آموزش

علائم سوختن لامپ تصویر تلویزیون و تعمیر بک لایت آن

گاهی تلویزیون 📺 خود را روشن می‌کنید اما هر چه صبر می‌ کنید، نمی‌توانید چیزی جز یک صفحه سیاه مشاهده کنید. گاهی حتی صدای تلویزیون کار می‌کند اما صفحه سیاه باقی می‌ماند. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه بررسی علائم سوختن لامپ تصویر تلویزیون و تعمیر بک لایت آن می‌پردازیم.

نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون

?Symptoms of TV Backlight Failure and How to fix It

اصولا عمر مفید بک لایت یک تلویزیون معمولی دو سال است. خرابی بک لایت تلویزیون بسیار رایج است. برای این که بتوانید به تعمیر بک لایت تلویزیون بپردازید، باید ابتدا علت اصلی این مشکل را بیابید. این مشکل به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. در این مطلب از لینک 2 دانلودابتدا علل بروز این مشکل را بررسی می‌کنیم و سپس نحوه تعمیر آن را آموزش می‌دهیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

دلایل و علائم سوختن لامپ تصویر تلویزیون سامسونگ و…

علائم خرابی بک لایت تلویزیون سونی

ولتاژ بک لایت تلویزیون سامسونگ و… چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ ولت است. وقتی ولتاژ بالاتر می‌رود، اجزای یک دستگاه بیشتر در معرض قرار می‌گیرند. دلیل سوختن لامپ تصویر تلویزیون می‌تواند آب و خیس شدن قطعات باشد. همچنین ممکن است فیلتر نور پس زمینه دچار آسیب دیدگی شده باشد. زمانی که اتصال کوتاه رخ می‌دهد، سیم نازک داخل فیلتر می‌شکند و باعث قطع برق از LEDهای بک لایت می‌شود.

از دیگر نشانه های سوختن لامپ تصویر تلویزیون، بروز مشکل در دیود بک لایت است. دیود یک قطعه حساس است. اصولا وقتی فیلتر خراب می‌شود، دیود نیز دچار مشکل می‌شود و خرابی دیود به تنهایی نادر است. با این حال، ممکن است اتفاق بیفتد.

علت دیگر خازن معیوب روی برد منبع تغذیه و LED معیوب در سیستم نور پس زمینه است. همچنین گاهی در معرض گرد و غبار شدید قرار گرفتن هم می‌تواند موجب بروز این مشکل شود.

اصلی‌ترین دلیل این مشکل بروز اتصال کوتاه است. حتی زمانی که تلویزیون خاموش است، هنوز مقداری ولتاژ در مدار بک لایت وجود دارد.

بیشترین میزان مصرف برق تلویزیون مربوط به LED یا LCD است. البته این مورد تا زمانی است که تلویزیون به صورت مداوم روشن باشد. همین امر باعث می‌شود درجه حرارت قطعات بالا برود و بک لایت از کار بیفتد. گاهی با خاموش کردن تلویزیون و استراحت دادن به ان مشکل برطرف می‌شود اما اگر این امر ادامه پیدا کند، بک لایت می‌سوزد. بهتر است در این حالت، پشت تلویزیون خود تهویه هوا و خنک‌کننده قرار بدهید.

از جمله اتفاقاتی که موجب خراب شدن لوازم برقی به ویژه تلویزیون می‌شود، رعد و برق است. برای آشنایی بیشتر با این مسئله مطلب بررسی خطرات و تاثیر رعد و برق روی تلویزیون را مطالعه کنید.

دو نوع اصلی خرابی سوختن لامپ تصویر تلویزیون

علائم خرابی بک لایت تلویزیون سونی

همیشه دو نوع خرابی در زمینه سوختن لامپ تصویر تلویزیون و قطعه بک لایت تلویزیون سامسونگ و… وجود دارد:

  • آسیب‌دیدگی در اثر فرسودگی
  • خرابی مدار درایور

تلویزیون‌ها دارای مدار تنظیم‌کننده هستند که شامل مبدل تقویت فشار، یکسوساز پل AC به DC و خازن بافر می‌شود. تلویزیون‌ها دارای تنظیم‌کننده هستند اما تثبیت‌کننده ندارند. بنابراین، در صورت افزایش ولتاژ بیشتر دیودهای یکسوساز خراب می‌شوند یا دیافراگم نشت می‌کند و همین امر موجب خراب شدن مدار تنظیم‌کننده می‌شود. در این حالت تلویزیون قادر به تامین انرژی کافی برای پانل LCD نیست.

همان طور که گفتیم دلیل دیگر، خرابی مدار درایور LED است. چراغ‌ها اغلب به صورت یک مجموعه به هم متصل هستند. جریان برق کم یا زیاد می‌تواند بر سلامتی LED اثر بگذارد. برای جلوگیری از آسیب دیدن LEDها، مدار درایور ولتاژ را تامین می‌کند. در برخی موارد LVDS دچار خرابی می‌شود. برخی از مدارها تنها زمانی دستور به روشن شدن می‌دهند که از LVDS تغذیه کنند. این مشکل اغلب در تلویزیون‌های مدرن رخ می‌دهد.

در صورتی که با قطع شدن صدای تلویزیون مشکل دارید، مطلب رفع مشکل و علت نداشتن صدا تلویزیون را مطالعه کنید.

دقت کنید در صورتی که مهارت کافی برای انجام اینکار را ندارید بهتر است کار را به یک متخصص بسپارید، لینک 2 دانلوددر قبال مشکلات احتمالی پیش آمده هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت.

تعمیر بک لایت تلویزیون: جدا کردن قطعات

یک چراغ قوه یا نور فلش گوشی را روشن کنید و آن را بسیار نزدیک به صفحه نمایشگر نگه دارید و بچرخانید. صفحه در این حالت بسیار تاریک خواهد بود. در صورتی که بک لایت خراب باشد، تصویر تلویزیون دیده نمی‌شود اما وقتی نور می‌تابانید، تصویری بسیار ضعیف می‌توانید ببینید. به گونه‌ای که انگار نور صفحه را در حالت کمترین میزان قرار داده باشید.

تعمیر بک لایت تلویزیون

وجود این تصویر بسیار ضعیف به معنای این است که صفحه یا برد اصلی مشکلی ندارد و مشکل از نور بک لایت است. حال می‌توانید مراحل تعمیر بک لایت را انجام دهید. اصولا مراحل در تلویزیون‌های مختلف مشابه است. با این حال ممکن است مراحل با توجه به برند و مدل تلویزیون شما کمی متفاوت باشد. ما در این مثال، به تعمیر تلویزیون سامسونگ F5000 می‌پردازیم.

حال باید به جداسازی قطعات برای تعمیر لامپ تصویر تلویزیون ال جی و… بپردازید. ابتدا محفظه پشتی را بردارید تا بردها آشکار شوند. حال صفحه LCD را از صفحه T-con جدا کنید.

از چپ به راست: برد اصلی، T-con، منبع تغذیه

تعمیر بک لایت تلویزیون

تلویزیون را برگردانید تا محفظه جلویی و صفحه LCD را جدا کنید. بسیار مراقب باشید چون این پنل بسیار شکننده است.

تعمیر بک لایت تلویزیون

حال باید حاشیه‌ای را که دیفیوزر بک لایت را نگه می‌دارد، جدا کنیم تا بتوانیم خود بک‌لایت‌ها را مشاهده کنیم. در تصویر زیر می توانید دیفیوزر جلویی و پشتی را مشاهده کنید.

تعمیر بک لایت تلویزیون

تعمیر بک لایت تلویزیون

در تلویزیون‌های جدید می‌توانید مجموعه‌ای از LEDها را مشاهده کنید. تعویض LED نسبتا آسان است. تعمیر لامپ تصویر تلویزیون قدیمی متفاوت است زیرا در آن‌ها از تیوب‌های نئون برای بک لایت استفاده شده است که ضخیم‌تر هستند و کمتر خراب می‌شوند.

نکته: تلویزیون LED با تلویزیون OLED متفاوت است. مورد اول یک LCD کلاسیک با پنلی است که بک لایت LED دارد. دومی پانل PLED دارد و به بک لایت نیاز ندارد.

تعمیر لامپ تصویر تلویزیون ال جی و… : مرحله دوم جداسازی قطعات

در این مرحله از تعمیر قطعه بک لایت تلویزیون سامسونگ و…، پوشش سفید را که بخشی از دفیوزر بک لایت است، جدا کنید.

سوختن لامپ تصویر تلویزیون

همان طور که می‌بینید سیستم نور بک لایت از ۵ نوار LED ساخته شده است. حال باید LEDهای سوخته را پیدا کنید. اگر با دقت به نوارها بنگرید متوجه متفاوت بودن ال ای دی خراب خواهید شد. وقتی یک ال ای دی در یک نورا بسوزد، تمامی آن‌ها از کار می‌افتند. با استفاده از یک مولتی متر هر کدام از نوارها را به صورت جداگانه تست کنید. تستر LED هم وجود دارد اما در صورت نداشتن آن، باید از مولتی متر استفاده کنید.

یک LED معمولا برای روشن شدن به ولتاژ ورودی ۲٫۵ تا ۳٫۶ ولت نیاز دارد. در هر نوار تلویزیون ما ۹ LED وجود دارد. این نوع LED ولتاژ ورودی ۳٫۶ ولت نیاز دارد. در واقع هر نوار برای روشن شدن به ۳۲٫۴ ولت نیاز دارد. نباید ولتاژ از این بیشتر شود زیرا LED می‌سوزد.

می‌توانید با تستر LED آنان را به صورت نواری یا جداگانه چک کنید.

تعمیر بک لایت تلویزیون

تعمیر بک لایت تلویزیون

LED سالم

تعمیر بک لایت تلویزیون

نواری با LEDهای خراب

تعمیر بک لایت تلویزیون

تست LED به صورت جداگانه

اگر تستر ندارید، از باتری استفاده کنید. در اینجا ۳ باتری ۹ ولتی را به هم وصل کردیم تا یک باتری ۲۷ ولتی ایجاد شود. این مقدار زیر ۳۲٫۴ ولت است و به LEDها آسیب نمی‌زند. دو کابل را در دو طرف باتری قرار دهید. حال باید با این کابل‌ها هر نوار را جداگانه تست کنید و ببینید کدام مورد روشن می‌شود و کدام خاموش است. هر نوار که روشن نمی‌شود، یعنی حداقل یک LED خراب دارد.

سوختن لامپ تصویر تلویزیون

تعمیر لامپ تصویر تلویزیون ال جی

این عمل را برای تمامی نوارها انجام دهید. البته از روی شکل ظاهری LED هم می‌توان سوخته بودن را متوجه شد. در تصاویر زیر می‌توانید LED خراب و LED سالم را مشاهده کنید.

تعمیر لامپ تصویر تلویزیون ال جی

لامپ LED سوخته

تعمیر لامپ تصویر تلویزیون ال جی

لامپ LED سالم

نحوه تعمیر بک لایت تلویزیون: تعویض ال ای دی

برای تعمیر بک لایت تلویزیون نوار دارای مشکل را جدا کنید. می‌توانید کل آن نوار را جایگزین کنید. LED باید مناسب تلویزیون شما باشد.

تعمیر بک لایت تلویزیون

تعمیر لامپ تصویر تلویزیون ال جی

از طرفی هم می‌توانید تنها LED خراب را جایگزین کنید.

راه حل دیگر این است که LED خراب را جدا کنید و آن را جایگزین نکنید. در این حالت تلویزیون روشن خواهد شد اما نقطه‌ای تیره روی تصویر مشاهده خواهید کرد. با دستگاه هویه، الی ای دی خراب را داغ کنید. بسیار دقت کنید. به آرامی آن را با وسیله‌ای مثل موچین بردارید.

تعمیر لامپ تصویر تلویزیون ال جی

نحوه تعمیر بک لایت تلویزیون

حال نوار را سرجایش بگذارید. قطعات را به درستی ببندید. حتما تلویزیون را به محافظ برق وصل کنید و سپس آن را روشن کنید.

نحوه تعمیر بک لایت تلویزیون

تلویزیون را از برق بکشید. سپس LED جدید را جایگزین کنید. تمامی قطعات را سر جایش بگذارید و دوباره تلویزیون را روشن کنید و سلامت آن را چک کنید.

سوختن لامپ تصویر تلویزیون

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از لینک 2 دانلودعلائم خرابی بک لایت تلویزیون سونی و… را بررسی کردیم و نحوه تعمیر آن را آموزش دادیم. آیا موفق شدید بک لایت تلویزیون خود را تعمیر کنید؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا