آموزش

آموزش تصویری نحوه ویرایش صفحه در ویکی پدیا

ویکی پدیا معروف‌ترین دانشنامه آنلاین 🔎 است. گاهی ممکن است در هنگام خواندن یک مقاله در این سایت، متوجه اشتباهات نگارشی یا حتی اطلاعاتی شوید. در چنین حالتی شاید بخواهید آن اطلاعات را ویرایش کنید. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه آموزش تصویری نحوه ویرایش صفحه در ویکی پدیا می‌پردازیم.

آموزش ویرایش صفحه ویکی پدیا

?How to Edit a Page in Wikipedia

ویکی پدیا دانشنامه آنلاینی است که نویسندگان به صورت ناشناس و آزادانه می‌توانند دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. با وجود این که همه می‌توانند مقاله به این دانشنامه اضافه کنند، سردبیران آن به صورت مداوم متون را چک می‌کنند. با وجود این که نمی‌توان به ویکی پدیا به عنوان منبعی موثق اعتماد کرد، همه کاربران هم نمی‌توانند هر مطلبی را وارد کنند و سایر مقاله‌ها را ویرایش کنند و این کارها قوانین خاصی دارند. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه آموزش ویرایش در ویکی پدیا می‌پردازیم.

نحوه ویرایش ویکی پدیا

نحوه ویرایش ویکی پدیا

همه می‌توانند مقالات ویکی پیدا را ویرایش کنند. تنها زمانی این کار را نمی‌توانید انجام دهید که آن مقاله محافظت شده باشد. علاوه بر این، می‌توانید مقالات جدید اضافه کنید. مقالات شما باید با قوانین ویکی پدیا مطابقت داشته باشند و قابل تایید باشند. برای ایجاد مقالات جدید باید از بخش Article Wizard استفاده کنید.

برای نوشتن مقاله باید از منابع معتبر استفاده کنید. ویکی پدیا استفاده از لفظ توهین‌آمیز و دادن اطلاعات غلط را منع می‌کند. تنها افرادی می‌توانند صفحات محافظت شده را ویرایش کنند که از کاربران تایید شده یا ادمین‌های ویکی پدیا باشند. علاوه بر این، تغییر صفحاتی که مربوط به یک شرکت، یک سازمان، مردمی دیگر و… می‌شود، صورت خوشی ندارد. در نتیجه، با وجود این که می‌توانید برخی از صفحات را ویرایش کنید، بهتر است چنین مواردی را دست نزنید.

با این حال، افراد می‌توانند صفحات خود و دیگران را ویرایش کنند و دانش خود را نیز با دیگران در میان بگذارند. بهتر است صفحه خود را ویاریش نکنید و این کار را به افرادی دیگر بسپارید. زیرا هر گونه خطایی موجب می‌شود تا ویکی پدیا هشداری به خواننده‌ها بابت صفحه شما بدهد. در نتیجه، با وجود این که هدف شما بهبود مقاله بوده است، همه چیز برعکس می‌شود. حتی ممکن است کاربر ممنوع شود.

شما می توانید به صورت آفلاین از Wikipedia استفاده کنید. برای یادگیری این مورد مطلب آموزش دانلود ویکی پدیا آفلاین را مطالعه کنید.

چگونگی ویرایش ویکی پدیا و قوانین مربوط به آن

چگونگی ویرایش ویکی پدیا

برای ویرایش مقاله‌های ویکی پدیا بهتر است اکانتی بسازید. برای این کار وارد ویکی پدیا شوید و روی Create account در بالای صفحه بزنید. سپس اطلاعات خواسته شده را وارد کنید تا بتوانید مطالب را ویرایش کنید یا نظر بگذارید و با دیگران درباره یک موضوع صحبت کنید. البته برای این موارد نیازی نیست حتما اکانت بسازید. با این حال بهتر است اکانت بسازید تا انجام این فعالیت‌ها برایتان راحت‌تر شود و بتوانید از برخی از مزیت‌های داشتن اکانت استفاده کنید. ویرایش برخی از صفحات نیز به اکانت نیاز دارد زیرا برخی از موضوعات جنجال برانگیز هستند.

پیش از هر کاری ابتدا قوانین ویکی پیدا را مطالعه کنید. صفحات قوانین شامل موارد زیر می‌شود:

Wikipedia:Civility

Wikipedia:Etiquette

Introduction to policies and guidelines

Wikipedia:Simplified ruleset

مهم‌ترین قوانین، رعایت ادب، عدم توهین به اقوام، ادیان و…است. در واقع، این مجموعه را تمامی افراد از سراسر دنیا می‌خوانند و حتی می‌توانند مقالات را به زبان‌های مختلف مطالعه کنند. در نتیجه، شما در جامعه‌ای با تفاوت‌های فرهنگی و قومی بزرگی قرار دارید و باید آن چه را در جامعه رعایت می‌کنید، در ویکی پدیا هم رعایت کنید.

بهتر است صفحات زیر را نیز پیش از ویرایش یا نوشتن مقاله مطالعه کنید تا بهتر با نحوه ادیت کردن آشنا شوید:

Help:Editing

How to edit a page

Contributing to Wikipedia

برای استفاده راحت‌تر، می‌توانید زبان مقالات را به فارسی تغییر دهید.

البته حواستان باشد که حذف یک مقاله کار زمانبری است و چه بسا مقالات حذف نخواهند شد. برای این کار باید درخواست ویرایش ویکی پدیا و حذف مقاله ارسال کنید و مقاله زمانی حذف می‌شود که ادمین‌ها دلیل شما را برای ارسال درخواستتان بپذیرند. برای این کار باید دلیل موجهی داشته باشید.

آموزش ویرایش متن در ویکی پدیا و صفحات محافظت نشده

برای ویرایش صفحه Wikipedia از نوع محافظت نشده، ابتدا مقاله‌ای را بیابید که غلط داشته باشد.

ویرایش متن در ویکی پدیا

از بالای صفحه روی Edit بزنید.

ویرایش متن در ویکی پدیا

غلط را تصحیح کنید.

ویرایش متن در ویکی پدیا

روی Show preview بزنید تا پیش نمایش متن را مشاهده کنید.

ویرایش متن در ویکی پدیا

روی Publish changes بزنید تا تغییرات ذخیره شود.

چگونگی ویرایش ویکی پدیا

در بخش Edit summary می‌توانید علت ویرایش را توضیح دهید.

چگونگی ویرایش ویکی پدیا

اگر می‌خواهید مقاله به ویکی پدیا اضافه کنید، مطلب نحوه ایجاد صفحه جدید در آن را مطالعه کنید.

ویرایش صفحات محافظت شده ویکی پدیا

برای ویرایش متن در ویکی پدیای محافظت شده، ابتدا صفحه موردنظر را باز کنید. سپس روی View source بزنید. روی Submit an edit request بزنید. فاصله بین {{subst:trim|1= and }} را پر کنید و بدون ابهام توضیح دهید که چه کاری می‌خواهید انجام دهید.

پس از ویرایش و توضیح علت آن، روی Show preview بزنید تا بتوانید تغییرات را مشاهده کنید. در نهایت، روی Publish changes بزنید تا تغییرات ذخیره شود.

نکته: ویرایش صفحه در ویکی پدیا محافظت شده برای هر کاربری امکان پذیر نیست.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از لینک 2 دانلودنحوه نگارش در ویکی پدیا را آموزش دادیم. آیا قصد دارید مقاله‌ای را ویرایش کنید؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا