آموزش

صفر تا صد ارز دیجیتال

از گذشته تا اکنون اغلب این دغدغه برای سرمایه‌داران وجود داشت که پول های خود را در چه زمینه‌ایی سرمایه‌گذاری کنند. کم کم راهی برای آنها نمایان شد که نه‌تنها سرمایه خود را حفظ کنند بلکه توانایی رشد آن را نیز داشته باشند.

ارز دیجیتال نوعی از سرمایه است که به صورت فیزیکی وجود ندارد و فقط در شبکه‌های مربوط به ارز حضور دارد. افراد با خریداری ارز‌های مختلف و سرمایه‌گذاری در این زمینه ‌می‌توانند با رشد ارز و خرید و فروش آن به مرور زمان سرمایه خود را بیشتر کنند.

ارزهای دیجیتال که در سال ۲۰۱۰ با بیت‌کوین هویت پیدا کرده و تحولی در حوزه مالی ایجاد کردند، تا به امروز با گسترش کاربرد‌هایشان در حال رشد فزاینده بوده و هستند. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال از تنها ۵ میلیارد در سال ۲۰۱۴، به ۳٬۰۰۰ میلیارد در سال ۲۰۲۱ رسیده که معادل حدود ۶۰٬۰۰۰ درصد رشد است.  در این میان ارز‌ها خود به حوزه‌های مختلف از جمله NFT، متاورس، مالی، انتقال فایل، هوش مصنوعی و غیره تقسیم می‌شوند و هر حوزه بر حسب کاربری‌هایش در زمان‌هایی بیشتر از سایر حوزه‌ها رشد می‌کند.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال نوعی از پول و سرمایه است که به صورت دیجیتال ارائه می‌شود. ارز دیجیتال یا همان Cryptocurrency برپایه رمزنگاری خلق شده است و به صورت غیرمتمرکز از بلاک چین استفاده می‌کند. همچنین غیرقابل تغییر و کاملا شفاف است. همچنین ارز دیجیتال در زبان فارسی با نام رمز ارز شناخته شده است.

همانطور که گفته شد ارز دیجیتال به صورت غیرمتمرکز ارائه می‌شود. این بدین معناست که هیچ شرکت یا موسسه یا فرد خاصی کنترل ارزها را بر عهده ندارد و توسط هر فرد که صاحب ارز باشد اداره می‌شود. همچنین می‌توان ارزها را بدون واسطه تبادل و خرید و فروش کرد.

درواقع هر خریدار یا فروشنده می‌تواند فقط با شخص متقابل خود ارتباط داشته باشد و ارز خود را بفروشد یا ارز دیگری را بخرد و با‌استفاده از رمزهایی که دارد پول را دریافت کند.

شبکه بلاک‌چین چیست؟

بلاک‌چین یک شبکه بسیار گسترده و بزرگ است که کار تبادل ارز‌های دیجیتال در آن انجام می‌شود. بلاک‌چین از هزاران بلاک تشکیل شده است که تمامی کار‌های مربوط به تبادل ارز‌های دیجیتال در آن انجام می‌شود.

هرکدام از این بلاک‌ها با کمک هش (hash) به یکدیگر متصل شده اند و فرایندی یکسان را دنبال می‌کنند. هنگامی که هریک از این بلاک‌ها دچار اختلال شوند، تمام فرایند‌های مربوط به بلاک‌چین مختل و دچار تغییر می‌شود.

امنیت ارز دیجیتال

همانطوری که در قسمت‌ ابتدایی مقاله اشاره کردیم، هیچ شرکت یا موسسه و فردی ارز دیجیتال را مدیرریت نمی‌کنند و به همین دلیل ممکن است برخی تصور کنند که امنیت ارز دیجیتال کم است. اما ارز دیجیتال برپایه رمزنگاری خلق شده است و هرفرد می‌تواند با ذخیره اطلاعات و رمزنگاری موردنظر خود، امنیت ارز را بیشتر کرده و با تهیه کیف پول‌های مختلفی که وجود دارد، از رمز ارز‌های خود نگه‌داری کنند.

چگونگی کارکرد ارز دیجیتال

کارکرد ارز دیجیتال بسیار ساده و در عین حال جالب است. در این شبکه گسترده، هر خریدار یا فروشنده ارز دیجیتال اطلاعات مربوط به ارز خود را ارائه می‌دهد و پس از تایید ماینر و ثبت در بلاک‌چین، خرید و فروش ارز انجام می‌شود.

چگونگی کارکرد ارز دیجیتال

ماهیت ماینر و کارکرد آن

پس از اینکه در شبکه بلاک‌چین معامله‌ایی انجام می‌شود، درنهایت به منبع یا شخص سومی نیاز است که خرید یا فروش ارزها را تایید کند و درنهایت آن را ثبت کند. از آنجایی که جز خریدار و فروشنده شخص دیگری نمی‌تواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند، برای ثبت و تبادل‌های انجام شده از ماینر کمک گرفته می‌شود.

ماینر (miner)ها یا (استخراج کننده) ها با بهره‌گیری از روش های استخراج به انجام این کار پرداخته و درنهایت تبادل‌های انجام شده را ثبت می‌کنند.

نکته‌ایی که درمورد ماینر‌ها وجود دارد این است که هر ماینر دارای سطح خاصی از تایید است و ‌می‌تواند تعداد خاصی از تبادل‌ها را ثبت کند و پس از آن بلاک جدیدی تشکیل می‌شود. همچنین هر ماینری که بتواند باعث ایجاد بلاک جدید شود پاداش دریافت می‌کند.

هش (Hash) چیست؟

همانطور که در قسمت‌های بالا گفته شد، هر بلاک با کمک هش به یکدیگر متصل می‌شود. درواقع پس از ثبت و انجام هر معادله، اطلاعات مربوط به تبادل ذخیره و رمزنگاری می‌شود و امکان دسترسی به این اطلاعات نیز وجود ندارد. هر بلاک دارای هش مخصوص است و در صورت ایجاد بلاک جدید، نوعی از هش به آن اختصاص پیدا می‌کند.

خرید ارز دیجیتال

برای بسیاری از سرمایه‌گذاران این سوال وجود دارد که چگونه و از چه راهی می‌توانند ارزهای دیجیتال را خریداری کنند. خرید ارز دیجیتال از طریق صرافی‌های معتبر امکان پذیر است و ‌می‌توان از طریق سایت‌های مرتبط با صرافی، اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال کرد.

همچنین سرمایه‌گذاران در ایران می‌توانند با مراجعه به صرافی‌های درون کشور اقدام به تبادل ارزهای مختلف داشته باشند. البته باید درنظر داشته باشند که برای خرید یا فروش ارز و انجام تبادل‌های مربوط به آن، به بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی مراجعه کنند تا هنگام خرید یا فروش دچار مشکل نشوند.

انواع ارز‌های دیجیتال

در دنیای سرمایه‌گذاری و ارزهای دیجیتال، هزاران نوع از ارز وجود دارد که افراد می‌توانند هرکدام از آنها را باتوجه به میل خود انتخاب کنند. اما در این مقاله به سه ارز شاخص اشاره می‌کنیم که خرید و فروش آن بسیار زیاد است و در بین مردم محبوبیت زیادی دارد.

  1. بیت کوین
  2. اتریوم
  3. ریپل

چگونگی کارکرد ارز دیجیتال

۱- بیت کوین

اگر بخواهیم بیت کوین را در یک جمله توصیف کنیم، «قدیمی‌ترین و معتبر‌ترین ارز دیجیتال» بهترین عبارت است. این ارز از زمانی که ارز دیجیتال تولید و شناخته شد مورد توجه بود و از همان زمان نیز فروش خوبی داشت. درواقع می توان گفت اولین نوع ارز دیجیتال بود که در بین مردم شناخته و خریداری شد.

ایده ساخت این ارز در حدود ۱۰ سال پیش به ذهن ساتوشی ناکاتومو خطور کرد و تااکنون در رده‌های اولی ارز‌های دیجیتال قرار داشته است.

۲- اتریوم

اتریوم یکی دیگر از ارزهای مربوط به شبکه‌های دیجیتال است که در سال ۲۰۱۵ خلق شد. ویتالیک بوترین، در سال ۲۰۱۳ ایده این طرح را ارائه کرد و درنهایت سه سال بعد توانست این ارز را به مرحله تولید برساند. هدف اصلی این پلتفرم ساخت توکن‌های مختلف است و ارز مربوط به آن اتر (ether) نیز نام دارد.

۳- ریپل

از آنجایی که در شبکه‌های دیجیتال تبادل‌های زیادی انجام می‌شود نیاز به پلتفرم و ابزار‌هایی است تا تبادل‌های ساده و ارزان در ‌آنها انجام شود. این پلتفرم از پول‌های موجود در شبکه خود پشتیباین کرده و آن را توسعه می‌دهد. کوین مربوط به این ارز با نام (XRP) شناخته می‌شود.

تبادل بیت کوین

همانطور که در قسمت‌های پیش‌تر گفته شد، بیت کوین قدیمی‌ترین و معتبر‌ترین ارز دیجیتال است. به همین دلیل برای خرید یا فروش آن نیاز به مشورت و انجام تحقیق اصولی است تا به درستی انجام شود. علاقه‌مندان به خرید بیت کوین می توانند با مراجعه به بهترین صرافی بیت کوین، این سرمایه‌گذاری را انجام دهند.

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری همیشه یکی از راه‌هایی بوده است که باعث می‌شود تا ما ثروت و اموال خود را در جای درست و به شیوه درست ذخیره کنیم، اما اینکه چگونه و در چه راهی سرمایه‌گذاری کنیم نیز خیلی مهم‌تر است. شما با سرمایه‌گذاری در زمینه ارز‌های دیجیتال می‌توانید ثروت خود را ذخیره کرده و حتی به رشد آن و اقتصاد نیز کمک شایانی بکنید.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و لینک 2 دانلودهیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا