آموزش

آموزش 8 روش حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD

ممکن است هارد SSD 💾 جدیدی خریده باشید و بخواهید آن را عوض کنید. اما زمانی که تعویض را انجام دادید دیگر نمی‌توانید ویندوز را روی آن نصب کنید. این مشکل به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه آموزش ۸ روش حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD می‌پردازیم.

رفع مشکل نصب نشدن ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ روی هارد SSD

?What to Do If You Can’t Install Windows on SSD

اگر هارد اس اس دی خود را عوض کرده‌اید و در هنگام نصب ویندوز دچار مشکل می‌شوید، با چند روش می‌توانید این مشکل را حل کنید. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه بررسی روش‌های حل مشکل نصب نشدن ویندوز روی هارد SSD می‌پردازیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

برنامه‌هایی را که در ادامه معرفی می‌شوند، می‌توانید به صورت کامل از سرویس‌های ایرانی دانلود و نصب کنید.

اصلاحات اولیه برای حل مشکل نصب ویندوز ۱۰ روی هارد SSD

برای حل مشکل نصب ویندوز روی SSD در ابتدا باید یک Clean install از تقسیم‌ بندی‌ها و انتخاب اندازه مناسب روی HHD انجام دهید. سپس آن را در SSD شبیه‌سازی کنید. تنها چیزی که باید بررسی شود تعداد بلوک‌های خالی قبل از پارتیشن‌بندی است.

مطمئن شوید که اس اس دی به درستی سر جایش قرار گرفته باشد. همچنین، آخرین نسخه بایوس را برای لپ تاپ خود دانلود و نصب کنید. فرقی ندارد که اس اس دی در کدام اسلات قرار می‌گیرد اما در صورتی که دستگاه شما محل خاصی را برای آن تعیین می‌کند، SSD را در همان مکان نصب کنید.

ویندوز با UEFI عملکرد بهتری دارند. این بخش ممکن است در برخی از دستگاه‌ها خراب شده باشد و نیاز به تعمیر باشد. مطمئن شوید که حالت SATA Operation روی AHCI است.

ویندوز ۱۰ درایور مخصوص SATA controller را ندارد. ابتدا باید درایور مخصوص آن را دانلود کنید. آن را در فلش یا کارت حافظه دیگری از حالت زیپ خارج کنید. سپس زمانی که روی Load Driver کلیک کردید، درایور مناسب را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید فرق بین UEFI ، Legacy Mode و BIOS را بدانید، مطلب بررسی تفاوت UEFI ، BIOS و Legacy Mode را مطالعه کنید.

حل مشکل نصب نشدن ویندوز روی پارتیشن های GPT و MRB

برای حل مشکل GPT در نصب ویندوز ۱۰ و ۸ و نصب نشدن آن روی اس اس دی، می‌توانید دیسک را به دیسک GPT تبدیل کنید. شیوه دیگر این است که UEFI boot mode را خاموش کنید و Legacy boot mode را فعال کنید. برای این کار وارد BIOS شوید. سپس در تب Advance بخش SATA را روی AHCI Mode تنظیم کنید. سپس در صورت وجود گزینه Secure Boot، آن را فعال کنید.

اگر همچنان نمی‌توانید اس اس دی را در Windows Setup مشاهده کنید، CMD را در منوی استارت جستجو کنید و وارد Command Prompt شوید. حال diskpart را تایپ کنید.

آموزش 8 روش حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD

سپس list disk را تایپ کنید.

آموزش 8 روش حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD

حال select disk را با عدد دیسک وارد کنید.

آموزش 8 روش حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD

مطمئن شوید که دیسک انتخابی شما دارای اطلاعات مهمی نباشد در غیر این صورت از آن بکاپ بگیرید، با اینکار تمام اطلاعات شما روی درایو پاک خواهد شد.

حال clean all را وارد کنید و Enter را بزنید.

آموزش 8 روش حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD

در نهایت exit را بزنید تا به صفحه Windows Setup برگردید.

برای یادگیری نصب هارد روی کامپیوتر به مطلب آموزش کامل تصویری نصب هارد یا حافظه SSD در کامپیوتر و لپ تاپ مراجعه کنید.

حل مشکل نشناختن هارد SSD با Windows 10 Media creation tool

برای رفع مشکل نصب نشدن ویندوز روی هارد SSD به سایت Microsoft software بروید. سپس Media creation tool را دانلود و اجرا کنید. روی Create installation media for another PC بزنید.

آموزش 8 روش حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD

سپس زبان، نوع و نسخه ویندوز را انتخاب کنید. به عنوان مثال ۳۲ بیت یا ۶۴ بیت.

مراحل خواسته شده را بروی و در نهایت روی Finish بزنید. Installation media ایجاد شده را به کامپیوتری که کار نمی‌کند، متصل کنید و آن را روشن کنید. سپس زبان و دیگر موارد را در Set up وارد کنید و روی Next بزنید. اگر Set up را مشاهده نمی‌کنید، به معنای آن است که کامپیوتر شما نمی‌تواند از درایور بوت شود. برای تغییر دستورات بوت باید وارد سایت شرکت دستگاه خود شوید و آن را حل کنید.

Repair your computer را انتخاب کنید. در صفحه Choose an option روی Troubleshoot کلیک کنید. Advanced options را انتخاب کنید. روی System Restore بزنید. حال روی Reset this PC بزنید تا ویندوز ۱۰ دوباره نصب شود.

حل مشکل بوت نشدن هارد SSD با آپدیت کردن BIOS

برای رفع مشکل بوت نشدن هارد SSD باید بایوس دستگاه خود را آپدیت کنید. به سایت دستگاه خود بروید و مدل را وارد کنید تا بتوانید نسخه صحیح بایوس را پیدا کنید. سپس روی Download File بزنید تا فایل دانلود شود. وقتی پنجره File Download نمایان شد، روی SAVE بزنید. حال BIOS update utility را اجرا کنید. سپس به بخشی که فایل را دانلود کرده بودید، بروید و روی فایل جدید خود دوبار کلیک کنید. ویندوز ری استارت خواهد شد و بایوس را به روزرسانی خواهد کرد. وقتی آپدیت انجام شد، دستگاه به صورت خودکار ری استارت می‌شود تا تغییرات اعمال شوند.

در حین انجام این کار به چیزی دست نزنید و سیستم را خاموش نکنید.

اگر اس اس دی شما توسط بایوس شناخته نمی‌شود، کابل اتصال اس اس دی را چک کنید یا کابل SATA را تغییر دهید. همچنین می‌توانید آن را به آداپتور USB خارجی وصل کنید. همچنین ممکن است پورت SATA خاموش باشد. در برخی موارد این پورت در System Setup (BIOS) خاموش است و باید به صورت دستی آن را روشن کنید. نکته دیگر است است که درایور را به دستگاه سالم دیگری وصل کنید تا ببینید که اس اس دی سالم است یا نه.

آموزش 8 روش حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD

حل مشکل GPT در نصب ویندوز ۱۰ با تنظیم کردن آن

اگر ویندوز ۱۰ اس اس دی درایو را تشخیص می‌دهد اما شما نمی‌توانید ویندوز ۱۰ را روی آن نصب کنید، ارور Windows cannot be installed to this disk را مشاهده خواهید کرد.

آموزش 8 روش حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD

دیسک انتخاب شده بخشی از تقسیم‌بندی GPT است. برای حل مشکل GPT در نصب ویندوز ۱۰ باید تنظیمات BIOS را تغییر دهید یا دیسک را به MBR تغییر دهید. برای این کار به BIOS settings بروید و UEFI mode را فعال کنید. اگر تنها Legacy boot mode را مشاهده می‌توانید بکنید، SSD را به MBR disk تبدیل کنید. Shift+F10 را بگیرید. سپس Diskpart را وارد کنید. سپس List disk را وارد کنید. Select disk را به همراه شماره دیسک وارد کنید. حال روی Clean Convert MBR بزنید. صبر کنید تا فرایند پردازش انجام شود.

آموزش 8 روش حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD

در نهایت به صفحه Windows installation برگردید و ویندوز ۱۰ را نصب کنید.

حل مشکل نصب ویندوز روی درایو با AOMEI بدون از دست رفتن اطلاعات

برای حل مشکل نشناختن هارد SSD می‌توانید از برنامه AOMEI Partition Assistant Standard  استفاده کنید. با استفاده از این برنامه دیگر نیازی نیست نگران از دست رفتن اطلاعات خود در حین تبدیل دیسک MBR به GPT و برعکس باشید. شما می‌توانید این برنامه را روی کامپیوتری که سالم است و کار می‌کند اجرا کنید و SSD خود را در حالت نصب ویندوز روی هارد دوم، به آن دستگاه وصل کنید.

برنامه را باز کنید. سپس روی SSD راست کلیک کنید و Convert to GPT یا Convert to MBR را با توجه به اس اس دی خود انتخاب کنید.

آموزش 8 روش حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD

سپس آن را تایید کنید و روی Apply بزنید. از این برنامه می‌توانید برای ساخت Bootable media هم استفاده کنید.

آموزش 8 روش حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD

گاهی در حین نصب ویندوز نمی‌توان درایوها را مشاهده کرد. برای حل این مشکل مطلب آموزش رفع مشکل نشان ندادن درایو ها هنگام نصب ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را مطالعه کنید.

نحوه نصب ویندوز روی SSD جدید با EaseUS Partition Master

برای حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD می‌توانید از برنامه EaseUS Partition Master استفاده کنید. با این برنامه می‌توانید به سادگی ویندوز را روی GPT نصب کنید و مشکل ارور Can’t Install Windows on GPT Disk را حل کنید.

حل مشکل نصب نشدن ویندوز روی هارد SSDبا MiniTool

برای حل مشکل نصب نشدن ویندوز روی هارد می‌توانید از MiniTool استفاده کنید. با این برنامه به سادگی می‌توانید ویندوز را روی اس اس دی نصب کنید و مشکلات مربوط به آن را برطرف کنید.

اگر در هنگام نصب ویندوز با ارور Just a Moment رو به رو می‌شوید، مطلب آموزش ۴ روش حل مشکل طولانی شدن نصب ویندوز ۱۰ و پیام Just a Moment را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از لینک 2 دانلودروش‌های حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD را آموزش دادیم. شما از کدام روش برای رفع این مشکل استفاده کردید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا