آموزش

9+1 روش برای تمیز کردن مبل هایی از جنس چوب

اگر روش نگهداری درست از هر وسیله‌ای را بدانیم، هم دوام و هم کیفیت آن را بالا خواهیم برد و از نظر اقتصادی دچار ضرر نخواهیم شد. وسایل چوبی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و از آنجایی که این روزها تهیه هر وسیله‌ای مستلزم صرف هزینه هنگفت است، خوب است با بهترین روش‌های نگهداری آن آشنا باشید. در این مقاله به بررسی روش‌های تمیز کردن مبلمان چوبی می‌پردازیم.

۱- گردگیری مبلمان چوبی

اولین و مهم‌ترین گام برای تمیز کردن و برق انداختن مبل چوبی گردگیری آن است. شما می‌توانید برای این کار با استفاده از یک پارچه حوله‌ای، به از بین بردن و جمع آوری گرد و غبار اقدام کنید. برای این کار نباید از پارچه زبر استفاده شود زیرا خراش بر روی بافت چوبی مبلمان ایجاد خواهد کرد.

۲- شناسایی جنس چوب

برای آنکه بهتر بتوان مبل چوبی را گردگیری کرد، باید اول جنس چوب آن را بشناسید. اگر جنس چوب مبلمان شما چوب درخت گردو باشد، بهتر است هر روز آن را با یک دستمال نرم تمیز کرده و اگر روی آن لکه سفید به وجود آمد، می‌توان آن را با خمیر دندان کامل پاک کرد.

۳- استفاده از روغن نارگیل و آبلیمو

یکی از پاک کننده‌های طبیعی که به بافت چوب مبلمان آسیب نمی‌زند، ترکیب روغن نارگیل و آبلیمو است. این ترکیب عالی می‌تواند مبلمان را ضد عفونی کرده و آن را مانند روز اول درخشان کند. برای این کار می‌توانید یک دوم فنجان روغن نارگیل را با مقداری آبلیمو در یک شیشه با هم مخلوط کنید. سپس این ترکیب را بر روی یک پارچه نرم ریخته و روی مبلمان بکشید. این کار به مبلمان شما جلوه‌ای نو می‌دهد.

۴- استفاده از کاور لوازم خانگی برای تمیزتر ماندن

برای آنکه پس از تمیز کردن مبلمان چوبی، آنها کمتر دچار آلودگی شوند، بهتر است از کاور مبل استیل برای مبل‌های رسمی و کاور مبل راحتی برای مبلمان راحتی استفاده شود. این کاورها را می‌توانید به صورت آماده هم تهیه کنید که با قیمت نسبتا ارزان قابل تهیه هستند. در حالت کلی کاورهای مبل دارای انواع مختلفی مانند ژله‌ای، پارچه‌ای و غیره هستند که در بازار به فروش می‌رسند و از طریق این لینک در دیجی‌کالا قابل مشاهده و خریداری است.

۵- تمیز کردن مبل چوبی رنگ شده

روش تمیز کردن مبل های چوبی

برای آنکه مبلی را که چوب آن رنگ شده به بهترین نحو تمیز کنید، می‌توانید در ابتدا از پرزگیر استفاده کنید تا به بافت آن آسیب وارد نشود. پرزگیرهای سر جاروبرقی برای این کار گزینه بسیار خوبی هستند. پس از این کار از انواع دستمال خشک و با بافت نرم برای پاک کردن مبل چوبی استفاده کنید.

۶- پاک کردن لکه از روی مبل چوبی

گاهی اوقات عامل کثیفی چوب مبلمان لکه‌ها و اثر انگشت هستند. برای پاک کردن این موارد هم می‌توانید از یک اسفنج کمی مرطوب استفاده کنید. اسفنج را به آب آغشته کرده و تمامی آب آن را بگیرید، سپس آن را روی چوب بکشید. دقت داشته باشید که اگر آب اسفنج به صورت کامل خالی نشود، موجب خرابی چوب شده، چوب مبلمان شما باد می‌کند و لکه روی آن نیز از بین نمی‌رود.

۷- استفاده از پارافین برای برق انداختن مبل چوبی

براق کردن مبلمان چوبی با پارافین

پارافین یک محصول شیمیایی است که در دو حالت جامد و مایع وجود دارد و برای بسیاری از کارها استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توان با استفاده از پارافین انجام داد زیبا سازی و ترمیم وسایل چوبی به خصوص مبلمان خانه است. پارافین موجب می‌شود تا علاوه بر ترمیم ظاهر وسایل چوبی، آنها دوام بیشتری پیدا کنند و به راحتی هم دچار انواع آسیب نشوند. از پارافین می‌توانید برای براق کردن صندلی‌ها، انواع تختخواب، درب‌ها، انواع کمدها و میزهای توالت، کابینت‌های چوبی و غیره استفاده کنید. بهتر است به قسمت‌هایی از چوب که بیشتر کدر شده است، پارافین بیشتری بزنید. پارافین جذب بافت و الیاف چوب می‌شود و آنها را ترمیم می‌کند. علاوه بر پارافین می‌توانید از این محلول‌های خانگی نیز استفاده کنید.

۸- تمیز کردن برچسب یا کاغذ چسبیده به مبلمان چوبی

اگر کاغذی به لوازم چوبی و مبلمان چوبی شما چسبیده است و می‌خواهید آن را پاک کنید، نباید هیچ گاه از وسایل برنده‌ای مانند کارد یا تیغ یا موارد مشابه استفاده کنید. این کار به چوب آنها لطمه وارد می‌کند. برای این کار بهتر است به سراغ روغن مایع بروید. ریختن چند قطره روغن مایع بر روی کاغذ و کمی صبر کردن کمک می‌کند تا بتوانید با استفاده از یک پارچه نرم و مالش آن بتوانید کاغذ را به طور کلی از چوب جدا کنید. اگر سریع نتیجه نگرفتید بهتر است این کار را به آرامی و برای چندین بار دیگر هم تکرار کنید.

۹- تمیز کردن تزئینات روی چوب

تزئینات روی چوب را می‌توانید با کمک چوب پنبه‌ای که بر روی سر یک چوب کبریت پیچیده‌اید و کمی آب و شوینده را به آن آغشته کرده‌اید، انجام دهید. بهتر است این شوینده ضعیف باشد تا به تزئینات مبلمان آسیبی وارد نشود. بعد از این مرحله بهتر است کمی پنبه را درون آب قرار داده، آب اضافی آن را بگیرید و مبلمان را دوباره تمیز کنید تا مواد شوینده بر روی آن باقی نماند. در نهایت هم با یک پارچه کتانی نرم سطح روی تزئینات را خشک کنید تا آب اضافی به بافت چوب آسیبی وارد نکند. این تزئینات عمدتا بر روی مبلمان استیل کلاسیک و شیک قدیمی وجود دارند و در مدل های جدید و مدرن انواع مبل راحتی کمتر به چشم می‌خورد. به همین دلیل هم قیمت اغلب این مبل‌ها در هنگام خرید با توجه به تزئیناتی که دارند، بیشتر است و طبیعتا نیاز به نگهداری بیشتری هم دارند.

۱۰- استفاده از سری جارو برقی برای تمیز کردن مبلمان چوبی

برای آنکه مبلمان چوبی و درزهای میان آن تمیزتر و براق شود، می‌توانید سری برس مانند جارو برقی را قرار داده و از آن برای تمیز کردن مبلمان چوبی رنگ شده استفاده کنید. بعد از این کار، برای آنکه ردپایی از گرد و غبار باقی نماند؛ می‌توانید از یک دستمال خشک برای سطح چوب استفاده کنید.

در کنار تمامی این نکات، این را نیز به خاطر داشته باشید که بهتر است تمامی وسایل چوبی را از نور خورشید دور کنید. به عبارت دیگر هر نوع وسیله‌ چوبی باید از منابع گرما و رطوبت به دور باشد تا دچار آسیب جدی نشود. مبل چوبی در معرض گرما و رطوبت دچار رنگ پریدگی، بید زدن و خشکی بیش از حد می‌شود. بنابراین مراقبت صحیح در کنار تمیز کردن صحیح آنها اهمیت دارد.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و لینک 2 دانلودهیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا