آموزش

برنامه نویسی فرانت اند (Front-End) یعنی چه؟

مروزه برنامه‌نویسی به عنوان یکی از پر‌کاربرد‌ترین و محبوب‌ترین مهارت‌ها شناخته شده و توسعه‌ی فرانت اند یکی از حوزه‌های برنامه‌نویسی است که در سال‌های اخیر به میزان چشمگیری مورد استقبال قرار گرفته است؛ در نتیجه از بازار ‌کار بسیار گسترده‌ای برخوردار است. به همین منظور در این مطلب به معرفی زبان‌های برنامه‌نویسی Front End و مهارت‌های مورد نیاز در آن می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

برنامه‌ نویسی فرانت اند چیست؟

به طور کلی برنامه‌نویسی Front End در یک وب‌سایت و یا اپلیکشن شامل بخش‌هایی است که کاربران به طور مستقیم با آن در تعامل هستند و در نتیجه توسط بازدید‌کنندگان دیده می‌شوند. این بخش‌ها شامل مواردی مانند دکمه‌ها، جداول، رنگ‌ها، استایل متن، وضعیت صفحات وب و … هستند.

برنامه نویسی فرانت اند

HTML، CSS و جاوا اسکریپت نمونه‌هایی از رایج‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی فرانت اند هستند که آشنایی با آن‌ها برای هر برنامه‌نویس فرانت‌اندی‌ ضروری است.

پیاده‌سازی قسمت‌هایی مانند طراحی، ساختار و محتواهایی که ضمن باز شدن اپلیکیشن و یا وب‌سایت قابل مشاهده هستند، از مهم‌ترین وظایف یک برنامه‌نویس فرانت‌اند محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید که مهم‌ترین اهداف برنامه‌نویسی فرانت اند شامل بهبود کارایی صفحات وبسایت و واکنش‌گرایی (Responsivness) می‌شود. به همین منظور وب‌سایت مورد نظر باید به گونه‌ای طراحی شود که تمامی قسمت‌های آن متناسب با صفحات نمایش باشد , در تمامی دستگاه‌ها با اندازه‌های متفاوت صفحه نمایشگر سازگار باشد. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که برای یادگیری فرانت اند چه مراحلی را باید طی کنیم؟ در ادامه مسیر یادگیری برنامه‌نویسی فرانت اند را به صورت مرحله به مرحله شرح می‌دهیم.

یادگیری فرانت اند شامل چه مراحلی می‌شود؟

همان طور که گفتیم، توسعه‌ی فرانت اند یکی از پر‌طرفدار‌ترین مشاغل روز محسوب می‌شود. به همین منظور در ادامه به ۴ مرحله‌ی اصلی برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس فرانت اند اشاره می‌کنیم:

یادگیری مفاهیم پایه

آشنایی با مفاهیم پایه و پر‌کاربرد، یکی از مهم‌ترین مراحل برای شروع برنامه نویسی فرانت اند است. افراد می‌توانند پس از کسب اطلاعات مورد نظر و مباحث پایه، به یادگیری مبانی برنامه‌نویسی و کد‌نویسی بپردازند. توجه داشته باشید که برنامه نویسی فرانت اند با بخش سمت کلاینت در وب‌سایت کار می‌کند، یعنی کد‌ها بر روی مرور‌گر کلاینت اجرا شده و در نتیجه مواردی همچون بهبود ظاهر وب‌سایت، نحوه تعامل و … از طریق سیستم کلاینت انجام خواهند شد.

در این مرحله، یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت، CSS و جاوا اسکریپت، یکی از مهم‌ترین اصول پیش‌نیاز به عنوان یک برنامه‌نویس فرانت اند محسوب می‌شوند.

برنامه نویسی Front-End

آشنایی با فریم‌ورک های Front End

به طور کلی فریم ورک‌های وب شامل یک پکیج حاوی پوشه‌های مختلف هستند که ضمن قرار‌گیری کد‌های استاندارد‌سازی شده‌ی مختلف در آن، می‌توان از آن به عنوان پایه‌ی ساخت یک وب‌سایت نیز استفاده کرد.

در این مرحله استفاده از فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های مختلف باعث می‌شود تا دانش افراد به عنوان یک برنامه‌نویس فرانت‌اند افزایش یابد و در نتیجه یکپارچه‌سازی و هماهنگی فرانت اند و بک اند توسط فریم‌ورک‌ها به راحتی انجام شود.

آزمایش و یادگیری

در این مرحله پس از کسب اطلاعات کافی و داشتن تجربه در استفاده از نرم‌افزار‌های کابردی، مسیر کدنویسی و ساخت اپلیکیشن آغاز می‌شود. به همین منظور می‌توانید علاوه بر آزمون و خطا، مهارت‌های خود را برای ایجاد یک وب‌سایت تقویت کرده و در نتیجه برای خود نمونه‌کار ایجاد کنید.

به‌روز‌رسانی دانش و کسب مهارت‌های جدید

فضای مجازی و اینترنت به طور مستمر در حال تغییر و به روز‌رسانی است. به همین منظور کسب مهارت‌های جدید و آپدیت‌ کردن دانش خود، یکی از از مهم‌ترین مراحل برای رشد در حوزه برنامه‌نویسی محسوب می‌شود.

مهم‌ترین زبان های برنامه نویسی فرانت اند کدامند؟

از جمله مهم‌ترین وظایف کدنویس فرانت اند، انتقال داده‌های کد‌نویسی به رابط کاربری مناسب است. به همین منظور کدنویسان می‌توانند از نرم‌افزار‌های متعددی استفاده کنند. نمونه‌هایی از این ابزار‌ها به عنوان مناسب‌ترین انواع فناوری‌های توسعه از سمت کلاینت نیز شناخته می‌شوند. این ابزار‌های عبارتند از:

HTML

این زبان در واقع به عنوان یکی از مهم‌ترین زبان‌هایی است که به منظور توسعه‌ی فرانت اند وبسایت‌ها و یا اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مزیت‌های زبان HTML طراحی ویژه‌ی آن است که به دلیل استفاده از تگ‌ها، باعث یادگیری آسان می‌شود و در نتیجه به عنوان یکی از مناسب‌ترین زبان‌ها برای افراد مبتدی نیز شناخته می‌شود.

CSS

CSS  در واقع تعیین‌کننده‌ی قرار گیری المان‌ها در صفحات وب است که به کمک آن می‌توان مناسب‌ترین ظاهر و قالب‌بندی را برای یک وبسایت ایجاد کرد. همچنین کد‌های CSS به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نگهداری آن‌ها به آسانی انجام شود تا برنامه‌نویسان بتوانند علاوه بر تعامل و ایجاد تغییرات سراسری روی کدهای پروژه، به ویرایش استایل‌های CSS بپردازند.

کدهای سی اس اس

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت چیست؟ زبان جاوا اسکریپت یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی Front End است که ضمن برخورداری از طراحی ویژه‌ی خود، امکان ایجاد ویژگی‌های پیچیده را در صفحات وب فراهم می‌سازد. از دیگر قابلیت‌های این زبان می‌توان به امکان ایجاد حرکت‌های پویا همانند نمایش به‌روز‌رسانی‌های دوره‌ای محتوا، نقشه‌های تعاملی، گرافیک‌های دو بعدی، سه بعدی و… اشاره کرد.

در نهایت HTML، CSS و جاوا اسکریپت به عنوان ضروری‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی شناخته می شوند و شما می‌توانید تعامل‌‌پذیری مناسبی را با استفاده از جاوا اسکریپت برای وب‌سایت‌ها ایجاد کنید.

آشنایی با فریمورک های Front End

همان طور که در موارد پیشین عنوان شد، پکیج‌های نرم‌افزاری فریم ورک‌ها از امکاناتی همانند کد‌های از پیش‌نوشته شده، بلوک‌های رابط کاربری و یا فناوری‌های استاندارد‌سازی شده تشکیل شده‌اند. در نتیجه برنامه‌نویسان می‌توانند به راحتی با استفاده از فریم‌ورک‌ها وب اپلیکیشن‌ها و رابط‌های کاربری بسیار پایداری را به وجود بیاورند.

فریم ورک‌های بسیار متفاوتی برای یک برنامه نویس فرانت اند وجود دارد که باعث دشوار شدن انتخاب فریم‌ورک‌ها می‌شود. در ادامه‌ برخی از محبوب‌ترین فریم ورک‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

AngularJS

انگولار یکی از بهترین فریم‌ورک‌های متن باز جاوا اسکریپت است که به طور معمول برای توسعه‌ی وب اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. برنامه نویس انگولار (Angular) می‌تواند با استفاده از این فریم‌ورک، علاوه بر برخورداری از چارچوب‌های درحال رشد، از مناسب‌ترین راهکار‌ها برای توسعه‌ی وب‌اپلیکیشن‌ها نیز بهره‌مند شود. از دیگر مزیت‌های مهم انگولار، امکان پشتیبانی تمامی ورژن‌های HTML است. همچنین برنامه‌نویسان می‌توانند با استفاده از انگولار HTML ایستا را به پویا تغییر دهند.

Bootstrap

بوت استرپ چیست؟ بوت استرپ یکی از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های متن باز CSS است که ضمن ارائه‌ی نسخه‌ی رایگان، برای توسعه‌ی وبسایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌های ریسپانسیو به کار می‌رود. یک برنامه نویس بوت استرپ قادر است با استفاده از این فریم‌ورک و زبان‌های برنامه نویسی همچون جاوا اسکریپت، CSS و یا HTML، به راحتی به طراحی و ایجاد وب‌سایت‌های MOBILE-FIRST و واکنش‌گرا بپردازد.

ReactJS

ری‌اکت یکی دیگر از فریم‌ورک‌های محبوب است که مزایای بسیار زیادی را برای ساخت رابط کاربری (UI) در اختیار برنامه نویس ری اکت (React) قرار می‌دهد. این کتابخانه‌ی Front End، ضمن پشتیبانی شدن توسط از فیسبوک، به صورت متن باز و کامپیوننت ارائه می‌شود. توسعه‌دهندگان می‌توانند از فریم‌ورک React‌ با ترکیب دیگر کتابخانه‌ها یا چارچوب‌های جاوا اسکریپت همانند AngularJS نیز بهره‌مند شوند.

Vue.Js

Vue.js یا ویو جی اس یکی دیگر از انواع فریم‌ورک‌ها برای زبان برنامه‌نویسی جاوا‌اسکرپت است که با استفاده از آن امکان استفاده از فریم‌ورک‌ها یا کتابخانه‌های دیگر جاوا اسکریپت نیز برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌شود. سرعت بسیار بالای این فریمورک یکی دیگر از مزایای آن محسوب می‌شود. سرعت بالای vue.js همانند react متکی به virtual DOM بوده و در نتیجه سرعت لود بسیار بالایی را در اختیار برنامه نویس فرانت اند قرار می‌دهد.

تفاوت بک اند (Back-End) و فرانت اند (Front-End) چیست؟

به منظور درک بهتر مفهوم فرانت اند و بک اند، ابتدا لازم است تا با معنای متضاد دو عبارت فرانت اند Front-End و بک اند (Back-End) آشنا شوید.

کدنویسی بک اند شامل تمام بخش‌هایی می‌شود که ضمن موثر بودن در روند تسهیل  کارایی و سرعت وبسایت، برای کاربران قابل مشاهده نیست. به همین منظور برنامه‌نویسی چنین بخش‌هایی توسط بک اند دولوپر (Back-End Developer) انجام می‌شود. به عنوان مثال در این باره می‌توان به دیتا‌بیس اشاره کرد. دیتا‌بیس ضمن دریافت اطلاعات مورد نیاز در بخشی از وبسایت، باعث می‌شود تا کاربر‌ها و مخاطبین از نحوه استفاده از کد‌ها در وبسایت و تعامل آن مطلع نشوند.

توجه داشته باشید که فعالیت‌هایی مانند ایجاد کتابخانه، نوشتن APIها و یا کار با اجزای سیستم بدون رابط کاربری و سیستم‌های برنامه‌نویسی علمی به عنوان بخش‌هایی از فعالیت‌های بک اند (Back-End) در وبسایت محسوب می‌شوند.

مهم‌ترین مزایای شغلی یک برنامه نویس فرانت اند

امروزه با رشد کسب و کار‌ها در حوزه‌ی دیجیتال، محبوبیت برنامه نویسی فرانت اند نیز در حال افزایش است. یک برنامه نویس فرانت اند می‌تواند علاوه بر کار به صورت فریلنسر، در شرکت‌ها و یا یک سازمان نیز مشغول به کار شود. به همین منظور نیز توسعه دهنده وب Front End به عنوان یکی از ۱۰ شغل برتر در حوزه‌ی خلاقیت و بازاریابی در سال‌های اخیر نام گرفته است. در ادامه به مهم‌ترین مزایای شغلی برنامه‌نویسی فرانت اند می‌پردازیم:

انعطاف شغلی

انعطاف‌پذیر بودن شغل یک فرد به عنوان برنامه نویس فرانت اند، یکی از مهم‌ترین مزایای این شغل در نظر گرفته می‌شود. افراد به عنوان توسعه‌دهنده وب می‌توانند در هر جایی اعم از خانه، دفتر کار و … بر روی پروژه‌ها فعالیت داشته باشند. همچنین کسب مهارت‌های متنوع توسط این افراد، باعث می‌شود تا برنامه‌نویسان فرانت اند بتوانند در حوزه‌های بسیار زیادی همانند تجربه کاربری (UX)، ویرایش تصاویر و… نیز فعالیت داشته باشند.

درآمد مطلوب

از دیگر مزایای شغلی برنامه نویسان فرانت اند، امکان کسب درآمد مناسب است. با توجه به تحقیقات انجام شده، توسعه دهندگان فرانت اند می‌توانند با کسب حد‌اقل ۳ سال تجربه‌ی کاری، به حقوقی معادل ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار دستیابی پیدا کنند.

امکان به‌روز‌رسانی و تکامل دائمی

یکی از جذاب‌ترین مواردی که در حوزه‌ی فرانت اند قابل مشاهده است، امکان پیشرفت و یادگیری مداوم در این حوزه است. توسعه دهندگان فرانت اند همیشه می‌توانند با ابزار‌های جدید کار کرده و مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرند.

نتیجه گیری

طی سال‌های گذشته شغل برنامه نویسی فرانت اند به عنوان یکی از محبو‌ب‌ترین مشاغل موجود در حوزه‌ی کامپیوتر شناخته شده است. در این بین باید توجه داشته باشید که دنیای فرانت اند و بک اند ضمن تاثیر‌گذاری بر روی کیفیت یکدیگر، بسیار متفاوت‌تر از همدیگر عمل کرده و هر کدام روی بخش‌های مختلفی کار می‌کنند. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما کدام یک از حوزه‌های برنامه‌نویسی از اهمیت بیشتری برخوردار است؟

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و لینک 2 دانلودهیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا