آموزش

آموزش 6 روش حل مشکل کار نکردن کلیک چپ موس

گاهی با وجود سالم بودن موس 🖱️ کلیک چپ آن از کار می‌افتد. از آنجایی که این بخش از موس کاربرد زیادی در کار کردن با کامپیوتر دارد، می‌تواند موجب تداخل در انجام کارهای شما شود. روش‌هایی برای حل این مشکل وجود دارد. در این مطلب از انزل وببه آموزش ۵ روش حل مشکل کار نکردن کلیک چپ موس می‌پردازیم.

علت و رفع مشکل از کار افتادن کلیک چپ موس در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

?How to Fix Mouse Left-Click Malfunction in Windows

اگر کلیک چپ موس دچار اختلال شود، عملا انجام کار با لپ تاپ و کامپیوتر دشوار و نشدنی می‌شود. استفاده از موس سرعت انجام کارها را بالا می‌برد. به دلیل استفاده زیاد از کلیک چپ موس، ممکن است این دکمه گاهی درست کار نکند و از کار بیفتد. در این مطلب از انزل وبروش‌های رفع کار نکردن کلیک چپ موس را آموزش می‌دهیم.

تنظیم کلیک چپ با کیبورد

برای رفع مشکل کلیک چپ موس نیاز است که موس دیگری در اختیار داشته باشید تا بتوانید روش‌های مختلف را در ویندوز اجرا کنید. اگر موس دیگری ندارید، برای تنظیمات کلیک چپ موس می‌توانید کیبورد را به موس تبدیل کنید.

از منوی Start وارد Control Panel شوید. روی Ease of Access کلیک کنید. سپس روی Ease of Access Center کلیک کنید.

روی Make the mouse easier to use کلیک کنید.

آموزش 5 روش حل مشکل کار نکردن کلیک چپ موس

در بخش Control the mouse with the keyboard، گزینه Turn on Mouse Keys را فعال کنید. سپس با کیبورد می‌توانید نشانگر Mouse را تکان دهید:

۷: بالا و به سمت چپ

۸: بالا

۹: بالا و به سمت راست

۴: چپ

۶: راست

۱: پایین و به سمت چپ

۲: پایین

۳: پایین و به سمت راست

آموزش 5 روش حل مشکل کار نکردن کلیک چپ موس

حال انتخاب کنید که کدام کلیک موس Active button باشد. اگر چپ را انتخاب کردید باید از / استفاده کنید. اگر راست را انتخاب کردید باید از – استفاده کنید و اگر هر دو را انتخاب کردید باید از * استفاده کنید.

حال برای کلیک کردن روی یک آیتم، باید نشانگر موس را روی آن ببرید و سپس / را بگیرید و ۵ را فشار دهید.

برای راست کلیک روی آیتم باید – را بگیرید و ۵ را فشار دهید. برای دابل کلیک / را بگیرید و + را فشار دهید.

برای Drag، آیتم موردنظر را انتخاب کنید و ۰ را فشار دهید. برای Drop، محل موردنظر را انتخاب کنید و . (نقطه) را فشار دهید.

برطرف کردن مشکل کار نکردن کلیک چپ موس با درست کردن User Profile

پیشنهاد می‌شود پیش از هر کاری دستگاه را ری‌استارت کنید. موس خود را روی دستگاهی دیگر تست کنید. سپس موسی دیگر را به کامپیوتر وصل کنید و ویندوز و سیستم را هم از این جهت چک کنید. زیرا ممکن است مشکل از موس باشد. از طرفی هم ممکن است مشکل مربوط به سیستم شما باشد و نه موس! حتی ممکن است مشکل از پورت USB باشد. پس موس را به پورتی دیگر وصل کنید و آن را هم امتحان کنید.

ممکن است علت کار نکردن کلیک چپ موس مربوط به حساب کاربری شما باشد یا مشکلی مربوط به سیستم باشد. در ابتدا باید این مورد را مشخص کنید. پیش از هر کاری سیستم را ری‌استارت کنید شاید مشکل با این کار حل شود. سپس باید حساب کاربری موقتی بسازید تا از کار افتادن کلیک چپ موس را متوجه شوید.

آموزش 5 روش حل مشکل کار نکردن کلیک چپ موس

برای این کار به Settings و سپس Accounts بروید. حال وارد بخش Family and Other Users شوید. سپس روی Add Someone Else to This PC بزنید. در اینجا باید نام کاربری و مشخصات آن را وارد کنید.

حل مشکل کلیک چپ موس با ساخت پروفایل جدید

وارد پروفایل جدید شوید. اگر مشکل کار نکردن کلیک چپ موس حل شده است، یعنی مشکل از حساب کاربری اصلی شما است. سعی کنید اطلاعاتتان را به پروفایل جدید انتقال دهید. به حداقل سه پروفایل نیاز دارید: پروفایل قدیمی، پروفایل جدید و یک پروفایل اضافی.

به پروفایل اضافی خود بروید. File Explorer را باز کنید و مطمئن شوید که امکان مشاهده تمامی فایل‌ها و پوشه‌های پنهان و Protected operating system files را دارید. اگر نمی‌توانید این موارد را ببینید به View و سپس Options بروید. در این بخش نیز به View بروید و تنظیمات را تغییر دهید.

حال به درایو C بروید و وارد پوشه Users شوید. در اینجا پروفایل خراب را پیدا کنید. تمامی فایل‌ها به جز موارد زیر را انتخاب کنید:

Ntuser.dat

Ntuser.dat.log

Ntuser.ini.

همه فایل‌ها را کپی کنید و به آدرس زیر انتقال دهید:

C:Users[پروفایل کاربری جدید]

حال از اکانت قبلی خارج شوید و وارد اکانت جدید شوید. همه چیز را در اینجا چک کنید و اگر تمام اطلاعات وجود داشت و همه چیز خوب بود، اکانت خراب و قدیمی را حذف کنید.

حل مشکل کلیک چپ موس با بررسی Corrupted Windows Data

آموزش 5 روش حل مشکل کار نکردن کلیک چپ موس

اگر کلیک چپ موس کار نمیکند، احتمالا مشکل به خود ویندوز برمی‌گردد. برای تست کردن این مرد باید روی منوی استارت راست کلیک کنید و سپس PowerShell را انتخاب کنید. حال باید System File Checker tool را اجرا کنید. عبارت sfc /scannow را بنویسید و Enter را بزنید. یکی از سه گزینه زیر نمایش داده خواهد شد:

.Windows did not find any integrity violations

.Windows Resource Protection found corrupt files and repaired them

.Windows Resource Protection found corrupt files but was unable to fix some (or all) of them

اگر گزینه آخر برایتان آمد، عبارت DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth را وارد کنید و Enter را بزنید. PowerShell هر گونه فایل خراب شده و مشکل‌دار را دوباره دانلود خواهد کرد. این کار زمانبر است و باید صبر کنید تا انجام شود.

برای یادگیری سایر روش‌های حل این مشکل، به مطلب آموزش حل مشکل غیرفعال شدن و کار نکردن کلیک موس ویندوز مراجعه کنید.

خراب شدن کلیک چپ موس به علت گیر کردن دکمه

ممکن است مشکل خراب شدن کلیک چپ موس به علت گیر کردن دکمه‌های کیبورد باشد. برای این که این مورد را تست کنید کلیدهای Ctrl، Spacebar، Shift و… را فشار دهید زیرا زمانی که یکی از کلیدهای کیبورد فشرده شود، کلیک چپ موس عملکرد متفاوتی خواهد داشت.

اگر Mouse شما خود به خود دابل کلیک می‌کند، خواندن مطلب آموزش حل مشکل کلیک خودکار و دابل کلیک موس را به شما توصیه می‌کنیم.

عمل نکردن کلیک چپ موس به علت درایور خراب

برای رفع مشکل کلیک چپ موس Windows + R را بگیرید. در باکس devmgmt.msc را وارد کنید. Device Manager باز خواهد شد. به Mice and other pointing devices بروید. دکمه فلش به سمت راست کیبورد را فشار دهید تا منو باز شود. سپس روی HID-compliant mouse راست کلیک کنید. حال روی Update driver software کلیک کنید.

آموزش 5 روش حل مشکل کار نکردن کلیک چپ موس

در صفحه بعدی گزینه Search automatically for updated driver software را انتخاب کنید.

آموزش 5 روش حل مشکل کار نکردن کلیک چپ موس

این گونه ویندوز درایور را به صورت خودکار آپدیت خواهد کرد. اگر مشکل حل نشد، دوباره روی HID-compliant mouse در Device Manager راست کلیک کنید و Uninstall را انتخاب کنید.

آموزش 5 روش حل مشکل کار نکردن کلیک چپ موس

سپس موس را از کامپیوتر جدا کنید و آن را ری‌ استارت کنید. زمانی که دستگاه کاملا ری استارت شد، موس را وصل کنید و صبر کنید تا درایور را نصب کند.

مشکل کلیک چپ موس به علت تغییر جای دکمه ها

ممکن است جای دو کلیک عوض شده باشد. در ویندوز ۱۰ به Settings و سپس Devices و به Mouse بروید. در بخش Select your primary button گزینه Left باید فعال باشد. در ویندوز ۷ به Control Panel و سپس Hardware and Sound و Mouse بروید. گزینه Switch primary and secondary buttons نباید تیک خورده باشد.

کار نکردن کلیک چپ موس

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وبنحوه تعمیر کلیک چپ موس و برطرف کردن مشکلات آن را توضیح دادیم. آیا مشکل کلیک چپ موس شما حل شد؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا