آموزش

آموزش کامل تغییر مسیر در CMD

یکی از راه های باز کردن پوشه و یا تغییر مسیر درایو و دایرکتوری در ویندوز استفاده از Command Prompt ⬛ است. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه آموزش کامل تغییر مسیر در CMD میپردازیم.

آموزش تغییر مسیر درایو و پوشه در CMD

How to Change Directories in Command Prompt

اکثر سیستم عامل ها مانند ویندوز به غیر از رابط کاربری گرافیکی یا GUI دارای یک رابط کاربری خط فرمان نیز هستند. شما در Command Prompt میتوانید با استفاده از دستورات سیستم عامل خود را مدیریت کنید، نام پوشه ها را تغییر دهید و یا پوشه جدید ایجاد کنید. اگر برای ایجاد تغییری در سیستم عامل خود میخواهید بین پوشه ها و یا درایو های خود جا به جا شوید باید از یکسری دستورات Command Prompt استفاده کنید که در ادامه تمام دستورات برای تغییر مسیر در Command prompt را بررسی میکنیم.

آموزش تغییر مسیر در CMD با دستور CD

اولین دستوری که در این مطلب میخواهیم باهم بررسی کنیم دستور CD در CMD است. با این دستور شما میتوانید دایرکتوری فعلی خود را تغییر دهید یا به عبارت دیگر در کامپیوتر به پوشه دیگری بروید و از پوشه فعلی خارج شوید. برای استفاده از این دستور ابتدا باید Command Prompt را باز کنید برای باز کردن Command Prompt در قسمت جست جو ویندوز خود CMD را تایپ کنید و روی نتیجه آن کلیک کنید تا باز شود. روش های دیگری نیز برای باز کردن Command Prompt وجود دارد. برای آشنایی با روش های دیگر میتوانید مطلب آموزش ۱۴ روش باز کردن و دسترسی به CMD در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ را مطالعه کنید.

آموزش کامل تغییر مسیر در CMD

پس از باز شدن Command Prompt دستور cd را وارد کنید. بعد از آن Enter را وارد کنید تا به بالاترین پوشه یا دایرکتوری بروید.

آموزش تغییر مسیر درایو و پوشه در CMD

اگر میخواهید به یک پوشه خاص در یک درایو خاص بروید باید از دستور CD Folder استفاده کنید. در Command Prompt زیر پوشه ها به وسیله اسلش از هم جدا میشوند. به عنوان مثال اگر میخواهید به پوشه System32 در درایور Windows بروید باید دستور cd windowssystem32 را وارد کنید.

تغییر مسیر در Command prompt

حالا فرض کنید پوشه How-To Geek در پوشه System32 قرار دارد. همانطور که در تصویر پایین میبینید اگر بخواهیم مستقیما به پوشه How-To Geek با دستور cd How-To Geek برویم با خطا مواجه میشویم. برای اینکه با خطا مواجه نشویم همانطور که بالاتر گفته شد در CMD اول باید به پوشه System32 برویم بعد از آن How-To Geek را باز کنیم.

آموزش تغییر مسیر در CMD

آموزش نحوه تغییر پوشه در CMD

برای تغییر پوشه در CMD به دسکتاپ یا پوشه های شخصی دیگر هم میتوانید از دستور CD استفاده کنید اما باید مکان پوشه های شخصی خود را بدانید. به عنوان مثال برای تغییر مسیر دایرکتوری در CMD به دسکتاپ باید از دستور cd C:Users[your_user_name]Desktop استفاده کنید.

تغییر پوشه در CMD

به طور مشابه اگر میخواهید به پوشه حساب کاربری دیگری بروید همان دستور را اجرا کنید فقط Desktop را با دایرکتوری مورد نظر جایگزین کنید. اگر میخواهید مسیر پوشه را به پوشه Documents تغییر دهید باید دستور C:Users [your_user_name]Documents را وارد کنید.

تغییر مسیر درایو در CMD

همچنین به جای وارد کردن نام پوشه به صورت دستی میتوانید از متغیر %userprofile% استفاده کنید. به عنوان مثال برای تغییر مسیر به Desktop در CMD دستور CD/d %userprofile%Desktop را وارد کنید.

تغییر مسیر دایرکتوری در CMD

دستور بازگشت در CMD چیست؟

بعد از باز کردن یک پوشه در CMD ممکن است بخواهید به پوشه قبلی بازگردید. در این موقعیت اگر میخواهید یک پوشه به بالا بروید باید از دستور ..cd استفاده کنید. اگر در پوشه System32 هستید با این دستور به پوشه ویندوز باز میگردید.

تغییر درایو در CMD

تغییر مسیر درایو در CMD با تایپ کردن نام درایو

برای خارج شدن از درایو فعلی و وارد شدن به یک درایو دیگر در CMD شما باید حرف مختص به درایو را همراه با : تایپ کنید. به عنوان مثال اگر در درایو C هستید و میخواهید به درایو D بروید کافیست :d را تایپ کنید و Enter را فشار دهید.

تغییر مسیر در Command prompt

همچنین شما میتوانید به طور همزمان درایو را عوض کنید و وارد یک پوشه از درایو جدید شوید. برای تغییر درایو در CMD از درایو D به درایو C و وارد شدن به پوشه Windows شما میتوانید از دستور cd /d C:Windows استفاده کنید.

دستور DIR در CMD

دستور DIR در CMD چیست؟

یکی دیگر از دستورات Command prompt دستور dir است. این دستور برای دیدن تمام فایل های یک پوشه است. با وارد کردن این دستور و بعد تایپ کردن نام پوشه تمام فایل های پوشه مورد نظر برای شما لیست میشود و میتوانید محتویات پوشه خود را ببینید.

تغییر مسیر فایل از طریق Command prompt در ویندوز کامپیوتر

همچنین مطلب آموزش نحوه کپی پیست در CMD ویندوز میتواند برای شما مفید باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز راجع به تغییر مسیر فایل از طریق Command prompt در ویندوز کامپیوتر صحبت کردیم. آیا شما توانستید از روش های بالا برای تغییر مسیر در Command prompt استفاده کنید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه تغییر مسیر دایرکتوری در CMD در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا