آرایشی

مراقبت های پوست در بارداری


مادر شدن یکی از زیباترین تجربه‌های یک زن است و به همین دلیل دوران بارداری از خاص‌ترین مراحل زندگی خانم‌ها محسوب می‌شود. با شروع رشد یک موجود زنده، بدنتان با تغییراتی طبیعی مواجه می‌شود که ناشی از تغییرات هورمونی است. از این رو مراقبت های پوست در بارداری مهم هستند.

چرا که این تغییرات، پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهند و ممکن است باعث ایجاد اختلالاتی شوند که گاهی آزار دهنده است. اما می‌توانید با استفاده‌ی محصولات مراقبت از پوست در بارداری ، تا حدی از بروز آن‌ها جلوگیری نمایید. برای آشنایی با محصولات مناسب این دوران، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت مراقبت های پوست در بارداری

به دلیل تغییرات هورمونی در این دوره، پوستتان حساس‌تر شده و دچار آسیب‌های جزئی خواهد شد. آسیب‌هایی نظیر لک‌های تیره، ترک‌های پوستی، افزایش چربی یا خشکی پوست، بروز جوش و آکنه، ایجاد خال، اسکین تگ یا منگوله‌های پوستی، همگی از تغییرات پوستی دوران بارداری هستند.

مراقبت های پوست در بارداری

اما با انجام مراقبت های پوست در بارداری ، می‌توانید به راحتی از بروز این مسائل پیشگیری کرده یا از شدت آن‌ها بکاهید. این مراقبت‌ها علاوه بر پوست صورت، شامل پوست بدن نیز می‌شوند و نباید در این دوران از سلامت پوست بدنتان غافل شوید.

مراقبت از پوست شکم در دوران بارداری

اولین ترک‌ها، از سه ماه دوم بارداری روی شکم ظاهر می‌شوند و دلیل اصلی ایجاد آن‌ها نیز بزرگ‌تر شدن شکم و افزایش ترشح کورتیزول است. بنابراین بهترین راه برای مراقبت از پوست شکم در دوران بارداری ، افزایش توانایی کشسانی پوست می‌باشد.

بعضی از راهکارها برای افزایش انعطاف پوست و جلوگیری از ترک خوردن شکم عبارتند از:

استفاده از کرم ضد ترک

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش انعطاف پوست، استفاده از کرم لوسیون بدن است. این محصولات با تامین رطوبت و چربی مورد نیاز پوست، آن را منعطف‌تر کرده و باعث می‌شوند پوستتان کم‌تر ترک بخورد. پس پیشنهاد می‌کنیم هر شب شکمتان را با کرم‌های ضد ترک ماساژ دهید تا پوست نرم شود.

مراقبت از پوست شکم در دوران بارداری

نوشیدن آب کافی

این کار به مرطوب نگه داشتن بدن و پوست کمک شایانی می‌کند؛ چرا که هرچقدر مقدار آبی که پوست جذب می‌کند بیشتر باشد، قابلیت کشش آن نیز افزایش خواهد یافت. پس نوشیدن کافی آب یکی از ساده‌ترین روش‌های مراقبت از پوست شکم در دوران بارداری است.

تغذیه سالم

مصرف مواد مغذی مثل میوه‌ها و سبزی تازه، مواد مورد نیاز پوستتان را تامین می‌کند. رژیم خانم‌های باردار باید حاوی کلسیم، روی، مواد غذایی حاوی ویتامین‌های A ،C و E باشند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم خوراکی‌هایی از قبیل مغزها، غلات، گوشت، ماهی و محصولات لبنی را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

تغذیه سالم در دوران بارداری

همچنین بخوانید: بهداشت زنان در بارداری

ورزش کردن

با تایید پزشکتان، حداقل ۳ تا ۴ بار در هفته ورزش سبک و منظم کنید. شنا، پیاده‌روی سریع و یوگا از ورزش‌های بی‌خطر دوران حاملگی هستند؛ اما ورزش کردن برای افرادی که سابقه سقط جنین یا زایمان زودرس دارند، یا با مشکلاتی نظیر خونریزی یا لکه‌بینی، پایین بودن جفت یا ضعف دهانه رحم مواجه هستند، می‌تواند مضر باشد.

مراقبت از پوست صورت در بارداری

پیشنهاد می‌کنیم روزی ۲ بار، پوستتان را پاکسازی و مرطوب کنید. این کار از بروز آکنه، لک و چین و چروک جلوگیری کرده و باعث شفاف و درخشان شدن پوست خواهد شد. البته فراموش نکنید برای این کار، از محصولاتی استفاده کنید که فاقد ترکیبات شیمیایی مضر هستند.

همچنین انواع کرم مرطوب کننده کمک می‌کنند تا رطوبت مورد نیاز پوستتان تامین شود و دچار خشکی یا چربی بیش از حد نگردد. برای مراقبت از پوست صورت در بارداری ، ضد آفتاب را فراموش نکنید. چرا پوستتان در این دوران حساس‌تر شده و سریع‌تر دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوید.

مراقبت از پوست صورت در بارداری

بهترین محصولات مراقبت از پوست در بارداری

توصیه می‌کنیم هنگام انتخاب محصولات مراقبت از پوست در بارداری ابتدا به ترکیبات به کار رفته در آن‌ها توجه کنید و محصولات فاقد مواد شیمیایی مضر را انتخاب نمایید. چرا که این ترکیبات، آسیب‌های شدیدی به شما و جنینتان خواهند زد.

به طور مثال، ضد آفتاب‌های فیزیکی و معدنی را جایگزین ضد آفتاب‌های شیمیایی کنید. همچنین اگر به دنبال یک ضد جوش صورت مناسب هستید، محصولاتی را انتخاب کنید که در آن‌ها به جای اسیدهای بتاهیدروکسی، مقادیر کمی گلیکولیک اسید یا ازلائیک اسید به کار رفته باشد.

محصولات مراقبت از پوست در بارداری

همچنین بخوانید: محصولات پوستی ممنوع در بارداری

استفاده از لاک ناخن حاوی تولوئن، کرم‌های موبر حاوی تیوگایکولیک اسید، یا سایر محصولات حاوی فرمالدهید، پارابن، سویا و هیدروکینون را نیز در این مدت کنار بگذارید. همچنین اگر قصد خرید رول ضد تعریق یا دئودورانت دارید محصولاتی را انتخاب کنید فاقد هگزا هیدرات کلرید آلومینیوم باشند.

سوالات متداول درباره مراقبت های پوست در بارداری

انتخاب محصولات مراقبت از پوست در بارداری اهمیت زیادی دارد؛ زیرا در این دوران پوست بسیار حساس می‌شود و نیاز به مراقبت بیشتری خواهد داشت. علاوه بر آن، جنین نیز موادی که مصرف می‌کنید را به شدت جذب می‌کند و استفاده ترکیبات مضر، با عوارض جبران ناپذیری همراه خواهد بود. ما در این مطلب هرآنچه را که لازم است در این زمینه بدانید برایتان توضیح دادیم. در این بخش نیز به برخی از سوالات متداول کاربران پاسخ می‌دهیم:

برای جلوگیری از ترک خوردن شکم در بارداری چه کنیم؟

مصرف مواد غذایی سالم، نوشیدن آب کافی، ورزش کردن و استفاده از کرم‌های ضد ترک، تا حد زیادی از ایجاد استریا در این دوران جلوگیری می‌کنند.

کدام محصولات برای مراقبت از پوست در بارداری مناسب هستند؟

در این دوران از محصولاتی استفاده کنید که فاقد مواد شیمیایی مضر باشند. بعضی از برندهای با لیبل Pregnancy Free این محصولات را متمایز می‌کنند. این لیبل نشان‌دهنده امن بودن محصول برای دوره بارداری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا