آرایشی

۱۰ روش برای درمان خانگی ترک پا


ترک پا یکی از مشکلات رایج در بین افراد، در تمام گروه‌های سنی و جنسی است. این مساله حس ناخوشایندی را به همراه دارد و در صورت درمان نشدن ممکن است ترک‌ها عمیق و دردناک شوند. به همین دلیل افراد زیادی به دنبال روش‌های درمان خانگی ترک پا هستند.

ترک پا با پوسته پوسته شدن، خارش، التهاب و خونریزی همراه است. در این مطلب برای شما عزیزان در مورد علت ایجاد این مشکل و درمان قطعی ترک پا توضیحاتی ارائه کرده‌ایم، پس با ما همراه باشید.

علت ایجاد ترک پا چیست؟

هنگامی که راه می‌روید یا مشغول انجام فعالیت‌های روزمره‌تان هستید، تمام وزن بدن روی پاشنه‌های پا قرار دارد؛ در نتیجه چربی که زیر پوست این ناحیه وجود دارد، پخش شده و ترک پا ایجاد خواهد شد.

زمانی که وخامت ترک پا به بیشترین میزان برسد، ممکن است اعصاب و گیرنده‌های حسی این ناحیه از بین بروند. در این حالت عفونت سلولیتی یا زخم پای دیابتی ایجاد خواهند شد.

مهم‌ترین علت ترک پا، خشکی پوست است. راه رفتن روی موکت و گلیم، پوشیدن کفش پاشنه بلند و صندل، کم آب نوشیدن، دیابت، بیماری‌های پوستی، استفاده از شوینده‌های نامناسب، بارداری، اضافه وزن، عفونت‌های قارچی، اگزما، پسوریازیس و بی‌توجهی به بهداشت پا نیز از دیگر علل ایجاد ترک پا هستند.

روش‌های درمان خانگی ترک پا

روش‌های متفاوتی برای درمان این مشکل وجود دارند که بعضی از آن‌ها با کرم لوسیون پا انجام می‌شوند و برخی دیگر خانگی هستند. البته مهم‌ترین نکته برای درمان ترک پا در خانه ، این است که باید صبور باشید و این روش‌ها را تا چند هفته ادامه دهید.

استفاده از کرم ترک پا یا مرطوب کننده‌های قوی

اولین و ساده‌ترین درمان خانگی ترک پا ، استفاده از کرم ترک پا است. این محصولات حاوی ترکیباتی هستند که علاوه بر نرم و مرطوب کردن پوست، آن را لایه‌برداری می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم این کرم‌ها را هنگام صبح در پاشنه پاهایتان ماساژ دهید تا در طول روز خاصیت ارتجاعی پوست این قسمت را بیشتر کنند.

درمان خانگی ترک پا

همچنین بخوانید: بهترین کرم ها برای درمان ترک پا

معمولاً ترکیبات زیر در کرم‌های ترک پا به کار می‌روند:

  • اوره: رطوبت رسان عمیق، موثر در رفع تیرگی پوست
  • اسید سالیسیلک: لایه‌بردار، از بین برنده سلول‌های مرده و لایه‌های سخت پوست
  • آلفاهیدروکسی اسید (AHA): لایه‌بردار، کمک به بهبود خونرسانی، کلاژن ساز، روشن و جوان کننده
  • پنتاویتین: مرطوب کننده، رطوبت رسانی عمیق و طولانی مدت به پوست

خرید کرم ترک پا

درمان ترک پا در خانه با تشت آب گرم

معمولاً پوست اطراف قسمت ترک خورده، خشک و ضخیم می‌شود و با ایجاد هرگونه فشار به پوست، ترک‌ها عمیق‌تر خواهند شد. یکی از روش‌های درمان ترک پا در خانه ، قرار دادن پاها در آب گرم است.

برای انجام این کار کافیست ظرف مناسبی را با آب گرم و مقداری شوینده بدن پر کنید و پاها را به مدت ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید. بعد از گذشت این زمان، پاهایتان را به آرامی خشک کنید و سپس از یک کرم ترک پا یا کرم مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

درمان ترک پا در خانه

روغن نارگیل

این روغن همیشه برای پوست‌های خشک بهترین عملکرد را دارد؛ چرا که باعث حفظ رطوبت در پوست می‌شود. بعد از خارج کردن پا از تشت آب، چند قطره روغن نارگیل را روی ترک‌ها ماساژ دهید. این روغن با دارا بودن خواص ضد التهابی و ضد میکروبی، کمک شایانی به بهبود ترک‌ها خواهد کرد.

همچنین اگر وضعیت ترک پا در حدی است که احتمال زخم، خونریزی یا عفونت وجود دارد، روغن نارگیل برای پیشگیری و درمان کمک کننده است.

لایه‌برداری، درمان سریع ترک پا

وسایلی مانند سنگ پا برقی ، سوهان پا یا سنگ پاهای ساده، امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. این محصولات می‌توانند لایه ضخیمی که در قسمت پاشنه پا تشکیل شده را از بین ببرند تا لایه زیری که جوان و سالم است، نمایان شود. این روش درمان سریع ترک پا به شمار می‌رود.

اما توصیه می‌کنیم اگر وضعیت ترک‌‌ها وخیم است یا دچار بیماری‌هایی مانند قند خون هستید، از این روش استفاده نکنید و برای درمان به پزشک مراجعه نمایید.

درمان سریع ترک پا

استفاده از عسل برای ترک پا

عسل یکی از مفیدترین راه‌های درمان ترک پا با روش خانگی است. چرا که خواص ضد میکروبی و آنتی باکتریال دارد و علاوه بر آبرسانی پوست، به درمان زخم‌ها نیز کمک خواهد کرد. می‌توانید پس از شستن پاها یا هنگام خواب، کمی عسل در قسمت پاشنه پا بمالید و اجازه دهید چند ساعت باقی بماند.

درمان ترک پا با لیمو ترش

یک عدد لیمو ترش بزرگ را نصف کرده و مقداری از آب آن را درون ظرفی خالی کنید. حالا هر کدام از برش‌ها را روی پاشنه‌های پا بگذارید، به گونه‌ای که پاشنه پا داخل برش لیمو قرار بگیرد. پس از گذشت ۳۰ دقیقه پاها را بشویید. این روش درمان ترک پا با روش خانگی ، به جدا شدن پوست‌های مرده و نرم شدن پوست کمک می‌کند.

همچنین می‌توانید ترکیبی از وازلین و چند قطره لیموی تازه را روی پاشنه پاها بمالید و اجازه دهید شب تا صبح روی پوست باقی بماند. پیشنهاد می‌کنیم در این مدت زمان، جوراب پشمی بپوشید تا با گرم شدن پاها، تاثیر مواد بیشتر شود.

روغن زیتون، درمان سریع ترک پا

روغن زیتون و بعضی از روغن‌های گیاهی دیگر مانند روغن بادام، با رطوبت رسانی به پوست، می‌توانند ترک‌های سطحی را به سرعت از بین ببرند. می‌توانید روی پوست خشک و تمیز پاهایتان، چند قطره روغن زیتون را ماساژ دهید، جوراب ضخیم بپوشید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند. هنگام صبح نیز پاهایتان را بشویید.

درمان سریع ترک پا

درمان قطعی ترک پا با روغن پارافین

در این روش، باید روغن پارافین را با روغن نارگیل مخلوط کرده و حرارت دهید تا ذوب شوند. پس از پایین آمدن دمای روغن، آن را به ترک‌های کف پا بمالید، جوراب بپوشید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند. هنگام صبح نیز پاهایتان را بشویید. این کار یک روش درمان قطعی ترک پا بوده و باعث نرم و مرطوب شدن پاشنه پا خواهد شد.

همچنین بخوانید: درمان خشکی پوست چیست

اسکراب بلغور جو

یک قاشق پودر بلغور جو را با چند قطره روغن مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. خمیر را روی ترک‌های پا مالیده و پس از نیم ساعت با آب سرد بشویید و خشک کنید. این کار باعث لایه برداری پوست و از بین رفتن پوست‌های مرده خواهد شد.

موز رسیده برای درمان ترک‌های پا

یک عدد موز رسیده را با نصف آووکادو مخلوط کنید تا کرمی یکدست ایجاد شود. آن را روی پاشنه پا بمالید و پس از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، پاها را با آب ولرم بشویید.

سوالات متداول در مورد درمان خانگی ترک پا

با توجه به شایع بودن ترک پا، روش‌های درمانی مختلفی نیز برای آن وجود دارند که ما در این مطلب، به بررسی روش‌های درمان خانگی پرداختیم. در این بخش نیز به سوالات متداول کاربران در این زمینه پاسخ می‌دهیم:

لایه برداری چگونه باعث بهبود ترک پا می‌شود؟

لایه برداری پوست، باعث از بین رفتن سلول‌های مرده و نمایان شدن لایه جوان زیرین می‌شود.

درمان ترک پا با روش خانگی چگونه است؟

در این مطلب ۱۰ روش خانگی برای درمان ترک پا را برای شما عزیزان توضیح دادیم، پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا