آموزش

آموزش 3 روش حل مشکل ارور CPU Fan Error

ارور CPU Fan Error ❗ یکی از رایج‌ترین خطاهایی است که ممکن است هنگام شروع ویندوز و روشن کردن آن رخ دهد. این پیام از جانب BIOS ارسال می‌شود و در این حالت مشکلی برای فن سی پی یو رخ داده است. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه آموزش روش حل مشکل ارور CPU Fan Error می‌پردازیم.

حل مشکل پیغام خطای CPU Fan Error

?How to Fix a “CPU Fan Error” Message

ارور فن لپ تاپ از پیام‌های رایجی است که هنگام راه‌اندازی کامپیوتر ظاهر می‌شود. این هشدار معمولا پس از خاموش شدن رایانه بر اثر گرم شدن بیش از حد ظاهر می‌شود. علت این خطا می‌تواند عدم توانایی فن در خنک کردن سخت‌افزار باشد. این ارور را می‌توانید با روش‌های مختلف برطرف کنید. در این مطلب از لینک 2 دانلودنحوه رفع مشکل پیغام CPU fan error را آموزش می‌دهیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

دلایل بروز مشکل خطای CPU fan error

مشکل خطای CPU fan error

مشکل CPU fan error دلایل مختلفی دارد. ممکن است اطلاعات فن در بایوس به درستی تنظیم نشده باشد. اگر اطلاعات را اشتباه وارد کرده باشید، باید آنان را تغییر دهید. علت دیگر وجود گرد و غبار است. گرد و غبار می‌تواند جلوی عملکرد صحیح فن را بگیرد و از سرعت آن بکاهد. در نتیجه، فن نتواند سی پی یو را به درستی خنک کند. در چنین حالتی اگر به کیس یا روی کیبورد لپ تاپ دست بزنید، متوجه داغ شدن بدنه می‌شوید.

علت دیگر این خطا عدم اتصال صحیح فن CPU است. اگر به لپ تاپ یا کیس ضربه وارد شده است، لپ تاپ از دستتان افتاده است و…، ممکن است اتصال فن قطع شود. دلیل دیگر، خراب شدن فن و آسیب دیدن آن است. اگر هیچ کدام از موارد بالا رخ نداده است، احتمالا فن سی پی یو آسیب دیده یا سوخته است.

حتما به صدای فن توجه کنید. گاهی صدای فن بسیار بلند می‌شود، گاهی هم صدای آن قطع می‌شود یا صدایی عجیب می‌دهد. در همه موارد باید علت را پیدا کنید و آن را تعمیر کنید. دیگر فن‌های کامپیوتر هم باید درست عمل کنند.

شما می‌توانید فن CPU را در بیاورید، نصب کنید و… . برای یادگیری این موارد مطلب آموزش تعویض، جا زدن و… فن CPU روی مادربرد را مطالعه کنید.

حل مشکل CPU fan error با روش‌های ساده

مشکل خطای CPU fan error

برای رفع فن ارور لنوو و… ابتدا کامپیوتر خود را به جایی خنک ببرید. اگر امکان حرکت دادن آن را ندارید، کولر یا پنکه را روشن کنید تا سیستم خنک شود. هوای گرم اتاق می‌تواند به سیستم فشار بیاورد.

در مرحله بعد دریچه هوا را تمیز کنید. با یک برس نرم گرد و غبار و آلودگی‌ها را تمیز کنید. جاروبرقی را روی آخرین درجه مکش بگذارید و آن را تمیز کنید.

روش دیگر تمیز کردن فن CPU از گرد و غبار است. برای این کار باید سیستم را خاموش کنید و بدنه کامپیوتر را باز کنید. سپس آن را با اسپری هوای فشرده تمیز کنید و گرد و غبارها را پاک کنید. در این مرحله از مواد شوینده استفاده نکنید. اگر نمی‌توانید خودتان این کار را انجام دهید، کامپیوتر را نزد متخصص ببرید. برخی از دستگاه‌ها هم قابلیت باز شدن ندارند. در این حالت، کامپیوتر را به نمایندگی ببرید.

زمانی که بدنه کامپیوتر باز است، از متصل بودن درست فن مطمئن شوید. فن نباید شل یا آویزان باشد.

زیاد از اورکلاک کردن استفاده نکنید. Overclock کردن می‌تواند موجب افزایش گرمای سیستم شود. گاهی فن نمی‌تواند این گرما را مدیریت کند. این امر می‌تواند به مدارها آسیب برساند و موجب خاموش شدن دستگاه شود.

رفع ارور CPU fan error در بایوس

رفع مشکل CPU fan error

برای حل مشکل Fan error، کامپیوتر خود را در حالت BIOS اجرا کنید. این کار با توجه به مدل کامپیوتر شما متفاوت خواهد بود. بخش CPU Fan settings را پیدا کنید. اصولا باید این بخش را در Advanced settings پیدا کنید. حال بخش RPM را پیدا کنید. Value پیش فرض باید حدود ۶۰۰ RPM باشد. آن را به ۳۰۰ تغییر دهید و تغییرات را ذخیره کنید. از بایوس خارج شوید و کامپیوتر را روشن کنید.

علاوه بر این، دیگر موارد را هم در بایوس چک کنید. برای این کار به Advanced Settings > Hardware Monitor > CPU Fan بروید و Active Heat Sink و Fan Duct with Fan را فعال کنید. Passive Heat Sink و Fan Duct without Fan را غیرفعال یا Disabled کنید. تغییرات را ذخیره کنید و از بایوس خارج شوید.

مشکل خطای CPU fan error

زمانی که این ارور را می‌بینید، با فشردن F1 هم وارد بایوس خواهید شد. برای رفع ارور F1 در کامپیوتر، تنظیمات فن را درست کنید. برای این کار پس از وارد شدن به BIOS، به مسیر Monitor > Fan Speed Monitor (CPU Fan Speed) بروید. حالت N/A را به Ignore تغییر دهید. سپس Exit را بزنید و تغییرات را Save کنید.

رفع مشکل CPU fan error با نرم افزار کنترل سرعت و دما

رفع مشکل CPU fan error با SpeedFan

برای حل مشکل خطای CPU fan error برنامه SpeedFan را دانلود کنید. این برنامه دمای کامپیوتر را مانیتور می‌کند و شما می‌توانید سرعت فن‌ها را کنترل کنید. این برنامه دمای سیستم شما را با نمودار در نشان می‌دهد و می‌توانید دمای بخش‌های مختلف را به صورت جداگانه مشاهده کنید. روش دیگر نصب برنامه PC Repair & Optimizer Tool است. کافی است برنامه را نصب کنید. سپس آن را اجرا کنید و روی Scan now بزنید. صبر کنید تا مشکلات یافت شوند. در آخر روی Repair all بزنید. نسخه کامل این برنامه را می‌توانید از سرویس‌های ایرانی دانلود کنید.

برای مشاهده دمای سیستم می‌توانید از روش‌های دیگری هم استفاده کنید. برای آشنایی با این روش‌ها مطلب روش‌های مشاهده و بررسی دمای CPU را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از لینک 2 دانلودروش‌های رفع مشکل پیغام خطای CPU Fan Error را آموزش دادیم. شما با کدام روش این مشکل را برطرف کردید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا