آموزش

آموزش تصویری رانندگی و نحوه روشن كردن ماشين دنده اتومات

رانندگی با ماشین‌های اتوماتیک 🚘 راحت‌ تر از رانندگی با ماشین‌های دنده دستی است. این ماشین‌ها گاهی از نظر مصرف سوخت ، هزینه نگه‌داری  و میزان آرامش در هنگام رانندگی نیز بهتر هستند. ماشین‌ دنده اتوماتیک روز به روز بیشتر تولید می‌شوند و ممکن است برخی از افراد نتوانند با آن‌ها به خوبی رانندگی کنند. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه آموزش تصویری نحوه رانندگی روشن کردن ماشین دنده اتومات می‌پردازیم.

آموزش روشن کردن ماشین دنده اتوماتیک و رانندگی با آن

?How to Drive an Automatic Car

ماشین‌های دنده اتوماتیک از تکنولوژی پیشرفته‌ تری نسبت به خودروهای دستی برخوردار هستند. رانندگی با آن‌ها نسبتا راحت‌تر است و اکثر ماشین‌های امروزی با این فناوری ساخته و تولید می‌شوند. در این مطلب از لینک 2 دانلودشیوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک را آموزش می‌دهیم با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک: پیش از روشن کردن خودرو

پیش از روشن کردن ماشین دنده اتومات باید نکاتی را در نظر بگیرید. وقتی سوار ماشین شدید، صندلی خود را تنظیم کنید. به گونه‌ای که بتوانید تمام آینه‌ها را به خوبی ببینید و نقاط کور را تشخیص دهید.

سپس پدال گاز، ترمز، فرمان، دنده، دکمه کنترل چراغ‌ها، دکمه برف پاک کن و… را پیدا کنید. پدال‌ها در قسمت جلو و پایین قرار دارند. پدال ترمز در سمت چپ و پدال گاز در سمت راست قرار دارد. صفحه دنده نیز دارای حروفی مانند N، R، P و D و چند عدد است.

آموزش روشن کردن ماشین دنده اتوماتیک

پیش از حرکت، حتما کمربند خود را ببندید.

آموزش روشن کردن ماشین دنده اتوماتیک

P: پارک کردن، این بخش باید در زمان توقف و پیاده شدن از ماشین به کار برود. قرار دادن دنده روی P موجب قفل شدن گیربکس می‌شود و از چرخش آن جلوگیری می‌کند. با این حال، باید هنگام پارک ترمز دستی را هم بکشید.

R: دنده عقب

N: دنده خلاص

D: رانندگی، در حالت Drive دنده‌ها به صورت خودکار انتخاب می‌شوند و ماشین می‌تواند حرکت کند. در برخی از خودروهای اتوماتیک می‌توانید دنده یک یا دو را خودتان انتخاب کنید.

به عنوان مثال، در مواقعی که می‌خواهید در تپه شیب‌دار رانندگی کنید، کاهش سرعت به شما کمک خواهد کرد. همچنین این ویژگی موجب می‌شود تا از دور برداشتن و چرخش چرخ‌ها و به جلو کشیده شدن آن‌ها در برخی موقعیت‌ها جلوگیری شود.

به عنوان مثال، در زمان حرکت در برف یا یخبندان، گاهی توصیه می‌شود که در حالت دنده دو حرکت کنید تا در صورت بارش برف، چرخ‌ها به لغزش نیفتند. برخی از خودرهای اتوماتیک دارای حالت زمستانی هستند که برای چنین مواقعی طراحی شده است.

در ماشین‌های اتوماتیک تنها دو پدال قرار دارد: گاز و ترمز. پدال کلاچ در این ماشین‌ها وجود ندارد.

نحوه روشن کردن ماشین اتومات

حال روش روشن کردن ماشین اتومات را آموزش می‌دهیم. پای راست خود را روی پدال ترمز بگذارید و آن را به سمت پایین فشار دهید. سپس سوئیچ را وارد کنید و آن را بر خلاف عقربه ساعت بچرخانید تا ماشین روشن شود. در ماشین های بدون سوئیچ بعد از ترمز در این مرحله دکمه Start را بزنید.

شیوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

پای خود را روی پدال ترمز نگه دارید و اهرم یا دکمه قفل شیفتر دنده (یک دکمه بر روی دنده است که اغلب باید آن را فشار دهید) را روی D (برای حرکت به عقب روی R) بگذارید.

نحوه روشن کردن ماشین اتومات

وقتی این دنده را انتخاب کنید، چراغ علامت D روشن خواهد شد.

  • اگر اهرم دنده روی ستون فرمان تعبیه شده است، پیش از بالا یا پایین کشیدن آن، باید دنده را به سمت خود بکشید.
  • اگر اهرم دنده در کنار صندلی قرار دارد، اصولا یک دکمه روی قسمت بالایی وجود دارد که برای حرکت دادن دنده باید آن را فشار دهید و سپس دنده بگذارید.

ترمز دستی را رها کنید. اصولا ترمز دستی بین دو صندلی جلوی ماشین قرار دارد یا یک پدال در سمت چپ و جایی است که پا قرار می‌گیرد.

شیوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

اطراف خود را چک کنید. نقاط کور را بررسی کنید و ببینید که آیا موجود زنده یا وسیله‌ای در این بخش‌ها وجود دارد یا نه. در هنگام رانندگی عمدتا دید شما باید به مسیر حرکت باشد.

شیوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

به آرامی حرکت را شروع کنید و فشار را از روی پدال ترمز بردارید. خودرو شروع به حرکت می‌کند. پای خود را از روی ترمز بردارید. با همان پا پدال گاز را به آرامی فشار دهید. حال سرعت ماشین بیشتر خواهد شد. برای رانندگی در جاده معمولی نیازی به تغییر دنده با توجه به سرعت نیست.

شیوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

برای رفتن به چپ باید فرمان را به راست بچرخانید و برعکس.

شیوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

برای توقف یا کمتر کردن سرعت باید ترمز را فشار دهید. پای راست را از روی پدال گاز بردارید و سپس با فشار تدریجی ترمز را فشار دهید. برای شروع مجدد، پای خود را دوباره روی پدال گاز بگذارید.

شیوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

شیوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک و کار با چرخ دنده‌های جایگزین

در ادامه آموزش روشن کردن ماشین دنده اتومات، شیوه پارک کردن را توضیح می‌دهیم. پس از رسیدن به مقصد، با اعمال فشار تدریجی روی پدال ترمز، خودرو به طور کامل متوقف خواهد شد. دنده را هم روی P قرار دهید. با چرخاندن کلید خلاف جهت عقربه ساعت، موتور خاموش خواهد شد. فراموش نکنید که چراغ‌های جلو را خاموش کنید و ترمز دستی را قبل از پیاده شدن بکشید.

روشن کردن ماشین دنده اتومات

قبل از این که به عقب حرکت کنید و دنده را تعویض کنید، مطمئن شوید که ماشین کاملا متوقف شده است. دنده را به بخش R ببرید. اطراف خود را چک کنید تا مانعی نباشد. به آرامی پای خود را از روی ترمز بردارید و روی گاز بگذارید. در زمان رفتن به عقب، ماشین به همان سمتی می‌رود که چرخ‌ها می‌چرخند. تنها تفاوت این است که به عقب می‌روید.

روشن کردن ماشین دنده اتومات

دنده خلاص برای زمانی است که نیازی به کنترل سرعت ماشین ندارید و نباید در زمان رانندگی عادی استفاده شود. مثلا زمانی که برای مدت کوتاهی پارک کرده‌اید یا زمانی که ماشین بکسل شده است.

روشن کردن ماشین دنده اتومات

از دنده‌های پایین ۱، ۲ و ۳ هم در زمان پایین رفتن از تپه‌های شیب‌دار می‌توانید استفاده کنید. دنده ۱ برای زمانی است که می‌خواهید بسیار آهسته حرکت کنید. هنگام تعویض بین دنده‌ها نیازی نیست از حالت D یا Drive خارج شوید.

روشن کردن ماشین دنده اتومات

برای یادگیری نحوه کار با ترمز EFB، مطلب شیوه استفاده از ترمز دستی برقی را مطالعه کنید.

نکاتی درباره شیوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

شیوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

برخی از خودروهای اتوماتیک سوئیچ ندارند. برای روشن کردن ماشین اتومات بدون سوئیچ باید پای خود را روی ترمز و سپس دکمه Start یا شروع را فشار دهید.

به هر خودرویی که بدون کمک کلاچ دنده را تغییر می‌دهد، دنده اتومات گفته می‌شود. در ماشین دنده اتوماتیک گیربکس به صورت خودکار و با توجه به موقعیت دنده مناسب را انتخاب می‌کند. گیربکس اتوماتیک انواع مختلفی دارد:

شیوه رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک معمولی

این خودروها از مبدل گشتاور برای انجام کار کلاچ استفاده می‌کنند و مصرف سوختشان بیشتر از خودرو دنده معمولی است.

جعبه‌دنده متغیر پیوسته

CVT در خودروهای هیبریدی مثل تویوتا پریوس به کار می‌روند. در این حالت چرخ‌ها به کمک مجموعه‌ای از چرخ‌دنده‌های خورشیدی و سیاره‌ای و با کمک تسمه‌های فولادی حرکت می‌کنند و انتقال قدرت و گشتاور موتور این گونه به آن‌ها انتقال می‌یابد. رانندگی با این خودروها روان‌تر و قابل اطمینان‌تر است. با این حال، شتاب این دنده‌ها کندتر است. اگر بخواهید سرعت را سریعا بالا ببرید، صدای موتور زیاد می‌شود.

اتوماتیک دو کلاچه

این گیربکس‌ها شبیه به گیربکس‌های اتوماتیک معمولی هستند اما دو کلاچ دارند که جایگزین مبدل گشتاور شده است و به صورت خودکار کار می‌کند. در این حالت امکان تعویض سریع دنده وجود دارد.

گیریکس دستی اتوماتیک

از این دنده در ماشین‌های ارزان‌تر استفاده می‌شود و دیگر به اندازه گذشته محبوب نیستند. این خودروها شبیه به اتومبیل‌های دنده معمولی هستند اما دنده‌ها را به صورت خودکار انتخاب می‌کنند. همچنین کلاچ به جای پدال با کامپیوتر کار می‌کند. نکته منفی این نوع دنده‌ها مکث کوچکی است که بین تغییر دنده‌ها دارند.

اگر چراغ ABS ماشین شما روشن می‌شود، علت آن را در مطلب دلیل روشن ماندن چراغ ABS خودرو مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از لینک 2 دانلودبه آموزش تصویری رانندگی با دنده اتوماتیک پرداختیم. خودروی شما در کدام دسته از دنده‌های اتوماتیک قرار می گیرد؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا