آموزش

بررسی معایب و خطرات استفاده از بخاری بدون دودكش برای انسان

گرمایش منزل 🔥 یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در فصول سرد باید رعایت شود. برخی از افراد از بخاری گازی بدون دودکش استفاده می‌کنند. استفاده از بخاری به این شیوه می‌تواند موجب آلودگی هوا در محیط داخلی خانه شود و بر سلامت شما تاثیر بگذارد. در این مطلب از انزل وببه بررسی معایب و خطرات استفاده از بخاری بدون دودکش برای انسان می‌پردازیم.

آیا بخاری بدون دودکش خطرناک است؟

Dangers of Using Unflued Gas Heaters

برخی از افراد بخاری گازی خود را بدون دودکش در خانه و فضای بسته نصب می‌کنند. این کار می‌تواند خطراتی داشته باشد و سلامتی شما را تهدید کند. در این مطلب از انزل وبخطرات استفاده از بخاری بدون دودکش را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

آیا بخاری بدون دودکش برای منزل مناسب است؟

بخاری بدون دودکش

بخاری‌های گازی با سوختن گاز گرما تولید می‌کنند. وقتی گاز می‌سوزد، آلاینده‌های هوا و مقداری بخار آب تولید می‌کند. بخاری دودکش دار این آلاینده‌ها و بخار آب را به بیرون از خانه منتقل می‌کند. در حالی که یک بخاری بدون دودکش این مواد را درون خانه رها می‌کند.

این آلاینده‌ها شامل مونوکسید کربن (CO) و دی‌اکسید نیتروژن (NO2) می‌شوند که برای سلامتی مضر هستند. میزان آلاینده‌ها به نوع بخاری، نصب صحیح بخاری و گازرسانی، استفاده درست از بخاری و سرویس کردن آن، اندازه اتاق، تهویه هوای اتاق و سایر لوازم گازی موجود در اتاق بستگی دارد. البته بخار آب یک آلاینده محسوب نمی‌شود. با این حال، تجمع زیاد آن در اتاق می‌تواند موجب رشد کپک و قارچ شود. به مرور نیز گرد و غبار ایجاد خواهد شد و کنه‌های خاکی رشد خواهند کرد. در نتیجه، از این جهت هم باید خطر بخاری بدون دودکش را در نظر گرفت.

مایکروویو یکی از لوازمی است که بسیار در آشپزخانه استفاده می‌شود. این دستگاه مضراتی برای سلامت انسان دارد. برای اطلاع از آن‌ها می‌توانید به مطلب آشنایی با مضرات و خطرات امواج مایکروویو و مایکروفر مراجعه کنید.

معایب بخاری بدون دودکش و تاثیر آن بر سلامتی

بخاری بدون دودکش

تاثیراتی که آلاینده‌ها بر سلامتی انسان می‌گذارند، به میزان آن‌ها در هوا برمی‌گردد. علاوه بر این، این تاثیرات فورا پس از پخش شدن در هوا شروع می‌شوند. افرادی که حساس‌تر هستند نیز آسیب بیشتری متحمل خواهند شد. امکان تشخیص مونوکسید کربن در حالت عادی وجود ندارد. این ماده نامرئی، بدون بو و طعم است و به مرور موجب کمبود اکسیژن در بدن و بروز اختلال در هوشیاری می‌شود.

پس از پخش شدن آن در هوا، فرد دچار مسمومیت می‌شود. نشانه‌های مسمومیت شبیه به آنفولانزا است و شامل موارد زیر می‌شود:

  • سردرد
  • سرگیجه و گیجی
  • ضعف
  • استفراغ
  • تنگی نفس
  • تاری دید
  • از دست دادن هوشیاری

این مسمومیت می‌تواند منجر به مرگ شود. افراد مسن، نوزادان بیماران تنفسی و بیماران قلبی بیشتر در معرض خطر هستند.

دی اکسید نیتروژن گازی نامرئی و بی‌مزه است اما تفاوتش با مونوکسید کربن این است که بوی بسیار شدیدی دارد. زمانی که فضای اتاق با این گاز پر شود، دستگاه تنفسی تحریک می‌شود و تنگی نفس ایجاد می‌شود. با توجه به این موارد باید بدانید که امنیت بخاری بدون دودکش بسیار کم است.

در صورت قرار گرفتن در معرض خطرات استفاده از بخاری بدون دودکش چه باید کرد؟

اگر در معرض خطرات استفاده از بخاری بدون دودکش قرار گرفتید، پنجره‌ها و درها را باز کنید. دستگاه را خاموش کنید. به بیرون از خانه بروید و از فضای بسته خارج شوید. بهتر است به پزشک مراجعه کنید. همچنین بخاری را سرویس کنید. همیشه به رنگ شعله دقت کنید. شعله نباید زرد یا نارنجی باشد.

علاوه بر این، نباید دوده‌‌ای مشاهده کنید. تغییر رنگ دیوار و پنل بخاری هم می‌تواند نشانه مناسب نبودن بخاری باشد. دودکش هم نباید فراموش شود. بهتر است دستگاه اندازه‌گیری مونوکسید کربن هوا را تهیه کنید. اگر بخاری شما قدیمی است، بهتر است بخاری جدیدی خریداری کنید. استفاده از تهویه هوای مناسب هم توصیه می‌شود.

بخاری بدون دودکش

از اشعه‌های مضر می‌توان به اشعه یو وی اشاره کرد. برای اطلاع از خطرات این اشعه به مطلب بررسی خطرات و عوارض اشعه و دستگاه UV برای بدن انسان مراجعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وبخطرات استفاده از بخاری بدون دودکش و تاثیر آن بر سلامتی را مورد بررسی قرار دادیم. آیا شما هم از بهاری بدون دودکش استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا