آموزش

آموزش تصویری 3 روش ساخت تیر کمان در خانه

شما می توانید با لوازمی ساده در خانه برای خود یا فرزندتان تیر و کمان 🏹 بسازید. روش های مختلفی برای ساخت تیر کمان کوچک قوی وجود دارد. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه آموزش تصویری ۳ روش ساخت تیر کمان در خانه میپردازیم.

نحوه ساخت تیر کمان با چوب درخت و لوله

?How to Make a Bow and Arrow

اگر فرزندی در خانه دارید یا می خواهید در طبیعت شکار کنید، می توانید تیر و کمان بسازید. برای ساخت تیر و کمان به لوازم ساده ای نیاز دارید. در این مطلب از لینک 2 دانلودروش های ساخت تیر و کمان در خانه و طبیعت را آموزش می دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

نحوه ساخت تیر کمان کوچک با چوب لباسی

برای ساخت تیر کمان در خانه یک چوب لباسی بردارید. از چوب لباسی استفاده کنید که شل و شکستنی نباشد. بهتر است از چوب لباسی پلاستیک محکم استفاده کنید.

ساخت تیر کمان کوچک

بخش های مشخص شده را ببرید.

ساخت تیر کمان کوچک

سپس دور چوب لباسی را با چسب نواری محکم، بپیچید. از چسب نواری کتاب استفاده نکنید. چسب های خاکستری، طلایی، سیاه یا قهوه ای بهترین موارد هستند.

ساخت تیر کمان کوچک

حال باید از بندی لاستیکی برای ساخت بند کمان استفاده کنید. این بند باید ضخیم و محکم باشد. بسته به طول و اندازه چوب لباسی این بند را انتخاب کنید. می‌توانید از کش پول استفاده کنید. وسط آن را ببرید. سپس به هم گره بزنید.

ساخت تیر کمان کوچک

حال بند را به کمان ببندید. اگر بند سرجایش نمی‌ماند، بریدگی‌هایی به شکل V در دو طرف پلاستیک برش دهید. سپس بند را محکم کنید و در این شکاف‌ها قرار دهید.

ساخت تیر کمان کوچک

با مداد می‌توانید تیر درست کنید. دور مداد را با چسب بپوشانید.

ساخت تیر کمان کوچک

سپس روی کاغذ اشکال مثلثی بکشید تا بتوانید از آن برای نوک تیر استفاده کنید. آن‌ها را با چسب به مدادها بچسبانید. از دو مثلث برای هر تیر استفاده کنید. آنان را به پشت هم بچسبانید.

ساخت تیر کمان کوچک

بهتر است از مقوا استفاده کنید تا نوک تیر محکم‌تر باشد. برای صاف ماندن آن می‌توانید از خلال دندان استفاده کنید و آن را بین دو مثلث قرار دهید.

ساخت تیر کمان کوچک

نوک پیکان را محکم کنید. با چسب آن را بچسبانید.

ساخت تیر کمان کوچک

حال لوله‌ای مقوایی به اندازه مدادها درست کنید. این لوله باید کمی کوچکتر از مدادها باشد تا نوک پیکان از لوله بیرون بماند.

ساخت تیر کمان کوچک

در نهایت هم کمان را تست کنید.

ساخت تیر کمان کوچک

ساخت تیر کمان با لوله PVC: بخش اول

روش دیگر برای ساخت تیر برای کمان این است که از لوله استفاده کنید.

ساخت تیر کمان با لوله

برای این کار نیاز به یک لوله PVC بلند و دو CPVC به اندازه ۴ سانتیمتر دارید. یک لوله CPVC را درون لوله بلند قرار دهید. این لوله را به وسط لوله بزرگ هدایت کنید. ممکن است نیاز باشد از چکش برای محکم کردن آن استفاده کنید. این کار را برای هر دو طرف انجام دهید.

ساخت تیر کمان با لوله

با اره انتهای لوله PVC را ببرید. اول تصمیم بگیرید که کدام طرف لوله قرار است بخش داخلی باشد. پشت کمان همان بخشی است که زه کمان قرار می‌گیرد. پس شکاف هم باید این سمت باشد.

شکاف‌ها باید به اندازه ۱/۵ سانتی متر باشند.

ساخت تیر کمان با لوله

با اره یک طرف هر دو سر لوله را به اندازه دو سانتیمتر ببرید. این قطعه قرار است دسته کمان باشد.

ساخت تیر کمان با لوله

حال باید لوله را درون آن قرار دهید. لوله‌ای را که برای دسته است، به وسط لوله بزرگ هدایت کنید.

ساخت تیر کمان با لوله

دسته را با نوار چسب بپیچید. آن را طوری بپیچید که برش آن رو به جلوی کمان شما باشد.

ساخت تیر کمان با لوله

ساخت تیر کمان با لوله PVC: بخش دوم

گیره کاغذ را به شکل C  خم کنید. بخش پایین آن باید حدود ۶ سانتی متر بلندتر از قسمت بالایی باشد. سپس قسمت بالایی C را خم کنید به گونه‌ای که به سمت شما باشد و قسمت پایینی به سمت دیگر. نقطه وسط سمت چپ دسته را با متر اندازه بگیرید. پایین گیره کاغذ را در نقطه وسط قرار دهید به گونه‌ای که پایین گیره کاغذ به سمت کمان باشد و قطعه بالایی به صورت صاف روی کمان قرار بگیرد. با چسب گیره را بچسبانید.

ساخت تیر کمان با لوله

زه کمان خود را اندازه بگیرید. زه باید کمی بیشتر از ۱۲۰ سانتی متر باشد. از هر طرف جدود ۵ تا ۱۰ سانتی متر اضافه بگذارید تا بتوانید دو طرف را راحت گره بزنید. دو لبه بند را با کبریت بسوزانید تا به مرور زمان در نرود.

ساخت تیر کمان با لوله

انتهای زه را درون شکاف بالایی قرار دهید و گره بزنید. برای انتهای پایینی هم همین کار را انجام دهید. خوب گره بزنید تا باز نشود.

ساخت تیر کمان با لوله

رولپلاک‌های چوبی ۲۴ اینچی را برای تیر استفاده کنید. می‌توانید سر آن را با کلاه پاک کنی بپوشانید تا همانند تیر نوک تیزی داشته باشند. آن را با چسب بچسبانید.

ساخت تیر کمان با لوله

حال کمان خود را تست کنید.

ساخت تیر کمان با لوله

برای یادگیری روشن کردن آتش، مطلب چگونه با استفاده از لیمو ترش آتش درست کنیم؟ را مطالعه کنید.

ساخت تیر کمان چوبی: بخش اول

برای ساخت تیر کمان در طبیعت به یک تکه چوب بلند نیاز دارید. چوب باید کاملا خشک باشد. البته نه در این حد که ترک بخورد. می‌توانید از چوب بلوط، درخت لیمو، سرخدار، ساج و… استفاده کنید. چوب باید حدود ۱۸۰ سانتی متر باشد. چوب باید پیچ و خم باشد. بهتر است چوب در قسمت مرکزی ضخیم‌تر باشد.

چوب باید کمی انعطاف پذیر باشد. چوب بامبو انعطاف خوبی دارد. همچنین می‌توانید از چوب زنده و سبز هم استفاده کنید اما قدرت چوب خشک را ندارد.

ساخت تیر کمان چوبی

چوب را روی زمین بگذارید. منحنی طبیعی چوب را پیدا کنید. با یک دست قسمت بالایی آن را نگه دارید و با دست دیگر به آرامی وسط ان را فشار دهید. متوجه خواهید شد که چوب در بخشی انحنا پیدا می‌کند.

ساخت تیر کمان چوبی

برای پیدا کردن بخش دسته چوب، از بالا و پایین نقطه مرکزی حدود ۷ سانتی متر علامت بزنید. این قسمت ها قرار است شامل دسته بالا و پایینی کمان شوند.

ساخت تیر کمان چوبی

حال نقطه منعطف کمان را پیدا کنید. سپس دو بخش بالایی و پایینی را به گونه‌ای بتراشید که یک اندازه شوند. این تراشیدن به انعطاف کمان کمک می کند. کمان باید در قسمت دسته‌ها بسیار محکم باشد. برای ایجاد انعطاف هم می‌توانید قسمت مرکزی کمان را بتراشید ولی این کار را با احتیاط انجام دهید.

ساخت تیر کمان چوبی

از یک چاقو برای ایجاد بریدگی انتهای کمان استفاده کنید تا بتوانید زه را گره بزنید. حدود ۳ الی ۵ سانتی متر از انتهاب هر دو طرف حساب کنید و سپس آن بخش را ببرید.

ساخت تیر کمان چوبی

حال برای زه از نخی استفاده کنید که کشی نباشد. می‌توانید از طناب نایلونی نازک، طناب کنفی، نخ ماهیگیری، ریسمان معمولی و… استفاده کنید.

ساخت تیر کمان چوبی

زه را در هر دو طرف ببندید. نخ را به اندازه‌ای انتخاب کنید که بیشتر از طول کمان نباشد.

ساخت تیر کمان چوبی

ساخت تیر کمان چوبی: بخش دوم

حال کمان را بکشید. مطمئن شوید که هر دو بخش به یک اندازه خم می‌شوند. باید بتوانید آن را همانند یک کمان معمولی در دست نگه دارید و بکشید. در حدی که دست شما کاملا خم شود.

ساخت تیر کمان چوبی

برای تیر می توانید از چوب نازک استفاده کنید. تیر باید از چوبی مستقیم و صاف ساخته شود. چوب باید کاملا خشک باشد. طول هر تیر باید نصف طول کمان باشد. از چوب تر هم می توانید استفاده کنید اما از قبل باید آن را روی آتش نگه دارید تا شیره اش خشک شود.

ساخت تیر کمان چوبی

دور چوب را صاف کنید. می‌توانید آن را روی زغال نگه دارید اما چوب نباید بسوزد. یک بریدگی کوچک در قسمت پایینی هر تیر ایجاد کنید تا بتوانید زه را درون آن قرار دهید.

ساخت تیر کمان چوبی

نوک تیر را حتما تیز کنید. می توانید این کار را با یک چاقوی کوچک انجام دهید. سپس آن را روی ذغال نگه داردی تا لبه‌ها شکل بگیرند. چوب نباید بسوزد.

ساخت تیر کمان چوبی

اگر می‌توانید نوکی برای تیر بسازید، راحت‌تر می توانید از آن استفاده کنید. البته این کار اجباری نیست. ولی در صورت امکان سنگ، فلز، استخوان و… پیدا کنید و با یک سنگ یا چکش آن را حالت دهید. پس به نوک تیر وصل کنید. می توانید سر تیر را کمی ببرید و آن چه را که ساختید، به تیر وصل کنید. برای محکم کاری هم با نخ یا طناب آن را به خوبی به چوب متصل کنید.

ساخت تیر کمان چوبی

برای این که تیر شما بهتر پرواز کند و به هدف برسد، می توانید به انتهای آن چند پر وصل کنید. این کار اختیاری است. می توانید پرها را با نخ به انتهای تیر ببندید.

ساخت تیر کمان چوبی

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از لینک 2 دانلودنحوه ساخت تیر کمان با چوب، لوله و… را آموزش دادیم. شما از کدام روش برای انجام این کار استفاده کردید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا