آموزش

هر آنچه که باید از TPM و ویندوز 11 باید بدانید

تی پی ام یا Trusted Platform Module یک تراشه کوچک است که در CPU جاسازی می‌شود و  عملکردی امنیتی در سطح سخت‌افزاری 💻 دارد. این فناوری سیستم شما را در برابر بدافزارها محافظت می‌کند و از دستکاری هسته رایانه جلوگیری می‌کند. تی پی ام دارای کلیدی منحصر به فرد به نام EK است که به سخت‌افزار مربوط می‌شود. با این ویژگی سازمان‌ها می‌توانند از راه دور دستگاهی را از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بررسی کنند و دستکاری نشدن آن را تایید کنند. در این مطلب از لینک 2 دانلودهر آنچه که باید از TPM و ویندوز ۱۱ باید بدانید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

TPM در ویندوز ۱۱ چیپست؟

?What is TPM and How Is It Related to Windows 11

TPM مولد اعدادی تصادفی است که مربوط به سخت‌افزار می‌شوند. این ویژگی در گوشی‌های هوشمند نیز وجود دارد. تی پی ام انواع مختلفی دارد و در برخی موارد صرفا یک کد رمزگذاری شده است و یک قطعه فیزیکی نیست. برای این که بتوانید Windows 11 را نصب کنید، باید TPM 2.0 داشته باشید. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه بررسی TPM ویندوز ۱۱ و نحوه فعال کردن و… آن می‌پردازیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

تی پی ام چیست و چرا Windows 11 به آن نیاز دارد؟

برای تفهیم این بخش مثالی می‌زنیم. BitLocker می‌تواند کلیدهای رمزگذاری شده را در تی پی ام ذخیره کند تا از اطلاعات شما محافظت شود. زمانی که سیستم شما بوت می‌شود، کدی که در TPM ذخیره شده است موجب باز شدن درایوها می‌شود. اگر سارقی درایو سیستم شما را بردارد و بخواهد در رایانه‌ای دیگر قرار دهد، نمی‌تواند بدون کلید ذخیره شده در تی پی ام به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند زیرا تی پی ام در برابر دستکاری مقاوم است.

برای نصب ویندوز ۱۱ به TPM 2.0 نیاز دارید. برای اینکه سیستم خود را بتوانید از این نظر چک کنید، روی منوی استارت بزنید و در بخش جستجو tpm.msc را وارد کنید. روی آن کلیک کنید.

هر آنچه که باید از TPM و ویندوز 11 باید بدانید

می‌توانید به جای این کار Windows Key + R را فشار دهید و در کادر این عبارت را وارد کنید و OK را بزنید.

هر آنچه که باید از TPM و ویندوز 11 باید بدانید

بخش Status را چک کنید. این بخش باید در حالت The TPM is ready to use باشد. در بخش TPM Manufacturer Information هم می‌توانید نسخه تی پی ام سیستم خود را مشاهده کنید.

 هر آنچه که باید از TPM و ویندوز 11 باید بدانید

روش دیگر این است که روی منوی استارت راست کلیک کنید. روی Device Manager بزنید.

هر آنچه که باید از TPM و ویندوز 11 باید بدانید

در صفحه باز شده روی Security Device بزنید. در این بخش نوع TPM را چک کنید.

هر آنچه که باید از TPM و ویندوز 11 باید بدانید

در روش دیگر می‌توانید cmd را در بخش سرچ منوی استارت جستجو کنید. روی Command Prompt کلیک کنید و از سمت راست Run as Administrator را انتخاب کنید.

هر آنچه که باید از TPM و ویندوز 11 باید بدانید

دستور زیر را وارد کنید و Enter را بزنید:

wmic /namespace:\rootcimv2securitymicrosofttpm path win32_tpm get * /format:textvaluelist.xsl

هر آنچه که باید از TPM و ویندوز 11 باید بدانید

اگر سیستم شما چیپ TPM داشته باشد، باید سه مورد زیر در حالت True باشند:

  • IsActivated
  • IsEnabled
  • IsOwned

TPM چیست و چگونه فعال می‌شود؟

اکثر سیستم‌هایی که ویندوز ۱۰ دارند و بعد از سال ۲۰۱۶ ساخته شده‌اند، دارای این چیپ هستند.

البته ممکن است سیستم شما TPM 2.0 داشته باشد اما غیرفعال باشد. برای فعال کردن آن در بخش جستجوی منوی استارت tpm.msc را وارد کنید. سپس روی آن کلیک کنید. وارد سربرگ Action شوید و روی Turn on TPM بزنید.

همچنین می‌توانید از طریق بایوس یا UEFI هم آن را چک کنید. این مورد در مدل‌های مختلف کامیپوتر کمی متفاوت است. در هر صورت باید وارد بخش Settings بایوس یا UEFI شوید. سپس به دنبال TPM بگردید. اگر فعال باشد رو به روی آن Enable نوشته شده است.

برای نصب ویندوز ۱۱ باید سیستم موردنیاز آن را داشته باشید. در مطلب بررسی سیستم مورد نیاز جهت نصب ویندوز ۱۱ می‌توانید این موارد را بررسی کنید.

در صورت نداشتن چیپ TPM یا نسخه ۲٫۰ آن باید چه کرد؟

ممکن است در زمان نصب ویندوز ۱۱ با ارور زیر مواجه شوید.

TPM

در این حالت باید Shift+F10 را فشار دهید تا Command Prompt باز شود. حال باید regedit.exe را اجرا کنید و LabConfig را در بخش HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMSetup ایجاد کنید. در LabConfig دو ورودی وجود دارد:

BypassTPMCheck=dword:00000001

BypassSecureBootCheck=dword:00000001

تغییرات را ذخیره کنید. در حالت دیگر فایل متنی با پسوند .reg (ابتدا فایل متنی را ایجاد کدها زیر را در آن کپی و ذخیره کنید و سپس .txt تغییر فرمت به .reg دهید) را با کد زیر ایجاد کنید:

Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMSetupLabConfig] “BypassTPMCheck”=dword:00000001 “BypassSecureBootCheck”=dword:00000001

فایل .reg را در فلشی ذخیره کنید و هر زمان که ویندوز ۱۱ عرضه شد، آن را نصب کنید. در زمان نصب Shift + F10 را فشار دهید و notepad را تایپ کنید. سپس Enter را بزنید. در Notepad وارد سربرگ File شوید. فایل را Apply کنید. با این کار نیازمندی‌های TPM+SecureBoot را دور خواهید زد.

روش دیگر برای زمانی است که بخواهید ویندوز را با اجرای setup.exe مستقیما Upgrade کنید. باید appraiserres.dll را که در پوشه ISO ویندوز ۱۰ است، به جای همین فایل در پوشه ویندوز جدید بگذارید. زمانی که این کار را انجام دادید، با کمک برنامه‌ای مثل Rufus یا  AnyBurn ایمیج ISO را دوباره ایجاد کنید. برای نصب بهتر سیستم عامل جدید می‌توانید از Windows ADK استفاده کنید تا فرایند ایجاد ISO به صورت خودکار انجام شود.

TPM ویندوز ۱۱ اساسا چیزی نیست که برای نصب ویندوز به آن نیاز داشته باشید. حال باید صبر کنیم و ببینیم مایکروسافت چه تغییرات دیگری را اعلام خواهد کرد.

اگر در هنگام نصب ویندوز ۱۱ با ارور This PC Can’t Run Windows 11 مواجه شدید، مطلب آموزش رفع ارور This PC Can’t Run Windows 11 ویندوز ۱۱ را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از لینک 2 دانلودبه بررسی هر آنچه که باید از TPM و ویندوز ۱۱ باید بدانید پرداختیم. آیا سیستم شما قابلیت نصب ویندوز ۱۱ را دارد؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا