آموزش

راهنما: توکن NFT چیست؟ چگونه NFT بخریم و بفروشیم؟

NFT یا Non-fungible token (توکن غیرقابل معاوضه) به یکی از داغ ترین ترندهای سال تبدیل شده است. اما با اینحال ممکن است هنوز با NFT و نحوه ایجاد، خرید و فروش 💰 آن آشنا نباشیم. امروز در لینک 2 دانلودقصد داریم تا ضمن معرفی توکن NFT به به صورت ساده، نحوه ساخت، خرید و فروش آن را هم بررسی کنیم.

توکن غیر قابل معاوضه یا NFT چیست؟

What is NFT and How to Create, Buy and Sell NFTs

ما قبلا در لینک 2 دانلودتوکن را به شما معرفی کرده ایم. به طور خلاصه NFT به معنای توکن غیر قابل معاوضه و یا غیر مثلی می باشد. این نوع توکن در زمینه های مختلفی به خصوص مالکیت فایل های دیجیتال جای خود را پیدا کرده است و بر پایه بلاکچین کار می کند. با توجه به گسترش استفاده از این ترند، آشنایی با آن و همینطور نحوه خرید و فروش برای کاربران مفید خواهد بود.

NFT چیست؟ توکن های NFT کدام هستند؟

توکن NFT چیست؟ برای درک کامل این توکن، نیاز است که به صورت کلی با توکن، بلاکچین و ارز های دیجیتال آشنا باشید. اما اگر به صورت ساده و مختصر بخواهیم بررسی کنیم، عبارت NFT مخفف Non-fungible tokens می باشد. همانطور که از نامش پیدا است، این توکن به صورت غیر مثلی و یا غیر قابل معاوضه طراحی شده است. به طور مثال ارز های دیجیتال مانند بیت کوین و..، توکن قابل معاوضه هستند و ارزش یک بیت کوین با یک بیت کوین دیگر برابر است. اما این موضوع در توکن NFT صدق نمی کند و این توکن ها برای موارد منحصر به فرد ایجاد می شوند.

NFT چیست؟ توکن های NFT کدام هستند؟

پس می توان NFT را به عنوان یک دارایی دیجیتال معرفی کرد که خاص و منحصر به فرد می باشد و هر یک از توکن ها دارای نمونه مثلی یا یکسان نیستند. قابل ذکر است که این توکن نیز بر پایه بلاکچین طراحی شده است و بر پایه آن منتقل و اجرا می شود.

همچنین اگر با بلاک چین آشنا نیستید، پیشنهاد می کنیم مطلب بررسی به زبان ساده بلاک چین یا Blockchain چیست و چگونه کار میکند؟ را هم مطالعه نمایید.

کاربرد های توکن NFT

اما این توکن چه کاربردی دارد؟ همانطور که تا اینجا متوجه شدیم، توکن NFT منحصر به فرد می باشد. بنابراین می توان از آن برای اثبات مالکیت استفاده کرد. به طور مثال در بحث انواع توکن های NFT، برخی از آثار هنری هیچگونه نمونه مشابهی ندارند و به صورت منحصر به فرد می باشند. مالکیت آثار فیزیکی به شکل راحت تری قابل اثبات است اما حال اگر این اثر هنری به صورت دیجیتالی باشد، اثبات مالکیت آن و انجام فرایند خرید و فروش برای آن ها کار دشواری می شود. در اینجا به کمک توکن NFT (هنر NFT چیست) می توان مالکیت این آثار دیجیتال را اثبات کرد.

یعنی شما می توان اثر هنری خود که می تواند شامل یک تصویر نقاشی دیجیتال، یک قطعه موزیک خاص، طراحی و.. را به صورت توکن NFT درآورده و به این شکل ضمن این که مالکیت کار را برای خود اثبات می کنید، می توانید نسخه کامل آن را به صورت مشخصی بفروشید و در این بین متضرر نشوید. سایر افرادی هم ممکن است کلکسیونر، علاقه مند به آثار دیجیتال و.. باشند می توانند آن ها را خریداری کرده و در آینده حتی مجدد آن را بفروشند.

نحوه ساخت توکن NFT، چگونه توکن NFT بسازیم؟

اما حالا چگونه NFT بسازیم؟ ایجاد یک توکن NFT برای اثر هنری، تصویر و یا هر مورد دیجیتالی که دارید، نسبتا ساده می باشد. قبل از شروع شما باید تصمیم بگیرید که از کدام بلاک چین استفاده کنید. در حال حاظر Ethereum بهترین سرویس بلاکچین برای ایجاد توکن می باشد. با اینحال می توانید از گزینه های زیر نیز جهت ساخت توکن NFT استفاده کنید.

  • Binance Smart Chain
  • Flow by Dapper Labs
  • Tron
  • EOS
  • Polkadot
  • Tezos
  • Cosmos
  • WAX

از آن جایی که Ethereum دارای بزرگترین اکو سیستم NFT می باشد، در اینجا استفاده از آن را توصیه کرده و آموزش ساخت NFT با آن می دهیم. برای این کار ابتدا باید شرایط زیر را داشته باشید.

  • کیف پول یا wallet که از ERC-721 پشتیبانی می کند. (ارزهای NFT کدامند؟ ارز هایی که از ERC-721 پشتیبانی کنند بسته به مارکت پلیس قابل استفاده هستند) مانند MetaMask, Trust Wallet یا Coinbase Wallet
  • حدود $۵۰-$۱۰۰ در اتر (ETH)

پس از داشتن این موارد، می توانید از پلتفرم های NFT محور استفاده کنید. در این پلتفرم ها امکان اتصال کیف پول و بارگذاری فایل وجود دارد. از جمله بهریت پلتفرم های فعلی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

پس از انتخاب پلتفرم مورد نظر، باید یک اکانت شخصی ایجاد کنید. معمولا در گوشه صفحه اصلی این سرویس ها گزینه create وجود دارد. روی آن کلیک کنید. از آنجایی که در حال حاظر OpenSea دارای بزرگترین بازار NFT بر پایه Ethereum می باشد، نحوه کار را با آن دنبال می کنیم.

نحوه ساخت توکن در پلتفرم OpenSea

نحوه ساخت توکن در پلتفرم OpenSea

پس از کلیک روی دکمه آبی create به یک صفحه منتقل می شود که از شما می خواهید کیف پول مبتنی بر اتریوم خود را متصل کنید. هنگامی که رمز ورود کیف پول خود را وارد کردید، به طور خودکار کیف پول شما به استور متصل می شود. برای اثبات مالکیت آدرس کیف پول، ممکن است نیاز باشد تا پیامی را به صورت دیجیتالی در کیف پول اتریوم خود امضا دیجیتالی کنید.

در مرحله بعد در گوشه صفحه روی گزینه my collections کلیک کنید. سپس گزینه create را بزنید.

نحوه ساخت توکن در پلتفرم OpenSea

پنجره جدید باز می شود که به شما امکان می دهد تا آثار هنری خود را بارگذاری کرده، نامی اضافه کنید و توضیحاتی را در آن بگنجانید. در این قسمت اساسا فقط یک پوشه ایجاد می کنید تا NFT های تاره ایجاد شده را وارد آن کنید.

نحوه ساخت توکن در پلتفرم OpenSea

پس از آن که یک تصویر برای کالکشن خود انتخاب کردید، روی آیکن مداد در قسمت بالا کلیک کرده و یک بنر هم برای کالکشن خود انتخاب کنید.

نحوه ساخت توکن در پلتفرم OpenSea

حال صفحه شما باید چیزی شبیه تصویر زیر باشد. اکنون آماده ایجاد اولین NFT خود هستید. روی دکمه آبی Add New Item کلیک کرده و پیام دیگری را با کیف پول خود امضا کنید.

نحوه ساخت توکن در پلتفرم OpenSea

سپس به پنجره جدیدی منتقل خواهید شد. در آن جا می توانید تصویر، صدا، GIF و یا مدل ۳ بعدی NFT خود را آپلود کنید. همچنین تنظیمات دیگری برای فایل خود و لیست توکن های NFT می توانید ایجاد کنید.

نحوه ساخت توکن در پلتفرم OpenSea

پس از پایان روی دکمه create در پایین صفحه کلیک کنید. با امضای پیام دیگر در کیف پول خود، NFT ایجاد شده و در مجموعه شما نمایش داده می شود.

هزینه ساخت و کارمزد NFT

در حالی که ساخت NFT در OpenSea هزینه ای ندارد، اما برخی از پلتفرم ها هزینه را دریافت می کنند. در این پلتفرم ها هزینه به عنوان gas شناخته می شود و معمولا شامل مقداری اتریوم می شود. این هزینه ها ممکن است بسته به ازدحام شبکه و.. متفاوت باشد.

همینطور اگر نیاز به ساخت کیف پول ترون دارید، مطالعه مطلب آموزش تصویری ساخت کیف پول ترون (TRON Wallet) نیز برای شما کاربردی خواهد بود.

نحوه فروش، NFT را در کجا بفروشیم؟

برای فروش NFT های خود در بازار، بعد از اینکه آن ها را ایجاد کرده و در مجموعه خود قرار دادید، روی اسامی توکن های NFT کلیک کرده و sell را بزنید. پس از آن به صفحه فروش منتقل می شوید. در این قسمت می توانید شرایط فروش از جمله اجرای حراج و یا فروش با قیمت ثابت را تعیین کنید. Ether و سایر توکن های ERC-20 رایج ترین رمزارز ها برای فروش می باشند.

نحوه ساخت توکن در پلتفرم OpenSea

همچنین با کلیک روی Edit در کنار تصویر مجموعه، امضای پیام در کیف پول می توانید توکن ERC-20 مورد نظر برای فروش را تعیین کنید. همچنین امکان فعال کردن Royalties نیز وجود دارد. با فعال کردن این ویژگی سازنده توکن هر باز که دارایی اش به شخص جدیدی فروخته شود، کمیسیون دریافت می کند.

نحوه خرید

قبل از این که برای خرید NFT عجله کنید، چهار مورد وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید.

نحوه خرید

  1. قصد خرید NFT از کدام پلتفرم را دارید؟
  2. برای خرید توکن NFT و اتصال به پلتفرم، یه چه کیف پولی نیاز است؟
  3. برای تکمیل خرید به چه نوع رمزارزی نیاز است؟
  4. نحوه فروش توکن به چه طریقی است؟

از آنجایی که برخی از NFT ها فقط در پلتفرم خاصی به فروش می رسند، رعایت نکات مهم است. همینطور به دلیل آنکه در برخی موارد شرایط فروش خاصی وجود دارد، شما باید زودتر از موعد همه چیز را آماده کنید. در ادامه لیست تعدادی از مارکت پلیس های معروف را بررسی می کنیم.

بهترین مارکت پلیس های NFT

چگونه در NFT بفروشیم و یا بخریم؟ معامله گرانی که به خرید توکن NFT علاقه مند هستند، می توانند از محبوب ترین مارکت پلیس های NFT زیر استفاده کنند.

در پایان اگر از علاقه مندان به بیت کوین هم هستید، مطالعه مطلب آموزش کامل تصویری ثبت نام و ساخت کیف پول بیت کوین را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز توکن NFT و نحوه ایجاد، خرید و یا فروش آن را به صورت ساده و مختصر به شما معرفی کردیم. تحلیلگران پیش بینی می کنند که بازار این توکن در پایان سال ۲۰۲۱ از ۱٫۳ میلیارد دلار فراتر برود. نظر شما راجع به این توکن چیست؟ نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه NFT را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا