آموزش

آموزش 6 روش حل مشکل نشناختن هارد SSD در ویندوز 11

شما در ویندوز ۱۱ ممکن است به یک سری مشکلات برخورد کنید که شاید از نظر شما برطرف کردن آنها سخت باشد. یکی از این مشکلات نشناختن هارد SSD در ویندوز ۱۱ 💾 است. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه آموزش ۶ روش حل مشکل نشناختن هارد SSD در ویندوز ۱۱ می پردازیم.

رفع مشکل مشکل نصب ویندوز ۱۱ در هارد SSD

Windows 11 Not Recognizing SSD? Here’s What You Should Do

هر زمان که شما هارد SSD را به کامپیوتر خود متصل می کنید باید به طور خودکار در File Explorer، Device Manager و Disk Management فهرست شود‌. با این حال چند کاربر ویندوز گزارش داده‌ اند که با مشکل نشناختن هارد SSD در ویندوز ۱۱ روبه‌ رو هستند. این اتفاق به دلایل زیادی ممکن است رخ دهد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم و بهترین روش ها را برای حل مشکل شما بررسی می کنیم. اگر SSD جدید است و برای اولین بار است که آن را وصل می کنید احتمالا به دلیل اینکه هارد هنوز راه اندازی نشده یا فرمت شده است با مشکل مواجه میشوید. اما برای اس اس دی هایی که از قبل استفاده می شد مشکل جای دیگری است.

مشکل نشناختن هارد SSD در ویندوز 11

علت نصب نشدن ویندوز ۱۱ روی هارد SSD و نشناختن آن چیست؟

زمانی که ما در ویندوز خود با مشکل مواجه می شویم ابتدا باید به دنبال دلیل آن مشکل بگردیم. با پیدا کردن علت مشکل خیلی راحت تر می توانید آن را رفع کنید و به ادامه کار خود در ویندوز بپردازید. یکسری از دلایل عدم شناسایی هارد SSD در نصب ویندوز ۱۱ عبارتند از :

  • اتصالات نامناسب
  • فضای کم دیسک
  • اختصاص ندادن هیچ‌ درایوی
  • تنظیمات BIOS اشتباه پیکر بندی شده
  • درایور های SSD قدیمی

اگر از بین این مشکلات توانستید متوجه شوید که مشکل شما به چه دلیل است مستقیم به روش حل آن بروید. اگر هنوز علت را پیدا نکردید مراحل را به ترتیبی که برایتان ذکر شده است دنبال کنید. همچنین برای بررسی خرابی SSD میتوانید مطلب نشانه ها و علائم خرابی هارد SSD را مطالعه کنید.

مشکل نشناختن هارد SSD در ویندوز ۱۱ به دلیل اتصالات

اگر از یک SSD خارج از کامپیوتر استفاده می کنید به احتمال زیاد اتصالات به درستی برقرار نشده است. ابتدا هارد SSD را بردارید و پورت USB را تمیز کنید و دوباره آن را وصل کنید. اگر همچنان مشکل نشناختن هارد SSD در ویندوز ۱۱ را دارید سعی کنید آن را به کامپیوتر دیگری متصل کنید. اگر در آنجا کار کرد احتمالا مشکل از پورت است برای رفع مشکل پورت آن را به یک متخصص کامپیوتر بدهید تا بررسی کند و آن را تعمیر کند. اما اگر در سیستم دیگر نیز شناسایی نشد، مجددا به اولین سیستم متصل کنید روش های ذکر شده در زیر را برای راه اندازی آن امتحان کنید.

رفع مشکل نصب ویندوز 11 روی هارد SSD

رفع مشکل نشناختن هارد در نصب ویندوز ۱۱ با راه اندازی SSD

اگر یک هادر SSD مقدار دهی اولیه نشده باشد یا اطلاعات روی آن به دلایلی خراب شده باشد شما با مشکل نشناختن هارد در ویندوز ۱۱ مواجه میشوید. در این صورت مقدار دهی اولیه درایو و ایجاد یک حجم جدید روی آن به شما می تواند کمک کند. برای رفع این مشکل ابتدا کلید های Windows+ S را بر روی کیبورد خود فشار دهید تا منوی جستجو برای شما اجرا شود. در قسمت متن بالا عبارت Create and format hard disk partitions را وارد کنید و روی جستجوی مربوطه ظاهر می شود کلیک کنید.

مشکل نشناختن هارد در نصب ویندوز 11

اگر در پایین صفحه در قسمت هارد SSD کلمه Not Initialized را نوشته بود روی آن راست کلیک کنید و از منوی ظاهر شده گزینه Initialize Disk را انتخاب کنید.

علت نصب نشدن ویندوز 11 روی هارد SSD

در مرحله بعد شما باید سبک پارتیشن مورد نظر خود را انتخاب کنید. یکی از دو گزینه MBR و GPT را انتخاب کنید. توصیه میکنیم GPT را انتخاب کنید زیرا به شما این امکان را میدهد تا پارتیشن های بیشتری ایجاد کنید اما یک ایراد نیز وجود دارد و آن این است که ویندوز ۸ و نسخه های قبلی آن را پشتیبانی نمی کنند. بعد از آن روی OK کلیک کنید.

نشناختن هارد SSD در بایوس

هنگامی که SSD مقدار دهی اولیه شد و Not Initialized به Online تغییر کرد روی آن راست کلیک کرده و گزینه New simple volume را از منوی زمینه انتخاب کنید.

بوت نشدن ویندوز 11 از SSD

در کادر باز شده روی Next کلیک کنید.

عدم شناسایی هارد SSD در نصب ویندوز 11

اندازه حجم به مگابایت را وارد کنید. توصیه میکنیم ورودی پیش‌ فرض را همانطور که هست رها کنید و شما تغییری در آن اعمال نکنید زیرا اندازه که به طور پیش فرض نوشته شده است حداکثر حجم است. روی Next کلیک کنید.

نشناختن هارد در طول نصب ویندوز 11 در لپ تاپ

از منوی کشویی مشخص شده یکی از درایوهای مورد نظر خود را انتخاب کنید. بعد از انتخاب مجددا روی OK کلیک کنید.

مشکل نشناختن هارد SSD در ویندوز 11

در این مرحله شما باید File system و Volume lable مورد دلخواه خود را برای SSD انتخاب کنید. اگر برای اولین بار است که این تنظیمات را می بینید توصیه می کنیم از گزینه های پیش فرض آن استفاده کنید و تغییری اعمال نکنید. برای رفتن به مرحله آخر روی Next ضربه بزنید.

مشکل نشناختن هارد در نصب ویندوز 11

در آخر اطلاعات را بررسی کنید و در صورت صحت اطلاعات روی گزینه Finish کلیک کنید.

رفع مشکل عدم شناسایی هارد SSD در نصب ویندوز ۱۱ با تغییر Drive برای تعمیر SSD

ابتدا کلید های Windows+ S را بر روی کیبورد خود فشار دهید تا منوی جستجو برای شما اجرا شود در قسمت متن بالا عبارت Create and format hard disk partitions را وارد کنید و روی جستجوی مربوطه ظاهر می شود کلیک کنید.

نشناختن هارد SSD در بایوس

روی SSD Volume خود راست کلیک کنید تا یک منو برای شما باز شود. از منو باز شده گزینه Change Drive Letter and paths را انتخاب کنید.

بوت نشدن ویندوز 11 از SSD

در مرحله بعد روی Add کلیک کنید. اگر قبلا حرف اختصاصی درایو انتخاب شده بود روی Change کلیک کنید.

عدم شناسایی هارد SSD در نصب ویندوز 11

در کادر بعدی گزینه Assign the following drive letter را تیک بزنید و حرف درایو مد نظر خود را انتخاب کنید. سپس OK را انتخاب کنید تا حرف درایو به آن اختصاص داده شود.

نشناختن هارد در طول نصب ویندوز 11 در لپ تاپ

رفع مشکل نشناختن هارد SSD در بایوس

کامپیوتر خود را خاموش کنید و سپس دوباره روشن کنید. به محض روشن شدن صفحه نمایش، کلید DEL یا F12 را بزنید تا وارد تنظیمات بایوس شوید. محل ذخیره سازی را پیدا کرده و روی Storage در منوی بالای صفحه کلیک کنید و سپس در زیر گروه آن Storage Options را انتخاب کنید.

مشکل نشناختن هارد SSD در ویندوز 11

سپس گزینه SATA Emulation را روی AHCI MODE تنظیم کنید و تغییرات را ذخیره کنید.

مشکل نشناختن هارد در نصب ویندوز 11

پس از اتمام کامل مراحل ویندوز ۱۱ را بوت کنید. اکنون SSD باید توسط ویندوز ۱۱ شما شناسایی شود. اگر این روش هم کارساز بود سراغ روش بعدی بروید.

رفع مشکل نصب ویندوز ۱۱ روی هارد SSD با بروزرسانی درایور

درایور های قدیمی باعث ایجاد چنین مشکلاتی در کامپیوتر شما می شوند. هنگامی که درایو را به روز رسانی می کنی جدا از معرفی ویژگی های جدید و حذف خطاهای شناخته شده قبلی عملکرد دستگاه افزایش پیدا میکند. برای بروزرسانی درایور و رفع مشکل نشناختن هارد SSD در ویندوز ۱۱ مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا کلید های Windows+ S را روی کیبورد خود فشار دهید. سپس در قسمت متن بالا عبارت Device Manager را وارد کنید و روی نتیجه جستجوی مربوطه کلیک کنید.

علت نصب نشدن ویندوز 11 روی هارد SSD

گزینه Disk Drives را پیدا کنید و دوبار روی آن کلیک کنید.

نشناختن هارد SSD در بایوس

روی مشکل SSD که توسط ویندوز شما شناسایی نمی شود کلیک راست کرده تا یک منو برای شما باز شود. از منوی باز شده گزینه Update driver را انتخاب کنید.

بوت نشدن ویندوز 11 از SSD

بعد از این کار یک کادر برای شما باز می شود که در آن دو گزینه نمایش داده شده است. از بین دو گزینه روی Search automatically for drivers کلیک کنید.

عدم شناسایی هارد SSD در نصب ویندوز 11

کامپیوتر شما اسکن را شروع می کند. اگر به روز رسانی برای SSD موجود باشد آن را به روز رسانی می کند.

SSD را تعویض کنید

اگر تمام راهکارهای بالا را امتحان کردید و باز هم مشکل نشناختن هارد SSD در ویندوز ۱۱ را داشتید احتمالا مشکل از خود هارد SSD است. اگر متوجه شدید که مشکل شناسایی نکردن به دلیل خرابی است میتوانید آن را تعویض کنید. برخی از SSD ها ممکن است مشکلاتی داشته باشند اگرچه احتمال آن کم است. به همین دلیل ابتدا راهکارهای بالا را تست کنید و اگر هیچکدام برای شما پاسخگو نبود می توانید SSD خود را تعویض کنید.

نشناختن هارد در طول نصب ویندوز 11 در لپ تاپ

همچنین مطلب آموزش ۸ روش حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD میتواند برای شما مفید باشد.

آیا باید SSD را یکپارچه کنیم؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم ضروری است که متوجه معنای یکپارچه سازی درایور شویم. وقتی اطلاعات را روی یک درایور ذخیره می کنید در یک فضای خاص کنار هم قرار میگیرند. این اطلاعات به گونه‌ ای مرتب میشوند که همه فایل های یک برنامه باهم ذخیره شوند. بنابراین باعث بالا رفتن سرعت خوانده شدن اطلاعات میشود. از طرفی هارد SSD میتواند اطلاعات را به همان سرعت بخواند. مهم نیست که با هم یا جدا از هم ذخیره شوند. به همین دلیل است که یکپارچه سازی یک SSD برای شما نمی تواند مفید باشد. یکپارچه سازی حتی میتواند برا درایور شما مضر باشد و عمر آن را کوتاه کند.

تا اینجا شش روش برای رفع مشکل نشناختن هارد در نصب ویندوز ۱۱ را بررسی کردیم. اگر شما با بوت نشدن ویندوز ۱۱ از SSD با مشکل مواجه هستید میتوانید مطلب آموزش ۸ روش حل مشکل بوت نشدن و نشناختن هارد SSD را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز راجع به رفع مشکل نصب ویندوز ۱۱ روی هارد SSD صحبت کردیم. شما از کدام روش برای رفع نشناختن هارد در طول نصب ویندوز ۱۱ در لپ تاپ استفاده کردید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه عدم شناسایی هارد SSD در نصب ویندوز ۱۱ در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا