آموزش

استخراج اتریوم با کامپیوتر خانگی ممکن است؟

اتریوم با ایده غیرمتمرکز کردن همه چیز، پس از بیت‌کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال است و حامیان بسیار زیادی را در تمام دنیا دارد. به همین جهت افراد زیادی به دنبال استخراج اتریوم هستند. این یکی از ویژگی‌های جالب بلاک‌چین‌های باز است که افراد می‌توانند در کار استخراج و تأیید تراکنش‌ها شرکت کنند. استخراج اتریوم که بیشتر با کارت گرافیک انجام می‌شود، به یک فعالیت پرسود برای کاربران تبدیل شده است.

استخراج اتریوم با کامپیوترهای خانگی کمی دشوار است و این سرمایه‌گذاری کمی ریسک دارد. انجام این کار با خرید تجهیزات و زدن دستگاه به برق تمام نمی‌شود و ما ثروتمند نمی‌شویم. عوامل زیادی وجود دارد که در سودآوری استخراج نقش مهمی دارند. اگر به استخراج اتریوم برای سرمایه‌گذاری پرسود فکر می‌کنید، این مقاله را تا انتها بخواهید.

نحوه استخراج اتریوم با سیستم شخصی

برخی از افراد برای کسب سود، اتریوم را از بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی خریداری می‌کنند و در کیف پول خود قرار می‌دهند. پس از گذشت مدتی که قیمت اتریوم بالا رفت، ارز را با قیمت بالاتری می‌فروشند. اما راه دیگری برای سودآوری وجود دارد و ما می‌توانیم با خرید تجهیزات، ارز اتریوم را خودمان استخراج کنیم. پس از اتمام استخراج می‌توانیم ارز اتریوم جدید را در صرافی‌ها بفروشیم. اگر می‌خواهیم با کمک سیستم شخصی خود استخراج اتریوم را انجام دهیم باید مراحلی که در ادامه گفته می‌شود را انجام دهیم.

برای استخراج اتریوم باید مراحل زیر را طی کنید:

۱- تهیه سیستم سخت‌افزار قدرتمند ریگ استخراج اتریوم

استخراج اتریوم

ماینینگ (mining) یا استخراج اتریوم نیازمند داشتن سیستم سخت‌افزاری قدرتمند و برق است. استخراج اتریوم معمولاً با استفاده از کارت گرافیک (GPU) انجام می‌شود و به جز اتریوم ارزهای دیجیتال دیگر هم می‌توانیم استخراج کنیم. برای استخراج اتریوم با کارت گرافیک باید یک دستگاه ریگ استخراج کارت گرافیک تهیه کنیم. ریگ به معنای یک پک از سخت‌افزارها است و مشابه کیس کامپیوترهای شخصی است. از همان سخت‌افزارها در ریگ استفاده می‌شود با این تفاوت که تعداد زیادی کارت گرافیک روی آن نصب شده است. روی کاغذ با کامپیوترهای خانگی و یا لپ‌تاپ‌های شخصی می‌توانیم استخراج اتریوم را انجام داد اما به‌هیچ‌عنوان توجیه اقتصادی ندارد و به‌صرفه نیست.

ریگ‌های استخراج را می‌توانیم به‌صورت آماده خریداری کنیم و یا مانند کامپیوترهای شخصی قطعات را بخریم و سرهم کنیم. از جمله این قطعات می‌توان به کارت گرافیک قدرتمند، شاسی ریگ، منبع تغذیه مناسب، RAM، پردازنده مرکزی CPU، حافظه درایو SSD، کابل‌های موردنیاز، مادربرد و اینترنت ثابت و مودم اشاره کرد.

پس از تهیه تمامی سخت‌افزار، نوبت به اسمبل کردن آن می‌رسد. در فضای وب فیلم‌های آموزی زیادی وجود دارد و می‌توانیم با کمک آنها این کار را انجام دهیم. از سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس و سیستم‌های مخصوص ماینینگ برای اجرای نرم‌افزارهای استخراج می‌توانیم استفاده کنیم. برای افراد تازه‌کار استفاده از ویندوز ۱۰ می‌تواند گزینه مناسبی باشد. ممکن است روی دستگاه ریگ درایو DVD نداشته باشیم و می‌توانیم ویندوز را از طریق فلش مموری نصب کنیم. پس از نصب سیستم‌عامل حالا باید یک کیف پول بسازیم تا اترهای استخراج شده را دریافت کنیم.

۲- ساخت کیف پول اتریوم

فرایند ساخت کیف پول اتریوم بسیار ساده است و برای ملکه ارزهای دیجیتال کیف پول‌های زیادی وجود دارند که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. کیف پول را می‌توانیم مانند یک حساب بانکی در نظر بگیریم و برای دریافت، ارسال و ذخیره اتریوم از آن استفاده کنیم.

ساخت کیف پول اتریوم

۳- پیوستن به یک استخر استخراج و شروع کار

پس از آماده‌کردن تجهیزات سخت‌افزاری و ساخت کیف پول نوبت به پیوستن به یک استخر استخراج و شروع به کار می‌رسد. استخر استخراج یک پلتفرمی است که در آن استخراج‌کنندگان قدرت سخت‌افزاری خود را در کنار هم قرار می‌دهند و همه برای استخراج ارز موردنظر تلاش می‌کنند. در این روش هر ماینر بر اساس توان پردازشی خود سود دریافت می‌کند. در سایت investoon.com می‌توانید بهترین استخر استخراج برای اتریوم را مشاهده کنید. هر استخر استخراج نسبت به توان پردازشی خود، میزان کارمزد و کیفیت خدماتش می‌تواند متفاوت باشد.

تحلیل کلی اتریوم

در صفحه خرید اتریوم تبدیل آمده‌است:

«اتریوم از سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرده و از سال ۲۰۱۵ که قیمتی حدود ۷۵ سنت داشته تا امروز (زمستان ۱۴۰۰) که قیمتش سقف ۴٬۸۰۰ دلار را دیده، جایگاه خود را به عنوان ملکه ارز‌های دیجیتال با داشتن حدود ۲۰ درصد از سهم بازار ارز‌های دیجیتال، تثبیت کرده. شبکه اتریوم با توجه به کاربرد‌های فراوانی که دارد، پایه اصلی ارزش این ارز است و با گسترش کاربردها و بروزرسانی‌های این شبکه، بیشتر متخصصان حوزه رمزارزها انتظار دارند که اتریوم قیمت ۱۰٬۰۰۰ دلار را نیز در آینده نه چندان دور به خود ببیند. با این حال شبکه‌های دیگر مانند کاردانو در حال رشد سریع هستند و کاربرد‌های شبکه‌ی اتریوم را به شبکه‌ی خود می‌افزایند تا رقبایی جدی برای اتریوم محسوب شوند».

پایان ماینینگ اتریوم نزدیک است؟

طبق یک برنامه‌ریزی از پیش انجام شده، استخراج اتریوم و ماینینگ برای همیشه تمام می‌شود و این شبکه برای تراکنش‌ها از روش جایگزین اثبات سهام استفاده می‌کند. زمان انجام این پیاده‌سازی هنوز به طور دقیق مشخص نشده است اما به زودی انجام می‌شود. بزرگ‌ترین به‌روزرسانی اتریوم (اتریوم۲٫۰) در نقشه راه این رمز ارز برنامه‌ریزی شده بود. طبق این به‌روزرسانی اتریوم به‌جای الگوریتم اثبات کار (PoW) از الگوریتم اثبات سهام (PoS)  استفاده خواهد کرد. این به‌روزرسانی برای مقیاس‌پذیری هر چه بیشتر اتریوم و انجام تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر انجام می‌شود.

اثبات سهام یک روش جدید برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید است. در این روش افراد برای اعتبارسنجی باید تعدادی اتر بخرند و در یک کیف پول به شبکه اختصاص دهند. آنها می‌توانند در تأیید تراکنش‌ها مشارکت کنند و ارز دیجیتال اتر دریافت کنند. مشارکت‌کنندگان کارمزد تراکنش را برای خود برمی‌دارند و باعث می‌شود برای مشارکت در شبکه دیگر نیاز به خرید دستگاه‌های گران ‌قیمت نباشد. پس از پایان ماینینگ اتریوم، ماینرها برای استخراج ارزهای دیگری مانند اتریوم کلاسیک، بیت‌کوین گلد و سایر ارزهای دیجیتال مورداستفاده قرار می‌گیرند.

پاسخ به سؤالات متداول

آیا با موبایل می‌توان اتریوم استخراج کرد؟

خیر، استخراج اتریوم با گوشی به‌هیچ‌عنوان سودآوری ندارد و تمام نرم‌افزارهایی که چنین ادعایی دارند کلاهبرداری هستند. این نرم‌افزارها موجب بالا رفتن دمای بیش از حد گوشی، کاهش سرعت تلفن همراه و خرابی‌های گوشی ما می‌شود.

آیا استخراج اتریوم در سال ۲۰۲۲ همچنان سودآور است؟

در حال حاضر جواب این سؤال بله است، اما این پاسخ نسبی است. زمان دقیقی برای پایان استخراج اتریوم هنوز مشخص نشده است. سودآور بودن یا نبودن استخراج اتریوم هر لحظه ممکن است تغییر کند. عوامل زیادی مانند قیمت اتر، هزینه برق، هزینه سخت‌افزار، تغییرات شبکه و استهلاک سخت‌افزار در سودآوری استخراج نقش مهمی را ایفا می‌کنند. با محاسبه مجموع قدرت پردازش کارت‌های گرافیک و هزینه برق در یک ماشین‌حساب می‌توانید سودآوری استخراج اتریوم را به‌صورت لحظه‌ای محاسبه کنید.

استخراج اتریوم چقدر سرمایه نیاز دارد؟

برای استخراج اتریوم با سیستم شخصی به سرمایه خیلی زیادی نیاز نداریم، بیشترین سرمایه‌ای که نیاز است مربوط به خرید دستگاه ریگ است. کارت‌های گرافیکی که مناسب عملیات استخراج هستند بسیار محدود هستند و هزینه آنها نیز بسته به مدل و قدرت‌های مختلف متفاوت است. هرچقدر تعداد کارت گرافیک درون دستگاه بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود.

آیا استخراج اتریوم قانونی است؟

بر اساس قوانین مصوب حوزه ارزهای دیجیتال، استخراج ارزهای دیجیتال به شرطی قانونی است که فرد از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز بگیرد. در غیر این صورت استخراج اتریوم قانونی نیست.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و لینک 2 دانلودهیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا