آموزش

41 تا از برترین جایگزین ها برای سرویس های گوگل

با افزایش نگرانی‌ها از مسئله حریم خصوصی و حفاظت از اطلاعات آنلاین، گروه زیادی از مردم به فکر جایگزین‌هایی برای محصولات گوگل افتاده‌اند. اساس کار گوگل بر مبنای جمع‌آوری داده‌ها و تبلیغات است که هر دو حریم خصوصی شما را نقض می‌کند. در این مطلب انزل وب، تا از برترین جایگزین ها برای سرویس های گوگل 🔎 را معرفی می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

سایت و برنامه های جایگزین محصولات گوگل

Alternative Sites And Applications For Google Products

جمعیت در حال افزایشی از مردم به دنبال جایگزین‌هایی برای محصولات گوگل هستند که به مسئله حریم خصوصی کاربران اهمیت بیشتری بدهند. این جایگزین‌ها به شما کمک می‌کنند تا کنترل بهتری روی حریم خصوصی و اطلاعات شخصی خود در بستر فضای آنلاین داشته باشید. در ادامه به معرفی مهم‌ترین جایگزین سرویس‌های گوگل  می‌پردازیم.

موتورهای جستجوی جایگزین گوگل

در هنگام استفاده از موتور جستجوی گوگل برای جستجوی اینترنتی، IP دستگاه، عبارات جستجو شده، مشخصات جستجوگر و … در قالب کوکی‌ها توسط گوگل ذخیره می‌شوند. به کمک جایگزین‌های زیر می‌توانید بخش عمده‌ای از این مشکلات را پشت سر بگذارید.

موتورهای جستجوی جایگزین گوگل

یکی از موتورهای جستجوگر خوب که توسط آلمانی‌ها منتشر شده است، MetaGer نام دارد. این موتور جستجوگر از نوع منبع باز است و دارای ویژگی‌های خوبی است.

موتور جستجوی بعدی که از نوع غیرقابل ردیابی است و توسط سوییسی‌ها عرضه شده است، SwissCows نام دارد.

Searx موتور جستجوگر جایگزین گوگل است که به مسئله حریم خصوصی به طور کامل احترام می‌گذارد و کاملا منبع باز است.

Qwant موتور جستجوگر جایگزین گوگل به شمار می‌رود که مستقر در فرانسه است و به عنوان ابزار جستجوی خصوصی مطرح است.

یک موتور جستجوی جایگزین گوگل دیگر که اجازه ردیابی شما را نمی‌دهد، DuckDuckGo نام دارد که امریکایی‌ها آن را توسعه داده‌اند.

Mojeek یک موتور جستجوگر انگلیسی بسیار قدرتمند است که شاخص‌های Crawling منحصر به فرد خود را دارد و مبتنی بر الگوریتم‌های اختصاصی اقدام به Index کردن صفحات می‌کند.

Givero یک موتور جستجوی جایگزین گوگل است که توسط دانمارکی‌ها توسعه داده شده است. حریم خصوصی بیشتری توسط این موتور جستجو فراهم می‌شود. عوامل گرداننده آن کارهای خیرخواهانه زیادی نیز در اثر عواید ناشی فعالیت انجام می‌دهند.

سرویس‌های جایگزین Gmail

جی‌میل یک سرویس بسیار مشهور و پرطرفدار از محصولات گوگل است. اما دو مسئله اساسی پیرامون آن مطرح است؛ اطلاعات موجود در Inbox جی‌میل شما به عنوان داده‌ توسط گوگل مورد ارزیابی و ردیابی قرار می‌گیرد. بسیاری از مواقع ایمیل‌های تبلیغاتی و بازاریابی بسیار زیادی به جی‌میل شما ارسال می‌شود. وقتی شما به حساب جی‌میل خود متصل می‌شوید، گوگل به راحتی می‌تواند فعالیت‌های شما را ردیابی کند. در ادامه به معرفی دو جایگزین برای سرویس جی‌میل می‌پردازیم.

سرویس‌های جایگزین جی میل

یکی از سرویس‌های جایگزین Gmail، به نام Mailfence نام دارد که در بلژیک مستقر است. ویژگی‌های فراوانی دارد و حساب کاربری رایگان آن تا سقف ۵۰۰ مگابایت در اختیار عموم قرار دارد.

سرویس جایگزین بعدی CTemplar نام دارد که پایگاه آن در ایسلند مستقر است و استفاده از این سرویس تا حجم ۱ گیگابایت کاملا رایگان است.

مرورگرهای جایگزین گوگل کروم

یکی از مشهورترین مرورگرهایی که در حال حاضر مورد استفاده بسیاری از کاربران قرار دارد، گوگل کروم است. اما این مرورگر اطلاعات بسیاری از کاربران را ذخیره می‌کند. و این مسئله در گزارش‌های خبری برخی خبرگزاری‌های مشهور نظیر واشنگتن پست نیز اشاره شده است. برخی از جایگزین‌های گوگل کروم که می‌توانید از آنها به عنوان مرورگر برای جستجوی اینترنتی استفاده کنید، عبارتند از:

مرورگرهای جایگزین گوگل کروم

مرورگر فایرفاکس به عنوان جایگزین گوگل کروم بسیار مشهور است. این مرورگر قابلیت سفارشی سازی زیادی دارد. جستجو در این مرورگر با حفظ حریم خصوصی و امنیت بیشتری صورت می‌پذیرد.

Iridium مرورگر دیگری است که در واقع مبتنی بر ساختار کروم توسعه داده شده است اما از نظر سطح امنیت و حریم خصوصی ارتقا داده شده است. این مروگر در حال حاضر برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS وجود ندارد.

Brave جایگزین گوگل کروم دیگری است که به تازگی در حال رشد و توسعه است. این مرورگر تبلیغات و ردیابی‌ها را مسدود می‌کند. همچنین برای ارتقای امنیت مرورگر از قابلیت حسگر اثر انگشت برای ورود به آن نیز پشتیبانی می‌کند.

مرورگر دیگری که برای سیستم عامل اندروید توسعه داده شده است و حریم خصوصی و امنیت به خوبی در آن رعایت می‌شود، Bromite نام دارد که هنوز از نسخه دسکتاپ خود رونمایی نکرده است.

سرویس‌های ابری جایگزین‌ گوگل درایو

گوگل درایو یک فضای ابری برای ذخیره کردن فایل‌های چندرسانه‌ای است که در سال‌های اخیر جایگزین‌های خصوصی و ایمنی برای آن معرفی شده است.

سرویس‌های گوگل درایو

یکی از این جایگزین‌ها عبارت است از:

Sync.com جایگزین گوگل درایو است که سرورهای آن در کانادا مستقر است. Sync.com یک فضای ابری ایمن، رمزنگاری شده و خصوصی را برای مصارف شخصی و تجاری در اختیار شما می‌گذارد. این فضای ابری روی تمام سیستم‌های رایانه‌ای و تلفن‌های همراه قابل دسترسی است. البته نسخه رایگان آن دارای محدودیت فضای ذخیره‌سازی است.

گزینه های جایگزین گوگ کلندر Google Calendar

یکی از دیگر از سرویس های گوگل به نام Google Calendar نام دارد که در واقع نوعی تقویم به شمار می‌رود. برای این سرویس نیز جایگزین هایی مطرح شده است که عبارتند از:‌

Lightning Calendar یکی از این برنامه‌های تقویم منبع باز است که توسط شرکت موزیلا توسعه داده شده است. این برنامه با برنامه‌هایی مانند برنامه ایمیل Thunderbird و نرم‌افزار Seamonkey سازگار است.

Etar نیز یک جاگزین برای تقویم گوگل است که منبع باز بوده و برای سیستم‌ عامل‌های اندروید و iOS استفاده می‌شود.

همچنین تقویم منبع باز Fruux نیز موجود است که دارای ویژگی‌های خوب زیادی است و بسیاری از سیستم‌ عامل‌ها را پشتیبانی می‌کند.

سرویس‌های جایگزین گوگل داک Google Docs

Google Docs یک برنامه برای تدوین اسناد و تایپ محتوای آنلاین است. مهم‌ترین جایگزین آن که در بین مردم بسیار استفاده می‌شود، مایکروسافت آفیس است. آفیس که یک برنامه آفلاین به شمار می‌رود، گزینه جایگزین چندان مناسبی از نظر حریم خصوصی به شمار نمی‌رود. برخی دیگر از جایگزین‌های موجود برای Google Docs عبارتند از:‌

CryptPad یک جایگزین گوگل داک بسیار قدرتمند است که به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است و رمزنگاری بسیار قوی برای حفاظت از حریم خصوصی افراد در آن تدوین شده است.

Etherpad جایگزین گوگل داک است که به صورت منبع باز بوده و برای ویرایش متون در حالت آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Cryptee نیز جایگزین دیگری برای گوگل داک به شمار می‌رود که تمرکز اصلی آن روی مسئله حریم خصوصی کاربران است. سرورهای این برنامه ویرایش اسناد در کشور استونی قرار دارد.

Apache OpenOffice نیز برنامه آفلاین است که به عنوان جایگزین گوگل داک می‌توان مورد استفاده قرار داد.

سرویس‌های جایگزین Google Photos

Google Photos نیز یک برنامه دیگر از شرکت گوگل است که برای نمایش و ویرایش تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این برنامه هم جایگزین‌هایی مطرح شده است که عبارتند از:‌

Piwigo یک برنامه خود میزبان و منبع باز جایگزین Google Photos است که برای مدیریت تصاویر می‌توانید مورد استفاده قرار دهید.

Lychee نیز یک برنامه مدیریت تصاویر منبع باز دیگر است که در سیستم عامل‌های مختلف قابل استفاده است.

Cryptee جایگزین Google Photos است که در بالا نیز به آن اشاره کردیم. این برنامه از نظر رعایت حریم خصوصی در سطح بالایی به سر می‌برد.

PhotoPrism یک برنامه تلفن همراه برای مدیریت تصاویر است که روی سرورهای خصوصی نیز اجرا می‌شود.

سرویس‌های جایگزین گوگل ترنسلیت

گوگل ترنسلیت یک سرویس آنلاین از شرکت گوگل است که برای ترجمه متون به زبان‌های مختلف به صورت ماشینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از جایگزین‌های موجود برای این سرویس عبارتند از:‌

DeepL جایگزین گوگل ترنسلیت است که عملکرد بسیاری خوبی در ترجمه متون دارد. این سرویس نیز مانند گوگل ترنسلیت دارای محدودیت تعداد کاراکتر ۵۰۰۰ تایی برای ترجمه دارد. اما در نسخه پولی آن این محدودیت به هیچ وجه مطرح نیست.

Bing Translator نیز یکی از موارد بسیار خوب برای جایگزینی است که از زبان فارسی نیز پشتیبانی میکند.

جایگزین گوگل ترنسلیت

Linguee جایگزین دیگری برای گوگل ترنسلیت است. این سرویس اجازه ترجمه جملات طولانی را به شما نمی‌دهد. اما ترجمه بسیار دقیقی از کلمات و عبارات کوتاه در اختیار شما قرار می‌دهد.

سرویس‌های جایگزین گوگل آنالیتیکس

بسیاری از مدیران وب‌سایت‌ها از گوگل آنالیتیکس برای ارزیابی و تحلیل سایت خود استفاده می‌کنند. معمولا در گوگل آنالیتیکس مسئله حریم خصوصی سایت‌ها چندان رعایت نمی‌شود. برخی از جایگزین‌های این سرویس برای تحلیل وب‌سایت‌ها عبارتند از:

Clicky جایگزین گوگل آنالیتیکس است که به طور معمول IP کاربران را خلاصه و غیرقابل ردیابی می‌کند. این سرویس تجزیه و تحلیل وب‌سایت بسیار سبک و کاربر پسند است.

Motomo نیز سرویس تجزیه و تحلیل جایگزین گوگل آنالیتیکس به شمار می‌رود که مانند Clicky سعی می‌کند آی پی های کاربران را خلاصه کند تا قابل ردیابی نباشد.

Fathom Analytics جایگزین دیگری برای تحلیل وب‌سایت به شمار می‌رود که بسیار سریع، ساده و با رعایت حریم خصوصی این کار را انجام می‌دهد.

سرویس‌های جایگزین گوگل مپ

گوگل مپ به عنوان یک نقشه برای پیدا کردن مناطق جغرافیایی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای رایانه‌ها بهترین جایگزین گوگل مپ OpenStreetMap نام دارد.

جایگزین گوگل مپ

اما برای تلفن‌های همراه مهم‌ترین جایگزین‌های گوگل مپ عبارتند از:‌

OsmAnd یک برنامه تلفن همراه رایگان است که برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS قابل استفاده است.

MapHub جایگزین گوگل مپ است که بر مبنای داده‌های OpenStreetMap کار می‌کند و با عدم اتصال مکان‌های جستجوشده به IP شما جلوی ردیابی آن‌ها را تا حد زیادی می‌گیرد.

در مسیریاب های داخلی نیز می توان به سرویس های بلد و نشان به عنوان گزینه های مناسب اشاره کرد.

سرویس‌ جایگزین گوگل پلی

فروشگاه گوگل پلی به عنوان یک سرویس فروش نرم‌افزارهای مختلف برای تلفن‌های همراه به شمار می‌رود. برای این برنامه نیز جایگزین‌هایی وجود دارد. F-Droid جایگزین گوگل پلی است که به عنوان بهترین جایگزین موجود شناخته می‌شود. این برنامه برای سیستم عامل اندروید در دسترس است و کاملا رایگان و منبع باز است.

سرویس‌های جایگزین Google Hangouts

Google Hangouts یکی از سرویس‌های گوگل است که برای پیام‌رسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این سرویس جایگزین‌های متعددی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

برنامه Signal جایگزین Google Hangouts است که به عنوان یک پیامرسان جدید و با ایمنی بالا مطرح است.

سرویس‌های جایگزین گوگل

تلگرام جایگزین دیگری است که سرورهای آن در ابتدا در روسیه و در حال حاضر در دوبی قرار دارد.

Element.io جایگزین Google Hangouts است که به عنوان یک نرم‌افزار رمزنگاری شده منبع باز به شمار می‌رود.

سیستم عامل‌های جایگزین گوگل کروم OS

برای سیستم عامل گوگل کروم OS جایگزین‌هایی وجود دارد که عبارتند از:

Linux یک سیستم عامل رایگان و منبع باز است که طرفداران خاص خود را دارد. در حال حاضر به عنوان یک سیستم عامل جایگزین مناسب که به مسئله حریم خصوصی کاربران به خوبی احترام می‌گذارد،‌ شناخته می‌شود.

Tails نیز جایگزین دیگری برای سیستم عامل گوگل کروم است که مبتنی بر لینوکس توسعه داده شده است. این سیستم عامل نیز رایگان است و بر روی مسئله امنیت و حریم خصوصی کاربران بسیار حساس عمل می‌کند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

با ۴۱ تا از برترین جایگزین ها برای سرویس های گوگل آشنا شدید. مسئله حریم خصوصی و حفاظت از اطلاعات شخصی در سال‌های اخیر در میان کاربران مختلف اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. همین مسئله موجب شده است که تعداد زیادی از کاربران به سراغ جایگزین‌هایی برای سرویس‌های گوگل بگردند. شما از کدامیک از سرویس‌های فوق به عنوان جایگزین سرویس‌های گوگل استفاده می‌کنید؟ چه جایگزین‌های خوب دیگری برای سرویس‌های گوگل می‌شناسید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا