آموزش

آموزش 8 روش حل مشکل بوت نشدن و نشناختن هارد SSD در ویندوز 10 ، و 8 و 7

اگر هارد SSD جدیدی برای کامپیوتر یا لپ تاپ 💻 خود خریده‌اید اما نمی‌توانید آن را در هنگام نصب ویندوز ، Disk Management یا File Explorer مشاهده کنید علت عدم شناسایی هارد SSD است. در چنین شرایطی با چند روش می‌توانید مشکل بالا نیامدن هارد SSD را برطرف کنید. در این مطلب از لینک 2 دانلودبه آموزش ۸ روش حل مشکل بوت نشدن و نشناختن هارد SSD در ویندوز ۱۰ ، و ۸ و ۷ می‌پردازیم.

آموزش روش مشکل عدم شناسایی هارد SDD در ویندوز

?How to Fix the SSD Not Recognized Error in Windows

اگر با مشکل شناخته نشدن هارد SSD مواجه شده‌اید، با چند راه حل می‌توانید این مورد را برطرف کنید. با توجه به این که برخی از این راه‌حل‌ها مراحل حساسی دارند، باید با دقت آنان را انجام دهید. علاوه بر این، مراحل می‌توانند با توجه به نوع و مدل دستگاه شما کمی متفاوت باشند. در این مطلب از لینک 2 دانلودروش‌های حل مشکل نشناختن هارد SSD را بررسی می‌کنیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

دقت کنید در بسیاری از روش های زیر داده های شما روی هارد SSD از بین خواهد رفت، پس حتما در صورت مهم بودن دیتا روی هارد در سیستمی دیگر از آنها بکاپ بگیرید.

حل مشکل نشناختن هارد SSD در بایوس

برای حل مشکل نشناختن هارد SSD در بایوس، کامپیوتر خود را خاموش کنید. سپس در حین روشن شدن، دکمه F2 یا F11 را پشت سر هم بزنید تا صفحه BIOS نمایان شود. البته این دکمه با توجه به مدل کامپیوتر شما می‌تواند متفاوت باشد. پس بهتر است نوع و مدل کامپیوتر خود را در اینترنت جستجو کنید و دکمه بایوس آن را پیدا کنید.

در این بخش منوی Boot را پیدا کنید. اگر در اینجا توانستید SSD خود را پیدا کنید، روش‌هایی را که در ادامه توضیح می‌دهیم انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است مشکل سخت‌افزاری باشد یا نیاز به تایید اس اس دی در SATA controller settings باشد.

SATA controller سخت‌افزاری است که مادر بورد را به هارد درایو متصل می‌کند. اگر BIOS هارد SSD شما را شناسایی نمی‌کند، باید SATA controller mode را تغییر دهید. اطلاعات این بخش نیز با توجه به مدل دستگاه متفاوت است اما این مراحل تقریبا شبیه به هم هستند.

برای انجام این کار، پس از بالا آمدن بایوس به Storage Options > Serial ATA > SATA Configuration یا موارد مشابه بروید. سپس IDE Compatibility Mode را انتخاب کنید. تغییرات را Save کنید و سیستم را ری استارت کنید.

حل مشکل نصب ویندوز روی هارد SSD با ریست کردن بایوس

SSD باید تنها حافظه‌ای باشد که به Motherboard متصل است. همچنین، اس اس دی باید به پورت SATA 0 در مادر بورد متصل باشد. در غیر این صورت باید آن را ریست کنید.

برای حل مشکل عدم شناسایی هارد SSD کامپیوتر خود را ری استارت کنید و در حین روشن شدن دکمه Shift را نگه دارید. صفحه ذ Advanced troubleshooting options باز خواهد شد. به Troubleshoot > Advanced Options بروید و UEFI Firmware Settings را انتخاب کنید.

حال اجازه دهید سیستم ری استارت شود. در این حین، در Startup منوی Setup را خواهید دید. در این بخش به دنبال دکمه Reset یا موارد مشابه آن بگردید. حال در بخش Configuration، Settings، Options یا موارد مشابه، دکمه فعال شدن Default BIOS را بزنید. سپس روی Yes بزنید. سپس از Advanced Settings خارج شوید و سیستم خود را روشن کنید.

آموزش 8 روش حل مشکل بوت نشدن و نشناختن هارد SSD در ویندوز 10 ، و 8 و 7

اگر شک دارید که هارد کامپیوتر سوخته است یا نه، مطلب بررسی علائم سوختن هارد کامپیوتر و لپ تاپ را مطالعه کنید.

مشکل بوت نشدن هارد SSD با فعال کردن Legacy در بایوس

برای مشکل بوت نشدن هارد SSD با فعال کردن Legacy در بایوس، ابتدا کامپیوتر خود را خاموش کنید. سپس در حین روشن شدن، دکمه مخصوص بایوس را با توجه به مدل کامپیوتر خود پشت سر هم بزنیم. سپس وارد سربرگ Boot شوید. گزینه UEFI/BIOS Boot Mode را با زدن Enter انتخاب کنید. نشانگر را روی Legacy boot mode ببرید و Enter را بزنید. حال از BIOS خارج شوید و سیستم خود را روشن کنید.

آموزش 8 روش حل مشکل بوت نشدن و نشناختن هارد SSD در ویندوز 10 ، و 8 و 7

برای یادگیری نحوه نصب هارد اس اس دی در کامپیوتر، مطلب آموزش کامل تصویری نصب هارد یا حافظه SSD در کامپیوتر و لپ تاپ را مطالعه کنید.

حل مشکل هارد SSD با Disk Management

برای حل مشکل عدم شناسایی هارد SSD روی منوی استارت بزنید. سپس Disk Management را جستجو کنید. روی آن راست کلیک کنید و Run as administrator را بزنید. SSD موردنظر را پیدا کنید و روی آن راست کلیک کنید. Initialize Disk را انتخاب کنید. در پنجره Initialize Disk روی SSD موردنظر کلیک کنید و تقسیم‌بندی را انجام دهید. Ok را بزنید. پس از انجام این فرایند به پنجره Disk Management برگردید. روی SSD Volume راست کلیک کنید و New Simple Volume را انتخاب کنید. حال مراحل خواسته شده را انجام دهید. پس از آن سیستم خود را ری استارت کنید. حال می‌توانید در File Explorer آن را مشاهده کنید.

آموزش 8 روش حل مشکل بوت نشدن و نشناختن هارد SSD در ویندوز 10 ، و 8 و 7

شیوه دیگر این است که Win+R را بگیرید و در کارد diskmgmt.msc را وارد کنید. سپس Enter را بزنید. در فهرست اس اس دی درایو خود را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید. سپس روی آن راست کلیک کنید و Initialize Disk را انتخاب کنید. بین Bootable (MBR) یا Storage Device (GPT) انتخاب کنید و OK را بزنید. روی اندازه HDD اس اس دی خود راست کلیک کنید و New Simple Volume را انتخاب کنید. فضای موردنیاز را انتخاب کنید. در پنجره Format Partition گزینه NTFS را انتخاب کنید. سپس مراحل خواسته شده را انجام دهید.

حل مشکل شناخته نشدن هارد SSD با به روزرسانی Storage Controller Drivers

برای رفع مشکل نشناختن هارد SSD به این روش، از منوی Start  به Device Manager بروید. سپس Storage controllers را پیدا کنید و روی آن راست کلیک کنید. حال Update driver را انتخاب کنید و روی Search automatically for updated driver software بزنید. صبر کنید تا فراِیند به روزرسانی انجام شود. سپس سیستم خود را ری استارت کنید. پس از روشن شدن کامپیوتر به File Explorer  بروید و هارد اس اس دی را چک کنید.

آموزش 8 روش حل مشکل بوت نشدن و نشناختن هارد SSD در ویندوز 10 ، و 8 و 7

حل مشکل نخواندن هارد SSD با Windows Memory Diagnostic

برای حل مشکل بالا نیامدن هارد SSD به این شیوه، به منوی استارت بروید و Windows Memory Diagnostic را جستجو کنید. سپس روی راست کلیک کنید و Run as administrator را بزنید. تمامی کارهایی را که داشتید انجام می‌دادید، ذخیره کنید. سپس در پنجره باز شده روی Restart now and check for problems (recommended) بزنید. صبر کنید فرایند تست انجام شود. سپس کامپیوتر روشن خواهد شد. به Disk Management یا File Explorer بروید و SSD را چک کنید.

آموزش 8 روش حل مشکل بوت نشدن و نشناختن هارد SSD در ویندوز 10 ، و 8 و 7

رفع مشکل بوت نشدن ویندوز روی SSD با Drive Letter

برای رفع مشکل بوت نشدن ویندوز روی SSD با Drive Letter، در منوی استارت Disk Management را جستجو کنید. روی ان راست کلیک کنید و  Run as administrator را بزنید. روی SSD خود راست کلیک کنید و Change Drive Letter and Paths را انتخاب کنید. اگر Drive Letter وجود ندارد، روی Add بزنید و اگر وجود دارد روی Change بزنید. از منوی باز شده، روی Drive Letter جدید بزنید و Ok را انتخاب کنید و تا تغییرات انجام شوند. سپس سیستم را ری استارت کنید.

برای انجام تست سلامت هارد دیسک، مطلب ۱۵ روش تست سرعت و سلامت هارد دیسک لپ تاپ و کامپیوتر را مطالعه کنید.

حل مشکل نخواندن هارد SSD با حذف System Reserved partition

پیش از انجام این کار از تمامی داده‌های خود بکاپ بگیرید. برای حل مشکل نخواندن هارد SSD با حذف System Reserved partition، دکمه Windows Key + X را فشار دهید و Disk Management را انتخاب کنید.

آموزش 8 روش حل مشکل بوت نشدن و نشناختن هارد SSD در ویندوز 10 ، و 8 و 7

تقسیم‌بندی System Reserved را روی هارد درایو قدیم پیدا کنید. سپس آن را حذف کنید. اگر این روش جواب نداد، باید هارد درایو را فرمت کنید. برای این کار روی هارد درایو راست کلیک کنید و Format را انتخاب کنید. سپس مراحل خواسته شده را انجام دهید.

آموزش 8 روش حل مشکل بوت نشدن و نشناختن هارد SSD در ویندوز 10 ، و 8 و 7

روش‌های دیگری مانند آپدیت کردن BIOS، نصب دوباره ویندوز ۱۰، امتحان کردن هارد روی سیستم دیگر هم برای حل این مشکل وجود دارند که مراحل حساسی دارند. در نتیجه، بهتر است انجام این روش‌ها را به دست متخصص این زمینه بسپارید.

اگر ویندوز شما هارد اکسترنال را شناسایی نمی کند، برای حل این مشکل مطلب حل مشکل بالا نیامدن و عدم شناسایی هارد اکسترنال در ویندوز ۷، ۸ و ۱۰ را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از لینک 2 دانلودروش‌های حل مشکل نشناختن هارد SSD در بایوس و ویندوز را آموزش دادیم. شما با کدام یک از این روش‌ها موفق به حل این مشکل شدید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا