آموزش

بررسی: آیا گوگل درایو امن است؟

مسلما گوگل هم مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر از داده‌ های کاربران خود سود می‌برد. به همین دلیل نگرانی‌هایی در مورد امنیت آن 🔒 به وجود می‌آید. بسیاری از افراد اطلاعات مهم شخصی، اداری و… را در Google Drive نگه داری می‌کنند. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه بررسی: آیا گوگل درایو امن است؟ میپردازیم.

بررسی امنیت گوگل درایو

?Is Google Drive Secure

گوگل درایو به کاربران خود این امکان را می‌دهد که اطلاعات خود را در فضای ذخیره سازی ابری یا Cloud ذخیره کنند. منظور از این فضا همان سرورهای گوگل است که در سراسر جهان است. وقتی می خواهید اطلاعات شخصی و مهم را در چنین فضایی ذخیره کنید، باید امنیت آن را در نظر بگیرید. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا گوگل درایو امنیت دارد؟ لطفا با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

گوگل درایو چه نوع رمزگذاری را ارئه می‌دهد؟

مزایا و معایب گوگل درایو

گوگل درایو از رمزگذاری ۲۵ بیتی SSL/TLS یا Transport Layer Security برای فایل‌های در حال انتقال و از کلیدهای ۱۲۸ بیتی AES برای فایل‌های در حال استرحت استفاده می‌کند. به زبان ساده، این بدان معنا است که گوگل در زمان آپلود، دانلود یا دسترسی به فایل‌هایی که در گوگل درایو ذخیره شده‌اند، از رمزگذاری بسیار قوی‌تری استفاده می‌کند. هنگامی که آن‌ها درگیر نیستند، از رمزگذاری ۱۲۸ بیتی که کمتر اما همچنان قوی است،  استفاده می‌شود.

شاید از خود بپرسید که چرا دو استاندارد برای رمزگذاری امنیتی استفاده می‌شود؟ برای روشن شدن این قضیه، باید بگوییم که داده‌های ذخیره شده در هر مکانیف حتی در رایانه شخصی شما، هرگز به صورت ۱۰۰% ایمن نیستند. با این حال، تهدید واقعی زمانی به وجود می‌آید که داده‌ها از طریق اینترنت باز منتقل می‌شوند. اگر هکری در شبکه چه عمومی و چه خصوصی شما وجود داشته باشد، می‌تواند داده‌ها را در هنگام ارسال از رایانه شما به سرور Google Drive رهگیری کند. سطح رمزگذاری تعیین می‌کند که رمزگشایی آنچه جمع آوری می‌کند، چقدر آسان یا سخت خواهد بود.

مدیران گوگل ادعا دارند که برای محافظت از داده‌های کاربران خود از چندین لایه استفاده می‌کنند. در هنگام ذخیره‌سازی داده‌ها، آن‌ها به تکه‌هایی تقسیم می‌شوند که تنها در کنار یکدیگر قابل استفاده هستند و هر تکه به تنهایی به دردبخور نخواهد بود.

هنگامی که یک کاربر یک سند یا فایل را در گوگل درایو به روز می‌کند، تنها ان بخش یا تکه خاص به روز می‌شود و از یک کلید امنیتی جدید برای رمزگذاری استفاده می‌شود. از آنجایی که کلید قدیمی حذف می‌شود، امنیت نیز افزایش می‌یابد. همچنین هر تکه داده با استفاده از کلیدهای متفاوت رمزگذاری می‌شود. در نتیجه، برای هک گوگل درایو یک شخص و کل داده‌های وی باید تلاش‌های زیادی شود.

امنیت Google drive و رمزگذاری Server-Side در برابر رمزگذاری User-Side

مزایا و معایب گوگل درایو

رمزگذاری گوگل درایو از نوع Server-Side است. یعنی کلیدهای رمزگشای در اختیار گوگل قرار دارد. در این حالت، کاربران رمزی در اختیار ندارند. کارشناسان امنیتی اغلب به این مسئله خرده می‌گیرند و به کاربران توصیه می‌کنند که داده‌های جانبی خود را نیز رمزگذاری کنید. اگر کلیدهای رمزگذاری را خودتان داشته باشید، وقتی هکری سرورها را نقض کند، نمی‌تواند داده‌ها را بخواند زیرا به کلیدها دسترسی ندارد. برنامه‌هایی مانند Signal وجود دارند که حتی خود شرکت هم به داده‌های کاربران نمی‌تواند دسترسی پیدا کند.

به عبارتی دیگر، به جای این که داده‌های خام خود را به گوگل تحویل دهید و سپس نگران امنیت گوگل درایو باشید، اطلاعات قفل شده را به آن تحویل دهید. میزان امنیت گوگل درایو به شما نیز بستگی دارد زیرا چگونگی رمزگذاری فایل‌ها توسط کاربر در فضای ذخیره سازی ابری نیز نکته بسیار مهمی است. برای این که بتوانید فایل‌های خود را رمزگذاری کنید، از روش‌های مختلفی می‌توانید استفاده کنید. یکی از این روش ها، نصب برنامه‌های رمزگذاری است.

البته فراموش نکنید که گوگل چیزهای زیادی را در مورد شما می‌داند. احتمالا خیلی بیشتر از آن چه که فکرش را بکنید. این که چه چیزی جستجو می‌کنید، کجا سفر می‌کنید، با چه کسی سفر می‌روید، مراسم‌ها و برنامه‌های شما، مخاطبان شما، محصولاتی که به آن‌ها علاقه دارید و… . البته با توجه به خدماتی که گوگل به کاربران ارائه می‌دهد، اصولا این موارد را نادیده می‌گیریم. البته اهمیت این جزییات زمانی که شرکت یا اداره‌ای دارید، بسیار بیشتر می‌شود و شاید نخواهید دیگران درباره اسرار شرکت شما چیزی بدانند.

نحوه استفاده از گوگل درایو و امنیتی در دستان کاربران

گوگل راهی را پیش روی کاربران قرار می‌دهد تا بتوانند اطلاعات خود را حذف کنند. با این حال بسیاری از کاربران سراغ آن نمی‌روند. در واقع، گوگل این کنترل را به کاربران می‌دهد زیرا می‌داند کمتر کسی سراغ آن می‌رود. شرکت‌هایی مثل گوگل و فیس بوک بدون اطلاعات کاربران دوام نخواهند آورد. تمام مدل سود آن‌ها بر اساس داده‌هایی است که از ما دریافت می‌کنند. اکثر ما از جیمیل برای ارسال ایمیل استفاده می‌کنیم. از گوگل کروم برای جستجو و نت گردی بهره می‌بریم. در مجموع، ما از سرویس‌های زیادی استفاده می‌کنیم که برای گوگل هستند. گاهی بهتر است از جایگزین این سرویس‌ها استفاده کنیم. در ادامه برخی از بهترین جایگزین های گوگل درایو را معرفی می‌کنیم.

اگر می خواهید درباره امنیت جیمیل بدانید، مطلب بررسی امنیت جیمیل را مطالعه کنید.

جایگزین های Google drive

اگر نمی‌توانید به گوگل درایو اطمینان کنید، می‌توانید از جایگزین های آن استفاده کنید. در این بخش بهترین جایگزین گوگل درایو را معرفی می کنیم.

Dropbox

Dropbox نیز سرویس محبوبی است. استفاده از این سرویس آسان است و سازماندهی محتوا به گونه‌ای است که به صورت تیمی هم می‌توان آن را مدیریت کرد. اگر نمی‌خواهید هزینه کنید، می‌توانید از بخش رایگان آن استفاده کنید. البته ناگفته نماند که در گذشته برای این سرویس هم مشکلاتی به وجود آمده است. در این سرویس هم مانند اجازه دسترسی در گوگل درایو، تیم شما می‌تواند اطلاعات و داده‌ها را ویرایش، مطالعه و… کنند.

بررسی امنیت گوگل درایو

OneDrive

OneDrive یکی دیگر از سرویس‌های جایگزین گوگل درایو است. این سرویس توسط مایکروسافت ارائه شده است و کاربران می‌توانند آن را به راحتی با مجموعه آفیس یکپارچه سازی کنند. اگر از ورد، اکسل و… زیاد استفاده می‌کنید، OneDrive می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در بخش رایگان این سرویس می‌تواند از فضایی ۵ گیگابایتی استفاده کنید. البته OneDrive هم نواقصی دارد و پیشنهاد می‌کنیم برای بالا بردن امنیت آن از رمزگذاری فایل‌ها استفاده کنید.

جایگزین های Google drive

Tresorit

Tresorit هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این فضا را به دارندگان بیزنس پیشنهاد می‌کنیم. این سرویس از رمزگذاری درجه نظامی و رمزگذاری کلید عمومی استفاده می‌کند. بهترین چیز در مورد این سرویس این است که فایل‌ها شما رمزگذاری شده‌اند و هیچ کس نمی‌داند چه چیزی را در فضای ابری ذخیره می‌کند. حتی Tresorit هم از این مسئله اطلاعی ندارد. در واقع، این همان چیزی است که Tresorit را از باقی این سرویس‌ها جدا می‌کند.

همچنین شما نمی‌توانید فایل‌ها را در آن ویرایش کنید یا ویدئو پخش کنید. زیرا Tresorit از برنامه‌هایی مثل MS Word پشتیبانی نمی‌کند. زیرا این برنامه‌ها از رمزگذاری zero-knowledge پشتیبانی نمی‌کنند.

گوگل درایو

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از لینک 2 دانلودمزایا و معایب گوگل درایو را بررسی کردیم. آیا با توجه به موارد ذکر شده حاضر هستید اطلاعات مهم و شخصی خود را در این فضا ذخیره کنید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را رد بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا