آموزش

آیا ریمپ ECU ماشین ضرر دارد؟ بررسی مزایا و معایب ریمپ

با Remap کردن ماشین 🚗 می‌توانید پتانسیل عملکرد خودرو  را بالا ببرید. این کار با تنظیم واحد کنترل الکترونیکی خودرو یا ECU انجام می‌شود و چیزی شبیه به اورکلاک کردن رایانه است. اگر قصد انجام این کار را دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید. در این پست از لینک 2 دانلودبه سوال آیا ریمپ ECU ماشین ضرر دارد؟ بررسی مزایا و معایب ریمپ پاسخ می‌دهیم.

معایب ریمپ چیست؟

?What is ECU Remapping? Risks and Rewards of Remapping Your Car

Ecu Remapping که با عنوان تنظیم تراشه یا تنظیم ECU نیز شناخته می‌شود، روشی است که از آن برای تنظیم موتور الکترونیکی استفاده می‌شود. این امر موجب افزایش قدرت خودرو و عملکرد موتور می‌شود. در نتیجه، رانندگی نیز راحت‌تر می‌شود. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه چیستی این عمل، تاثیر ریمپ در مصرف سوخت، عملکرد ماشین و… می‌پردازیم و مزایا و معایب آن را بررسی می‌کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

ریمپ ECU چیست؟

ریمپ ECU چیست؟

ریمپ کردن یا Chipping فرایندی است که در آن موتور خودرو را تقویت می‌کنند. این کار را روی هر خودرویی می‌توانید انجام دهید اما اصولا ماشین های ریمپ شده خودروهای اسپرت یا کامیون هستند. اگر از خود می‌پرسید که آیا ریمپ ضرر دارد؟ باید بگوییم که این کار در مجموع و اگر به درستی انجام شود، ایمن است. بهتر است پیش از انجام آن از تنظیمات اصلی خودرو بکاپ بگیرید.

با انجام این کار میزان گشتاور موتور افزایش می‌یابد. در نتیجه کارایی موتور بالا می‌رود و رانندگی هم راحت‌تر خواهد شد. ریمپ در بخش‌های مختلفی انجام می‌شود. انواع ریمپ شامل موارد زیر می‌شود:

  • تنظیم مکانیکی
  • تنظیم الکترونیکی

تنظیم مکانیکی اصولا هزینه زیادی می‌برد و ریسک بالایی دارد. در این حالت باید قطعات موتور و… را عوض کنید. جایگزین آن تنظیم الکترونیکی است که به آن ECU Remapping می‌گویند. در واقع در ریمپ کردن بخش الکترونیکی، سیستم مدیریت الکترونیکی ماشین را دستکاری می‌کنند. این بخش نسبت سوخت‌رسانی با موتور را تنظیم می‌کند. همیشه هم قرار نیست ریمپ کردن به معنای بالا بردن قدرت و سرعت باشد. گاهی این کار برای اقتصادی‌تر کردن مصرف خودرو در موارد مختلف انجام می‌شود.

تولیدکنندگان خودروهای خود را در حدی تنظیم نمی‌کنند که شما بتوانید از تمام توان آن استفاده کنید. علت این امر هم این است که پایه موتورهای خودروهای یک برند یکسان است و این مسئله موجب فروش بیشتر نسخه بعدی خواهد شد. به همین دلیل، تنها چند تغییر در ECU موجب عملکرد بهتر خودروها خواهد شد. ECU نیز مغز خودرو است. این دستگاه عملکرد موتور احتراق داخلی، فشار توربوشارژر، فشار تزریق سوخت، زاویه تزریق و… را کنترل می‌کند. کنترلرهای موجود در ECU قدرت خودرو را تعیین می‌کنند. متخصصان با استفاده از نرم‌افزار مناسب، قابلیت خودروی شما را به حداکثر می‌رسانند.

انواع ریمپ ECU

آیا ریمپ قابل برگشت است؟

ریمپ ECU نیز دو نوع است و به دو گونه در ECU بازنگری می‌شود.

انواع ریمپ ECU شامل موارد زیر می‌شود:

در هر دو حالت قدرت کلی خودروی شما افزایش پیدا می‌کند. با این حال تفاوت‌هایی بین این دو تغییر نقشه وجود دارد. ODB معمولا شایع‌تر است و راحت‌تر هم انجام می‌شود. در این حالت باید یک ابزار را به پورت تشخیص داخل خودرو متصل کنید. سپس می‌توانید نرم‌افزار را روی واحد کنترل موتور نصب کنید. انجام این کار زمان کمتری می‌برد.

اجرای KTAG کمی سخت است. در این حالت ECU باید به صورت فیزیکی از خودرو خارج شود. معمولا این مدل را در خودروهای قدیمی اجرا می‌کنند و در حالی که ECU قادر به برقراری ارتباط موثر با فناوری مدرن خودرو نیست. ریسک انجام این کار بالاتر است. به همین دلیل ریمپ ECU ماشین در حالت OBD بیشتر پیشنهاد می‌شود.

آیا ریمپ قابل برگشت است؟

بله شما می‌توانید پس از ریمپ کردن، خودروی خود را به حالت اولیه برگردانید. اگر فرد متخصصی را پیدا کنید که کارش را به درستی انجام دهد و ماشین های ریمپ شده زیادی را تا کنون تعمیر کرده باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد. در ضمن ریمپ ECU ماشین خطر کمتری دارد. تنظیم تراشه هم در خودروهایی امکان‌پذیر است که مجهز به کامپیوتر هستند. حتما پیش از انجام این کار از متخصصین نظرخواهی کنید و تجربیات آنان را بشنوید.

اگر خودروی شما استارت نمی‌خورد، مطلب علت استارت نزدن ماشین در فصول مختلف را مطالعه کنید.

فواید ریمپ چیست؟

فواید ریمپ

مزایای ریمپ شامل موارد زیر می‌شود:

  • افزایش قدرت موتور
  • افزایش گشتاور موتور
  • کاهش مصرف سوخت
  • بهبود راحتی رانندگی
  • افزایش پویایی و قدرت مانور خودرو

برای یادگیری نحوه حل مشکل ماشین جوش آورده، مطلب لحظه جوش آوردن ماشین چکار کنیم؟ را مطالعه کنید.

آیا ریمپ ECU ماشین ضرر دارد؟

معایب ریمپ

معایب ریمپ شامل موارد مختلفی می‌شود که در ادامه آنان را توضیح می‌دهیم:

نتایج ناشناخته

درست است که به طور کلی می‌دانیم ریمپ چه می‌کند اما در نهایت، مشخص نیست دقیقا کدام تاثیر را روی خودروی شما خواهد گذاشت. آیا فشار زیاد نیروی اضافی موجب بروز تغییراتی نامطلوب در ماشین شما خواهد شد؟ این امر برای ماشین‌های قدیمی و آن دسته از خودروهایی که در مدت زمانی طولانی ریمپ نشده‌اند هم صدق می‌کند. در مجموع، موتورها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بیشتر از آنچه توسط شرکت‌ها تبلیغ می‌شود، کار کنند. اما گاهی نمی‌توان نتایج فشار زیاد را پیش‌بینی کرد.

ارزان نبودن

ریمپ کردن خودرو به صورت رایگان انجام نمی‌شود و گاهی بسیار هزینه‌بردار است. عوامل مختلفی هم بر این قیمت تاثیرگذار است.

باطل شدن گارانتی

هر گونه مشکل ناشی از تغییرات غیرمجاز موجب باطل شدن گارانتی می‌شود. گارانتی بر اساس پیکربندی دقیق خودروی شما در هنگام خرید طراحی شده است و هر تغییری غیر از حد مجاز می‌تواند آن را باطل کند.

نداشتن توربو

اگر خودرو توربو ندارد، ریمپ کردن هم کار بی‌فایده‌ای است زیرا هدف از این کار در وهله اول بالا بردن قدرت و گشتاور است.

وارد شدن فشار زیاد به ماشین

با این کار فشار بیشتری به موتور، کلاچ، لاستیک و… وارد می‌شود. بسیاری از این موارد نمی‌توانند بیشتر از فشار تعیین شده برای خودشان را تحمل کنند.

حق بیمه خودرو

حق بیمه با قوی‌تر شدن خودرو نیز بیشتر خواهد شد. در این حالت احتمال تصادف بیشتر می‌شود. همچنین باید در مورد ریمپ کردن به شرکت بیمه خود اطلاع دهید. در غیر این صورت احتمال باطل شدن بیمه وجود دارد.

افزایش مصرف سوخت

در برخی موارد گزارش شده است که Remapping موجب افزایش مصرف سوخت می‌شود. به هر حال افزایش قدرت خودرو موجب افزایش مصرف سوخت هم خواهد شد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از لینک 2 دانلودنظرات در مورد ریمپ را بررسی کردیم و مزایا و معایب آن را سنجدیدم. آیا تصمیم دارید ماشین خود را ریمپ کنید؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا