آموزش

نکات مهم و اصولی برای داشتن بهترین لاندری روم در خانه

لاندری روم یا فضای رخت‌شورخانه بخشی جدید و مجزا در طراحی نوین ساختمان‌ها است. بخش لاندری روم در کشورهای غربی بطور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفت. در سال‌های اخیر و با به روز شدن فضای خانه‌های ایرانی تحولات زیادی را شاهد بوده‌ایم. با بهره بردن از سیستم مدرن دیگر برای شستن لباس‌های کثیف خود نیازی به شکستن یخ حوض نیست، تنها  با باز کردن درب یکی از اتاق‌های مخصوص خانه با ماشین لباس‌شویی، اتو، میز اتو و محلی برای پهن کردن لباس‌های شسته شده مواجه می‌شوید. برای درک و استفاده بهتر از این فضای جدید خانه‌های مدرن و لاندری روم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

امکانات لاندری روم

آپارتمان‌ کشورهای غربی اتاق رخت‌شورخانه برای استفاده تمام اعضای آپارتمان قابل دسترسی است. در این ساختمان‌ها معمولا طبقه زیرزمین با امکاناتی مانند: ماشین لباس‌شویی، میز اتو، اتو و پیشخوانی برای مرتب کردن لباس‌ها همراه است. طی سال‌ها تغییراتی نیز در لاندری روم رخ داد و خانه‌های بزرگ از استفاده مشترک لاندری روم رهایی پیدا کردند! لاندری روم اختصاصی در خانه برای صاحبین خانه یک امتیاز و ویژگی خاص محسوب می‌شود.

طراحی فضای خانه‌های جدید طوری است که می‌توان به راحتی یک لاندری روم برای خود تشکیل دهید. اجزای اصلی لاندری روم به شرح زیر است:

بهترین طراحی برای لاندری روم

  1. ماشین لباس‌شویی و خشک‌کن: دو بخش مجزا که در مدل­های نوین ماشین لباس‌شویی به صورت همزمان قابل دسترسی برای مصرف‌کنندگان می‌باشد. هرچند اگر از مدل‌های خاص شست‌وشو و خشک‌کن استفاده می‌‌کنید بهتر است دستگاه‌های مورد نظر را در کنار هم قرار دهید.
  2. بند رخت: لباس‌ها پس از شسته شدن، برای خشک شدن اولیه نیاز به پهن شدن دارند. اختصاص فضایی برای هواخوری لباس‌ها نیز بسیار مهم است. در گذشته از آویزان کردن لباس‌ها روی طناب‌ها استفاده می‌شد. اما امروزه با بند رخت‌های تاشو به راحتی می‌توانید از شلوغی بی‌مورد جلوگیری کنید و البسه نم‌دار خود را پهن کنید.
  3. سبد لباس کثیف: در نظر گرفتن سبد مخصوص برای لباس‌های چرک و آلوده اهمیت دارد. بهتر است در صورت داشتن فضای کافی از سبدهای مختلف برای جداسازی لباس‌های رنگی، سفید، مشکی و حوله‌ها استفاده کنید.
  4. اتو و میز اتو: با استفاده از میز‌های اتو ریلی و تاشو به راحتی می‌توانید فضای لاندری روم را مدیریت کنید. لباس‌های خشک شده را اتو کرده و سپس به کمد لباس انتقال دهید. این‌کار از بهم‌ریختگی اتاق خواب یا بخش‌های دیگر منزل جلوگیری می‌کند.
  5. شیر آب: وجود محلی برای شستن دست‌ها بعد از استفاده از مواد شوینده یا قبل از اتو و تا کردن لباس‌ها می‌تواند امتیاز ویژه‌ای برای لاندری روم شما باشد. همچنین برخی از خانه‌ها با قرار دادن وان مخصوص، مشغول به حمام حیوانات خانگی خود می‌شوند.
  6. پیشخوان: داشتن میزی به عنوان پیشخوان در جهت سهولت تفکیک و تا کردن لباس‌ها روند کار را آسان می‌کند. در صورت کمبود فضای کافی می‌توانید از میزهای تاشو بهره ببرید.
  7. کابینت دیواری: برای نگهداری از مواد شوینده، نرم­کننده و اتو نیازمند سایزهای مختلفی از قفسه خواهید بود. همچنین با ساخت باکس‌های مختلف برای ماشین لباس‌شویی و خشک‌کن می‌توانید فضای لاندری روم خود را شکیل‌تر کنید. برای ساخت کمد دیواری با طراحی منحصر به فرد می­توانید از مشاوره و راهنمایی متخصصان این حوزه استفاده کنید.

خصوصیات لاندری روم

انتخاب رنگ مناسب برای اتاق لاندری

لاندری روم در جهت کارایی بیشتر باید خصوصیات خاصی در خانه داشته باشد. ویژگی‌های یک لاندری روم مناسب برای استفاده به صورت زیر است:

  1. فضا و متراژ کافی: ابعاد این اتاق مخصوص شست‌وشو حداقل باید به ‌اندازه قرارگیری ماشین لباس‌شویی و خشک‌کن باشد. در صورت وجود فضای لازم، سبد لباس، اتو، میز اتو و بند رخت نیز به لاندری روم اضافه گردد. برای بهره بردن از قابلیت‌های اضافه می‌توان از میزهای تاشو استفاده نمود تا فضای کمتری را اشغال نماید.
  2. محل قرارگیری ماشین لباس‌شویی: در نقطه‌ای لاندری روم قرار گیرد که درب ماشین به‌ راحتی باز شده و عمل انتقال لباس‌ها به راحتی انجام شود. همچنین در صورت بروز مشکلات فنی بدون جابجایی‌های زیاد امکان دسترسی به پشت ماشین لباس‌شویی فراهم باشد.
  3. دیوار و کف مناسب: با توجه به استفاده از آب و مواد شوینده، میزان رطوبت لاندری روم بالا بوده و باید برای جلوگیری از تخریب زیبایی و بروز مشکلات ناشی از نشت آب در ساختمان از اجناس باکیفیت و مقاوم در برابر رطوبت استفاده کنید. برای مثال برای ساخت کابینت آشپزخانه با قیمت مناسب حتما از خدمات ویژه مراکز معتبر استفاده کنید.
  4. شیر آب سرد و گرم به‌همراه خروجی فاضلاب: برای شست‌شوی برخی از پارچه‌ها نیاز به آب گرم خواهد بود. از طرفی راه خروج فاضلاب برای ماشین لباس‌شویی و کف لاندری روم نیاز است. در صورت ریختن مواد شوینده و کثیفی روی کف اتاق، امکان شستن کفپوش و رفع آلودگی فراهم باشد.
  5. تهویه مناسب: داشتن پنجره، دریچه یا فن‌های تهویه سبب رفت و آمد جریان هوا خواهد شد. برای خشک شدن لباس‌های پهن شده، و رفع بوی بد لباس‌های کثیف و مواد شوینده قوی نیازمند یک تهویه متناسب با فضای لاندری روم خواهید بود.
  6. نور: برای مشاهده دقیق از بین رفتن لک لباس‌ها نیازمند نور کافی خواهید بود. همچنین در صورت اتو و تا کردن لباس مدت زمان زیادی را در لاندری روم سپری خواهید کرد. عدم‌ وجود نور کافی سبب آسیب رسیدن به چشم و خستگی خواهد شد. بهره بردن از پنجره و نور طبیعی یکی از روش‌های کم‌هزینه  برای تامین نور کافی این فضا می‌باشد.
  7. عایق صدا: با نزدیک شدن فضای لاندری روم به اتاق خواب یا پذیرایی، صدای ماشین لباس‌شویی و خشک‌کن برای اعضای خانواده آزاردهنده خواهد بود. از این رو باید از عایق‌های صدا و تنظیم دوره­ای لوازم مصرفی در لاندری روم بهره ببرید.
  8. رنگ دیوار: استفاده از رنگ روشن در بزرگ‌تر نشان دادن فضا تاثیر دارد. علاوه بر آن خاصیت اصلی رنگ‌های روشن، انعکاس مجدد نور می‌باشد. نور بیشتر در تشخیص لکه‌ها و عدم دل‌گیر بودن فضا نقش موثری دارد. برای راهنمایی بیشتر در خصوص انتخاب بهترین رنگ دیوار برای این اتاق، این مطلب را نیز بخوانید.

کلام پایانی درباره لاندری روم

همانطور که گفته شد محل مناسب قرارگیری لاندری روم در نزدیکی اتاق‌خواب یا حمام است. دو مکانی که لباس‌های کثیف جمع‌آوری و لباس‌های تمیز و اتو شده نگهداری می‌گردد. همچنین در صورت نداشتن فضای لاندری روم تنها با صرف‌ هزینه‌ مناسب در زمان ساخت کابینت آشپزخانه یا تعمیرات کلی منزل اقدام به تجهیز و ایجاد این بخش مهم در منزل خود کنید.

وجود لاندری روم سبب حذف ماشین‌ لباس‌شویی از فضای آشپزخانه و خلوت شدن آشپزخانه خانه شد. همچنین وجود قفسه‌های فلزی یا چوبی، محل جدیدی برای قرار دادن مواد شوینده و ابزار شست‌‌وشو در اختیار شما قرار خواهد گرفت. استفاده از سبک‌های نوین و مدرن در طراحی نقشه ساختمان سبب ایجاد حس راحتی بیشتر در زندگی ماشینی خواهد بود. در خانه‌های کوچک دنیای امروز بهره بردن از تمامی فضاهای موجود یک تکنیک موثر در استفاده بیشتر و دقیق‌تر از وسایل ضروری منزل است.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و لینک 2 دانلودهیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا