آموزش

آموزش استریم در آپارات کامپیوتر و گوشی

آپارات 📽️ یکی از سرویس های آنلاین ویدیویی است که در بین کاربران ایرانی از محبوبیت زیادی برخوردار است. شما علاوه بر اینکه می توانید ویدیوها را از آپارات دانلود و یا به صورت آنلاین تماشا کنید می توانید پخش زنده داشته باشید. چنین قابلیتی برای کاربرانی مانند گیمرها از جذابیت خاصی برخوردار است. در ادامه به آموزش استریم در آپارات کامپیوتر و گوشی میپردازیم.

آموزش نحوه استریم در آپارات

 How To Streaming Video in Aparat From PC or Phone

پخش زنده در آپارات بدون استفاده از برنامه جانبی امکان پذیر نیست. شما در خود سرویس آپارات تنظیمات را اعمال می کنید و بعد URL و Stream Key که در طول فرایند ثبت نام در اختیار شما قرار می گیرد را به برنامه ای که در سیستم دسکتاپ یا در دستگاه تلفن همراه خود نصب کرده اید می دهید و یک سری تنظیمات دیگر را هم انجام می دهید و در نهایت برای استریم در آپارات اقدام می کنید. اطلاعات دقیق تر در ادامه آورده شده است.

نحوه استریم در اپارات

آموزش استریم اپارات

برای ایجاد لایو استریم اپارات اول وارد سایت Aparat شوید و در سایت ثبت نام کنید. اطلاعات کاربری خود را به طور کامل وارد کنید. حالا روی عکس پروفایل آپارت خود که در سمت چپ – بالا قرار گرفته است کلیک کنید و گزینه شروع پخش زنده را انتخاب کنید.

در این مرحله اگر اطلاعات کاربری (مانند نام کاربری، شماره تلفن و…) خود را وارد نکرده اید پلتفرم از شما می خواهد که این اطلاعات را وارد کنید. سپس پنجره ای ظاهر می شود که در آن قواین پخش زنده آورده شده است، موافقت خود را با این قوانین اعلام کنید و کدی که به شماره همراه تان ارسال می شود را وارد کنید تا فرایند ثبت نام پخش زنده به پایان برسد.

نحوه استریم در اپارات

داشبورد پخش زنده

بعد از اتمام مراحل بالا شما به صفحه دیگری هدایت می شوید که در سمت راست آن داشبورد قرار گرفته است. در ادامه سعی داریم هر یک از این بخش ها را توضیح دهیم:

داشبورد پخش زنده

آموزش تنظیمات استریم اپارات : تنظیمات صفحه

برای شروع استریم آپارات خود باید عنوان و دسته بندی مد نظر خود را ثبت کنید.

برای کاور پخش زنده سعی کنید از تصویری حداکثر ۴ مگابایتی استفاده کنید که از حداکثر رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل برخوردار است.

در بخش عنوان پخش زنده عنوانی را انتخاب کنید که برای کاربران جذاب است و نرخ کلیک شما را بالا می برد و از همه مهمتر به موضوع استریم شما ربط پیدا می کند.

در بخش توضیحات بخش زنده در مورد محتوایی که تولید کرده اید به صورت خلاصه توضیحاتی را ارائه دهید. به طور مثال اگر مبحث آموزشی را می خواهید شروع کنید در اینجا توضیح دهید که کاربر قرار است در چه موردی و چه چیزی را یاد می گیرد.

با تنظیم زمان پخش شروع زنده یک تایمر را در بالای صفحه خود مشاهده خواهید کرد به به صورت معکوس شمارش می کند و مخاطب را از زمان شروع پخش زنده شما مطلع می کند.

در دسته بندی تعیین می کنید که استریم شما درباره چیست، بازی است یا آموزشی یا به دسته های دیگری تعلق دارد.

با فعال کردن کیفیت ورودی شما می توانید استریم های خود را با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و فریم ریت ۶۰ فریم در ثانیه انجام دهید. همانطور که خود آپارات توضیح می دهد این ویژگی آزمایشی است و ممکن است برای برخی از کاربران عالی عمل نکند.

در نهایت روی دکمه ثبت تغییرات کلیک کنید تا اطلاعاتی که وارد کردید ذخیره شوند.

اموزش تنظیمات استریم اپارات : تنظیمات صفحه

حمایت مالی

در بخش تنظیمات صفحه اگر به پایین اسکرول کنید به بخش حمایت مالی خواهید رسید. عنوان حمایت مالی همان نوشته ای است که در صفحه پخش زنده شما نمایش داده می شود و در بخش آدرس صفحه پرداخت هم باید لینک مربوط به صفحه پرداخت مورد نظر خود را وارد کنید. به عنوان مثال می توانید آدرس سرویس هایی مانند زرین پال را وارد کنید.

اموزش تنظیمات استریم اپارات : تنظیمات صفحه

تنظیمات پخش زنده استریم آپارات

در بخش تنظیمات پخش دو گزینه Stream URL و Stream Key به شما نمایش داده می شود. شما باید این دو گزینه را در نرم افزار لایو انکودر وارد کنید که در ادامه نحوه انجام این کار را به شما یاد خواهیم داد. اگر دوست داشته باشید می توانید Stream Key را تغییر دهید، فقط کافیست که روی آیکن رفرش که در کنار آیکن های مشاهده (آیکن با شکل چشم) و آیکن کپی کلیک کنید.

تنظیمات پخش زنده استریم اپارات

اگر به تنظیمات بخش زنده داشبورد بروید و به پایین اسکرول کنید می توانید کادر تاخیر پخش زنده را مشاهده کنید که با تعریف کردن آن می توانید مشکلاتی که اینترنت ناپدیدار شما ایجاد می کند را به حداقل برسانید.

با انتخاب فعالسازی کیفیت ورودی می توانید استریم های خود را با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و فریم ریت ۶۰ فریم در ثانیه منتشر کنید.

امکان Raid شدن توسط سایر استریمرها  را هم می توانید با کمک سوئیچ فعال یا غیرفعال کنید.

بعد از انجام تغییرات مورد نظر خود روی دکمه آبی ثبت تغییرات کلیک کنید.

تنظیمات پخش زنده استریم اپارات

آموزش استریم در اپارات با کامپیوتر : تنظیمات گفتگوی زنده

در قسمت چت یا گفتگوی زنده شما می توانید پیام کاربرانی که استریم شما را مشاهده می کنند را دریافت کنید. می توانید این بخش را غیرفعال کنید و یا می توانید روی نام کاربر بخصوصی کلیک کنید و او را مسدود کنید یا پیام های وی را مسدود کنید. اگر روی گزینه کاربران مسدود شده یا مسدود شده ها کلیک کنید می توانید لیستی از کاربرانی که به لیست سیاه خود اضافه کرده اید را مشاهده کنید و در صورت نیاز آنها را از مسدودی در بیاورید.

اگر برای مدیریت پیام های خود ادمین تعریف کرده باشید می توانید از بخش گزارش فعالیت، عملکرد مدیر این چت خود را مشاهده کنید، می توانید روی کاربرانی که مسدود کرده اند یا پیام هایی که پاک کرده اند نظارت داشته باشید.

اضافه کردن مدیران چت

همانطور که در بالا اشاره کردیم شما می توانید مدیران چت را اضافه کنید تا با خیال راحت به استریم خود بپردازید. در بخش مدیران چت باید نام کاربری فرد که می خواهید را وارد کنید و روی دکمه آبی رنگ افزودن کلیک کنید.

اضافه کردن مدیران چت

در قسمت پایین می توانید تعیین کنید که به محض اینکه شماره کاربر را تایید کردید شروع به چت کند. یا که کاربران فقط از ایموجی برای چت کردن استفاده کنند. با فعال کردن گزینه سوم هم می توانید مشخص کنید که پیام فالور جدید شما در بخش گفتگوها نمایش داده شود.

در بخش های پایین تر می توانید تعیین کنید که چت هایی که محتوای نامناسب دارند حذف شوند یا که تنها به فالوورها اجازه چت را بدهید یا ندهید. برای اینکه فرصت کافی برای پاسخ دادن به چت ها را داشته باشید می توانید تعیین کنید که پیام ها با تاخیر ارسال شوند. حتی می توانید اطلاعیه ای را برای کاربران بنویسید. در نهایت می توانید دکمه ثبت تغییرات را کلیک کنید.

ربات گفتگوی زنده

در این بخش می توانید سوالات متداول کاربران را بر اساس کلیدواژه هایی مشخص کنید و پاسخ آنها را وارد کنید. بعد زا انجام این کار وقتی کاربران در قسمت گفتگوی زنده تایپ می کنند به لیستی از سوالات برخواهند خورد که با انتخاب هر یک از آنها می توانند به پاسخ دسترسی پیدا کنند. این پاسخ ها فقط در صفحه گفتگوی زنده خود کاربر نمایش داده می شود و به بقیه کاربران نشان داده نمی شود.

ربات گفتگوی زنده

ارسال خودکار در گفتگوی زنده هم در فواصل زمانی منظم پیا هایی را در قسمت گفتگوی زنده ارسال می کند. می توانید از این گزینه برای بیان قواین گفتگوی زده خود استفاده کنید یا سایر پیام های مهمی که می خواهید مدام به کاربران نشان داده شوند را وارد کنید.

ایجاد نظرسنجی

در قسمت ایجاد نظرسنجی شما می توانید برای کاربران خود یک نظرسنجی ایجاد کنید. به طور مثال می توانید از آنها نظر خواهی کنید که بازی که برای دفعه بعد می خواهیم استریم کنید چه باشد یا در مورد بازیکن مورد علاقه شان نظرخواهی کنید. برای ایجاد نظر سنجی کافیست که فیلدهای زیر را پر کنید و در نهایت روی دکمه آبی رنگ ایجاد نظرسنجی کلیک کنید.

ایجاد نظرسنجی

آمار

یکی دیگر از بخش هایی که در اینجا باید در مورد آن صحبت کنیم آمار است. در این قسمت شما می توانید اطلاعاتی مانند مجموع بازدید پخش های زنده از ابتدا تا زمان حال و تعداد افراد آنلاین در پخش زنده را مشاهده کنید.

آمار

اشتراک گذاری

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید در بخش اشتراک گذاری شما می توانید لینک استریم خود را مشاهده کنید. این لینک را کپی کنید و در اختیار کاربران قرار دهید تا برای مشاهده استریم به شما ملحق شوند. از کد نمایش هم می توانید در وب سایت یا وبلاگ خود استفاده کنید.

اشتراک گذاری

آموزش استریم در اپارات کامپیوتر با برنامه OBS

بعد از انجام تنظیمات بالا، برای نصب و اجرای برنامه OBS اقدام کنید.

بعد از نصب و باز کردن برنامه برای اولین بار، روز گزینه Cancel کلیک کنید و پنجره Auto-Configuration Wizard را ببندید.

آموزش استریم در اپارات کامپیوتر با برنامه OBS

گزینه Settings را انتخاب کنید.

آموزش استریم در اپارات کامپیوتر با برنامه OBS

از پنل سمت چپ روی Stream کلیک کنید.

آموزش استریم در اپارات کامپیوتر با برنامه OBS

حالا در پنجره زیر از منوی Service گزینه Aparat را انتخاب کنید و از منوی Server گزینه Default را انتخاب کنید.

آموزش استریم در اپارات کامپیوتر با برنامه OBS

 

در بخش Stream Key هم کلید استریمی که در بخش قبل بدست آوردیم را وارد می کنیم و در نهایت روی دکمه Apply کلیک می کنیم.

آموزش استریم در اپارات کامپیوتر با برنامه OBS

آموزش استریم در اپارات کامپیوتر با برنامه OBS

باز هم به پنل سمت چپ بر می گردیم و این بار Output را انتخاب می کنیم. در اینجا Output Mode را روی Advanced  قرار می دهیم.

آموزش استریم در اپارات کامپیوتر با برنامه OBS

در پنجره زیر منوی  Encoder را روی x264 قرار می دهیم و تیک Enforce streaming service encoder settings را از حالت انتخاب خارج می کنیم. Rate Control را روی CBR قرار می دهیم و Bitrate را بر اساس سرعت آپلود اینترنت خود و کیفیت ویدیو آپارات را تنظیم می کنیم. بیت ریت شما باید حداقل ۱۵۰۰Kbps و حداکثر ۶۰۰۰Kbps باشد. اگر از اینترنتی استفاده می کنید که سرعت آپلودش کمتر از ۲ مگابیت در ثانیه است شما نمی توانید استریم کنید.

توجه داشته باشید که باید حداکثر ۷۰ درصد پهنای باند را به استریم اختصاص دهید. برای مثال اگر سرعت آپلود ۳ مگابیت در ثانیه است بیت ریت شما حداکثر ۲۵۰۰Kbps باید باشد.  برای اینکه متوجه شوید که سرعت اینترنت شما چقدر است می توانید از سرویس هایی مانند Speed Test استفاده کنید.

نکته: پیشنهاد خود سایت آپارات برای سرعت آپلود حداقل ۵ مگابیت در ثانیه و فریم ریت ۳۰ فریم در ثانیه و رزولوشن ۷۲۰ پیکسل و بیت ریت ۳۰۰۰ کیلوبیت در ثانیه است. آپارات حد آستانه بیت ریت را ۶۰۰۰ کیلوبیت در ثانیه تعریف کرده است و شما نباید از این مقدار فراتر روید.

Keyframe Interval را روی ۲ بگذارید.

از منوی CPU Usage Present گزینه veryfast را انتخاب کنید.

Profile را روی High بگذارید و در آخر هم در فیلد x264 Options عبارت scenecut=0 را وارد کنید.

آموزش استریم در اپارات کامپیوتر با برنامه OBS

حالا از پنل سمت چپ روی Video کلیک کنید. در اینجا باید بر اساس سرعت اینترنتی که دارید کیفیت ویدیو را تنظیم کنید و در نهایت OK کنید.

نکته: پیشنهاد آپارات برای سرعت آپلود حداقل ۵ مگابیت در ثانیه، رزولوشن ۱۲۸۰×۷۲۰ پیکسل (برای هر دوی Base (Canvas) Resolution و Outpit (Scaled) Resolution) و فریم ریت ۳۰ فریم در ثانیه می باشد.

آموزش استریم در اپارات کامپیوتر با برنامه OBS

اگر به تصویر زیر دقت کنید شما Source و Scene را مشاهده می کنید. چیزی که لازم است بدانید این است که هر Scene می تواند شامل چند Source باشد. با استفاده از گزینه + می توانید Scene جدید اضافه کنید.

آموزش استریم در اپارات کامپیوتر با برنامه OBS

در بخش Source منابع خود را اضافه کنید. این منابع می توانند متن، عکس، فیلم، موسیقی، وبت سایت، و غیره باشند. برای اضافه کردن این منابع روی + کلیک کنید و از منوی باز شده گزینه مد نظر خود را انتخاب کنید.

آموزش استریم در اپارات کامپیوتر با برنامه OBS

برای نمایش صفحه کامپیوتر خود از گزینه Display Capture استفاده کنید اما برای نمایش خروجی کارت کپچر یا وب کم خود از Video Capture Device استفاده کنید.

آموزش استریم در اپارات کامپیوتر با برنامه OBS

در نهایت برای شروع پخش زنده از گزینه Start Streaming استفاده کنید. از سرویس پخش زنده آپارات با موفقیت استفاده کنید و لذت ببرید.

آموزش استریم در اپارات کامپیوتر با برنامه OBS

آموزش استریم آپارات با گوشی

در این قسمت از آموزش امروز لینک 2 دانلودبرای پخش زنده آپارات با موبایل استفاده از برنامه Larix Broadcaster را به شما پیشنهاد می دهیم. حتی اگر به دنبال اموزش استریم در اپارات با گوشی ایفون هستید این برنامه به نیاز شما پاسخ خواهد داد. در ادامه مراحل انجام کار برای گوشی اندروید را توضیح خواهیم داد اما همین تنظیمات را هم می توانید در دستگاه iOS خود استفاده کنید.

بعد از باز کردن برنامه به قسمت Settings بروید و روی Connection کلیک کنید

آموزش استریم آپارات با گوشی

و New Connection را انتخاب کنید.

آموزش استریم آپارات با گوشی

بعد از وارد کردن یک اسم دلخواه در قسمت Name نوبت به وارد کردن URL می رسد. پس به پخش زنده آپارات خود بروید و از تنظیمات پخش آن را کپی کنید. وارد اپلیکیشن شوید و آدرس کپی شده را در فیلد URL پیست کنید.

آموزش استریم آپارات با گوشی

دوباره به بخش زنده آپارات برگردید و این بار Stream Key را کپی کنید. به اپلیکیشن برگردید و بدون قرار دادن فاصله در URL که قبلا وارد کردید یک اسلش / وارد کنید و استریم کی خود را پیست کنید. سپس تنظیمات را Save کنید.

آموزش استریم آپارات با گوشی

بعد از تنظیمات کانکشن حالا نوبت به تنظیم تصویر می رسد. در اپلیکیشن وارد Settings شوید و این بار گزینه Video را انتخاب کنید.

آموزش استریم آپارات با گوشی

در بخش Camera می توانید انتخاب کنید که از دوربین جلوی گوشی استفاده می کنید یا از دوربین پشت.

در بخش Resolution وضوح تصویر خود را مطابق با توضیحاتی که در بالا دادیم وارد کنید.

آموزش استریم آپارات با گوشی

حالا سراغ بخش Encoder Parameters می رویم.

گزینه Bitrate matches resolution رو غیر فعال کنید.

آموزش استریم آپارات با گوشی

گزینه Bitrate باید بین ۱۵۰۰ تا ۶۰۰۰ کیلوبیت در ثانیه باشد. توصیه می شود ۷۰ درصد سرعت آپلود خود را به پخش زنده اختصاص دهید. بیت ریت را باید بر اساس سرعت آپلود اینترنت و وضوح تصویر خود تنظیم کنید. برای اینکه بدانید سرعت آپلود شما چقدر است از سایت Speedtest.net استفاده کنید.

نکته: پیشنهاد آپارات برای سرعت آپلود حداقل ۵ مگابیت در ثانیه، رزولوشن ۱۲۸۰×۷۲۰ پیکسل و انتخاب بیت ریت ۳۰۰۰ کیلو بیت در ثانیه است.

آخرین نکته این بخش  Keyframe Interval است که باید روی ۲ تنظیم کنید.

حالا همه چیز برای استریم ویدیوی شما آماده است. به صفحه اصلی اپلیکیشن بروید و با لمس دایره سفید مرکز – پایین صفحه پخش زنده خود را شروع کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در آموزش استریم در آپارات کامپیوتر و گوشی امروز لینک 2 دانلودما سعی کردیم تمام مراحلی که برای پخش ویدیو در آپارات نیاز دارید را به شما توضیح دهیم. اگر نکته ای وجود دارد که از قلم افتاده است یا نظر یا پیشنهادی دارید می توانید در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا