آرایشی

همه چیز درباره تاثیر سیگار بر پوست و مو


با وجود تمام هشدارهای متخصصان، باز هم افراد بسیاری به استعمال دخانیات می‌پردازند؛ اما شاید این افراد از تاثیر سیگار بر پوست و مو مطلع نباشند. سیگار کشیدن علاوه بر عوارضی که برای قلب، ریه و استخوان‌ها دارد؛ باعث کاهش باروری و افزایش ریسک سکته مغزی نیز می‌شود.

همچنین سیگار حاوی سمومی است که می‌توانند باعث پیری زودرس و سایر بیماری‌های پوستی نظیر سرطان پوست شوند. در این مقاله می‌خواهیم عوارض سیگار کشیدن برای پوست را برای شما عزیزان شرح دهیم؛ با ما همراه باشید.

تاثیر دخانیات بر پوست و مو

سیگار کشیدن یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری‌ها است و ترک آن کمک شایانی به سلامتی شما خواهد کرد. علاوه بر ایجاد بیماری‌های قلبی، گرفتگی رگ‌های مغز و بیماری مخاط جلدی، تاثیر دخانیات بر پوست و مو نیز بسیار قابل توجه است. در این بخش برخی از این تاثیرات را بیان می‌کنیم.

تاثیر دخانیات بر پوست و مو

تاثیر سیگار بر مو

مطالعات نشان داده‌اند که عوامل مضر محیطی از جمله قرار گرفتن در معرض دود سیگار، می‌تواند منجر به آلوپسی و سفید شدن زودرس موهایتان شود. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو مانند نیکوتین، در موها جمع می‌شوند و می‌توانند آن‌ها را نازک و شکننده‌تر کنند.

سیگار کشیدن باعث افزایش هورمون مردانه می‌شود و یکی دیگر از موارد تاثیر سیگار بر مو ، ریزش مو با الگوی مردانه است. علاوه بر این سیگار لایه فوقانی پوست سر را نازک کرده و به فولیکول‌های مو آسیب می‌زند.

عوارض سیگار کشیدن برای پوست

سیگار کشیدن مضرات بسیاری را برای پوست شما به همراه دارد؛ در واقع بعضی از عوارض سیگار روی پوست ، با گذشت زمان و تداوم انجام این کار به تدریج نمایان می‌شوند اما بعضی دیگر به سرعت خود را نشان می‌دهند.

عوارض سیگار کشیدن برای پوست

این عوارض عبارتند از:

ایجاد چین و چروک و پیری زودرس

یکی از شایع‌ترین اثرات سیگار کشیدن، ایجاد چین و چروک است. چروک‌های پوستی معمولاً در نواحی دور چشم، دور دهان و لب‌ها ایجاد می‌شوند. در صورت کشیدن مکرر سیگار، ممکن است در اطراف دهان خطوط عمودی ایجاد شود که ناشی از پک زدن به سیگار می‌باشد.

علاوه بر این، سیگار می‌تواند باعث کاهش ذخیره ویتامین A در بدن و افتادگی پوست شود. این مساله بیشتر در قسمت خط فک و زیر چشم ایجاد می‌شود و سن ظاهری شما را بیشتر از مقدار واقعی آن نشان خواهد داد. افراد سیگاری ۸ تا ۲۰ سال پیرتر از سن واقعی خود به نظر می‌رسند.

اختلال در رنگدانه سازی پوست

سیگار کشیدن میزان ملانین را در پوست افزایش می‌دهد؛ بنابراین یکی از عوارض ظاهری سیگار ، ایجاد لکه‌های تیره به ویژه در صورت است.

همچنین نگه داشتن مکرر سیگار بین انگشتان، در طولانی مدت باعث زرد شدن پوست انگشتان دست می‌شود. این عارضه تار نام دارد و به دلیل نیکوتین و سایر سموم موجود در سیگار ایجاد می‌شود.

عوارض ظاهری سیگار

همچنین بخوانید: بهترین کرم ضد لک

اختلال در التیام زخم

استعمال دخانیات باعث انقباض عروق و در نتیجه مختل شدن گردش خون می‌شود. این امر روند بهبود زخم را برای بدنتان دشوار کرده و باعث می‌شود تا حتی بریدگی و خراش‌های جزئی نیز به مدت زمان طولانی‌تری برای ترمیم شدن نیاز داشته باشند. از این رو اکثر پزشکان توصیه می‌کنند قبل از عمل جراحی سیگار را ترک کنید.

تاثیر سیگار بر جوش صورت

سیگار کشیدن منجر به آکنه‌های کامدونال به ویژه در زنان می‌شود. در واقع تاثیر سیگار بر جوش صورت بسیار زیاد است و نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد زنان سیگاری، از آکنه رنج می‌برند.

آکنه ایورسا، یک بیماری التهابی نسبتاً شایع است که در نقاطی از بدن که اصطکاک پوستی دارند، مانند زیر بغل، کشاله ران و زیر سینه‌ها، به وجود می‌آید. یکی از مطالعات محققین نشان داده که سیگار کشیدن در افزایش ایجاد این نوع آکنه تاثیر گذار است.

تاثیر سیگار بر جوش صورت

همچنین بخوانید: بهترین سرم ضد چروک

ابتلا به بیماری پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری التهابی پوستی است که با پوسته‌ریزی، قرمزی پوست و لکه‌های خارش‌دار نمایان می‌شود. سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری پسوریازیس را افزایش می‌دهد و این به دلیل نیکوتین موجود در آن است. چرا که نیکوتین در سیستم ایمنی بدن و رشد سلول‌های پوستی اختلال ایجاد می‌کند.

واسکولیت

از دیگر عوارض ظاهری سیگار ، ابتلا به بیماری واسکولیت است. در طی این بیماری خود ایمنی، رگ‌های خونی باریک و ملتهب شده و خون رسانی به قلب و سایر اندام‌ها را با مشکل مواجه می‌کنند.

این امر منجر به ایجاد زخم‌های دردناک روی انگشتان، لک‌های قرمز یا آبی رنگ یا درد در مچ دست و پاها شود؛ متاسفانه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و تنها با دارو یا عمل جراحی می‌توان آن را کنترل کرد.

بهبود ظاهر بعد از ترک سیگار

بعد از اینکه سیگار را ترک می‌کنید، جریان خون بهبود یافته و اکسیژن بیشتری به پوست و موهایتان می‌رسد. علاوه بر این دندان‌هایتان سفیدتر شده و لکه‌های انگشتانتان نیز به تدریج کمتر خواهند شد.

برای مقاومت در برابر نشانه‌های پیری پوست می‌توانید بعد از ترک سیگار، از کرم‌های موضعی و حاوی آنتی اکسیدان برای بهبود ظاهر پوستتان استفاده کنید. علاوه براین بعضی پزشکان توصیه می‌کنند برای از بین بردن عوارض ظاهری سیگار ، از روش‌های درمانی نظیر لیزر و لایه برداری پوست بهره‌مند شوید.

سوالات متداول در مورد تاثیر سیگار بر پوست و مو

کاهش کیفیت زندگی در افراد سیگاری را می‌توان به بهترین نحو با بررسی بیماری‌های پوستی در آن‌ها درک کرد. ما در این مطلب تاثیر سیگار بر پوست و مو را برای شما عزیزان بیان کردیم و در این بخش نیز به برخی از سوالات متداول پاسخ می‌دهیم:

آیا سیگار برای پوست صورت ضرر دارد؟

بله، از عوارض سیگار کشیدن برای پوست می‌توان به ایجاد چین و چروک، پیری زودرس، لک و آکنه اشاره کرد.

سیگار کشیدن چه اثری روی موها دارد؟

ریزش مو با الگوی مردانه، ضعیف شدن فولیکول‌های مو و سفید شدن زودرس موها از عوارض سیگار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا