آموزش

آموزش تغییر محل ذخیره فایل بکاپ آیتونز در ویندوز 10 ، 8 و 7

به طور کلی تهیه نسخه پشتیبان در آیفون به کمک iTunes 🎵 در سیستم عامل ویندوز کار ساده‌ای است. اما iTunes به شما اجازه نمی‌دهد که مکان ذخیره پشتیبان گیری در ویندوز را تغییر دهید؛ حتی اگر فضای درایو شما کم باشد. اما این پایان راه نیست و شما می‌توانید به کمک روش‌هایی کار تغییر مسیر بکاپ آیتونز را انجام دهید. در این مطلب انزل وب، به آموزش تغییر محل ذخیره فایل بکاپ آیتونز در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

نحوه تغییر مسیر ذخیره فایل بکاپ iTunes در ویندوز

How To Change The Path To Save An iTunes Backup File In Windows

لازم است در ابتدا به نکته اشاره کنیم که iTunes  هیچ امکانی برای تغییر مکان پیش‌فرض پشتیبان‌گیری در اختیار شما قرار نمی‌دهد و بعید به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک این قابلیت به iTunes افزوده شود. اما می‌توانید به کمک فریب دادن iTunes مکان ذخیره پشتیبان‌گیری را تغییر دهید. در ادامه به شما خواهیم گفت که تغییر محل بکاپ آیتونز به چه روش هایی انجام می‌شود.

مشخص کردن محل ذخیره فایل بکاپ آیتونز در ویندوز ۱۰

سعی کنید نسخه پشتیبان آیفون خود را در پارتیشن اصلی ویندوز نگهداری نکنید؛ چرا که ممکن است در اثر آسیب رسیدن به ویندوز، ممکن است نسخه پشتیبان تهیه شده را نیز به کلی از دست بدهید. قرار دادن نسخه پشتیبان آیفون در یک پارتیشن جدا به شما امکان می‌دهد که از این دردسر در امان بمانید. همچنین دیگر نیاز نیست که به طور مداوم از درایو خارجی استفاده کنید.

برنامه iTunes Windows Store و نسخه دسکتاپ آن، نسخه پشتیبان آیفون را در مکانی متفاوت ذخیره می‌کند. بنابراین باید پوشه مرتبط با بکاپ را باز کنید. برای شروع آیتونز را باز کنید و یک پشتیبان تازه از آیفون تهیه نمایید. به کمک این کار شناسایی پوشه مرتبط با پشتیبان راحت‌تر خواهد بود.

آموزش تغییر مسیر بکاپ آیتونز

برای برنامه iTunes از Windows Store ابتدا باید کلیدهای ترکیبی Windows Key + E را بفشارید تا ویندوز اکسپلورر باز شود. سپس در قسمت نوار آدرس، به مسیر زیر مراجعه کنید.

محل ذخیره فایل بکاپ آیتونز

در آدرس فوق به جای [username]، نام حساب کاربری رایانه خود را وارد کنید.

تغییر محل ذخیره فایل بکاپ آیتونز

برای برنامه آیتونز نسخه دسکتاپ؛ ابتدا کلیدهای ترکیبی Windows Key + R را بفشارید. در نتیجه کادر محاوره‌ای Run ظاهر می‌شود. در این قسمت نشانی زیر را وارد کنید روی کلید Enter بزنید.

تغییر مسیر بکاپ آیتونز

به این ترتیب باید پوشه پشتیبان آیتونز ویژه نسخه دسکتاپ باز شود.

نحوه تغییر محل فایل بک آپ آیتونز

براساس نسخه‌های پشتیبانی که تاکنون تهیه کرده‌اید، ممکن است بیش از یک پوشه را مشاهده نمایید. نام پوشه‌ها نیز ترکیبی از چند کاراکتر است که شناسه منحصر به فرد دستگاه شما را مشخص می‌کنند. برای اینکه متوجه شوید هر کدام از پوشه‌های موجود چه خصوصیاتی دارند، روی هر یک کلیک کرده و دکمه‌های Alt + Enter را فشار دهید تا پنجره‌ای حاوی خصوصیات آنها باز شود.

پوشه‌ای را انتخاب کنید که دارای Timestamp یا مهر زمان باشد و با نسخه پشتیبان تهیه شده با آیفون مطابقت داشته باشد. هنگامی که توانستید پوشه بکاپ مرتبط با آیفون خود را پیدا کنید، حتما پنجره ویندوز اکسپلورر آن را برای حفظ دسترسی باز نگه‌ دارید.

تغییر مسیر فایل های بکاپ آیتونز به کمک انتخاب یک پارتیشن دیگر یا درایو خارجی

برای پشتیبان‌گیری از آیفون می‌توانید از پارتیشن‌های دیگر یا درایو خارجی استفاده کنید. البته پیشنهاد ما به شما آن است که جهت بی‌نیاز شدن از اتصال دائمی درایو خارجی، از یک پارتیشن در همان هارد SSD رایانه استفاده کنید. قبل از شروع، برنامه آیتونز را ببندید و اتصال آیفون خود را قطع کنید تا در سمت امن قرار گیرد.

کلیدهای ترکیبی Windows Key + E را بفشارید تا یک پنجره ویندوز اکسپلورر جدید باز شود. به درایو دیگری در رایانه با سیستم عامل ویندوز ۱۰خود بروید و پوشه جدیدی به نام NewBackup ایجاد کنید.

سپس یک کپی از فایل پشتیبان در مکان ذخیره اصلی آن (که در بالا محل آن را به دست آوردیم) تهیه کنید و به پوشه جدید NewBackup منتقل کنید. مدت زمان این انتقال بسته به اندازه پوشه پشتیبان متفاوت خواهد بود. پس از اتمام این کار به همان پوشه پشتیبان اصلی مراجعه کنید و نام آن را به OldBackup یا هر نام دیگری که مدنظر دارید، تغییر دهید. این پوشه را نگه‌دارید تا اگر مشکلی در آینده پیش آمد بتوانید اطلاعات را بازیابی کنید.

ایجاد یک سیمولینک برای استفاده از پارتیشن به عنوان مکان پشتیبان‌گیری جدید برای تغییر مسیر بکاپ iTunes

به کمک Symlink می‌توان این طور وانمود کرد که یک فایل در یک مکان خاصی قرار دارد، در حالی که در واقع در جای دیگری ذخیره شده است. قبلا در لینک 2 دانلودنیز به صورت کامل در مطلب symlink چیست،چه کاربردی دارد و چگونه از آن استفاده کنیم؟ به نحوه انجام اینکار اشاره کردیم. به این ترتیب، می توانید برنامه iTunes را بخوانید و از پشتیبان گیری آیفون از مکان دیگری استفاده کنید بدون اینکه چیزی خراب شود.

به کمک ایجاد سیمولینک می‌توان امکان تغییر مسیر بکاپ آیتونز در یک مکان دیگر را فراهم کرد. قبل از ایجاد سیمولینک، فرمان زیر را در نظر بگیرید تا متوجه شوید از کدام مسیرها باید استفاده نمایید.

نحوه تغییر مسیر ذخیره فایل بکاپ iTunes در ویندوز

عبارت [New Location Path] در واقع معرف نشانی جدید پشتیبان آیفون است و [Original Location Path] اشاره به پوشه پشتیبان‌گیری اصلی آیفون دارد. این دستور دایرکتوری پشتیبان‌گیری اصلی آیفون را با دایرکتوری پشتیبان‌گیری جدید آیفون پیوند می دهد. حتی اگر هر دو در درایو متفاوتی قرار بگیرند، به کار خود ادامه خواهند داد.

کلیدهای ترکیبی Windows Key + S را بزنید تا پنجره جستجوی ویندوز باز شود. عبارت CMD را تایپ کنید و از سمت چپ پنجره جستجوی ویندوز گزینه Run as administrator را انتخاب کنید. در پنجره Command Prompt از دستور سیمولینک به همراه مسیرهای مربوطه استفاده کنید. اگر ویندوز ۱۰ رایانه شما برنامه آیتونز را از Windows Store اجرا کند، دستور زیر نمایان خواهد شد:

تغییر مسیر بکاپ آیتونز در ویندوز 10

همچنین برای نسخه دسکتاپ آیتونز، این دستور به صورت زیر ظاهر می‌شود:

c:users
amir>mklink /J “%AppData%Apple computermobilesyncBackup139f38b72484cfd32abad6f09af0102511bb8dda” “D:NewBackup”

به این ترتیب یک سیمولینک با یک آیکون پوشه به همراه یک پیکان مورب و نام پوشه عددی در محل اصلی پوشه پشتیبان‌گیری آیفون ایجاد می‌شود. برای بررسی صحت عملکرد سیمولینک، برنامه آیتونز را باز کنید و سپس آیفون را به رایانه خود با ویندوز ۱۰ متصل کنید تا نسخه پشتیبان تهیه شود. پس از تکمیل پشتیبان‌گیری، می‌توانید تاریخ و زمان پوشه‌های پشتیبان را به‌روز کنید. در انتها می‌توانید پوشه OldBackup را از پوشه محل اصلی پشتیبان‌گیری آیفون حذف کنید.

حذف سیمولینک و بازیابی مکان پشتیبان‌گیری از آیفون

تا اینجا با تغییر مسیر ذخیره بکاپ آیتونز از طریق ایجاد سیمولینک آشنا شدیم. اگر بعد از مدتی نظر خود را عوض کردید، می‌توانید مجددا مکان پشتیبان‌گیری آیفون را به حالت اولیه برگردانید. برای این منظور باید به پوشه بکاپ آیتونز خود بروید و پوشه سیمولینک را که در آن قرار دارد، حذف کنید.

همچنین می‌توانید یک کپی از پوشه پشتیبان در محل جدید ذخیره را به پوشه محل ذخیره اصلی آیفون منتقل کنید. در نظر داشته باشید که هیچگونه تغییری در پوشه‌ها ایجاد نکنید چون این کار ممکن است کل فایل پشتیبان را غیرقابل استفاده کند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

با نحوه تغییر محل فایل بک آپ آیتونز در این مطلب آشنا شدید. آیا تاکنون برای تغییر محل ذخیره بک آپ آیفون در ویندوز اقدام کرده‌اید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا