آموزش

آشنایی با ورزش بیلیارد ، آموزش نکات مهم و پایه بیلیارد

در این آموزش تصمیم داریم شما را با ورزش بیلیارد و نکات مهم و پایه ای در بیلیارد آشنا کنیم .

بیلیارد نوعی بازی است که در میزی مستطیل شکل پوشیده شده از پارچه یا ماهوت و دارای تعدادی گوی و چوب (Cue) بازی می شود.

به طور کلی به ۴ دسته زیر تقسیم می شود :

  1. Pool
  2. Carom billiard
  3. Snooker
  4. English billiard

 

: Pool در واقع همین میزهایی می باشد که در ایران با نام میز ایت بال شناخته می شود ، البته که نادرست است . .در واقع ایت بال نام یکی از بازی هایی می باشد که بر روی میز pool انجا میشود. اما به دلیل رایج بودن این بازی اشتباها با این نام شناخته شده است . از دیگر بازی های معروف pool  میتوان به ناین بال اشاره کرد .

میز بیلیارد

:Carom billiard به میزهای بیلیارد که دارای حفره نمیباشند گفته می شود . در واقع بازی carom نسبت به سایر بازی ها سخت تر است و نیاز به سالها تجربه دارد . روش بازی استفاده از باندها برای نشانه گیری و ضربه زدن استفاده می شود و با ۳ روش ۱ باند – ۲ باند و ۳ باند انجام می شود .

میز بیلیارد

Snooker : میز اسنوکر نسبت به میز Pool از ابعاد بزرگتر و حفره های کوچک تری برخوردار است بنابراین انجام بازی نسبت به آن مشکل تر میباشد . بر روی میز اسنوکر هم ، بازی های متعددی انجام میشود که از جمله شناخته ترین آنها بازی اسنوکر ۲۲ توپه می باشد.

میز بیلیارد

تا اینجا با انواع میزهای بیلیارد و انواع بازی ها به صورت مختصر آشنا شدیم . در ادامه با تجهیزات و لوازم مورد استفاده در این بازی آشنا می شویم :

 

 

 

 

چوب بازی ( Cue Stick ) : 

ساختار یک چوب بیلیارد به شکل زیر می باشد :.

چوب بازی ( Cue Stick )

سرچوب (Tip) :

معمولا از چرم و یا  phenolic Resin ساخته می شوند . باتوجه به اینکه این قسمت مستقیم با کیو بال برخورد میکند از اهمیت بالایی برخوردار است . سرچوب ها با ۳ ویژگی از هم متمایز می شوند : سختی ، ذخامت و شکل  . که به بررسی هر کدام به صورت مجزا خواهیم پرداخت .

فرول (Ferrule) :

قسمت سفید رنگی که بعد از tip  وجود دارد و معمولا از جنس پلاستیک و برنج ساخته میشوند . وجود فرول در چوب بیلیارد برای جلوگیری از انحراف و شکستگی چوب درهنگام ضربه است .

شفت (Shaft) :

به قسمت ۱/۲ جلویی چوب بازی شفت گفته میشود . (در چوب های اسنوکر معمولا از ۲/۳ باز میشوند ) ، شفت از دو جهت مورد اهمیت می باشد . ۱٫ زاویه دید بازیکن در قسمت شفت می باشد . ۲٫ قسمت شفت بر روی پل دست ، اکشن میشود . بنابراین صاف و صیقلی بودن آن در کیفیت بازی بسیار تاثیر گذار می باشد .

warp :

قسمت انتهایی چوب بازی را warp گویند . که خود به قسمتها کوچکتری مثل  Butt ، Bumper تقسیم میشود . که به بررسی مجزا هر قسمت خواهیم پرداخت .

warp قسمتی می باشد که ما به دست میگیریم . و از جنسهای مختلفی مثل چوب ، چرم ، لاستیک و حتی نخ ساخته میشوند که هر کدام ویژگی های مخصوص خود را دارند .

توپ بیلیارد (Billiard Ball) :

Pool Ball :

– از ۱۶ تا توپ تشکیل شده است .

– ۷ تا رنگی (Striped)

-۷تا تک رنگ  (solid)

– ۱ عدد سفید (Cue ball)

– ۱ عدد مشکی (۸ball)

– قطر :  ۵۷٫۱۵ mm

– وزن :  ۱۵۶ – ۱۷۰ گرم

توپ بیلیارد

توپ اسنوکر ( Snooker Ball):

– از ۲۲ عدد توپ تشکیل شده است.

– ۱۵ عدد قرمز (۱ امتیاز)

– ۶ عدد رنگی  ( زرد = ۲ امتیاز ،   سبز = ۳ امتیاز ،  قهوه ای = ۴ امتیاز ،   آبی = ۵  امتیاز ،   صورتی  = ۶ امتیاز ،   مشکی = ۷ امتیاز )

–  ۱ عدد سفید (Cue ball)

– قطر :  ۵۲٫۵ mm

– وزن :  ۱۵۶ – ۱۷۰  گرم

توپ اسنوکر

اکستنشن (Extension) :

وسیله ای است به منظور بلند تر کردن چوب بازی که به انتهای چوب بازی متصل  میشودبرای ضربه زدن در اهداف دور ،  معمولا در هنگام استفاده از چوب رست  استفاده میشود .

رست (Rest) :

گاهی در هنگام بازی توپ سفید (Cue Ball) در نقطه ای از میز قرار می گیرد (نقطه دور) که در حالت معمول نمی توان به آن ضربه زد در این حالت  از چوب رست استفاده می شود .

رست دارای انواع مختلفی می باشد که با توجه به شکل و شرایط بازی از هر کدام از آنها استفاده می شود .

رست (Rest)

در ادامه به نکاتی که در صورتی که قصد خرید میز بیلیارد را دارید اشاره میکنیم :

نکات مهم هنگام خرید میز بیلیارد :

نکته زیر به شما کمک میکند که یک خرید آگاهانه  میز بیلیارد داشته باشید:

  1. انتخاب سایز میز بیلیارد با توجه به مکانی که در اختیار دارید
  2. انتخاب میز بیلیارد pool یا اسنوکر
  3. انتخاب رنگ پارچه میز بیلیارد
  4. نوع استفاده از میز بیلیارد (میز بیلیارد خانگی یا میز بیلیارد باشگاهی )

 

انتخاب سایز میز بیلیارد با توجه به مکانی که در اختیار دارید

انتخاب سایز میز بیلیارد با توجه به مکانی که در اختیار دارید

میزهای بیلیارد در سایزهای مختلی ساخته می شوند از قبیل :  ۷ فوت ، ۸ فوت ، ۹ فوت ، ۱۰ فوت و ۱۲ فوت که به ترتیب سایز میزها بزرگتر می شود.

چند نکته زیر میتواند به شما در انتخاب سایز میز مورد نیازتان کمک کند :

  • میز ۷ فوت کوچکترین سایز استاندارد میزهای بیلیارد می باشد و در مواقع ای که شما فضای بسیار کمی دارید و مجبور هستید از این اندازه میز بیلیارد استفاده میکنید چرا که با توجه به کوچک بودن میز ، بازی کردن روی آن ، آسان میباشد در نتیجه از لذت بازی کاسته میشود .
  • به میز ۸ فوت معمولا با نام Home table در دنیا شناخته می شود به معنی میز بیلیارد خانگی در واقع این سایز میز بیلیارد بسیار زیاد در منازل و ویلاها و … استفاده میشود و دلیل اصلی آن کمبود فضای است که معمولا در محل های شخصی وجود دارد این سایز میز بیلیارد ابعادش به گونه ای می باشد که که میتوان یک بازی خوب و لذت بخش انجام داد.
  • میز بیلیارد ۹ فوت ، میزی است که در مسابقات ایت بال و ناین بال مورد استفاده قرار میگیرد.
  • میز اسنوکر ۱۰ فوت : میز ۱۰ فوت فقط میزهای اسنوکر تولید میشود . در واقع افرادی که به بازی اسنوکر علاقه مند هستند اما فضای کافی را برای استفاده میز ۱۲ فوت ندارند از این سایز استفاده میکنند .
  • میز اسنوکر ۱۲ فوت ، سایز ۱۲فوت در واقع اندازه ی استاندارد ومسابقه ای میزهای اسنوکر میباشد .

انتخاب میز بیلیارد Pool یا اسنوکر

دلیل اینکه ما گزینه های انتخابی را فقط به دو گزینه pool و snooker کاهش دادیم ،  استفاده بسیار کم و نادر میزهای carom  و English billiard در ایران میباشد .

همان طور که قبلا اشاره شد در ایران به میزهای pool ، میز ایت بال نیز گفته میشود  ، میزهای ایت بال در سه سایز ۷ – ۸ -۹ فوت ساخته میشود ، و میز های اسنوکر در سایز ۱۲ فوت و ۱۰ فوت ساخته میشود هر چند که به ندرت سایزهای کوچکتر هم ساخته میشود که البته عرف نیست و به ندرت این کار انجام میشود .

تفاوت دیگه میز های اسنوکر علاوه بر بزرگتر بودن ابعاد میز ، اندازه دهنه ها  ( pockets )اسنوکر کوچکتر میباشد ، این دو عامل باعث مشکل تر شدن بازی در این میز نسبت به ایت بال میشود .

انتخاب رنگ پارچه میز بیلیارد

میزهای اسنوکر از از پارچه های پشمی بنام ماهوت و فقط رنگ سبز استفاده میشود ، اما میزهای ایت بال از تمامی رنگها مثل قرمز ابی سبز و … استفاده میشود . معمولا رنگ پارچه را با توجه به سلیقه و دکور محل نظر انتخاب میکنند . توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که رنگها جیغ مثل مشکی ، آبی کاربنی زرد ، و … تاثیر منفی بر روی چشمها میگذارد و باعث اذیت شدن چشم در بازی های طولانی مدت میشود.

انتخاب رنگ پارچه میز بیلیارد انتخاب رنگ پارچه میز بیلیارد

انتخاب رنگ پارچه میز بیلیارد انتخاب رنگ پارچه میز بیلیارد

نوع استفاده از میز بیلیارد (میز بیلیارد خانگی یا میز بیلیارد باشگاهی )

اینکه شما میز برای استفاده شخصی (خانه ، ویلا ) میخواهید یا  برای استفاده عموم (باشگاه ، گیم نت ، شهر بازی و …) میخواهید بسیار حائز اهمیت بوده چرا که این دو نوع استفاده کاملا با یکدیگر فرق دارند . و اکیدا توصیه میکنم که با توجه به نوع استفاده میز باشگاهی یا خانگی را انتخاب نمایید .

میزهای که برای استفاده در خانه  ساخته میشوند میزهایی هستند که اولویت ساخت آنها بیشتر زیبایی می باشد و میزهای که برای استفاده باشگاه ساخته میشوند اولویت ساخت آنها استحکام و دوارم اوردن در استفاده زیاد میباشد .

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و لینک 2 دانلودهیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا