آموزش

آموزش 8 روش رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز

گاهی سیستم شما 💻 نمی‌تواند هارد درایو جدیدی را که تهیه کرده‌اید، شناسایی کند. البته این مشکل برای هارد قدیمی هم ممکن است رخ بدهد. در چنین حالتی با ارور Unallocated مواجه می‌شوید و نمی‌توانید اطلاعات هارد را مشاهده کنید یا داده‌های جدیدی وارد آن کنید. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه آموزش ۸ روش رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز می‌پردازیم.

حل مشکل Unallocated هارد اینترنال و اکسترنال

?How to Fix Unallocated Hard Drive Issues in Windows

اصولا ارور Unallocated زمانی رخ می‌دهد که هارد جدیدی را روی سیستم خود نصب کنید. گاهی این مشکل برای هارد کنونی شما هم ممکن است رخ بدهد. علت اصلی این ارور آن است که فضای هارد اختصاصی نشده است و مختص به هیچ پارتیشنی نیست. در این مطلب از لینک 2 دانلودنحوه حل مشکل بالا نیامدن هارد اکسترنال و هارد درایو را آموزش می‌دهیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

علت زدن هارد اکسترنال Unallocated چیست؟

پیش از رفع مشکل Unallocated شدن درایو، بهتر است علت بروز این خطا را بدانید.

  • بروز خطا در فایل سیستمی ویندوز و خراب شدن آن
  • خراب شدن هارد دیسک از لحاظ سخت‌افزاری و فیزیکی
  • قدیمی شدن درایور هارد درایو
  • ویروسی شدن هارد دیسک و وجود بدافزار
  • خارج کردن نادرست هارد دیسک و نصب نادرست آن
  • پارتیشن‌بندی نادرست

دلایل دیگری هم وجود دارد اما این موارد دلایل رایج این مشکل هستند.

رفع مشکل Unallocated درایو از طریق Disk Management

برای حل مشکل Unallocated شدن هارد اکسترنال Win+X را فشار دهید. Disk Management را انتخاب کنید.

آموزش 8 روش رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز

در بخش خالی صفحه باز شده راست کلیک کنید. سپس New Sample Volume را انتخاب کنید.

آموزش 8 روش رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز

سایزبندی جدید را مشخص کنید و برای درایوها حرفی انتخاب کنید. حال می‌توانید درایو را فرمت کنید. اگر هارد درایو جدیدی دارید، حتما آن را فرمت کنید و گزینه Format this volume with the following settings را انتخاب کنید. اگر در درایو خود اطلاعاتی دارید، گزینه Do not format this volume را انتخاب کنید.

آموزش 8 روش رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز

دقت کنید که با این روش اطلاعات هارد درایو شما پاک خواهد شد. اگر هارد درایو جدیدی تهیه کرده‌اید، با خیال راحت این روش را اجرا کنید.

حل مشکل Unallocated در پارتیشن بندی با Command Prompt

برای رفع مشکل Unallocated شدن هارد، روی منوی استارت بزنید و cmd را جستجو کنید. به جای این کار می‌توانید Win+X را فشار دهید. روی Command Prompt کلیک کنید. سپس در پنجره Command Prompt  عبارت diskpart را وارد کنید و Enter را بزنید. list volume را وارد کنید و Enter را بزنید. برای درایوهای خود حرفی انتخاب کنید. select volume z را وارد کنید. البته به جای z حرف درایو خود را وارد کنید. دستورات زیر را وارد کنید:

delete volume

list volume

سپس ENTER را بزنید. در اینجا DiskPart باید Volume جدیدی ایجاد کند.

آموزش 8 روش رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز

در صورتی که این روش جواب نداد، به صورت دستی این کار را انجام دهید. دستورات زیر را در پنجره Command Prompt وارد کنید و Enter را بزنید:

select volume z (به جای z حرف درایو موردنظر را وارد کنید)

delete volume

delete volume override

دکمه Win را بزنید و disk management را جستجو کنید. سپس روی Create and format hard disk partitions بزنید. روی هارد درایو Unallocated راست کلیک کنید. سپس New Simple Volume را انتخاب کنید و روی Next بزنید. Format this volume with the following settings را انتخاب کنید. File system را به NTFS و Allocation unit size را به Default تغییر دهید. برای Volume label نامی بگذارید. تیک Perform a quick format را بزنید و روی Next بزنید. روی Finish بزنید.

اگر این روش را با دقت انجام ندهید، ممکن است اطلاعات درایو خود را از دست دهید. اگر هارد شما جدید است و در آن اطلاعاتی وجود ندارد، برای رفع ارور Unallocated با خیال راحت این کار را انجام دهید.

رفع مشکل Unallocated فلش با دستور CHKDSK

برای Unallocated space رفع مشکل روی منوی استارت بزنید. سپس cmd را سرچ کنید. روی Command Prompt راست کلیک کنید و Run as an administrator را انتخاب کنید. در پنجره Command Prompt دستور chkdsk z: /f/r/x را وارد کنید و ENTER را بزنید.

آموزش 8 روش رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز

در دستور بالا به جای z حرف درایو هارد Unallocated را وارد کنید.

/F: از این گزینه برای رفع خطاهای موجود در دیسک استفاده می شود.

/R: این گزینه به chkdsk می گویید تا بخش های آسیب دیده یا بد سکتورها را پیدا کرده و هر گونه اطلاعات قابل خواندن را از آن‌ها بازیابی کند. همانند دستور /F هنگامی که /scan مشخص نشده باشد.

/X: این گزینه همانند /F بوده و در صورت لزوم باعث تخلیه حجم می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دستور مطلب آموزش کامل کار با دستور CHKDSK جهت تعمیر هارد دیسک و.. را مطالعه کنید.

چگونه درایو Unallocated را فعال کنیم؟ با آپدیت کردن درایو

آموزش 8 روش رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز

برای حل مشکل Unallocated شدن هارد اینترنال دکمه ترکیبی  Windows key + R را فشار دهید. سپس diskmgmt.msc را تایپ کنید و OK را بزنید. روی Disk drives بزنید. سپس روی درایو موردنظر راست کلیک کنید و Update Driver Software را انتخاب کنید.

آموزش 8 روش رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز

روی Search automatically for updated driver software کلیک کنید و مراحل خواسته شده را انجام دهید.

آموزش 8 روش رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز

در نهایت، سیستم را ری استارت کنید.

اگر پس از روشن شدن کامپیوتر همچنان نمی‌توانید درایو خود را مشاهده کنید، به جای Update Driver Software روی Uninstall کلیک کنید تا درایو آنیستال شود. سپس روی آیکون Scan for hardware changes بزنید. با این کار درایو دوباره نصب خواهد شد.

آموزش 8 روش رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز

اگر ویندوز سیستم شما هارد SSD را نمی‌تواند شناسایی کند، مطلب آموزش روش مشکل عدم شناسایی هارد SDD در ویندوز را مطالعه کنید.

تبدیل Free space به درایو با عوض کردن حروف داریو

برای رفع مشکل Unallocated شدن درایو و تبدیل Free space به درایو، Disk Management را باز کنید. سپس درایوی را که نمی‌توانید مشاهده کنید، پیدا کنید. روی ان راست کلیک کنید و Change Drive Letter and Paths را انتخاب کنید.

آموزش 8 روش رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز

روی Change بزنید. سپس حرف موردنظر خود را وارد کنید و OK را بزنید.

آموزش 8 روش رفع مشکل Unallocated شدن درایو در ویندوز

برای حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD، به مطلب رفع مشکل نصب نشدن ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ روی هارد SSD مراجعه کنید.

دانلود نرم افزار ریکاوری پارتیشن های حذف شده Remo

برای بازیابی درایو حذف شده در ویندوز ۱۰، ۸ و… می‌توانید از برنامه Remo استفاده کنید. نسخه مک این برنامه نیز وجود دارد. با این برنامه می‌توانید به تبدیل پارتیشن Unallocated، حل مشکل درایو جدید، ریکاوری اطلاعات درایو Unallocated بپردازید.

نرم افزار بازیابی پارتیشن Unallocated: AOMEI Partition Assistant

برای پارتیشن‌بندی درایو Unallocated شده، می‌توانید از برنامه AOMEI Partition Assistant استفاده کنید. با این برنامه به سادگی می‌توانید سایر ارورهای هارد دیسک را هم با خیال راحت برطرف کنید. در عین حال، نگران اطلاعات و داده‌های موجود در هارد درایو خود نباشید.

دانلود نرم افزار ریکاوری پارتیشن فرمت شده EaseUS

دیگر برنامه‌ای که برای حل مشکل Unallocated شدن قسمتی از هارد یا همه آن می‌توانید استفاده کنید، EaseUS نام دارد. از این برنامه در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ می‌توانید استفاده کنید. از دیگر مزایای این برنامه این است که نیازی نیست نگران پاک شدن اطلاعات هارد خود باشید.

نسخه کامل این برنامه‌ها را می‌توانید از سرویس‌های ایرانی دانلود کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از لینک 2 دانلودعلت نشناختن هارد اکسترنال توسط کامپیوتر را بررسی کردیم و نحوه حل مشکل Unallocated شدن فلش و هارد درایو را آموزش دادیم. شما با کدام روش این مشکل را برطرف کردید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا