آموزش

بررسی 13 علت و روش حل مشکل بوی بد کولر ماشین

بعد از مدتی به دلایل مختلفی ممکن است از کولر ماشین شما بوی بدی به داخل ماشین پخش شود. ♨️ این اتفاق یکی از اتفاق های ناخوشایند حین رانندگی است. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه بررسی ۱۳ علت و روش حل مشکل بوی بد کولر ماشین میپردازیم.

نحوه رفع بوی بد کولر خودرو

?Why Does My Car AC Smell Bad

پیش از این در لینک 2 دانلودبه بررسی علت خوب کار نکردن و خنک نکردن کولر ماشین پرداختیم. کولر ماشین به دلایل مختلفی ممکن است بو بدی بگیرد. بو هایی که از کولر پخش میشود میتواند بنا به دلیلی که دارد بوی متفاوتی باشد. در ادامه ابتدا انواع بویی که ممکن است از کولر ماشین خود متوجه شوید میپردازیم و بعد از آن روش های رفع بوی بد کولر ماشین را بررسی میکنیم.

دلیل بوی بد ماشین و انواع بو

همانطور که گفته شد به دلایل مختلفی ممکن است بوی بدی داخل ماشین بپیچد. هر دلیلی میتواند یاعث پیچیدن بوی خاصی در ماشین شود. این یعنی شما با متوجه شدن بویی که داخل ماشین پیچیده میتوانید دلیل بوی بد کولر را متوجه شوید. بنابر این ابتدا سعی کنید نوع بو را تشخیص دهید. با این روش راحت تر میتوانید بوی بد ماشین را رفع کنید.

بوی کپک یا سرکه بوی بد کولر ۲۰۶ و..

این بو میتواند از فیلتر هوای کابین پخش شود. CCS در ماشین باعث میشود که رطوبت هوا گرفته شود. زمانی که CCS خاموش باشد باعث میشود رطوبت در ماشین باقی بماند. وجود رطوبت در ماشین میتواند موجب بوجود آمدن بوی کپک شود. هر چه ماشین شما کارکرده تر و قدیمی تر باشد، احتمال این اتفاق بیشتر میشود. این بو همچنین در لوازم دیگر ماشین مانند کفی در صورتی که مرطوب باشد ایجاد میشود. در کل رطوبت بیش از حد در هر ماشینی میتواند موجب این اتفاق شود بخصوص اگر آب و هوا بارانی یا زمستانی باشد.

رفع بوی بد کولر ماشین

یوی بد ضد یخ یا بوی روغن

ضد یخ یا روغن میتوانند در زیر کاپوت به دلایل مختلفی شروع به نشت کنند. زمانی که این اتفاق رخ میدهد و ضد یخ یا روغن نشت پیدا میکند از طریق CCS واقع در شیشه جلو ماشین با هوا مخلوط و وارد کابین ماشین میشود. این اتفاق میتواند باعث شود تا بوی بد داخل ماشین بپیچد. همچنین نشت ضد یخ در سیم پیچ بخاری میتواند بوی ضد یخ زیادی را در ماشین پخش کند.

بوی اگزوز موتور یا بوی بد تخم مرغ

ورودی هوا CCS میتواند بوی اگزوز ماشین را به سمت داخل کابین هدایت کند. اینگونه کولر ماشین بوی بدی داخل ماشین هدایت میکند. زمانی که مبدل کاتالیزوری به درستی کار نمیکند بوی بد تخم مرغ همزمان با بوی اگزوز مخلوط میشود. این بو مانند بوی اگزوز از طریق ورودی هوا CCS به داخل ماشین راه پیدا میکند و باعث پیچیدن بوی بد به داخل ماشین میشود.

علت بوی بد کولر ماشین

بوی بد کولر ماشین به دلیل نشت بنزین

بوی بد بنزین یا بوی سوخت دیزل میتواند به دلیل نشت سوخت در موتور ماشین باشد. پخش شدن این بو در بیرون از ماشین میتواند دلیل جدی داشته باشد و شما باید به سرعت آن را بررسی کنید. متوجه شدن چنین بویی در داخل کابین نیز میتواند نشان دهنده مشکلی باشد و باید به سرعت آن را بررسی کنید.

احساس بوی سوختگی از کولر ماشین

یکی دیگر از بو هایی که ممکن است وارد کابین ماشین شما شود بوی سوختگی است. بوهایی که در سمت موتور پخش میشوند توسط ورودی های CCS در شیشه جلو ماشین جمع میشوند. به غیر از موتور بو هایی که از سمت چرخ ها یعنی ترمز ها پخش میشود نیز میتواند راه خود را به داخل ماشین پیدا کند و باعث پیچیدن بوی بد داخل ماشین میشود.

کشیدن سیگار علت بوی بد کولر خودرو

آخرین بوی بدی که ممکن است در داخل ماشین بپیچد و شما متوجه آن شوید بوی سیگار است. بوی سیگار در هر ماشینی ممکن است بپیچد، حتی ماشین هایی که راننده آن سیگاری نیستند و فقط سر نشین های آن سیگار میکشند. زمانی که کسی در داخل ماشین حتی به غیر از راننده سیگار بکشد باعث میشود مواد شیمیایی از طریق هوا روی سطوح ماشین قرار بگیرد. بعد از آن زمانی که شما برای چرخش هوای ماشین CCS را روشن میکنید، بوی سیگار داخل ماشین پخش میشود.

بوی بد کولر 206 و..

راه ها از بین بردن بوی بد کولر ماشین

تا الان از طریق نوع بو میتوانید متوجه علت بوی بد کولر ماشین شوید. اکنون ممکن است از خود بپرسید آیا میتوان این بوی بد را رفع کرد؟ پاسخ بله است. شما با انجام دادن یک سروی روش ها میتوانید بوی بد از کولر ماشین را از بین ببرید. کافیست کار هایی که در ادامه بررسی میکنیم را انجام دهید.

از بین بردن بوی بد کولر ماشین با روشن کردن CCS یا Climate Control System

همیشه سعی کنید هنگام رانندگی با ماشین خود سیستم کنترل آب و هوای ماشین یا CCS یا Climate Control System را روشن کنید. برخی از رانندگان به دلیل صرفه جویی در انرژی CCS را خاموش میکنند. درست است که در طولانی مدت این میتواند موجب صرفه جویی شود اما روشن بودن CCS باعث میشود هوای تازه به طور مرتب وارد ماشین شما شود. ورود مرتب هوای تازه به داخل ماشین باعث میشود تا ماشین شما به طور مرتب خشک باشد و رطوبت داخل ماشین موجب پیچیدن بوی کپک و… داخل ماشین نشود. بنابر این سعی کنید سیستم کنترل آب و هوای ماشین را حین رانندگی روشن کنید.

رفع بوی بد کولر خودرو

پارک کردن ماشین در نقاط آفتابی برای از بین رفتن بوی بد کولر ماشین

هنگام پاک کردن ماشین خود خارج از خانه سعی کنید نقطه ای را انتخاب کنید که آفتابی باشد. اکثر رانندگان سعی میکنند تا ماشین خود را زیر سایه پارک کنند. این در صورتی است که نور آفتاب دشمن بوی کپک و سرکه است. اجتناب از پارک کردن در مناطقی که سایه است و نور خورشید به آن نقاط نمیرسد میتواند باعث شود که این بو کمتر از طریق کولر وارد ماشین شما شود.

باز کردن پنجره ها در صورت سیگار کشیدن

همانطور که گفته شد زمانی که فردی داخل ماشین سیگار میکشد باعث میشود که از طریق هوا مواد شیمیایی سیگار روی سطوح ماشین قرار بگیرد و تا مدت ها ماشین شما بوی سیگار دهد. زمانی که کولر را نیز روشن میکنید این بود شدت میگیرد. بنابر این زمانی که میخواهید سیگار بکشید پنجره های ماشین را باز کنید تا بوی سیگار به طور کامل از ماشین خارج شود و داخل اتاق ماشین باقی نماند.

رفع بوی بد کولر خودرو با خشک کردن کفی های ماشین

بسیاری از افراد در هوای مرطوب و برفی با کفش های خیس وارد ماشین میشوند. این میتواند باعث خیس شدن کفی های ماشین شود. رطوبت کفی ها به مرور زمان میتواند موجب پخش بوی بد داخل ماشین شود. زمانی که کولر را نیز روشن میکنید باعث میشود تا شدت این بو بیشتر شود. بنابر این قبل از استفاده از ماشین خود سعی کنید کفی ها را خارج کنید و کامل آن ها را خشک کنید. خشک کردن کفی موجب از بین رفتن بو میشود. در صورتی که نمیتوانید برای خشک شدن کفی ماشین زمان بگذارید میتوانید ابتدا قبل از خیس شدن کفی ها از سایر افراد بخواهید که کفش های خود را خشک کنند تا کفی ماشین خیس نشود.

علت بوی بد کولر خودرو

برطرف کردن نشت مایعات در اسرع وقت

زمانی که مایعات مختلف مانند ضد یخ شروع به نشت کردن میکند و کولر ماشین را روشن میکنید، از طریق کولر بوی این مایعات به داخل ماشین راه پیدا میکنند. در صورتی که بعد از روشن کردن ماشین و کولر متوجه بو مایعاتی مانند ضد یخ شدید یعنی باید جلوی نشتی را بگیرید. ماشین خود را به یک متخصص نشان دهید تا مکان دقیق نشتی را پیدا کند و جلوی آن را بگیرد. توجه داشته باشید نشتی برخی از مایعات مانند سوخت باعث آتش سوزی میشود. بنابر این در صورتی که متوجه این بو شدید آن را جدی بگیرید.

تعویض فیلتر هوا ماشین برای رفع بوی بد کولر خودرو

فیلتر هوا ماشین بعد از مدتی به دلیل کثیفی و آلودگی باید تعویض بشود. تعویض نکردن فیلتر هوا میتواند موجب بوی بد کولر شود. زمان تعویض فیلتر هوا بر اساس ماشین شما ممکن است متغیر باشد. برای همین شما میتوانید دستور العمل سازنده ماشین خود را بخوانید و در بازه های زمانی مشخص شده فیلتر هوا ماشین را تعویض کنید. این زمان معمولا هر یک سال است. شما باید به طور مرتب فیلتر هوای آلوده را از ماشین خارج کنید و فیلتر هوا سالم را جایگزین کنید تا بوی بد ماشین از بین برود.

از بین بردن بوی بد کولر ماشین

بوی بد کولر ۲۰۶ و.. با تمیز کردن سیستم تهویه مطبوع

به غیر از تعویض فیلتر هوا شما باید به طور مرتب سیستم تهویه مطبوع را تمیز کنید تا بوی بد ماشین از بین برود. برای تمیز کردن این سیستم میتوانید از اسپری های مخصوص که وجود دارند استفاده کنید. یکی از این اسپری ها را تهیه کنید و داخل کولر ماشین خود اسپری کنید. همچنین در صورتی که بخواهید میتوانید به غیر از اسپری از محلول و ترکیب خانگی استفاده کنید تا بوی بد کولر از بین برود. یکی از این ترکیب ها ترکیب آب و سرکه است. برای تمیز کردن کولر ماشین، آب و سرکه را مخلوط کنید و در بطری اسپری بریزید. سپس داخل کولر آن را اسپری کنید و اجازه دهید تا بوی کپک و… را از بین ببرد. خاصیت اسیدی سرکه تمام آلودگی های سیستم تهویه هوا را از بین میبرد.

نحوه رفع بوی بد کولر خودرو

در سیستم تهویه بعد از مدتی گرد و غبار نیز جمع میشود. در این زمان میتوانید با جارو برقی گرد و خاک داخل سیستم تهویه را تمیز کنید. ابتدا سری جارو برقی را بردارید. سپس یک سری برایش بگذارید تا جاهای باریک را بتوانید تمیز کنید. سپس آن را به سمت کولر بگیرید تا گرد و غبار از بین برود. اگر جارو برقی تمیزی دلخواه را برای شما به ارمغان نیاورد میتوانید از بخار شور برای تمیزی بیشتر استفاده کنید.

بوی بد از کولر ماشین

در صورتی که بخاری ماشین نیز بوی بدی در ماشین پخش میکند میتوانید مطلب بررسی ۱۰ علت بوی بد بخاری ماشین را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز راجع به دلایل پخش شدن بوی بد از کولر ماشین صحبت کردیم. آیا شما توانستید علت بوی بد کولر ماشین را پیدا کنید و با روش های گفته شده این بو را از بین ببرید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه خروج دود سفید از دریچه کولر ماشین در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا