آموزش

آموزش بهترین متد تحقیق کلمات کلیدی مناسب برای سئو

اولین قدم برای شروع فرآیندهای سئو و بهینه سازی، انتخاب کلمات کلیدی مناسب است و در واقع پایه سئو سایت، کلمات کلیدی هستند. اگر به درستی تحقیق کلمات کلیدی انجام ندهیم و کلمه های مناسبی را برای سئو انتخاب نکنیم، تلاش های ما فایده ای نخواهد داشت.

بنابراین اگر همیشه با این سوال که «چگونه کلمات کلیدی انتخاب کنیم ؟» روبرو هستید، این مقاله فوق العاده ارزشمند را بخوانید.

آها قبل از اینکه سراغ آموزش بریم بگم من کی هستم؟ من محمد نصیری مدیر و موسس سایت وبین سئو یکی از برترین سایت های آموزش سئو حرفه ای و گام به گام ایران که در سال ۹۷ راه اندازی شد. من فعالیت در فضای وب و کسب درآمد اینترنتی را از سال ۹۱ با یک فروشگاه اینترنتی چاپ تیشرت و ماگ شروع کردم و همون موقع طعم شیرین فروش اینترنتی رو چشیدم.

اهمیت یافتن کلمات کلیدی مناسب برای سئو

انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سئو، اولین قدم برای ورود به عملیات سئو و بهینه سازی می باشد. می پرسید چرا؟ در این بخش قرار است درباره همین موضوع صحبت کنیم. همانطور که می دانید، در سئو سعی می کنیم صفحات مختلف سایت خود را برای کلمات مختلف بهینه سازی کنیم. پس تا کلمه ای نباشد، سئویی هم نیست!

حال اگر انتخاب کلمه کلیدی به درستی صورت نگیرد، تمام فعالیت هایی که در راستای سئو انجام می شود نیز به هدر می رود. اما چرا؟ به دلایل زیر :

ممکن است کلمه کلیدی مدنظر جستجوی زیادی نداشته باشد.

رقابت در کلمه کلیدی مدنظر فوق العاده زیاد و نیاز به هزینه های بسیار داشته باشد که برای شما به صرفه نیست. افرادی که کلمه مدنظر را جستجو می کنند، تمایلی به خرید ندارند. و …

بنابراین بسیار مهم است که قبل از شروع به بهینه سازی سایت، درباره کلمات کلیدی به خوبی تحقیق کنید و مناسب ترین آن ها را انتخاب کنید، چرا که در غیراینصورت فقط از لحاظ زمان و هزینه ضرر خواهید کرد.

انواع مختلف کلمات کلیدی

این موضوع در فرآیندهای تحقیق کلمه کلیدی اهمیت پیدا می کند، آنجا که می خواهید کلمات هدفمند را از غیرهدفمند غربال کنید.

کلمات کلیدی به ۳ دسته مختلف تقسیم می شوند :

۱/ کلمات اطلاعات محور

این دسته از کلمات، کلماتی هستند که قصد کاربر از جستجو کردن آنها صرفا کسب اطلاعات بیشتر است.

به عنوان مثال اگر کاربری عبارت «مشاوره سئو» را جستجو کند، به احتمال زیاد هدف او صرفا کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سئو و یافتن مشاوره سئو تلفنی یا آنلاین است و قصد خرید ندارد.

بنابراین اگر هدف شما از سئو کردن سایتتان و جذب ترافیک، فروش مستقیم خدمات و یا محصولاتتان می باشد، این دسته از کلمات کلیدی برای شما آورده ای نخواهند داشت.

در عوض اگر صرفا قصد افزایش ترافیک سایت به منظور افزایش رتبه الکسا و در نهایت جذب تبلیغات را دارید، این کلمات بسیار برای شما مناسب هستند، چرا که معمولا این دسته از کلمات، میزان جستجوی ماهانه بیشتری دارند.

۲/ کلمات محصول محور

این دسته از کلمات، کلماتی هستند که قصد کاربر از جستجو کردن آنها کسب اطلاعات درباره یک محصول یا خدمت خاص می باشد.

به عنوان مثال اگر کاربری عبارت «ساعت آنالوگ رولکس مردانه» را جستجو کند، به احتمال زیاد هدف او کسب اطلاعات درباره مدل های مردانه ساعت آنالوگ برند رولکس است و احتمال تبدیل این کاربر به مشتری، بیشتر است. اگر درآمد وبسایت شما از طریق فروش مستقیم خدمات و یا محصولات می باشد، این دسته از کلمات می توانند برای شما مفید باشند اما همچنان بهتر است در اولویت دوم باشند.

اولویت اول شما باید کلمات نیاز محور باشد، حتی با علم بر اینکه معمولا میزان جستجو این کلمات از کلمات نیاز محور بیشتر است.

۳/ کلمات نیاز محور

این دسته از کلمات کلیدی، کلماتی هستند که قصد کاربر از جستجو کردن آنها، خرید آن محصول یا خدمت خاص می باشد.

به عنوان مثال اگر کاربری عبارت «خرید ساعت آنالوگ رولکس مردانه مدل x50» را جستجو کند، به احتمال زیاد قصد خرید این ساعت خاص را دارد.

هنگامی که کاربر چنین کلماتی را جستجو کند، به شما نشان داده است که برای خرید تمایل زیادی دارد و این دیگر هنر شماست که بتوانید او را به مشتری تبدیل کنید یا نه!

البته توجه کنید که میزان جستجو این کلمات معمولا از سایر انواع کلمات کلیدی کمتر است.

بهترین متدهای انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سئو

تحقیق کلمه کلیدی یا انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای سئو، متدهای مختلف زیادی دارد. هر شخصی که در حوزه سئو فعالیت می کند، متد مخصوص به خود را دارد.

من در این بخش می خواهم ۳ مورد از این روش ها را بررسی کنم تا بتوانید به انتخاب خودتان یک روش مناسب را انتخاب کرده و برای کسب و کار آنلاین خود به کار ببرید.

پس حتما ادامه مقاله را بخوانید..

۱/ روش عادی تحقیق کلمات کلیدی

روش عادی انتخاب کلمات کلیدی روشی است که معمولا متخصصان سئو در ابتدای فعالیت حرفه ای خود انجام می دهند و معمولا با گذشت زمان روش های شخصی سازی شده تری را به کار می بندند.

این روش به همراه یک سری نکات تکمیلی، در دوره «سئو محتوا مقدماتی» به طور کامل بررسی شده است. توصیه می کنم همین الان ویدیو این دوره را دریافت کنید.

روش عادی انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سئو، به طور کلی به ۳ مرحله تقسیم می شود :

مرحله اول، مرحله تحقیق اولیه می باشد. در این مرحله باید به کمک کارفرما و یا اعضای تیم خود طوفان فکری برپا کنید و یک سری کلماتی که احتمال می دهید برای کسب و کار شما مناسب باشند را انتخاب کنید.

در این مرحله به چند نکته زیر توجه کنید :

این مرحله سخت ترین مرحله انجام دادن یک پروژه سئو می باشد، چرا که باید کارفرما را راضی کنید بر روی کلماتی کار کند که برایش مناسب است! در این مرحله باید سودآورترین کلمات را انتخاب کنید، کلماتی که می توانند برای شما فروش ایجاد کنند.

ترجیحا در این مرحله از Long Tail Keyword ها استفاده کنید.

پس از همفکری با کارفرما یا اعضای تیم، لیستی از ۲۰ – ۳۰ کلمه کلیدی تهیه کرده و در مقابل هر کلمه، درجه اهمیت آن را ذکر کنید.

مرحله دوم، مرحله گسترش لیست کلمات کلیدی است. در مرحله قبل به کمک کارفرما لیستی متشکل از ۲۰ – ۳۰ کلمه کلیدی انتخاب کردیم اما این تعداد برای ما کافی نیست!

در این مرحله باید به کمک ابزارهای زیر، از هر کدام از این ۲۰ یا ۳۰ کلمه استفاده کرده و کلمات مشابه بیشتری را استخراج کنیم :

Google Suggestion
Google Keyword Planner
Google Trends
KWFinder
LSIGraph

دیجی کالا
ویکی پدیا
و …

Google Suggestion در انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای سئو

نمونه ساجسشن های گوگل که منبع فوق العاده ای برای استخراج کلمات کلیدی هستند.

مرحله سوم، مرحله غربال کردن کلمات کلیدی انتخابی است. در مراحل قبل به کمک کارفرما و همچنین مهارت های شخص متخصص سئو، یک لیست طولانی از کلمات کلیدی استخراج شد و اکنون وقت آن رسیده است که کلمات غیرارزشمند را از آن حذف کنیم.

معیار غربال ما، «میزان جستجو ماهانه» ، «سختی نسبی» و «هدفمندی» آن کلمه است.

هدفمندی هر کلمه با توجه به نوع آن کلمه کلیدی مشخص می شود و شما باید کلمات نیاز محور را انتخاب کرده و باقی کلمات (خصوصا کلمات اطلاعات محور) را حذف کنید. البته توجه کنید که برخی کلمات اصلی کسب و کارتان نباید حذف شود. چرایی آن را در ادامه خواهم گفت.

در مرحله بعد باید کلمات را براساس سختی و میزان جستجو ماهانه آنها غربال کنید. اما یک خبر بد!

هیچ ابزاری برای زبان فارسی وجود ندارد که این موارد را به صورت دقیق بگوید و تقریبا باید حسی عمل کنید. اما در اینجا می خواهم از میان همین ابزارهای نادقیق (!) بهترین ها را به ترتیب اولویت نام ببرم :

Google Ads
KWFinder
Google Keyword Planner

مرحله چهارم، مرحله تدوین استراتژی محتوایی سایت است. در مرحله قبل باید به یک لیست نهایی از مناسب ترین کلمات کلیدی رسیده باشید و اکنون زمان آن است که برای آنها استراتژی محتوایی تدوین کنید.

پست من در اینستاگرام محمد نصیری درباره تدوین استراتژی محتوایی

همانطور که می بینید تدوین استراتژی محتوایی خیلی سخت نیست، کلمات مناسب را پیدا کنید، مرتبط ها را یک دسته کنید و تصمیم بگیرید برای آنها چه نوع محتوایی مناسب است! خیلی از اسم تدوین استراتژی نترسید! منظور من این است که مشخص کنید هر کلمه کلیدی برای چه صفحه ای در سایت شما مناسب است و چه نوع محتوایی باید برای آن کلمه تولید شود.

۲/ تکنیک M.Method محمد نصیری

2/ تکنیک M.Method محمد نصیری

روش M.Method هم به تقلید از متد قبلی، مخفف Mohammad Method است!! البته این روش تحقیق کلمات کلیدی معمولا برای سایت هایی است که مدتی از فعالیت آنها می گذرد.

همانطور که پیش تر گفتم، تجربه به من ثابت کرده است که متاسفانه هیچ ابزاری برای ما ایرانی ها وجود ندارد که میزان سختی و جستجوی ماهانه یک کلمه کلیدی را نشان بدهد! همه می گویند اگر کمپین ادوردز داشته باشید، می توانید میزان دقیق سرچ را ببینید ولی همانطور که تست کرده ام، این اعداد هم گاهی اوقات به شدت نادرست اند!

تنها ابزاری که می تواند تعداد سرچ دقیق یک کلمه کلیدی را به شما بدهد، ابزار سرچ کنسول گوگل است!

در روش M.Method شما بصورت کاملا حسی، یک سری کلمات هدفمند و مفید را همانند متد عادی که پیش تر درباره آن صحبت شد، انتخاب می کنید. سپس یک محتوا را برای چندین کلمه کلیدی مرتبط و هدفمند سئو می کنید. پس از مدتی مشاهده می کنید که محتوای شما تا حدودی در صفحات اول و دوم و سوم نتایج گوگل گردش می کند.

بخش Performance در نسخه جدید سرچ کنسول گوگل

سپس از قسمت Pages ، صفحه مدنظر را انتخاب می کنیم :

همانطور که می دانید، فیلتر این صفحه به قسمت بالایی اضافه شد. اکنون دوباره بر روی تب Queries کلیک می کنیم. مطابق گفته ام ، در این بخش تمامی کلماتی که صفحه مدنظر ما با آنها رتبه گرفته اند را مشاهده می کنیم.

اکنون باید کلمات را براساس ایمپرشن مرتب کنیم و به ترتیب همه کلمات را از بالا به پایین بررسی کنیم.

در این مرحله چند نوع کلمه می تواند برای ما ارزشمند باشد :

کلماتی که میانگین پوزیشن آنها عددی بسیار بیشتر از ۱۰ می باشد و ایمپرشن نسبتا خوبی دارند. سرچ این کلمات بسیار زیاد است و بنابراین باید در آپدیت بعدی محتوا در اولویت اول بهینه سازی شوند. کلماتی که میانگین پوزیشن آنها عددی بالای ۱۰ می باشد و ایمپرشن بالایی دارند. این کلمات باید در آپدیت بعدی محتوا بیشتر بهینه سازی شوند، اما در اولویت دوم. کلماتی که خیلی به صفحه انتخابی ارتباطی ندارند و در میانگین پوزیشن های بالاتر از ۱۰ همچنان ایمپرشن خوبی دارند. این کلمات باید تا حد ممکن از محتوا حذف و برای آن یک صفحه جدید و محتوای جدید ایجاد شود.

محتوای اصلی از سایت webinseo.com

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و لینک 2 دانلودهیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا