آموزش

آیا ویپ برای ما و دیگران ضرر دارد؟ بررسی مضرات ویپ و اعتیاد آوری آن

سیگار کشیدن 🚬 مضرات زیادی دارد و می‌تواند سلامتی انسان را به خطر بیندازد. به همین دلیل، بسیاری از افراد به جای سیگار رو به استفاده از ویپ یا سیگار الکترونیکی می‌آورند. حال مسئله این است که آیا واقعا ویپ بی خطر است؟ در این مطلب از لینک 2 دانلودمیخواهیم به پرسش آیا ویپ برای ما و دیگران ضرر دارد؟ بررسی مضرات ویپ و اعتیاد آوری آن پاسخ دهیم.

آیا ویپ اعتیاد آور است؟

?Can Vaping Damage Your Health

ویپ‌ها یا سیگارهای الکترونیکی چیزی شبیه به سیگار هستند که در باور عموم خطر کمتری بر سلامتی انسان دارند. ویپ‌ها در طعم‌ها و انواع مختلفی هستند. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه بررسی مضرات ویپ، اعتیادآوری و سرطان زا بودن آن میپردازیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ویپ چیست؟

ویپ چیست؟

ویپ یا سیگار الکترونیکی دستگاهی است که مایعی مخصوص را گرم می‌کند و ترکیبی از ذرات کوچک در هوا تولید می‌کند. این دستگاه انواع مختلفی دارد. اکثر آن‌ها دارای یک باتری، یک عنصر گرمایشی و مکانی برای نگهداری مایعات هستند. برخی از آن‌ها شبیه به سیگارهای معمولی یا پیپ هستند. مایع مخصوص ویپ در طعم‌های مختلفی وجود دارد. برخی از آن‌ها دارای نیکوتین و برخی دیگر بدون نیکوتین هستند.

بسیاری از جوانانی که ویپ می‌کشند، سیگار هم مصرف می‌کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد جوانانی که از این دستگاه استفاده می‌کنند در آینده احتمال بیشتری وجود دارد که سیگاری شوند.

آیا ویپ مضر است؟ تاثیر ویپ بر قلب و ریه

آیا ویپ مضر است

جواب ساده است. بله! ویپ هم مضراتی دارد. به گفته انجمن سرطان آمریکا، ایمن‌ترین گزینه این است که اصلا سراغ دود نروید. تحقیقات درباره مضرات ویپ ادامه دارد و کمی زمان می‌برد تا متوجه اثرات بلندمدت آن شویم. ویپ می‌تواند روی سلامت قلب انسان اثر منفی بگذارد. ویپ حاوی ذرات، عوامل اکسیدکننده، آلئیدها و نیکوتین است. هنگام استنشاق، این مواد بر قلب و سیستم گردش خون تاثیر می‌گذارند. این عمل موجب افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود. این موارد می‌توانند در طولانی مدت روی قلب اثر منفی بگذارند.

البته مطالعاتی هم انجام شده است که درنتایج آن هیچ ارتباطی بین بیماری‌های قلبی و مصرف سیگار الکترونیکی پیدا نکرده‌اند. با این حال، در نتایج امده است که افرادی که هم سیگار معمولی و سیگار الکترونیکی می‌کشند، بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی هستند. تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۹ انجام شده است که نشان می‌دهد استفاده از ویپ با افزایش خطر سکته مغزی، حمله قلبی، آنژین صدری و بیماری‌های قلبی ارتباط دارد. در مجموع، محققان دریافته‌اند که به طور کلی تاثیرات منفی ویپ بر قلب کمتر از سیگار معمولی است.

در برخی مطالعات آمده است که ویپ بر ریه‌ها هم تاثیر منفی می‌گذارد. در پژوهش‌های انجام شده مشخص شده است که مضرات ویپ بدون نیکوتین و با نیکوتین بر ایجاد اختلال ریه تقریبا مشابه است. پژوهش دیگری هم نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض سیگار الکترونیکی تاثیرات نامطلوبی بر سیستم تنفسی دارد اما تعداد این پژوهش‌ها کم است و نمی‌توان روی آن‌ها زیاد حساب کرد. البته این مورد را هم باید در نظر گرفت که تاثیرات منفی بر ریه حدود ۲۰ تا ۳۰ سال بعد خود را نشان می‌دهند. بنابراین، نتیجه‌گیری در این مورد هنوز زود است و به زمان بیشتری نیاز داریم.

اگر در مورد مضرات کتری برقی اطلاعاتی ندارید، مطلب آیا کتری برقی ضرر دارد؟ را مطالعه کنید.

آیا ویپ بی ضرر است؟ تاثیرات ویپ بر دندان و لثه

مضرات ویپ

به نظر می‌رسد که ویپ بر دندان و لثه هم اثر می‌گذارد. در مطالعاتی درباره مضرات ویپ آمده است که سطوح دندان‌های افرادی که سیگار الکترونیکی مصرف می‌کنند، بیشتر مستعد ایجاد باکتری است. حتی این عمل ممکن است ایجاد حفره در دندان را افزایش می‌دهد. همچنین این عمل اثرات منفی بر گلو و لثه هم دارد. فرقی ندارد ویپ نیکوتین داشته باشد یا نداشته باشد، در هر صورت می‌تواند روی دهان فرد اثر منفی بگذارد.

حتی گفته می‌شود مصرف ویپ موجب آسیب بر DNA می‌شود و در عملکرد سلول‌ها اختلال ایجاد می‌کند. برخی از این تغییرات سلولی در درازمدت موجب سرطان خواهد شد. البته شواهد مستقیمی مبنی بر سرطان‌زا بودن ویپ وجود ندارد. در نتیجه در پاسخ به سوال آیا ویپ سرطان زا است؟ نمی‌توان پاسخی قطعی داد. در بسیاری از موارد ویپ می‌تواند تاثیر منفی بر رشد مغز افراد زیر ۲۵ سال بگذارد. در این مورد هم نیاز به پژوهش‌های بیشتری است و باید زمان بگذرد تا متوجه اثرات بشویم.

در مجموع، ویپ کشیدن موجب بروز موارد زیر می‌شود:

  • اختلال در تمرکز
    اختلال حافظه
  • تهوع و استفراغ
  • اعتیاد در دراز مدت
  • افزایش ضربان قلب
  • خستگی
  • تحریک‌پذیری

ویپ ضرر دارد یا سیگار؟

ویپ ضرر دارد یا سیگار؟

بر اساس نتایج پژوهش‌ها سیگار کشیدن موجب مرگ یک نفر در هر ۵ نفر می‌شود. به نظر می‌رسد ویپ برای افرادی که قصد ترک کردن سیگار را دارند، بهتر باشد. با این حال، این امر به معنای بی‌خطر بودن ویپ نیست. تفاوت ویپ و سیگار الکترونیکی وجود ندارد اما همین ویپ انواع مختلفی دارد. در کل، در معرض دود قرار گرفتن خطرناک است. دود ویپ هم دارای ذرات و ترکیبات آلی است که میزان غلظت آن بالا است و برای بدن ضرر دارد.

برخی از انواع ویپ دارای نیکوتین هستند و برخی دیگر نیکوتین ندارند. هر دو خطرناک هستند اما نوع نیکوتین دار خطر بیشتری دارد. ویپ بدون نیکوتین نیز دارای مایعات و مواد طعم‌دهنده‌ای است که شیمیایی هستند و برای بدن ضرر دارند. این گونه ویپ‌ها سیستم تنفسی را تحریک می‌کنند و موجب مرگ سلولی می‌شوند. در نهایت، باعث التهاب و آسیب به عروق خونی خواهند شد.

ویپ‌ها طعم‌های مختلفی دارند. مطالعاتی در سال ۲۰۱۶ انجام شده است که نشان می‌دهد غلظت برخی از طعم‌ها بیشتر است و خطرناک‌تر خواهند بود. ۹۲ درصد طعم‌ها دارای سه ماده شیمیایی دیاستیل، استیل پروپیونیل و استوئین هستند. ماده سینامالدهید موجود در دارچین، پنتاندیون موجود در عسل یا وانیلین موجود در وانیل هم دارای اثرات سمی بر سلول‌ها هستند.

روش‌های کم کردن مضرات ویپ

اگر نگران مضرات ویپ هستید، می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

پیش از خرید ویپ، تمام مواد تشکیل‌دهنده مایع آن را مطالعه کنید.

سعی کنید از مایعات بدون طعم و نیکوتین استفاده کنید.

دوز نیکوتین را به تدریج کاهش دهید تا در نهایت، به نوع بدون نیکوتین آن برسید و به آن عادت کنید.

مایعات زیاد بنوشید. حتما پس از مصرف ویپ دندان خود را مسواک بزنید.

مزایای ویپ چیست؟

مزایای ویپ

درست است که ویپ مضرات زیادی دارد اما در مطالعات مختلف آمده است که ویپ به افرادی که می‌خواهند سیگار را ترک کنند، کمک می‌کند. البته سازمان FDA آن را به عنوان روشی برای ترک سیگار تایید نکرده است. در مجموع، نمی‌توان گفت که این دستگاه بی خطر است. در صورتی که برای ترک سیگار استفاده شود و فرد واقعا قصد این کار را از این طریق داشته باشد، گزینه مناسبی است.

برای اطلاع از مضرات استفاده از گوشی در هنگام شارژ شدن، مطلب بررسی مضرات و خطرات استفاده همزمان از گوشی در حال شارژ را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از لینک 2 دانلودبه سوال آیا ویپ ضرر دارد، پاسخ دادیم و مضرات آن را بر بدن بررسی کردیم. همچنین به تفاوت‌های آن با سیگار پرداختیم. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا