آموزش

دریچه منهول

دریچه منهول کامپوزیتی

دریچه منهول : منهول یا دهانه آدم رو (درب منهول) دریچه ای است که بر روی منهول (انواع منهول فاضلاب، منهول مخابراتی، منهول برق) استفاده می شود. برای جلوگیری از افتادن افراد و اشیاء به چاه و همچنین دسترسی و بازدید از منهول که شامل انواع قفل دار  و ساده یا آبرو معروف می باشد.

منهول به معنای آدم رو است که برای انشعابات فاضلاب و مخابرات استفاده می شود. این محصول از مواد مختلفی ساخته شده و کاربردهای فراوانی در سیستم شهری و روستایی دارد. دریچه  منهول برای استفاده در منهول های مورد استفاده در سیستم فاضلاب، سیستم آبرسانی و سیم کشی و..

کاربردهای دریچه  منهول

دریچه منهول بر حسب شرکت کارفرما (آب و فاضلاب، مخابرات، گاز و برق) و با توجه به محل نصب (پیاده رو، خیابان، بزرگراه و فرودگاه بین شهری و بین شهری) و همچنین نشان شرکت ها و پیمانکاران جانمایی اجرا شده در اندازه ها و کلاس ها انواع مختلفی تولید می شود. استفاده از هر یک از آنها در هر نقطه از شهر متفاوت است. چهار ضلعی و دایره نیز وجود دارد که هر کدام اندازه خود را دارند اما اندازه های 60 سانتی متر و 80 سانتی متر موفق ترین هستند.

این پوشش ها در مکان هایی مانند اتاق های بازرسی فاضلاب، سیم کشی برق شهری زیرزمینی، سیم کشی مخابرات و تاسیسات آب، گاز و نفت کاربرد دارند. همچنین می تواند ظاهر باغ ها و خیابان ها را زیبا کند.

قسمت ورودی منهول که از قاب و روکش یا درپوش  تشکیل شده و روی زمین قرار دارد، دریچه می گویند. دریچه های منهول از چدن، کامپوزیت یا پلیمر ساخته می شوند.

دریچه ها  معمولاً دارای سوراخ هایی هستند که معمولاً برای بلند کردن آنها از  قلاب های دسته دار استفاده می کنند . به این صورت که قلاب های دسته دار را وارد سوراخ ها می کنند و دریچه را بلند می نمایند .همچنین می توان از این سوراخ ها برای آب بندی یا اجازه ورود نور به داخل منهول استفاده کرد.

از دیگر کاربردهای دریچه های منهول، علاوه بر دسترسی به منهول، آب های زیرزمینی را جمع آوری کرده و آن آب را به سیستم های فاضلاب شهری انتقال می دهد. این نوع شیرآلات توسط اکثر شهرداری ها استفاده می شود و یا در محیط های غیر صنعتی و خیابانی زمانی که بخواهند از سیستم چاه فاضلاب یا سیستم سپتیک تانک استفاده کنند استفاده می شود.

دریچه منهول
دریچه منهول

انواع دریچه  منهول

برای دسترسی به تاسیسات مدفون در زمین از دریچه هایی از جنس بتن، چدن، چدن، پلی اتیلن، کامپوزیت بتن ، کامپوزیت استفاده می شود. استفاده از درهای منهول بتنی و چدنی یا حتی کامپوزیت آنها را ارزان، مستحکم و سنگین می کند.

در مناطقی که تردد وسایل نقلیه سنگین بیشتر است از دریچه هایی که معمولاً تحمل  بیش از 113 کیلوگرم (249 پوند)وزن دارند استفاده می شود. این وزن زیاد آنها سبب می شود که در هنگام عبور از آنها محکم بمانند و باز کردن آنها کار را برای افراد غیرمجاز بدون ابزار مناسب برای خرابکاری زیرساخت ها دشوار می کند. از دیگر کاربردهای روکش منهول می توان به انتقال آب باران از سطوح و راهروها به سیستم فاضلاب اشاره کرد.

دریچه های منهول را می توان از پلاستیک تقویت شده با شیشه یا سایر مواد کامپوزیتی (به ویژه در اروپا، یا جایی که سرقت پوشش مشکل است) ساخته شده است. با توجه به قانون محدودیت وزن های دستی قابل قبول در جهان، اروپا به سمت وزن سبک تر مواد کامپوزیتی برای درب های منهول حرکت می کند که از مزایای مقاومت و  خاصیت ضد لغزش و عایق الکتریکی  برخوردار است.

مواد دریچه منهول

درب منهول بتنی: ساخته شده از بتن با الیاف پلیمری برای افزایش کشش، ضربه و خشکی بتن، جلوگیری از ترک خوردن، کاهش نفوذپذیری آب در بتن و جلوگیری از خوردگی و خوردگی. سایش استاندارد (IR544ACI).

دریچه منهول کامپوزیتی: شامل الیاف تقویت کننده در داخل ماتریس رزین ترموستاتیک می باشد که این مواد به دو روش SMC و BMC و استاندارد E124 به صورت  ساختاری یکپارچه و منحصر به فرد قالب گیری می شوند. این دریچه های در برابر خوردگی و سایدگی مقاومت بسیار بالایی دارند و به جهت غیر قابل بازیافت بودن آنها ،ضد سرقت نیز می باشند.

دریچه منهول نانو کامپوزیت (سیمان کامپوزیت): ساخته شده از بتن فوق سبک با مقاومت الیافی بالا و مقاومت خمشی 60 تا 70 مگاپاسکال، مقاومت فشاری 160 تا 180 مگاپاسکال وتحمل و  ظرفیت بار متمرکز مطابق با استانداردهای EN124 و INSO14976.

دریچه  منهول پلی اتیلن (پلیمر، کوپلیمر): ترکیب شده از جنس پلیمر و یا ترکیب پلیمر بتن با فریم چدن و یا فریم پلیمری همچنین جنس پلی اتیلنی ترکیب با چدن یا بتن

دریچه منهول چدن خاکستری: (GG25) ساخته شده از آهن که از کارخانه ذوب آهن به صورت شمش تهیه می شود و پس از ریخته گری در داخل کوره ذوب شکل می گیرد.

دریچه منهول چدن داکتیل: (GGG) یا چدن نشکن که به دلیل گرافیت کروی با پایه پرلیت است و برخلاف چدن خاکستری، این نوع چدن چکش خواری و انعطاف پذیری بالایی دارد و میزان انبساط چدن داکتیل بیشتر خاکستری است. جنس درب و طوقه آن از آهن داکتیل می باشد که در برابر اثرات گازهای خورنده مانند اسید سولفوریک و نفوذ یون کلر مقاومت خوبی دارد. اما اگر پوشش مناسبی نداشته باشد، بدون شک در برابر خوردگی آسیب پذیر خواهد بود. مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت این دریچه  داخلی و قابل بازیافت می باشد. بنابراین احتمال سرقت این شیر زیاد است.

 

با توجه به تعاریف و کاربرد های بیان شده بهترین نوع دریچه های منهول ،دریچه های منهول کامپوزیتی می باشند .

دریچه منهول های فاضلابی تولید شده در شرکت تابان کامپوزیت کوشا  نیز با الزامات استاندارد EN124 مطابقت داشته و بر اساس فرایند تولید قالب گیری تحت فشار(BMC) ساخته می شوند.

منول ها در درجه اول جهت مصارف ذیل کاربرد دارند لیکن می توانند به صورت Case Study و بر اساس نیازهای خاص مشتری طراحی و ساخته شوند:

بازرسی و نگهداری خطوط لوله فاضلاب

تهویه خطوط زیر زمینی

تغییر شرایط جریان در خطوط لوله زیرزمینی

تمیز کاری و شستشوی زهکشی یا خطوط فاضلاب

نگهداری شیرآلات و کنتور ها

محفظه Housing ایستگاههای پمپاژ

چاله های تخلیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا