آموزش

بررسی: آیا استفاده از گوشی هنگام شارژ عوارض یا خطر دارد؟

خیلی از افراد هنگام شارژ گوشی ⚡ خود همچنان از آن استفاده می کنند و این در حالی است که گاهی می شنویم که استفاده از گوشی هنگام شارژ خطرناک است. شاید از خود بپرسید آیا واقعا استفاده از گوشی در حال شارژ شدن خطرناک است؟ آیا با تکنولوژی حال حاضر دنیا همچنان توصیه می شود از گوشی هنگام شارژ استفاده نشود؟ در ادامه به بررسی آیا استفاده از گوشی هنگام شارژ عوارض یا خطر دارد می پردازیم.

بررسی مضرات و خطرات استفاده همزمان از گوشی در حال شارژ

Can You Use Your Phone While Charging?

شارژ کردن گوشی های هوشمند معمولا وقت گیر است و زمان زیادی طول می کشد. بسیاری از کاربران همچنان از گوشی های خود هنگام شارژ استفاده می کنند اما بعضی از کاربران حتما گفته هایی در مورد مضرات استفاده از گوشی در حال شارژ شنیده اند و ترجیح می دهند در آن مدت به دلیل خطرات استفاده از گوشی در حال شارژ از گوشی خود استفاده نکنند.

آیا استفاده از گوشی هنگام شارژ ضرر دارد؟

تکنولوژی گوشی های قدیمی تر به گونه ای بود که استفاده از آن ها هنگام شارژ کردن خطرناک بود. در آن زمان ها استفاده از گوشی در حال شارژ باعث داغ شدن بیش از حد گوشی می شد. گاهی حتی قرار دادن گوشی در شارژ در مدت زمان زیاد باعث تغییر حالت و سایز باتری گوشی میشد. حتی در بعضی موارد موجب به انفجار گوشی در حال شارژ می شد. اما با تکنولوژی های جدید این موارد بسیار کاهش یافته و به صورت کلی باعث بروز خطرات آنچنانی نمی شود اما همچنان توصیه می شود تا برای سلامت باتری از گوشی در حال شارژ زیاد استفاده نشود. در ادامه به عوارض استفاده از گوشی در حال شارژ می پردازیم.

استفاده گوشی در شارژ مخصوصا بازی کردن و یا تماشای ویدیوهای HD، باعث داغ شدن گوشی می شود

ظرفیت اتلاف گرما در گوشی ها محدود است و گرمای تولید شده هنگام فرآیند شارژ باعث می شود تا گوشی داغ شود. با داغ شدن گوشی فرآیند شارژ شدن نیز کند می شود.

آیا استفاده از گوشی هنگام شارژ ضرر دارد

استفاده از گوشی در حال شارژ ممکن است باعث کاهش عمر باتری شود

همانطور که پیش تر ذکر کردیم، با استفاده از گوشی در حال شارژ گوشی داغ می شود. شارژ شدن باتری گوشی در طولانی مدت در دماهای زیاد باعث کوتاه شدن عمر گوشی یا صدمه جدی به آن می شود.

آیا استفاده از گوشی هنگام شارژ ضرر دارد

استفاده از گوشی در حال شارژ باعث کند شدن فرآیند شارژ شدن می شود

استفاده نکردن از گوشی در حال شارژ باعث می شود تا تقریبا تمام انرژی صرف شارژ کردن باتری شود و سرعت شارژ سریع تر شود. این در حالی است که استفاده از گوشی در حال شارژ به دلیل مصرف انرژی برای عملیات های دیگر یاعث مصرف بخشی از انرژی دریافتی باتری برای سایر عملیات ها می کند و به این ترتیب جریان تغذیه باتری کاهش می یابد و باعث می شود سرعت شارژ به طور قابل توجهی کندتر شود.

استفاده از گوشی هنگام شارژ

استفاده از تلفن هنگام شارژ ممکن است باعث شل شدن پورت شارژ USB گوشی شود

هنگام انجام بازی هایی مانند PUBG ،Honor of Kings و غیره که هنگام بازی نیاز به دسترسی به تمام صفحه دارند، دستان ما به راحتی پورت USB را لمس می کند و گاهی ممکن است در هنگام بازی ناخواسته به سر شارژر ضربه بزنیم. این باعث  ساییدگی و یا آسیب شارژر می شود. (گوشی های HUAWEI دارای ساختاری است که باعث حفاظت از شارژر می شود.)

حفظ سلامت باتری

تمام باتری ها حتی باتری های تلفن های هوشمند تاریخ انقضاء دارند. با این حال نحوه استفاده از تلفن هوشمند نیز در تصمیم گیری طول عمر باتری دستگاه ها بسیار موثر است.  عادت شارژ کردن و همچنین شارژرهایی که استفاده می کنید نیز در طول عمر باتری دستگاه نقش مهمی ایفا می کنند؛ به عنوان مثال ، شارژ کردن تلفن در طول شب در طولانی مدت به سلامت باتری آسیب می رساند. به طور مشابه استفاده از شارژرهای ارزان قیمت هم برای تلفن هوشمند و هم برای باتری آن خطرناک است. در ادامه به روش هایی می پردازیم که باعث حفظ سلامت باتری می شود.


از استفاده کردن از شارژرهای ارزان ساخت شرکت های متفرقه خودداری نمایید

شارژهای ارزان ساخت شرکت های نامعتبر هیچ مکانیزم ایمنی برای محافظت در برابر نوسانات و شارژ بیش از حد ندارند. خرابی آداپتور می تواند به باتری و تلفن آسیب دائمی برساند. پیش از استفاده از شارژر جدید از سلامت شارژر مطمئن شوید.

استفاده گوشی در شارژ

همیشه گوشی تلفن خود را با شارژر مخصوص خودش شارژ کنید

همیشه گوشی خود را با شارژر مخصوص خود شارژ کنید. تلفن های هوشمند برخلاف لپ تاپ ها از رابط شارژ جهانی پورت microUSB استفاده می کنند. با این حال اگر شارژر مورد استفاده شما با شارژر اصلی مطابقت نداشته باشد بر عملکرد باتری، ظرفیت ذخیره شارژ و عمر کلی (در صورت استفاده مکرر) تأثیر می گذارد. همیشه اطمینان حاصل کنید که ولتاژ خروجی (V) و جریان (آمپر) شارژر جایگزین با آداپتور اصلی مطابقت دارد یا توسط سازنده تلفن تایید شده است.

استفاده گوشی در شارژ

هنگام شارژ گوشی را از قاب محافظ آن جدا کنید

باتری گوشی هنگام شارژ شدن طبیعتا گرم می شود اما قاب ممکن است به عنوان یک مانع عمل کرده و عمل دفع گرما را کند کند. در صورت امکان، تلفن را روی صفحه نمایش قرار دهید و روی پارچه ای نرم قرار دهید تا از صفحه نمایش محافظت شود.

استفاده از گوشی در حال شارژ شدن

استفاده همیشگی از فست شارژرها توصیه نمی شود

استفاده دائم از فست شارژرها برای سلامت باتری های گوشی که از این قابلیت پشتیبانی نمیکنند چندان مناسب نیست. فست شارژرها ولتاژ بیشتری را به باتری گوشی ارسال می کنند که منجر به افزایش سریع دما می شود. اگر گوشی شما به صورت پیش فرض دارای شارژر فست نیست بهتر است بیشتر از شارژرهای معمولی و مورد تایید استفاده شود. در صورتی که گوشی شما دیر شارژ می شود اقدام به حل مشکل آن نمایید.

در صورت گرم شدن غیرعادی تلفن فورا دکمه پاور را برای چند ثانیه فشار دهید تا صفحه نمایش خاموش شود. اجازه دهید دستگاه قبل از روشن شدن به دمای اتاق بازگردد.

استفاده از گوشی در حال شارژ شدن

هیچ وقت تمام شب گوشی خود را به شارژ نزنید

شارژ بیش از حد برای باتری گوشی مضر است. هیچ وقت گوشی خود را در طول شب در حال شارژ رها نکنید.

استفاده از گوشی در حال شارژ شدن

از برنامه های شخص ثالث باتری خودداری کنید

از استفاده از برنامه های باتری شخص ثالث خودداری کنید. این برنامه ها عموما بر عمر باتری تاثیر منفی می گذارند زیرا دائما در پس زمینه کار می کنند و برنامه های دیگر را به اجبارخاموش نگه میدارند؛ برخی از این برنامه ها مداوم در صفحه قفل گوشی تبلیغات نمایش داده و یا حتی برنامه هایی را پیشنهاد می دهند که تلفن هوشمند شما را بهینه می کند و یا تبلیغات مرورگری که مداوم میگوید حافظه گوشی شما کم است و بهتر است برنامه های شخص ثالث دیگری را نصب کنید.

استفاده از گوشی هنگام شارژ

سعی کنید همیشه باتری تلفن هوشمند خود را حداکثر تا ۸۰ درصد شارژ کنید

بهتر است همیشه گوشیتان را تا حداکثر تا ۸۰ درصد شارژ کنید. شارژ بیشتر از آن همیشه ضروری نیست.

استفاده از گوشی هنگام شارژ

از شارژ مداوم گوشی خود خودداری کنید

قبل از وصل کردن گوشی به شارژر اجازه دهید تا شارژ به حداقل ۲۰ درصد برسد. شارژ مداوم و غیر ضروری باعث کاهش عمر باتری می شود. همچنین بهتر است که اجازه ندهید تمام شارژ گوشی تمام شود.

عوارض استفاده از گوشی در حال شارژ

پاوربانک های استاندارد بخرید

برای شارژ گوشی از پاوربانک های استفاده کنید که در مقابل افزایش ولتاژ، اتصال کوتاه ، جریان بیش از حد و شارژ بیش از حد از گوشی محافظت کنند. این ویژگی ها باعث می شود تا باتری بیشتر عمر کند همچنین از باتری گوشی شما در برابر شارژ بیش از حد و گرم شدن محافظت می کند.

عوارض استفاده از گوشی در حال شارژ

از استفاده کردن از گوشیِ متصل به پاوربانک خودداری کنید

هنگام استفاده از تلفن همراه خود به پاوربانک از استفاده از آن خودداری کنید. استفاده از دستگاه در این حالت باعث افزایش دمای داخلی و کوتاه شدن عمر باتری می شود.

عوارض استفاده از گوشی در حال شارژ

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز آیا استفاده از گوشی آیفون و اندروید هنگام شارژ عوارض یا خطر دارد را بررسی کردیم و امیدواریم توانسته باشیم مشکلات و دغدغه های شما را در این مورد حل کرده باشیم. نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه استفاده گوشی در شارژ را در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا