آموزش

آموزش 13 روش جلوگیری از ردیابی گوشی اندروید

ردیابی موقعیت مکانی 📍 می تواند بسیار مفید واقع شود اما این موضوع درست زمانی است که برنامه ای به شما بگوید که نزدیکترین رستوران یا پمپ بنزین کجاست. ردیابی گوشی اندروید یا آیفون به صورت ناخواسته یک مشکل حریم خصوصی است. اگر قصد دارید از حریم خصوصی خود حفاظت کنید و به کسی اجازه ردیابی را ندهید می توانید از آموزش ۱۳ روش جلوگیری از ردیابی گوشی اندروید امروز لینک 2 دانلوداستفاده کنید.

چگونه از ردیابی گوشی جلوگیری کنیم؟

How to Block Your Phone From Being Tracked

احتمالا می دانید که گوگل مکان و حرکات شما را از طریق برنامه گوگل مپ (Google Maps) خود ردیابی می کند اما ممکن است متوجه نباشید که گوشی اندروید شما حرکات و فعالیت هایتان را از طریق چندین برنامه داخلی دیگر هم ردیابی می کند. اگر واقعا نمی خواهید گوشی تان هر یک از حرکات و فعالیت هایتان را ردیابی کند، می توانید از راه های جلوگیری از ردیابی گوشی لینک 2 دانلودکمک بگیرید.

در پست امروز ما به سوال چگونه از ردیابی گوشی جلوگیری کنیم؟ پاسخ خواهیم داد و نحوه حذف تاریخچه موقعیت مکانی را به شما یاد خواهیم داد. مثل همیشه توجه داشته باشید که نسخه های اندروید تفاوت هایی با هم دارند. برای این آموزش از گوشی پیکسل ۶ با سیستم عامل اندروید ۱۲ استفاده شده است اما به احتمال زیاد بتوانید برای نسخه های قدیمی اندروید هم از این دستورالعمل ها استفاده کنید.

چگونه بفهمیم گوشی ردیابی میشود؟

گوشی ها در همه جا وجود دارند و ما از آنها برای کار با اپلیکیشن های بانک، خرید، شبکه های اجتماعی و غیره استفاده می کنیم. برخی از برنامه ها از فناوری GPS گوشی شما استفاده می کنند تا ویژگی های خود را برای شما کاربردی تر کنند. به طور مثال شما از یک اپلیکیشن خاص سوال می کنید که نزدیکترین رستوران به شما کجاست؟ و بهترین پیشنهادات به شما ارائه می شود.

گاهی اوقات این برنامه ها از GPS برای تبلیغات کالاها یا خدمات استفاده می کنند. اما اغلب اوقات؛ برنامه ها نیازی به دسترسی به داده های موقعیت مکانی شما ندارند، اما به هر حال این کار را انجام می دهند.

صرف نظر از اینکه دسترسی یک برنامه به داده های موقعیت مکانی شما چقدر موجه است یا نیست؛ این داده ها باید به جایی (شرکت سازنده برنامه) ارسال شوند. بنابراین اگر می پرسید که گوشی شما ردیابی می شود یا نه، پاسخ بله است.

گوشی شما توسط ده ها شرکت و آژانس ردیابی می شود و همه اینها کاملا قانونی است زیرا شما هنگام دانلود و نصب برنامه ها به آنها اجازه داده اید داده ها را از شما بگیرند و به طور ضمنی یا صریحا با شرایط خدمات آنها موافقت کرده اید.

واقعیت این است که که ارائه دهنده تلفن همراه شما اطلاعات مکان شما را در دسترس شرکت های دیگر قرار می دهد.

گرچه برخی از شرکت ها دلایل قانع کننده ای (مانند شمارش گام ها یا مسیریابی) برای ردیابی گوشی دارند. این شرکت ها حالا جزئیات شخصی و حتی مخربی در مورد زندگی شما دارند که ترجیح می دهید نداشته باشند. جزئیاتی مانند اینکه کجا می روید، کجا زندگی می کنید و چه چیزی می خورید نباید در دسترس همه افراد باشد.

استفاده از تنظیمات مرورگر یکی از راه های جلوگیری از ردیابی گوشی

قبلا در لینک 2 دانلودنحوه جلوگیری از ردیابی شماره تلفن گوشی را به شما آموزش دادیم؛ اما در این راه حل ما به شما یاد خواهیم داد تا از ذخیره اطلاعات خود توسط Google  جلوگیری کنید.

برای انجام این کار به myactivity.google بروید.

در بخش My Google Activity دکمه های Web & App Activity, Location History, YouTube History را مشاهده خواهید کرد. با انتخاب دکمه مناسب از هر بخش به صورت جداگانه بازدید کنید.

استفاده از تنظیمات مرورگر یکی از راه های جلوگیری از ردیابی گوشی

با این حال یک راه کاربردی تر این است که به Activity Controls بروید (در منوی سمت چپ). این گزینه هر سه کنترل را در یک صفحه به شما نشان می دهد. علاوه بر این می توانید شخصی سازی تبلیغات را کنترل کنید.

استفاده از تنظیمات مرورگر یکی از راه های جلوگیری از ردیابی گوشی

Web & App Activity : هر کاری را که در برنامه ها و سرویس های گوگل انجام داده اید را پوشش می دهد. می توانید ردیابی را به طور کامل غیر فعال کنید تا وقتی که از مرورگر کروم خود استفاده می کنید فعالیت یا هیستوری را ذخیره نکند. همچنین می توانید Include audio recordings را غیر فعال کنید تا تعاملات صوتی شما با گوگل یا دستیار صوتی Google Assistant ذخیره نشود.

Location History : اطلاعات مربوط به مکانی که با دستگاه خود رفته اید را ذخیره می کند. همچنین به دنبال گزینه ای به نام Devices on this account بگردید و روی آیکن پایین سمت راست کلیک کنید. فهرستی از همه دستگاه هایی که دارید و در حال حاضر موقعیت مکانی شما را ردیابی می کنند را پیدا خواهید کرد.

YouTube History : هم که سابقه جستجو و محتواهایی که تماشا کرده اید را در بر دارد. هم این گزینه و هم Ad Personalization که از هیستوری شما برای انتخاب تبلیغاتی نمایش داده شده به شما استفاده می کند را غیر فعال کنید.

تا اینجای کار شما از جمع آوری اطلاعات خود جلوگیری کرده اید. اما ممکن است بخواهید تمام یا برخی از اطلاعاتی که قبلا جمع آوری شده است را حذف کنید. برای انجام این کار:

به صفحه My Activity برگردید و در منوی سمت چپ روی Delete activity by کلیک کنید.

یک پنجره مشاهده خواهید کرد که به شما امکان می دهد فعالیت های خود را بر اساس بازه زمانی ( The last Hour، Last Day، All Time)  یا یک تاریخ خاص (Custom Range) حذف کنید.

استفاده از تنظیمات مرورگر یکی از راه های جلوگیری از ردیابی گوشی

اگر Custom range را انتخاب کنید، می توانید بازه تاریخی را انتخاب کنید. اگر All Time را انتخاب کنید، می توانید این اطلاعات را بسته به سرویس (مانند کروم، گوگل پلی استور و غیره) فیلتر کنید. بعد از اینکه آماده شدید روی Next کلیک کنید.

استفاده از تنظیمات مرورگر یکی از راه های جلوگیری از ردیابی گوشی

سپس پیش نمایشی از برخی فعالیت هایی که حذف خواهند شد را دریافت خاهید کرد. اگر با آنها مشکل ندارید، Delete را انتخاب کنید.

استفاده از تنظیمات مرورگر یکی از راه های جلوگیری از ردیابی گوشی

اگر می خواهید مطمئن شوید که هیچ کس جز شما نمی تواند هیستوری هایتان را پاک کند، لینک Manage activity را در زیر Activity Controls انتخاب کنید و به دنبال Manage My Activity verification باشید. اگر این ویژگی را فعال کنید، هر زمان که بخواهید هر هیستوری را در اکانت خود مشاهده یا حذف کنید، گوگل از شما کلمه عبور می خواهد.

و اگر نگران حذف هیستوری های خود به صورت دسته ای نیستید می توانید حذف خودکار (Auto Delete) را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه می توانید بعد از ۳،۱۸ یا ۳۶ ماه فعالیت های خود را به صورت خودکار حذف کنید.

استفاده از تنظیمات مرورگر یکی از راه های جلوگیری از ردیابی گوشی

چگونه ردیاب گوشی را غیر فعال کنیم؟

به تنظیمات گوشی خود بروید و در کادر جستجوی در بالا، Activity controls را تایپ کنید و از نتایج آن را انتخاب کنید.

اگر بیش از یک اکانت گوگل دارید، موردی که می خواهید مدیریت کنید را انتخاب کنید.

در اینجا، مانند نسخه مرورگر، می توانید نظارت بر فعالیت های مختلف (از جمله تنظیم حذف خودکار، مدیریت بر اساس بازه زمانی فعالیت های خود) را غیرفعال کنید.

چگونه ردیاب گوشی را غیر فعال کنیم؟

چگونه گوشی ردیابی میشود؟ از طریق موقعیت مکانی

اگر می خواهید ردیابی موقعیت مکانی را غیر فعال کنید، می توانید این کار را به سادگی انجام دهید. در صفحه اصلی گوشی خود انگشتتان را از بالای صفحه نمایش به پایین بکشید تا لیستی از آیکون های مختلف به شما نشان داده شود. حالا آیکن مکان را پیدا کنید و روی آن تپ کنید تا غیر فعال شود.

چگونه گوشی ردیابی میشود؟ از طریق موقعیت مکانی

حالا شما با غیر فعال کردن گزینه مکان گوشی خود از ردیابی شدن خود جلوگیری کرده اید. اما اگر گوشی شما دزدیده شده و قصد ردیابی آن را دارید می توانید از ۸ تا از بهترین برنامه ردیابی گوشی گم و دزدیده شده اندروید استفاده کنید.

ردیابی موقعیت مکانی گوشی اندرویدی را متوقف کنید

اگر احساس می کنید که نیازی به جلوگیری از جمع آوری داده هایتان توسط گوگل ندارید و فقط می خواهید که از ردیابی موقعیت مکانی تان جلوگیری کنید؛ کارتان ساده است.

به غیر از غیر فعال کردن موقعیت مکانی که در بالا توضیح دادیم، سنسورهای مختلفی در گوشی شما وجود دارد (GPS، وای فای، دیتا یا سایر حسگرها) می توانند اطلاعات مکان شما را لو دهند. اگر از اندروید ۱۲ استفاده می کنید به دنبال دکمه Location services باشید در غیر این صورت دکمه Advanced را پیدا و آن را انتخاب کنید.

در هر صورت چندین دسته خواهید داشت که می توانید آنها را فعال یا غیرفعال کنید:

Google Emergency Location Service : این گزینه به در صورت اضطرار  و بروز مشکل اعلام می کند که کجا هستید. به طور مثال اگر ماشین شما از جاده خارج شود و آمبولانس باید شما را پیدا کند این گزینه مکان شما را اعلان می کند. در صورت تمایل می توانید آن را غیر فعال کنید.

Google Location Accuracy: این گزینه از وای فای و سایر سرویس ها برای کمک به تعیین دقیق موقعیت مکانی شما استفاده می کند. اگر می خواهید این گزینه را غیر فعال کنید برنامه هایی که به موقعیت مکانی دقیق نیاز دارند از کار خواهد افتاد.

Google Location History: این گزینه شما را به صفحه ای هدایت می کند که در آن می توانید مجموعه ای از تاریخچه موقعیت مکانی دستگاه خود را مشاهده کنید. از طریق این گزینه ردیابی گوشی اندروید خود را متوقف کنید.

Google Location Sharing: اگر مکان خود را با اعضای خانواده یا دوستان به اشتراک می گذارید از طریق این گزینه می توانید مدیریت های لازم را انجام دهید.

Wi-Fi scanning: این بخش به برنامه ها و سرویس ها اجازه می دهد تا شبکه های Wi-Fi محلی را اسکن کنند. حتی اگر وای فای خاموش باشد این گزینه کار خود را انجام می دهد.

Bluetooth scanning: این گزینه به برنامه ها و سرویس ها امکان می دهد تا دستگاه های بلوتوثی را پیدا کنند (حتی اگر بلوتوث غیرفعال باشد). هم این گزینه و هم Wi-Fi scanning به منظور بهبود ویژگی مکان طراحی شده اند.

ردیابی موقعیت مکانی گوشی اندرویدی را متوقف کنید

 جلوگیری از ردیابی سیم کارت با غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی برای برنامه ها

می توانید متوجه شوید که کدام برنامه ها واقعا از ردیابی موقعیت مکانی استفاده می کنند. مواردی که نیاز ندارید را غیرفعال کنید. برای انجام این کار:

به صفحه مکان (Location) بروید که این کار با فشار دادن طولانی مدت آیکن مکان از تنظیمات سریع قابل انجام است.

روی App permission یا مجوز برنامه تپ کنید. اگر از اندروید ۱۲ استفاده می کنید App location permissions را انتخاب کنید.

در اینجا فهرستی از همه برنامه های فعلی خود را مشاهده خواهید کرد که همیشه یا در حین استفاده اجازه دسترس به موقعیت مکانی شما را دارند. روی هر کدام از این برنامه ها ضربه بزنید و مجوز را تغییر دهید. همچنین می توانید تصمیم بگیرید که آیا برنامه مجاز است از موقعیت مکانی دقیق استفاده کنید یا خیر. به عبارت دیگر برای تعیین مکان شما از GPS استفاده کند.

گاهی اوقات وقتی مجوزها را در تنظیمات اندروید غیرفعال می کنید خود برنامه ها دائما سعی می کنند شما را واردار کنند که دوباره به آنها مجوز دسترسی را بدهید.

 جلوگیری از ردیابی سیم کارت با غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی برای برنامه ها

پاک کردن سابقه موقعیت مکانی

در حالی که می توانید ردیابی موقعیت مکانی را از تنظیمات گوشی اندروید یا آیفون خود غیرفعال کنید، بعد از  اینکه سرویسی اطلاعات موقعیت مکانی شما را جمع آوری کرد، خلاص شدن از شر این سابقه کمی زمان می برد. اگر می خواهید تاریخچه موقعیت مکانی خود را حذف کنید، اولین جایی که باید بروید گوگل است. بعد از آن برنامه هایی که این اطلاعات را جمع آوری می کنند شامل فیس بوک و توییتر می شوند.

در حالی که می توانید تاریخچه موقعیت مکانی جمع آوری شده خود را در قسمت My Activity حذف کنید. می توانید از گوگل مپ هم استفاده کنید.

به برنامه Google Maps خود بروید.

روی نماد آیکن پروفایل خود در گوشه سمت چپ بالا ضربه بزنید.

Your Timeline را انتخاب کنید.

سه نقطه در گوشه سمت راست بالا را انتخاب کنید و روی Settings and Privacy ضربه بزنید.

اسکرول را پایین بکشید و Delete all Location History را انتخاب کنید. یک پنجره را خواهید دید که از شما می خواهد کادری را انتخاب کنید که می گوید برخی از برنامه های شما ممکن است به درستی کار نکنند. این کادر را انتخاب کنید و Delete را انتخاب کنید.

همچنین می توانید تاریخچه موقعیت مکانی خود را بر اساس بازه تاریخی حذف کنید و یا برنامه را طوری تنظیم کنید که بعد از ۳،۱۸ یا ۳۶ ماه به طور خودکار سابقه موقعیت مکانی شما را حذف کنید.

پاک کردن سابقه موقعیت مکانی

جلوگیری از ردیابی گوشی اندروید با پاک کردن اطلاعات از گوگل مپ

برای جلوگیری از ردیابی گوشی اندروید وارد گوگل مپ شوید.

روی سه خط موازی در گوشه سمت چپ بالای پنل ضربه بزنید (اگر پنل را مشاهده نمی کنید به دنبال فلش کوچک در سمت چپ بالا بگردید و روی آن کلیک کنید)، Your timeline را انتخاب کنید.

به دنبال آیکن چرخ دنده در سمت راست پایین صفحه باشید، روی آن کلیک کنید و بعد Delete all Location History را انتخاب کنید. همچنین می توانید ویژگی حذف خودکار را در اینجا انتخاب کنید.

جلوگیری از ردیابی گوشی اندروید با پاک کردن اطلاعات از گوگل مپ

مانند برنامه گوشی، یک پنجره خواهید دید که از شما می خواهد کادری را علامت بزنید که می گوید متوجه شده اید که برخی از برنامه های شما ممکن است به درستی کار نکنند. کادر را علامت بزنید و Delete Location History را انتخاب کنید.

جلوگیری از ردیابی گوشی اندروید با پاک کردن اطلاعات از گوگل مپ

 جلوگیری از ردیابی گوشی با حذف تاریخچه موقعیت یابی فیس بوک

فیس بوک یک تاریخچه جداگانه از مکان های شما را نگهداری می کند. شما می توانید از طریق اپلیکیشن یا مرورگر برای حذف این هیستوری اقدام کنید. در ادامه هر دو روش را توضیح خواهیم داد:

با استفاده از اپلیکیشن گوشی

در اپلیکیشن فیس بوک روی سه خط موازی در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید.

به پایین بیایید و روی Settings & Privacy ضربه بزنید

روی Settings ضربه بزنید.

به پایین اسکرول کنید و روی Location ضربه بزنید. با این کار به صفحه Location Services هدایت می شوید.

حالا می توانید انتخاب کنید که فیس بوک به موقعیت مکانی گوشی شما همیشه در حین استفاده از برنامه دسترسی داشته باشد یا نه.

اگر می خواهید به فیس بوک اجازه دهید تاریخچه ای از مکان های شما را ذخیره کند روی Location History ضربه بزنید. از همین طریق می توانید تاریخچه موقعیت مکانی خود را هم حذف کنید.

 جلوگیری از ردیابی گوشی با حذف تاریخچه موقعیت یابی فیس بوک

با استفاده از مرورگر

در فیس بوک، روی فلش کوچک کنار آیکن Notifications در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید. به مسیر Settings & Privacy > Privacy Shortcuts بروید.

 جلوگیری از ردیابی گوشی با حذف تاریخچه موقعیت یابی فیس بوک

Manage your location settings را انتخاب کنید.

 جلوگیری از ردیابی گوشی با حذف تاریخچه موقعیت یابی فیس بوک

در صفحه Location Settings دکمه View your Location History را انتخاب کنید.

حالا روی آیکن چرخ دنده در گوشه سمت چپ بالا کلیک کنید. مانند اپلیکیشن گوشی؛ حالا می توانید اطلاعات یک روز خاص را پاک کنید یا کل تاریخچه موقعیت مکانی خود را پاک کنید.

در صفحه Location Settings همچنین می توانید سابقه موقعیت مکانی خود را برای دستگاه تلفن همراه خود فعال یا غیرفعال کنید.

 جلوگیری از ردیابی گوشی با حذف تاریخچه موقعیت یابی فیس بوک

جلوگیری از ردیابی گوشی با حذف تاریخچه موقعیت یابی توییتر

توییتر غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی را در برنامه اندروید ساده می کنید.

روی آیکن پروفایل خود در سمت چپ بالای صفحه اصلی ضربه بزنید.

Settings and privacy را انتخاب کنید.

Privacy and safety را ضربه بزنید.

اسکرول را پایین بکشید و Location information را انتخاب کنید. حالا می توانید کادرهایی که به توییتر اجازه می دهد GPS و سایر اطلاعات موقعیت مکانی شما را جمع آوری کند را غیر فعال کنید. فراموش نکنید روی Explore settings ضربه بزنید.

جلوگیری از ردیابی گوشی با حذف تاریخچه موقعیت یابی توییتر

شما می توانید تاریخچه موقعیت مکانی توییتر خود را هم حذف کنید اما فقط از طریق مرورگر امکان پذیر است.

به اکانت توییتر خود وارد شوید، روی More در ستون چپ و روی Settings and privacy کلیک کنید.

در منوی سمت چپ روی Privacy and safety کلیک کنید. به پایین اسکرول کنید و Location information را انتخاب کنید.

جلوگیری از ردیابی گوشی با حذف تاریخچه موقعیت یابی توییتر

Personalize based on places you’ve been را از حالت انتخاب خارج کنید و بعد روی Add location information to your Tweets کلیک کنید.

جلوگیری از ردیابی گوشی با حذف تاریخچه موقعیت یابی توییتر

Add location information to your Tweets را از حالت انتخاب خارج کنید و بعد Delete all location information را انتخاب کنید. اگر سوالی از شما پرسیده شد Yes را انتخاب کنید.

جلوگیری از ردیابی گوشی با حذف تاریخچه موقعیت یابی توییتر

جلوگیری از ردیابی گوشی آیفون و اندروید با VPN و..

از گزینه های حالت ناشناس موجود در مرورگرهایی مانند فایرفاکس و کروم استفاده کنید و یا حتی بهتر از آن از VPN یا سایر نرم افزار های تغییر دهنده آی پی استفاده کنید.

در حالی که VPN لزوماً داده‌های GPS شما را پوشش نمی‌دهد، کوکی‌ها را مسدود می‌کند و آدرس IP واقعی شما را پنهان می‌کند.

جلوگیری از ردیابی گوشی ایفون با VPN

استفاده از کیف های مسدود کننده سیگنال برای جلوگیری از ردیابی گوشی اندروید

با تجهیزات تخصصی می توانید از ردیابی گوشی اندروید و آیفون خود جلوگیری کنید. بهترین راه استفاده ار کیف های مسدود کننده سیگنال یا  کیف های فارادی است که سیگنال های تلفن همراه را مسدود می کند و از ورود هر نوع امواج رادیویی جلوگیری می کند. هر زمان که به گوشی خود نیاز داشتید، می توانید آن را از کیف خارج کرده و به طور معمول از آن استفاده کنید.

حالت هواپیما را فعال کنید

هنگامی که حالت هواپیمای گوشی خود را فعال می کنید، از دستیابی به شبکه های تلفن همراه و وای فای جلوگیری می کنید. بعد از انتخاب حالت هواپیما، وضعیت GPS یا ویژگی های موقعیت یابی خود را بررسی کنید. حالت هواپیما اغلب پس از فعال‌سازی، تنظیمات مکان را به‌طور خودکار غیرفعال می‌کند، اما بهتر است بررسی کنید و مطمئن شوید.

با این حال، خاموش کردن این ویژگی‌ها به این معنی است که نمی‌توانید از تلفن خود برای تماس یا دیتا استفاده کنید. به غیر از این، یک راه سریع برای توقف ردیابی است اما برای استفاده طولانی مدت ایده آل نیست.

حالت هواپیما را فعال کنید

روش نهایی و موثر جلوگیری از ردیابی گوشی اندروید و آیفون

به عنوان راه حل نهایی جلوگیری از ردیابی گوشی اندروید و آیفون سیم کارت خود را بیرون بیاورید و گوشی را خاموش کنید. با این کار شما از ارسال داده های خود از طریق سنسورهای مختلف جلوگیری خواهید کرد و ارسال سیگنال را مسدود می کنید.

جلوگیری از ردیابی گوشی اندروید و آیفون

در نهایت اگر از شماره مجازی استفاده می کنید و می خواهید بدانید که Virtual Number قابل ردیابی است می توانید پست قبلی لینک 2 دانلودرا مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

پست امروز لینک 2 دانلودرا به آموزش ۱۳ روش جلوگیری از ردیابی گوشی اندروید اختصاص دادیم تا به شما کمک کنیم از حریم خصوصی خود محافظت کنید. در روش های توضیح داده شده از نرم افزار جلوگیری از ردیابی گوشی استفاده نشد، اما در صورتی که شما برنامه خاصی را می شناسید می توانید در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا