شرکتهای پیشرو و باتجربه در زمینه تبلیغات در گوگل و اینستاگرام است. این مجموعه علاوه بر ساخت اکانت، مدیریت پنل گوگل ادز را نیز انجام میدهد. باید گفت که تبلیغات در گوگل نیازمند دانش و تخصص است و اگر دانش کافی در این زمینه نداشته باشید، تمام هزینههای تبلیغاتی شما به هدر خواهد رفت.
وی دیجیتال مارکتینگ https://vdigimarketing.com با نوشتن بهترین و بهینهترین تبلیغها در گوگل و هدف قراردادن کلمات کلیدی هدفمند، هزینههای تبلیغاتی شما را تا حد زیادی کاهش میدهد و شما را از مدیریت آن بینیاز میکند.
/ پایان رپورتاژ
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و لینک 2 دانلودهیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمیپذیرد.