آموزش

آموزش حل مشکل بزرگ یا کوچک شدن تصویر صفحه تلویزیون

گاهی تنظیمات تصویر تلویزیون 📺 به هم می‌خورد. این مشکلات می‌تواند شامل مشکل نصف شدن تصویر تلویزیون، کشیده شدن آن، وجود نوار سیاه در اطراف تصویر، کوچک شدن و… شود. شما می‌توانید به سادگی این مشکلات را برطرف کنید. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه آموزش حل مشکل بزرگ یا کوچک شدن تصویر صفحه تلویزیون می‌پردازیم.

چگونه صفحه تلویزیون را بزرگ یا کوچک کنیم؟

?How to Fix Picture Size on a Television

گاهی دستگاهی را به تلویزیون وصل می‌کنید یا دکمه‌ای را اشتباها فشار می‌دهید و ابعاد تصویر تغییر پیدا می‌کند. همین امر ممکن است علت بزرگ شدن صفحه تلویزیون و کوچک شدن آن را هم ندانید! با این حال، می‌توانید با چند روش ساده مشکل بزرگ شدن صفحه تلویزیون را برطرف کنید و اندازه تصویر را درست کنید. در این مطلب از لینک 2 دانلودروش‌های حل این مشکل را توضیح می‌دهیم. ابتدا توضیحاتی کلی درباره ابعاد تصویر و بزرگ و کوچک شدن تصویر صفحه تلویزیون می‌دهیم. سپس نحوه تنظیم آن را در چند برند معتبر تلویزیون توضیح می‌دهیم. با این حال، به این نکته توجه کنید که این تنظیمات در برندهای مختلف و حتی مدل‌های مختلف یک برند متفاوت است اما در مجموع، روش‌ها به هم نزدیک هستند. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

چگونه صفحه تلویزیون را کوچک کنیم؟ منظور از نسبت تصویر چیست؟

منظور از منظور از نسبت تصویر، رابطه متناسب بین عرض صفحه تلویزیون و ارتفاع آن است. این رابطه را به صورت X:Y نشان می‌دهند. اکثر تلویزیون‌های مدرن نسبت ۱۶:۹ دارند. تلویزیون‌های قدیمی نسبت ۴:۳ دارند.

اگر تصویر کشیده شده است و تلویزیون شما از نوع HDTV است، احتمالا تصویری که باید روی حالت ۱۶:۹ باشد، روی ابعاد ۴:۳ تنظیم شده است. برای تلویزیون‌های HD باید ابعاد ۱۶:۹ را انتخاب کنید تا تصویر دچار مشکل نشود. گاهی قرار دادن تصویر در حالت ۱۶:۹ نیز موجب بروز این مشکل می‌شود و قرار دادن تصویر روی ابعاد ۴:۳ باعث ایجاد نوارهایی سیاه رنگ در دو طرف تصویر می‌شود و علت کوچک شدن صفحه تلویزیون است. بهترین راه این است که تصویر را روی حالت اتوماتیک قرار دهید تا خود تلویزیون ابعاد صحیح را تشخیص دهد.

برای این کار باید به Picture settings بروید. سپس در Aspect ratio adjustments گزینه Auto-Adjust یا Normal را به جای Stretch، Zoom یا Full Screen را انتخاب کنید.

انواع مشکل کوچک شدن یا بزرگنمایی صفحه تلویزیون

در این بخش به انواع مشکلات کوچک شدن یا بزرگنمایی صفحه تلویزیون می‌پردازیم:

تصویر Pillarbox: وجود نوار سیاه در دو طرف. این اتفاق زمانی می‌افتد که تصویر دستگاه روی ابعاد ۴:۳ ضبط شده است. در این ابعاد تصویر به شکل مربع است. تلویزیون سعی می‌کند تصویر را از دو طرف بکشد تا اندازه کل صفحه شود. در این صورت، تصویر از بالا و پایین کات می‌شود. ممکن است تصویر را بکشد که این گونه همه چیز کمی تار و بی‌کیفیت می‌شود.

بزرگنمایی صفحه تلویزیون

تصویر Letterbox: وجود نوار سیاه در بالا و پایین صفحه. در این حالت، تصویر ضبط شده از حالت تصویر عریض هم عریض‌تر است. ممکن است اختلاف نسبت تصویر اصلی با نسبت تصویر تلویزیون جزیی باشد اما همین اختلاف موجب بروز مشکل می‌شود. تصویر کشیده می‌شود و از دو طرف کات می‌شود تا اندازه کل اسکرین شود.

بزرگنمایی صفحه تلویزیون

تصویر Windowbox: وجود یک کادر مشکی رنگ در دور تصویر. در این حالت، در واقع ترکیبی از دو مشکل قبلی وجود دارد.

بزرگنمایی صفحه تلویزیون

در ادامه چند مثال از تنظیم تصویر در تلویزیون‌های مختلف می‌زنیم. توجه داشته باشید که این روش‌ها می‌توانند در تلویزیون‌های مختلف، متفاوت باشند. با این حال، اکثر روش‌ها تقریبا شبیه هستند.

حل مشکل بزرگ و کوچک شدن صفحه تلویزیون ال جی

برای حل مشکل بزرگ و کوچک شدن صفحه تلویزیون ال جی ابتدا باید تلویزیون را روی حالت Home Use قرار دهید. دکمه Start را که شبیه به خانه است، فشار دهید. حال در تلویزیون به Settings> Options> Mode Setting بروید. سپس روی Enter یا Wheel بزنید. این بخش را باید روی حالت Home use بگذارید.

کوچک شدن صفحه تلویزیون ال جی

حال برای تنظیم صفحه روی دکمه Start بزنید. به Settings> PICTURE> Aspect ratio بروید. دکمه Wheel یا Enter را بزنید.

کوچک شدن صفحه تلویزیون ال جی

از گزینه‌های موجود، یکی را انتخاب کنید. اصولا برای تنظیم تصویر در حالت عادی باید گزینه ۱۶:۹ را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید لپ تاپ یا کامپیوتر را به تلویزیون وصل کنید، گزینه Just scan را انتخاب کنید.

گزینه Set by program اندازه تصویر را با توجه به اندازه تصویر مبدا انتخاب می‌کند. این حالت به صورت مداوم و با توجه به آن چه مشاهده می‌کنید، تغییر پیدا می‌کند.

گزینه ۴:۳ نیز برای تلویزیون‌های قدیمی مناسب است. اگر در تلویزیون‌های صفحه عریض این گزینه را انتخاب کنید، در دو طرف تصویر دو نوار سیاه رنگ نمایان خواهد شد.

با انتخاب گزینه Zoom تصویر به اندازه‌ای در می‌آید که کل صفحه را بپوشاند. ممکن است در این حالت، بخشی از تصویر کات شود.

در حالت Cinema Zoom تصویر به اندازه ۲٫۳۵:۱ در می‌آید. در این ابعاد ممکن است تصویر را کمی تحریف شود.

کوچک شدن صفحه تلویزیون ال جی

چگونه تصویر فیلم را در تلویزیون بزرگ کنیم؟ تنظیم نسبت ابعاد در تلویزیون سونی در حالت Automatic mode

پیش از تنظیم تصویر تلویزیون سونی، ابتدا چک کنید که آیا مشکل مربوط به تلویزیون می‌شود یا صرفا تنظیمات ابعاد مشکل دارد. برای این کار منوی تلویزیون را باز کنید. اگر منو هم کشیده شده یا شکل آن عوض شده است، ممکن است مشکل از تلویزیون باشد و نیاز به سرویس شدن داشته باشد. اگر تصویر فقط زمانی دچار مشکل می‌شود که دستگاه خاصی را با کابل و… به تلویزیون وصل می‌کنید، مشکل از تنظیمات آن دستگاه است. همچنین ممکن است محتوایی که مشاهده می‌کنید دارای تنظیم تصویر خاصی باشد. به عنوان مثال، برخی از فیلم‌ها نسبت ابعاد ۲۱:۹ دارند.

برخی از دستگاه‌ها مانند دستگاه پخش DVD، کنسول بازی، کامپیوترها و… دارای تنظیمات خود هستند. ممکن است وقتی آنان را به تلویزیون وصل می‌کنید، تغییری در ابعاد و کیفیت تصویر ایجاد شود. بهتر است تنظیمات به گونه‌ای باشد که بالاترین رزولوشن و بهترین ابعاد را داشته باشید. مثلا اگر تلویزیون عریض دارید، ابعاد تصویر را در حالت ۱۶:۹ قرار دهید. در بسیاری از تلویزیون‌ها پس از اتصال دستگاه به آن، تصویر به صورت خودکار هماهنگ می‌شود. ممکن است

دکمه بزرگنمایی کنترل تلویزیون سامسونگ ، دوو ، اسنوا ، ال جی و… داشته باشید. اگر روی کنترل تلویزیون دکمه‌ای با عنوان Wide، Zoom و چنین مواردی ندارد، برای روشن و خاموش کردن حالت Auto Wide به Settings بروید. حال  Display & Sound یا Picture & Display را انتخاب کنید. سپس Display یا System settings را انتخاب کنید. حال Screen را انتخاب کنید.

سپس Wide mode را روی حالت Auto قرار دهید یا Auto Wide را روشن کنید. Auto Display Area را هم روشن کنید. با فعال کردن این حالت، ابعاد تصویر به صورت خودکار با دستگاهی که به تلویزیون وصل می‌کنید، هماهنگ می‌شود. در آخر دکمه Home یا Menu را برای خروج بزنید.

رفع کوچک شدن یا بزرگنمایی صفحه تلویزیون سونی: حالت Manual Modes

ممکن است تنظیم تصویر تلویزیون سونی در حالت اتوماتیک برای همه دستگاه‌ها و محتواها جواب ندهد. در این حالت باید خودتان به صورت دستی تنظیمات را با توجه به آن تغییر دهید. روی کنترل به دنبال دکمه Wide، Zoom یا تصویری شبیه به مورد زیر بگردید:

بزرگنمایی صفحه تلویزیون سونی

این دکمه ابعاد تصویر را بین این دو حالت تغییر می‌دهد. اگر این دکمه را ندارید، به Screen settings که در حالت اتوماتیک توضیح دادیم بروید. سپس به جای اتوماتیک Wide Mode را انتخاب کنید. با توجه به نوع تلویزیون شما حالت‌های مختلفی مثل ۴:۳، Zoom، Normal، Wide Zoom، ۱۶:۹ و… وجود دارد.

زمانی که کامپیوتری را به تلویزیون متصل کنید، می‌توانید حالت‌های مختلف Normal، Full1 یا Full2 را انتخاب کنید.

بزرگنمایی صفحه تلویزیون سونی

زمانی که کامپیوتر را با کابل HDMI به تلویزیون وصل کنید، ممکن است نیاز به ایجاد تنظیمات زیر باشد:

ابتدا Scene select را روی حالت Graphics بگذارید. سپس Wide Mode را روی حالت Full بگذارید. Display Area را هم روی حالت Full pixel بگذارید.

اگر با صدای تلویزیون خود مشکل دارید، برای تنظیم آن مطلب آموزش تنظیمات و افزایش صدای تلویزیون را مطالعه کنید.

رفع مشکل بزرگ و کوچک شدن صفحه تلویزیون سامسونگ

برای رفع مشکل کوچک شدن و بزرگنمایی صفحه تلویزیون سامسونگ، روی دکمه Menu بزنید.

مشکل بزرگ شدن صفحه تلویزیون

Picture یا Picture settings یا DISPLAY SETTINGS را انتخاب کنید.

مشکل بزرگ شدن صفحه تلویزیون

حال Screen Adjustment را انتخاب کنید.

مشکل بزرگ شدن صفحه تلویزیون

در این بخش می‌توانید تنظیمات مربوط به تصویر مانند ASPECT RATIO را انجام دهید. به عنوان مثال، Widescreen یا ۱۶:۹ را انتخاب کنید.

مشکل بزرگ شدن صفحه تلویزیون

در برخی از کنترل‌های تلویزیون سامسونگ دکمه‌هایی مانند RATIO، ZOOM، PIC SIZE، PIC MODE و… وجود دارد که باز دن روی همان موارد می‌توانید این تنظیمات را تغییر بدهید.

مشکل بزرگ شدن صفحه تلویزیون

برای اجرای سایر تنظیمات در کنار بزرگ یا کوچک شدن تصویر صفحه تلویزیون، مطلب آموزش گام به گام تنظیم تصویر تلویزیون‌ها را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از لینک 2 دانلودبه روش‌های کوچک و بزرگ شدن صفحه نمایش تلویزیون را آموزش دادیم. آیا توانستید تصویر تلویزیون خود را تنظیم کنید؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا