آموزش

آموزش تصویری 4 روش ساخت چراغ برای دوچرخه

داشتن نور در هنگام دوچرخه سواری در شب 🚲 برای دید واضح و ایمنی بسیار مهم است. زمانی که شما در هنگام تاریکی و در مکان های تاریک از یک چراغ برای دوچرخه خود استفاده میکنید به دیگران هشدار می دهید و از تصادف جلوگیری می کنید. بنابراین اگر شما از دوچرخه استفاده می کنید داشتن یک چراغ برای آن الزامی میباشد. اگر دوچرخه شما چراغ ندارد میتوانید خودتان یکی بسازید. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه آموزش تصویری ۴ روش ساخت چراغ برای دوچرخه میپردازیم.

ساخت چراغ دوچرخه با وسایل دور ریختنی

دوچرخه سواری یکی از تفریحات محبوب مردم است. البته خیلی‌ ها از این وسیله به جای ماشین و موتور سیکلت استفاده میکنند که میتواند خیلی برای محیط زیست مفید باشد. زمانی که شما از یک وسیله استفاده می کنید رعایت نکات ایمنی آن برای حفظ سلامت شما و دیگران الزامی نیز میباشد. اگر شما در هنگام شب از چراغ برای دوچرخه خود استفاده نمیکنید ممکن است خطراتی برای شما ایجاد شود. شاید مانعی جلوی شما باشد و شما آن را نبینید یا یک رهگذر شما را نبیند و این باعث تصادف شود. شما با طی کردن یک سری مراحل ساده میتوانید خودتان چراغ دوچرخه بسازید. برای ساخت چراغ دوچرخه ساده ادامه مطلب را مطالعه کنید.

ساخت چراغ دوچرخه با ال ای دی

قبل از شروع ساخت چراغ دوچرخه با ال ای دی شما باید وسایل مورد نیاز یک چراغ دوچرخه را تهیه کنید. این وسایل عبارتند از:

  •  LED با ۲۰ تا ۱۰۰ وات و ۱۲ ولت
  • لنز ۶۰ درجه با قابلیت بازتابندگی
  • هیت سینک ۱۰۰ * ۱۰۰ میلی متر
  • باتری Li-po 3s ( این نوع باتری ها به باتری پهپاد نیز معروف هستند)
  • سوییچ
  • رابط XT60
  • چسپ اپوکسی ۲ قسمتی
  • سیم ۱٫۵ میلی متر مربع
  • زیپ بند
  • کیت لحیم کاری
  • یکسری از ابزار کار مانند مته، پیچ گوشتی، گیره و انبردست
  • خمیر هیت سینک

برای ساخت چراغ دوچرخه شارژی ابتدا روی هیت سینک محل مناسب سوراخ را علامت بزنید سپس با دریل دستی آن را سوراخ کنید.

ساخت چراغ دوچرخه بدون باتری

سپس خمیر هیت سینک را بمالید و تراشه ال ای دی را روی هیت سینک قرار دهید. چسب اپوکسی را آماده کنید. سپس با استفاده از یک وسیله دندانه دار مخلوط چسب را روی ال ای دی و لنز بمالید. رفلکتور و لنز را با احتیاط روی LED قرار دهید. برای خشک شدن چسب اپوکسی به یک روز زمان نیاز دارید. البته این زمان بستگی به نوع اپوکسی نیز دارد. سپس سوراخ هایی را متناسب با سوئیچ برش دهید تا بتوانید سوئیچ را روی آن قرار دهید.

ساخت چراغ دوچرخه با ال ای دی

سیم ها را به وسیله لحیم می توانید به باتری و LED وصل کنید. برای اتصالات باطری، سوئیچ و ال ای دی میتوانید نمودار زیر را ببینید و از روی آن بسازید. فقط دقت کنید که قطبیت ال ای دی درست باشد.

ساخت چراغ دوچرخه با ال ای دی

بعد از اتمام کار مطمئن شوید که تمام اتصالات را با استفاده از چسب برق عایق بندی کرده باشید. در زمانی که میخواهید باتری را ببندید از اتصال کوتاه استفاده نکنید. استفاده از اتصال کوتاه برای باتری میتواند بسیار خطرناک باشد. رابط XT60 را به پایانه‌ های LED وصل کرده و باتری را وصل کنید.

آموزش ساخت چراغ برای دوچرخه بدون باتری

حالا می توانید از یک گیره و مهره کوچک برای قرار دادن مدار ال ای دی روی دوچرخه استفاده کنید. باتری را میتوان زیر صندلی قرار داد اما بهتر است آن را روی قاب قرار دهید. برای نگه داشتن تمام سیم ها و باتری ها در جای خود از زیپ بند استفاده کنید. شما باید از یک هیت‌ سینک به اندازه مناسب برای خنک کردن ال ای دی استفاده کنید. همچنین شما می توانید برای عملکرد بهتر مقاومت نیز نصب کنید. از آن جایی که ال ای دی قدرت بالایی دارد و در نقطه مقابل باتری دوام زیادی ندارد بهتر است از دو باتری یا از یک LED با وات کمتر استفاده کنید. با طی کردن مراحل بالا شما می توانید در حدود ۲ ساعت چراغ دوچرخه خود را بسازید.

ساخت چراغ برای دوچرخه با باتری قلمی

ساخت چراغ دوچرخه ساده با LED

وسایل مورد نیاز برای ساخت چراغ برای دوچرخه با باتری قلمی:

  • رفلکتور دوچرخه
  • چراغ LED
  • باتری و سوییچ
  • سیم
  • وسایل لحیم کاری
  • مته

یک سوراخ در رفلکتور با مته درست در لبه پلاستیک و رفلکتور ایجاد کنید. این کار را به آرامی انجام دهید چون پلاستیک به راحتی ترک میخورد.

آموزش ساخت چراغ برای دوچرخه بدون باتری

حالا LED خود را بردارید و در سوراخ ایجاد شده کمی فشار دهید.

آموزش تصویری روش ساخت چراغ برای دوچرخه

آند و کاتد را به سیم لحیم کنید. سپس سر های دیگر سیم را به قسمت های مثبت و منفی باتری یا منبع برق لحیم کنید. همچنین شما می توانید یک مقاومت کوچک ۱۰۰ اهم را به صورت سری قرار دهید تا بهتر کار کند.

ساخت چراغ دوچرخه با وسایل دور ریختنی

حالا چراغ دوچرخه خود را به جلوی دوچرخه روی فرمان بچسبانید. همینطور میتوانید باطری را برای نزدیک بودن به چراغ روی بدنه به وسیله چسب متصل کنید. در مرحله آخر امتحان کنید که چراغ شما درست کار می کند یا خیر.

ساخت چراغ دوچرخه شارژی

برای ساخت چراغ عقب دوچرخه رفلکتور را به پشت دوچرخه وصل کنید و با یک سیم آن را به باتری روی بدنه متصل کنید.

ساخت چراغ دوچرخه بدون باتری

آموزش ساخت چراغ برای دوچرخه بدون باتری به وسیله چراغ قوه

اگر شما وسایل بالا را نمیتوانید تهیه کنید نگران نباشید باز هم می‌توانید برای دوچرخه خود یک چراغ مناسب درست کنید. در این روش از وسایل ابتدایی تر برای ساخت چراغ دوچرخه استفاده میکنیم. ابتدا یک چراغ قوه کوچک پیدا کنید. مطمئنا در اطراف ما یک چراغ قوه وجود دارد. چراغ قوه ای را انتخاب کنید که کوچک باشد تا بتوانید آن را روی دسته قرار دهید و موقع ترمز گرفتن شما را اذیت نکند. با استفاده از یک لوله قدیمی دو دایره کوچک به فاصله حدود ۳ اینچ مانند تصویر پایین در آن برش دهید.

ساخت چراغ دوچرخه شارژی

لوله را در زیر فرمان خود بگذارید. دو سر لوله که سوراخ شده است را به سمت بالا بکشید و چراغ قوه را در سوراخ ها قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که چراغ قوه محکم نگه داشته شده است و به هنگام سواری چراغ قوه به سمت جلو باشد.

ساخت چراغ دوچرخه بدون باتری

همچنین مطلب آموزش تصویری ۲ روش ساخت دوچرخه ثابت در خانه میتواند برای شما مفید باشد.

ساخت چراغ دوچرخه با مواد بازیافتی

یکی دیگر از راه هایی که شما می توانید برای دوچرخه خود چراغ قوه بسازید و از آن در شب استفاده کنید، استفاده از از مواد بازیافتی است. برای این کار ابتدا دو سر بطری را با اره برش دهید و سیم را به وسیله لحیم به آن وصل کنید. با استفاده از کاتر روی در بطری به شکل یک مربع برش ایجاد کنید و مانند فیلم آن را بردارید. در جای خالی درب بطری کلید چراغ خود را قرار دهید. روی در دیگر بطری به قطر سیم های ال ای دی دو سوراخ ایجاد کنید و سیم ها را از داخل سوراخ در بطری رد کنید. سیم ها را به مقاومت و به باتری یا منبع متصل کنید تا جریان برق به درستی به سمت ال ای دی هدایت شود. بعد از تکمیل شدن کار به وسیله یک نوار چسب چراغ دوچرخه را عایق بندی کنید.

پس از اتمام عایق‌ بندی درب بطری را به هم بچسبانید و سعی کنید تمام مجموعه را در بین آن قرار دهید. پس از وصل کردن دو درب بطری در یک طرف آن باید کلید و یک طرف دیگر آن باید لامپ LED قرار بگیرد. به همین راحتی شما توانستید یک چراغ برای دوچرخه خود بسازید. برای ساخت راحت تر چراغ دوچرخه ویدیو زیر را مشاهده کنید و قدم به قدم با آن پیش بروید.

تا اینجا چهار روش برای ساخت چراغ دوچرخه را بررسی کردیم. اگر شما دوچرخه سوار حرفه ای هستید میتوانید از ابزار پیشرفته نیز استفاده کنید. به عنوان مثال کامپیوتر دوچرخه که شما به وسیله آن میتوانید مسافت، سرعت، دما، عملکرد و… را بسنجید. برای این کار شما میتوانید مطلب معرفی و بررسی ۶ تا از بهترین برنامه دوچرخه سواری اندروید را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز راجع به ساخت چراغ دوچرخه شارژی صحبت کردیم. شما از کدام روش برای ساخت چراغ برای دوچرخه با باتری قلمی استفاده کردید؟ شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه ساخت چراغ دوچرخه بدون باتری در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا