آموزش

بررسی علائم خرابی کاتالیزور ماشین

مبدل کاتالیزوری بخشی ضروری از خودروی 🚗 شما است. کاتالیزور ترکیبات خطرناک موجود در اگزوز ماشین شما مانند مونوکسید کربن را خنثی می کند. پس مهم است که سالم باشد. به همین دلیل در این مطلب از لینک 2 دانلودبه بررسی علائم خرابی کاتالیزور ماشین می پردازیم.

علائم خرابی کاتالیزور خودرو چیست؟

Signs Of A Failing Catalytic Converter

کاتالیزور ماشین شما ترکیبات گازی خطرناک موجود در اگزوز مانند مونوکسید کربن را خنثی می کند. با این کار مسافت پیموده شده و کارایی گاز را افزایش می دهد. مبدل های کاتالیزوری به گونه ای طراحی شده اند که تمام طول عمر خودروی شما را دوام بیاورند با این حال ممکن است بعضی از کارها مانند تعمیر ماشین بدون مراقبت از سایر اجزای سیستم اگزوز می‌ تواند باعث سایش و خرابی شود. رانندگی با مبدل کاتالیزوری خراب می تواند به محیط زیست آسیب برساند حتی باعث خرابی سایر قسمت های سیستم اگزوز نیز شود. بنابراین مهم است که علایم خرابی کاتالیزور خودرو را بشناسید و در زمان مناسب تعویض کنید.

علائم خرابی کاتالیزور تیبا ، 206 و...

طول عمر مفید کاتالیزور ماشین چقدر است؟

برخی شرکت ها طول عمر مفید کاتالیزور ماشین را ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار کیلومتر بیان کردند. اما در واقعیت به طور معمول این طور نیست و کاتالیزور ها کمی زودتر از آنچه باید کار کنند از کار میافتند. مخصوصا در شهرهای بزرگ که ترافیک زیاد است. کاتالیزور ماشین مانند یک فیلتر است و فیلتر ها باید مرتبا تعویض یا تمیز شوند.

روشن بودن چراغ چک موتور به دلیل خرابی سرویس کاتالیزور

روشن بودن چراغ چک موتور شما می تواند یکی از نشانه های خرابی کاتالیزور خودرو شما باشد. بنابراین می‌ توانید چراغ چک موتور را چک کنید تا ببینید روشن است یا خیر.

کاهش عملکرد به دلیل خرابی کاتالیزور ماشین

اگر کاتالیزور ماشین شما با مشکلی مواجه شده باشد عملکرد اگزوز در ماشین شما را کاهش می دهد این باعث می شود که شما احساس کنید ماشین شما مثل همیشه شتاب کافی را ندارد با اینکه پای شما روی پدال گاز است.

معایب حذف کاتالیزور

افزایش مصرف بنزین و گاز به دلیل خرابی کاتالیزور ماشین

یکی از علائم خرابی سنسور کاتالیزور در ماشین کاهش مسافت پیموده شده توسط میزان بنزین همیشگی شما است. در نشانه قبل گفتیم خرابی کاتالیزور باعث کم شدن شتاب خودرو میشود و شما برای افزایش سرعت ماشین، پای خود را بیشتر روی پدال گاز فشار میدهید اما این کار فقط باعث مصرف بیشتر سوخت میشود. پس اگر مصرف بنزین شما نسبت به قبل زیادتر شده است احتمالا کاتالیزور ماشین خراب است.

اگر میخواهید مصرف سوخت خود را کاهش دهید میتوانید مطلب آموزش ۲۳ روش کاهش مصرف سوخت ماشین را مطالعه کنید.

تست خرابی کاتالیست در تست آلایندگی ماشین

در تست آلایندگی، ماشین شما بررسی می شود تا مطمئن شوید همه چیز به درستی کار میکند. کاتالیزور ماشین جز اصلی ماشین شما است که مسئول کنترل آلاینده های موتور است. به طور مثال مونوکسید کربن را به دی اکسید کربن هیدروکربن ها را به کربن، آب و اکسیژن و نیتروژن را دوباره به نیتروژن اکسیژن تبدیل میکند. افزایش سطح انتشار کربن اگزوز شما نشانه رایجی است که نشان می دهد کاتالیزور ماشین شما خراب است. بنابراین این باعث می شود تا شما در آزمون تست آلایندگی مردود شوید.

صدای اگزوز بدون کاتالیزور افزایش پیدا میکند

مبدل کاتالیزوری شما از اعضای کوچک لانه‌ زنبوری تشکیل شده است که در صورت شکسته شدن می تواند صدای تق تق ایجاد کند. اگر کاتالیزور شما خراب باشد این صدا باید در هنگام استارت زدن خودرو بیشتر شود و با گذشت زمان بدتر شود. اگر صدای تق تق با دیگر علائم همراه باشد به احتمال زیاد کاتالیزور ماشین شما با مشکل مواجه شده است.

خرابی کاتالیزور ماشین

صدای ماشین خیلی مهم است. این صدا ها ممکن است شما را از یک خرابی در خودرو مطلع کند به همین دلیل باید آن ها را جدی بگیرید. برای همین منظور میتوانید مطلب ۱۰ صدای ماشین که نباید آنها را نادیده گرفت! راهنما و روش های شناسایی علت صدای ماشین را نیز مطالعه کنید.

ممکن است خودرو شما روشن نشود یا بد استارت بخورد

اگر کاتالیزور ماشین شما مسدود شده باشد گازهای خروجی نمی‌ توانند از طریق اگزوز از پشت ماشین خارج شوند. به دلیل افزایش فشار برگشتی اگزوز باعث از کار افتادن موتور ماشین شما می شود. اگر موقع استارت زدن ماشین شما روشن نمی شود یا بد استارت می خورد احتمالا کاتالیزور ماشین شما با مشکل مواجه شده است.

معایب حذف کاتالیزور چیست؟

با توجه به موارد گفته شده عدم استفاده از کاتالیزور یک سری معایب به همراه دارد که اولین و مهمترین آنها تولید ۳۰ برابر بیشتر مواد سمی توسط ماشین شما است. همچنین مصرف سوخت خودرو شما بیشتر می شود و باعث میشود تا با میزان سوخت همیشگی خود مسافت کمتری را طی کنید. همچنین اگر از کاتالیزور استفاده نکنید باعث میشود که صدای موتور ماشین نیز بیشتر شود.

علائم خرابی سنسور کاتالیزور

همچنین مطلب تشخیص علائم و زمان تعویض لنت ترمز عقب و جلو ماشین میتواند برای شما مفید باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز راجع به علائم خرابی کاتالیزور تیبا ، ۲۰۶ و… صحبت کردیم. با توجه به نشانه های خرابی کاتالیزور خودرو که در بالا ذکر شد، توانستید متوجه شوید که سرویس کاتالیزور خراب است یا خیر؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه علائم خرابی کاتالیزور پراید ، پارس ، سمند و.. در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا