آموزش

بررسی تفاوت حافظه های SSD Sata ، M.2 ، NVMe و..

هاردهای SSD 💾 سرعت بیشتری نسبت به نوع قدیمی یعنی هارد HDD دارند اما همه هاردهای SSD یکسان نیستند و انواع مختلفی از آن وجود دارد. آن ها هم در شکل و اندازه متفاوت هستند و هم از نظر سرعت و قیمت تفاوت هایی دارند. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه بررسی تفاوت حافظه های SSD Sata ، M.2 ، NVMe و.. میپردازیم.

بررسی فرق بین هارد NVMe ، M.2 و SATA SSD

?What’s the Difference Nvme, M.2 and SATA SSD

هارد یکی از اصلی ترین بخش های یک کامپیوتر است. برای خرید رایانه باید به این بخش توجه ویژه ای شود. هاردهای مدرن SSD انواع مختلفی دارند. هر کدام از آن ها ویژگی های مختلفی دارند. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه بررسی تفاوت حافظه NVMe با SSD SATA و M.2 میپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

انواع هارد SSD

تفاوت حافظه

هارد SSD انواع مختلفی دارد. این هارد را بر اساس کانکتور می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد:

  • SATA
  • mSATA
  • NGFF M.2
  • NVMe PCIe M.2

این SSDها دارای رابط های ارتباطی متفاوت و مشخصات خاص خود هستند. برخی از آن‌ها سریعتر هستند. برخی دیگر قیمت پایینتری دارند. محبوب ترین نوع SSD مدل SATA است. این نوع SSD از رابط SATA برای اتصال به کامپیوتر استفاده می کند. هاردهای مدرن ار رابط SATA استفاده می کنند. لپ تاپ ها و دسکتاپ های مدرن دارای پورت های SATA 3.0 هستند که از سرعت انتقال حداکثر ۶ گیگابایت بر ثانیه یا ۷۵۰ مگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند. SSD SATA هم از این رابط برای اتصال به کامپیوتر استفاده می کند.

محدوده سرعت خواندن و نوشتن این هاردها بین ۴۵۰ الی ۵۵۰ مگابایت بر ثانیه است. به طور متوسط بسیار سریعتر از HDD SATA 3 هستند که سرعت خواندن آن ها بین ۷۰ الی ۲۰۰ مگابایت بر ثانیه است.

SATA 3 SSD می تواند بهترین انتخاب برای اکثر مصرف کنندگان باشد تا بتوانند سرعت سیستم خود را افزایش دهند. این هارد برای گیمرهایی که می خواهند زمان بارگزاری بازی ها را کاهش دهند هم مناسب است. فرم فاکتور آن ها مشابه با HHD های ۲٫۵ اینچی است و به راحتی در اکثر دستگاه ها نصب می شوند.

تفاوت حافظه mSATA با Mini-SATA SSD

تفاوت حافظه

درایوهای mSATA یا mini-SATA SSD از نظر عملکرد شبیه به SATA3 SSD هستند اما یک کانکتور متفاوت به نام mSATA دارند. این بخش برای تسهیل نصب SSD در دستگاه هایی طراحی شده است که دارای فرم کوچک هستند. دستگاه هایی مثل نوت بوک ها، اولترابوک ها و… که نمی توانند یک SATA SSD استاندارد داشته باشند. SSD های mSATA کوچکتر از SATA SSD هستند و برای ابزارهای محاسباتی کوچک مناسب هستند.

سرعت درایوهای mSATA SSD با SATA SSD قابل مقایسه است اما مورد دوم کمی گرانتر است. mSATA SSD برای کاربرانی که دستگاه هایشان به جای کانکتور SATA استاندارد دارای کانکتور mSATA هستند، مناسب است. رابط های M2 در انواع قدیمی تر لپ تاپ ها پیدا می شوند اما به ندرت می توان آنان را در رایانه های دسکتاپ دید. امروزه سازندگان در دستگاه های خود از کانکتور M.2 به جای کانکتور mSATA استفاده می کنند.

برای یادگیری نصب هارد در کامپیوتر، به مطلب آموزش نصب هارد SSD روی لپ تاپ و کیس کامپیوتر مراجعه کنید.

هارد NGFF M.2 SSD چیست؟

تفاوت حافظه

NGFF M.2 SSD معمولا با نام M.2 SSD شناخته می شود. کانکتور M.2 با دستگاه های mSATA سازگار نیست. در حالی که رابط‌های mSATA فقط از نسخه‌های مختلف SATA (یعنی SATA 1.0 تا SATA 3.0) پشتیبانی می‌کنند، کانکتور M.2 امکان استفاده از دستگاه‌های SATA 3.0، USB 3.0 و PCIe 3.0 را فراهم می‌کند، مشروط بر اینکه مادربرد هم از همان پشتیبانی کند.

درایوهای SSD NGFF M.2 دارای مشخصات مشابه SATA و mSATA SSD هستند، اما از کانکتور متفاوتی استفاده می کنند. آنها سرعت خواندن و نوشتن مشابهی دارند و عملکرد را به اندازه SATA 3 و mSATA SSD افزایش می دهند. حافظه های SSD SATA NGFF M.2 برای کاربرانی که دسکتاپ، لپ تاپ یا دستگاه های محاسباتی دارای اسلات M.2 دارند، مناسب است.

این موارد برای کاربرانی که نمی‌خواهند هارد دیسک‌های موجود در لپ‌تاپ‌های خود را جایگزین کنند، اما همچنان به دنبال افزایش عملکرد SSD هستند، ایده‌آل هستند. از آنجایی که NGFF M.2 از یک کانکتور متفاوت استفاده می کند، می توانید درایو فعلی خود را حفظ کنید و همچنان یک SSD اضافی نصب کنید.

قیمت SSD NGFF M.2 کمی بیشتر از SATA SSD است اما با mSATA SSD قابل مقایسه است. دستگاه‌های مدرن از جمله رایانه‌های دسکتاپ، لپ‌تاپ، اولترا بوک و نوت‌بوک دارای اسلات M.2 هستند. همه اسلات های M.2 از SSD های NGFF M.2 پشتیبانی می کنند.

Nvme چیست؟

تفاوت حافظه

SSD های M.2 NVMe PCIe (که به آن‌ها SSD های NVMe گفته می شود) از همه SSD هایی که قبلا ذکر شد، سریعتر هستند. آن‌ها هم مانند SSD های NGFF از کانکتور M.2 استفاده می کنند. M.2 کانکتوری است که بسته به پیکربندی مادربرد ممکن است از هر دو SSD NGFF و NVMe پشتیبانی کند. اسلات های M.2 در مادربردهای قدیمی فقط از SSD های NGFF پشتیبانی می کنند. در حالی که مادربردهای جدید دارای اسلات های M.2 هستند که می‌توانند با SSD های NVMe کار کنند.

SSD های NVMe PCIe سرعت خواندن و نوشتنی بین ۳۵۰۰ و ۳۰۰۰ مگابایت بر ثانیه دارند که بسیار سریعتر از انواع دیگر SDD های ذکر شده است. عملکرد بهتر آن‌ها برابر است با قیمت بالاتر. یک SSD 256 گیگابایتی NVMe PCIe 1.5 2 برابر بیشتر از یک SSD 256 گیگابایتی SATA SSD قیمت دارد.

SSD های NVMe PCIe برای بازی یا استفاده روزمره زیاد مناسب نیستند. کاربران معمولی و گیمرها با انتخاب NVMe SSD به جای SATA یا NGFF SSD صرفا هزینه خود را زیاد می کنند.

SSD های NVMe فقط برای کاربرانی مناسب است که برنامه هایی را اجرا می کنند که سنگین هستند. منظور ویرایش ویدئو و پردازش تصاویر با وضوح ۴K یا کارهای این چنینی است.

تفاوت NVMe با M2 و SATA: تفاوت در نوع رابط

هاردهای SSD از NVMe یا SATA به عنوان روشی برای برقراری ارتباط با سایر بخش های رایانه استفاده می کنند. SATA کندتر از NVMe است. از طرفی M.2 نوعی فاکتور فرم است. یعنی هم NVMe M.2 SSD و هم SATA M.2 SSD وجود دارد. البته ممکن است گاهی در مشخصات محصول چیزی شبیه به M.2 SSD را برای معرفی درایو NVMe و SATA SSD مشاهده کنید. در چنین حالتی نباید به این عبارات اسمی دقت کنید. در عوض مشخصات فنی کالا را بررسی کنید تا بتوانید سرعت تقریبی درایو ذخیره سازی رایانه خود را متوجه شوید.

اگر هارد شما دچار بدسکتور شده است، پیشنهاد می کنیم مطلب ۸ روش تعمیر و رفع بدسکتور هارد دیسک لپ تاپ و کامپیوتر را مطالعه کنید.

تفاوت SATA و NVMe و M.2 در سرعت

تفاوت SATA و NVMe

دیگر تفاوت هارد NVMe با SATA و M.2 در سرعت است. درایوهای NVMe سریعتر از درایوهای SATA هستند. فرقی ندارد هر دو در فرم M.2 باشند. اولین عامل سرعت به این بستگی دارد که درایو NVMe شما از کدام نسل اتصال PCle استفاده می‌کند.

در حال حاضر بیشترین سرعت یک SSD برای NVMe PCIe 3.0 یا Gen 3 است. این سرعت تا ۳۵۰۰ مگابایت در ثانیه است. در حالی که یک SSD از نوع NVMe PCIe 4.0 یا Gen 4 می تواند تا ۷۵۰۰ مگابایت در ثانیه سرعت داشته باشد. SSD های SATA معمولا سرعتی تا ۵۰۰ مگابایت در ثانیه دارند. با این حال درایوهای NVME می توانند با توجه به مدل‌ها عملکردی متفاوت داشته باشند. ممکن است به طرز عجیبی کند به نظر برسند اما در مقایسه با HHDهای SATA تفاوت زیادی دارند. یک HHD از نوع RPM حدود ۱۶۰ مگابایت بر ثانیه سرعت دارد. به سادگی می توان در طول کار متوجه تفاوت HDD و SSD شد.

برای این که بیشتر با تفاوت های SSD و HDD آشنا شوید، مطلب مقایسه کامل هارد دیسک پرسرعت SSD با HDD را مطالعه کنید.

تفاوت SATA و NVME با M.2 در فاکتور فرم

اصولا در لپ تاپ ها و رایانه هایی که از قبل بسته شده‌اند، از SSD نوع NVMe استفاده می شود که فاکتور فرم آن M.2 است. انواع دیگر هم وجود دارد اما کمتر رایج هستند. SATA SSD می‌تواند به شکل درایوهای ۲٫۵ اینچی یا M.2 باشد.

اگر لپ تاپ شما دارای اسلات یدکی M.2 است، قبل از خرید درایو ابتدا بررسی کنید که آیا از NVME، SATA یا هر دو پشتیبانی می‌کند یا خیر.

اگر می خواهید بدانید علت صدا دادن هارد کامپیوتر چیست، مطلب دلایل صدا دادن هارد کامپیوتر و رفع این مشکل را مطالعه کنید.

تفاوت حافظه m2 با NMVE و SATA در قیمت

بررسی فرق بین هارد NVMe ، M.2 و SATA SSD

دیگر تفاوت M.2 و NVMe با SATA در قیمت است. هر چه درایو سریعتر باشد، قیمت آن هم بیشتر خواهد شد. قیمت فعلی یک SSD SATA حدود ۹۰ الی ۱۰۰ دلار است. در حالی که درایو یک ترابایتی NVMe PCIe 3.0 حدود ۱۱۵ الی ۱۲۰ دلار است. فاکتور فرم این روزها کمتر اهمیت دارد. در حالی که حافظه های SSD 2.5 اینچی SATA می توانند گاهی ارزانتر از مدل های M.2 باشند، اما اغلب قیمت مشابهی دارند.

نحوه تست mSATA

کاربران می توانند SSD های mSATA را با نرم افزارهای مختلف تست کنند. این ابزارها می توانند تعیین کنند که آیا SSD معیوب است یا خیر. اکثر ابزارهای بررسی سلامت می توانند سرعت خواندن و نوشتن متوالی و تصادفی، مصرف انرژی، سرعت انتقال فایل و عملکرد کلی را بررسی کنند. نرم افزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد.

برای یادگیری تست کردن سلامت هارد می توانند مطلب بهترین نرم افزار تست و بررسی سالم بودن هارد را مطالعه کنید.

تفاوت حافظه M.2 SSD و mSATA SSD چیست؟

در این بخش به تفاوت حافظه M.2 SSD و mSATA SSD میپردازیم. SSD های M.2 و SSD های mSATA هر دو دستگاه های ذخیره سازی با کارایی بالا هستند که برای استفاده با دستگاه های کوچک مانند نوت بوک و تبلت طراحی شده اند. M.2 برای جایگزینی فرمت mSATA توسعه داده شد. برخی از تفاوت های SSD های M.2 و mSATA عبارتند از:

SSD های MSATA فقط از رابط SATA استفاده می کنند، در حالی که SSD های M.2 از رابط SATA یا PCIe پشتیبانی می‌کنند.

فرم فاکتور جدیدتر M.2 در مقایسه با SSD های mSATA که تنها در یک اندازه عرضه می شوند، سایزهای متفاوتی دارند. درایوهای SSD mSATA در اندازه Half-size نیز موجود هستند. اندازه آن‌ها ۳۰٫۱ میلی متر در ۲۶٫۸ میلی متر است و تا ۱۵۲ مگابایت بر ثانیه زمان خواندن و ۶۴ مگابایت در ثانیه زمان نوشتن این هاردها است.

SSD M.2 سریعتر است، زیرا می تواند سرعت داده را فراتر از محدودیت ۶ گیگابیت بر ثانیه mSATA SSD افزایش دهد. یک SSD M.2 مبتنی بر PCIe می‌تواند تا چهار خط PCIe را با سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه برای هر خط پشتیبانی کند.

۲ SSD نیز عملکرد را افزایش می دهد. آن‌ها از حافظه NVMe پشتیبانی می‌کنند که می‌تواند عملکرد را افزایش دهد و میزان تأخیر را نسبت به دستگاه‌هایی که از ATA یا Small Computer System Interface استفاده می‌کنند، کم کند. اگرچه هر دو نوع SSD دارای فاکتورهای فرم کوچکی هستند، درایوهای M.2 معمولاً ظرفیت ذخیره سازی بالاتری دارند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از لینک 2 دانلودبه بررسی تفاوت حافظه های SSD SATA و M.2 و NVMe پرداختیم. شما کدام یک را تهیه کرده اید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا