آرایشی

آلوئه ورا چیست؟ فواید آلوورا برای پوست


فواید آلوورا برای پوست به قدری گسترده و زیاد است که این گیاه را به یکی از پرکاربردترین داروهای گیاهی برای درمان انواع مشکلات پوستی تبدیل کرده است. ترکیبات ژل مانند این گیاه، برای درمان انواع آسیب‌های پوستی مناسب بوده و در گذشته از آن برای مشکلاتی مانند آفتاب سوختگی، برش و خراش‌های کوچک استفاده می‌شد.

در این مطلب، به طور مفصل برایتان توضیح می‌دهیم که آلوئه ورا چیست و چه خواصی برای پوست صورت دارد؛ پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.

آلوئه ورا چیست؟

آلوئه ورا گیاهی شبیه به کاکتوس بوده که متعلق به خانواده گل زنبق است و در مناطق خشک رشد می‌کند. این گیاه در ۲۴۰ گونه مختلف است که تنها ۴ نوع از آن‌ها، ارزش غذایی دارند و قابل استفاده هستند. داخل این گیاه گوشتی و آبدار، ترشحات ژل مانندی قرار دارد که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است.

آلوئه ورا چیست

مزایای گیاه آلوئه ورا

  1. کاهش درد عضلانی در بدن.
  2. دارای خواص ضد التهابی، کمک به کاهش التهاب مفاصل و عضلات
  3. کمک به بهبود هضم غذا
  4. سم‌زدای طبیعی، افزایش ایمنی بدن
  5. گردش خون بهتر در رگ‌ها
  6. پاکسازی سیستم گوارش و خون

فواید آلوورا برای پوست

ژلی که در برگ این گیاه وجود دارد، به تنهایی یا با ترکیب با مواد دیگر برای پوست و مو قابل استفاده است. از جمله فواید آلوورا برای پوست ، می‌توان به قدرت آبرسانی فوق‌العاده آن اشاره کرد. این گیاه مانند یک کرم مرطوب کننده یا آبرسان قوی عمل می‌کند.

مهم نیست که پوست شما از چه نوعی است، تمام افراد با انواع مختلف پوست می‌توانند از خواص آلوورا برای پوست صورت بهره‌مند شوند.

فواید آلوورا برای پوست

در این بخش برای شما عزیزان کاربردهای این گیاه را توضیح می‌دهیم:

درمان سوختگی

یکی از فواید این گیاه، کمک به درمان سوختگی است. برای درمان سوختگی‌های کوچک، روزی سه بار ژل آلوئه ورا را روی قسمت آسیب دیده پوستتان بزنید. این کار با تحریک گردش خون، موجب تسریع روند بهبود خواهد شد.

بهتر است بخوانید:

تاثیر محصولات ویتامین سی برای پوست چیست؟

ترمیم خراش‌های کوچک

شما می‌توانید خراش‌های کوچک و سطحی پوستتان را به وسیله این گیاه ترمیم کنید. کافیست روزی سه بار مقداری ژل آلوئه ورا را روی پوست بمالید تا علاوه بر تسکین درد، خارش و سوزش، بهبود آن نیز سریع‌تر اتفاق بیفتد.

درمان اگزما

یکی از خواص آلوورا برای پوست صورت یا بدن، کمک به درمان اگزما است. خاصیت آبرسانی این گیاه، کمک شایانی به تسکین خشکی و خارش پوست ناشی از اگزما می‌کند. علاوه بر آن، این گیاه برای درمان درماتیت سبورئیک (نوعی اگزمای چرب) نیز مفید است.

درمان تبخال

گیاه آلوئه ورا، ضد ویروس هرپس است؛ به همین دلیل برای بهبود تبخال بسیار مفید است. دو بار در روز از ژل آلوئه ورا روی تبخال‌ها بزنید و تا زمان بهبودی کامل، این کار را ادامه دهید.

کاهش خشکی پوست

خواص آلوئه ورا برای پوست خشک بسیار زیاد است. این ژل جذب فوق‌العاده‌ای دارد و می‌توانید بعد از استحمام، از آن به جای لوسیون بدن استفاده کنید تا رطوبت پوستتان حفظ شود.

تنظیم ترشح چربی پوست

پوست‌های چرب نیز نیاز به رطوبت رسانی دارند و کاهش رطوبت در این نوع پوست، منجر به افزایش ترشح چربی خواهد شد. آلوئه ورا با افزایش سطح رطوبت پوست، موجب تنظیم ترشح چربی در آن خواهد شد که این تنها یکی از خواص آلوئه ورا برای پوست چرب است.

بهتر است بخوانید:

راه های درمان منافذ باز پوست صورت در خانه

آلوئه ورا برای جوش صورت

این گیاه با داشتن خواص ضد التهابی، نقش مهمی در درمان آکنه‌های التهابی مانند جوش‌های چرکی و ندول دارد. جهت استفاده از آلوئه ورا برای جوش صورت ، کافیست سه بار در روز، این ژل را به کمک پارچه نخی روی نقاط مورد نظر قرار دهید.

آلوئه ورا برای جوش صورت

روشن کردن پوست

آلوئه ورا حاوی آلوئین و ترکیبات مفید دیگری است که باعث روشن شدن پوست، از بین رفتن لک و تیرگی‌های ناشی از جوش می‌شوند.

نکات مهم برای استفاده از آلوئه ورا

با وجود فواید زیادی که آلوئه ورا برای پوست صورت و بدن دارد، اما توصیه می‌کنیم هنگام استفاده از آن به نکات زیر توجه کنید:

  • برای سوختگی‌های شدید یا زخم‌های بزرگ از آلوئه ورا استفاده نکنید؛ چرا که این کار ممکن است توان طبیعی بدنتان را در ترمیم زخم‌های بزرگ ناشی از جراحی کاهش دهد.
  • پوست بعضی از افراد، پس از استفاده‌ی آلوئه ورا دچار سوزش و خارش خفیف می‌شود؛ اگر شما هم پس از مصرف این گیاه دچار جوش یا کهیر شده‌اید، به سرعت مصرف آن را متوقف کنید.
  • این ژل خاصیت میکروب‌زدایی دارد؛ اما هیچ وقت نباید آن را روی پوست عفونی بزنید. لایه‌ محافظی که آلوئه ورا روی پوست ایجاد می‌کند، روند ترمیم را مختل و عفونت را بدتر می‌کند.
  • آلوئه ورا خاصیت ملین دارد و دستگاه گوارشتان را دچار مشکل و ناراحتی می‌کند. توصیه می‌کنیم هیچ گاه آلوئه ورای خوراکی را برای کودکان تجویز نکنید.
  • اگر چند روز از آلوئه ورا استفاده کردید و نتیجه مطلوبی به دست نیاوردید، برای ادامه مصرف با متخصص پوستتان مشورت کنید.

سوالات متداول درباره فواید آلوورا برای پوست

آلوئه ورا منبع خوبی برای درمان طبیعی انواع آسیب‌های پوستی است، اما هنوز مدارک قطعی و صریحی وجود ندارد که همه‌ی مزایای آلوئه ورا را تأیید کند. در این مطلب هر آنچه را که لازم است درباره خواص آلوورا برای پوست صورت بدانید برایتان شرح دادیم؛ در این بخش نیز به برخی از سوالات متداول کاربران پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالاتتان را در بخش نظرات از کارشناسان الانزا بپرسید:

آلوئه ورا چیست؟

آلوئه ورا گیاهی شبیه به کاکتوس بوده که متعلق به خانواده گل زنبق است و در مناطق خشک رشد می‌کند. داخل این گیاه گوشتی و آبدار، ترشحات ژل مانندی قرار دارد که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است.

آیا آلوئه ورا پوست را روشن می‌کند؟

بله، این گیاه به دلیل داشتن ماده موثره آلومین، موجب روشن‌تر شدن رنگ پوست و از بین رفتن لک‌های تیره خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا