آموزش

با 12 روش مختلف، انواع تبلیغات ویدئویی را انجام دهیم

استفاده از تبلیغات ویدئویی را می‌توان یک معاملۀ سه‌سرسود دانست؛ مردم محتواهای ویدئویی را ترجیح می‌دهند، شرکت‌ها در ویدئو می‌توانند خلاقیت بیشتری برای معرفی خود به خرج دهند و موتورهای جست‌وجو نیز به ویدئو علاقه‌مند هستند. پس جای تعجب نیست که امروزه تبلیغات ویدئویی به یک ابزار مهم در حوزۀ تبلیغات و بازاریابی تبدیل شده‌ است.

اما وقتی صحبت از اجرای این نوع تبلیغ می‌شود، اولین سؤالی که در ذهن کسب‌وکارها شکل می‌گیرد این است که چگونه تبلیغ کنیم. نمی‌توان تنها یک ویدئو ساخت و آن را به هر شکلی منتشر کرد. باید در اولین قدم، با انتخاب‌های خود در بین انواع تبلیغات ویدئویی آشنا شویم. سپس روش یا روش‌های مناسب آگهی خود را انتخاب کنیم. در این پست تصمیم داریم به بررسی انواع تبلیغات ویدئویی بپردازیم.

انواع تبلیغات ویدئویی
برای تبلیغات ویدئویی می‌توانید از پلتفرم‌های مختلف مثل فیلیمو، آپارات، یوتیوب و… استفاده کنید. هریک از آن‌ها، روش‌های مختلفی را پیش روی شما قرار می‌دهند. این روش‌ها با توجه به قابلیت‌هایی که هر پلتفرم دارد ممکن است با هم تفاوت داشته باشند. انواع تبلیغات ویدئویی آن‌ها را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

تبلیغات خطی
تبلیغات خطی
 در طول پخش محتوای ویدئویی دیده می‌شوند. آن‌ها با توقف ویدئوی اصلی پخش می‌شوند و اصولاً از مدت‌زمانی بین ۷ تا ۳۰ ثانیه برخوردار هستند. پلتفرم‌ها، تبلیغات خطی را به دو شیوه اجرا می‌کنند: در برخی از آن‌ها آگهی قابل رد کردن و در برخی دیگر غیرقابل رد ‌کردن است. این نوع تبلیغات، به سه شکل مختلف در پلتفرم پخش‌کننده قرار می‌گیرند:

  1. تبلیغات قبل از پخش (Pre Roll)
    تبلیغات قبل از پخش، در همان ابتدا و قبل از آغاز ویدئوی اصلی مشاهده می‌شوند. در کشور ما این روش بازدهی خوبی دارد و از محبوبیت زیادی برخوردار است. بیننده، قبل از دیدن برنامۀ مورد علاقۀ خود، با ذهنی آماده آگهی را می‎بیند. حتی اگر این آگهی، قابلیت ردکردن داشته باشد، باز هم در اغلب مواقع، نام برند در ذهن فرد ثبت می‌شود.
  2. تبلیغات در حین پخش (Mid Roll)
    این نوع تبلیغ در حین پخش ویدئو دیده می‌شود. درواقع ویدئوی اصلی در میانه متوقف می‌شود و بعد از پخش آگهی، مجدداً ادامه پیدا می‌کند. این تبلیغات، بازدید زیادی می‌گیرند؛ چون کاربران تمایل دارند ادامۀ برنامۀ خود را ببینند. اما درعین‌حال می‌توان آن‌ها را آزاردهنده نیز دانست.
  3. تبلیغات انتهای پخش (Post Roll)
    این تبلیغات، بعد از اتمام ویدئو پخش می‌شوند. ممکن است آن‌ها بازدید کمی دریافت کنند؛ چون غالباً بیننده‌ها بعد از به‌پایان‌رسیدن برنامه، انگیزه‌ای برای دیدن آگهی تبلیغاتی ندارند. اما بزرگ‌ترین مزیت تبلیغات Post Roll، این است که می‌توانید کال‌تواکشن مناسبی در آگهی خود قرار دهید. درصورتی‌که مخاطب را به‌سمت ویدئوهای دیگر خود هدایت کنید، میزان اینگیجمت خود را افزایش خواهید داد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر از تبلیغات ویدیویی وارد لینک زیر شوید.

https://blog.sabavision.com/ads/video

تبلیغات غیرخطی
تبلیغات غیرخطی نیز در طول ویدئو و در داخل پخش‌کنندۀ ویدئو نمایش داده می‌شوند. با این ‌تفاوت که اجرای آن‌ها هم‌زمان با ویدئوی اصلی خواهد بود. این تبلیغات قابل کلیک هستند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها، کاربر را به صفحۀ فرود دلخواه خود هدایت کنید. تبلیغات غیرخطی در انواع مختلف قابل اجرا هستند:

  1. تبلیغات هم‌پوشانی (Overlay Ads)
    در تبلیغات هم‌پوشانی، آگهی کسب‌وکار در قالب کادر مستطیلی‌شکل روی صفحۀ پخش ویدئو نشان داده می‌شود. از این روش، اصولاً برای یادآوری نام برند یا محصول در حین پخش محتوا استفاده می‌کنند. این تبلیغات ممکن است زیرنویس یا اطلاعات درج‌شده در محتوا را بپوشانند و کمی برای مخاطب آزاردهنده باشند.
  2. تبلیغات غیرهم‌پوشانی (Non-Overlay Ads)
    تبلیغات غیرهم‌پوشانی نیز در پلتفرم‌ پخش‌کننده و هم‌زمان با محتوای اصلی دیده می‌شوند. نقطۀ مثبت آن‌ها این است که به‌صورت کادر کوچک در گوشۀ صفحه هستند و هیچ بخشی از ویدئو را مسدود نمی‌کنند. از این روش می‌توانید برای دعوت مخاطب به تعامل با برند یا دیدن سایر ویدئوها استفاده کنید.
  3. video marketing
  4. تبلیغات هنگام توقف (Puase Ads)
    درتبلیغات Puase، وقتی کاربر ویدئوی خود را متوقف می‌کند، آگهی برند را می‌بیند. درصورتی‌که او روی آگهی‌ کلیک کند، به صفحۀ فرود یا صفحۀ پخش تیزر آن برند هدایت می‌شود. در این نوع تبلیغ، احتمال اینکه کاربر به‌اشتباه روی آگهی کلیک کرده باشد زیاد است، اما می‌توانید اطمینان داشته باشید که به لیدهای باکیفیتی دست پیدا می‌کنید.

تبلیغات Out stream
تبلیغاتOutStream  را مانند روش‌های قبل، در طول ویدئو یا داخل پلتفرم پخش‌کننده نخواهید دید. در این نوع تبلیغات، آگهی کسب‌وکار در سایت‌های مختلف، بین محتواهای متنی و… دیده می‌شود. این ویدئوها بی‌صدا هستند و کاربر با کلیک روی آن‌ها به صفحۀ فرود کسب‌وکار هدایت می‌شود. انواع مختلف آن به‌صورت زیر هستند:

  1. تبلیغات در بین محتوا (In-Content Ads)
    در این روش، تبلیغ ویدئویی در بین پاراگراف‌های محتوا و در جایی که مخاطب بیشترین مشارکت را دارد ظاهر می‌شود. تبلیغات ویدئویی درون‌محتوایی، عملکرد و بازدهی خوبی برای کسب‌وکار به دنبال دارند.
  2. تبلیغات در هر اسلاید (In-Slide Ads)
    در این روش، آگهی در کنار صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود. در طول بازۀ زمانی که کاربر صفحه را پیمایش می‌کند، این تبلیغ به‌طور ثابت قابل مشاهده خواهد بود.

تبلیغات ویدئویی درون‌برنامه‌ای موبایل
گاهی نیز تبلیغات ویدئویی در درون برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل نمایش داده می‌شوند. درواقع کاربر، آگهی را به‌صورت تمام‌صفحه یا در قسمت مشخصی از برنامه‌ها می‌بیند. تبلیغات ویدئویی درون‌برنامه‌ای را می‌توان به شیوه‌های زیر اجرا کرد:

  1. تبلیغات ویدئویی جایزه‌ای (Rewarded Video Ad)
    در برخی از برنامه‌ها، اشخاص می‌توانند با مشاهدۀ آگهی، امتیاز یا جایزه دریافت کنند. کاربر با این‌ کار با میل خود تبلیغ را تماشا می‌کند و برای باقی فعالیت‌های خود در برنامه، اعتبار جمع‌آوری می‌کند. این روش برای دریافت نصب اپلیکیشن بسیار کاربردی خواهد بود.
  2. تبلیغات ویدئویی همسان (Native Video ads)
    در تبلیغات ویدئویی همسان، آگهی از لحاظ فرمت و ساختار شبیه به قالب برنامه‌ای است که در آن منتشر می‌شود. درصورتی‌که این تبلیغات در اپلیکیشن‌ها به‌خوبی اجرا شوند، به تجربۀ کاربر آسیب نمی‌زنند و نتایج خوبی در پی خواهند داشت.
  3. تبلیغات ویدئویی بینابینی (Interstitial Video Ad)

تبلیغات ویدئویی بینابینی، فقط به اپلیکیشن‌ها اختصاص ندارد. این تبلیغات در بین فعالیت‌های کاربر نمایش داده می‌شوند. وقتی کاربر در یک سایت در حال جابه‌جایی بین صفحات است یا در حال تغییر سطح در یک بازی است، ویدئوی تبلیغ به‌صورت پاپ‌آپ در صفحه ظاهر می‌شود. در این نوع تبلیغ باید بسیار مواظب بود که تجربۀ کاربری بدی برای مخاطب رقم نخورد.

تبلیغات ویدئویی شبکه‌های اجتماعی
تبلیغات ویدئویی شبکه‌های اجتماعی، در قالب پست یا استوری انجام می‌شود. پخش آن‌ها توسط اینفلوئنسرها، پیج‌ها یا پلتفرم خود رسانۀ اجتماعی صورت می‌گیرد. اجازه بدهید شیوۀ انجام آن را هم بررسی کنیم:

  1. تبلیغات ویدئویی در اکسپلور (Social Media Video Ads)
    شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر و تیک‌تاک، ویدئوی تبلیغ کسب‌وکارها را در بخش اکسپلور و صفحۀ فید کاربران نمایش می‌دهند. متأسفانه در ایران، استفاده از پلتفرم‌های خود این شبکه‌‌ها امکان‌پذیر نیست. اما با رعایت نکات مهمی مثل هشتگ‌گذاری مناسب، استفاده از محتوای تعاملی، آپلود محتوا در زمان مناسب و… می‌توانید در بخش اکسپلور یا در بین هشتگ‌های پربازدید دیده شوید.

 

همان‌طور که گفته شد، ممکن است پلتفرم‌ها با توجه به قابلیت‌های خود، راه‌حل‌های اختصاصی نیز برای ارائه داشته باشند. برای مثال آپارات و یوتیوب می‌توانند ویدئوی تبلیغ را در فهرست‌های پیشنهادی کاربران قرار دهند. وقتی کاربر عبارت یا کلمه‌ای را جست‌وجو می‌کند، پیشنهادهایی از موتور جست‌وجوی پلتفرم دریافت می‌کند. هنگام تماشای محتوا نیز در کنار صفحۀ خود فهرستی از ویدئوهای پیشنهادی را می‌بیند. ویدئوهای تبلیغاتی می‎توانند در این لیست‌ها جای بگیرند و کاربر را به تماشا ترغیب کنند.

با این حساب، می‌توان گفت تنوع و سبک‌های زیادی برای تبلیغات ویدئویی وجود دارد، اما از کدام شیوه باید برای کسب‌وکار خود استفاده کرد؟

از چه نوع تبلیغات ویدئویی استفاده کنیم؟
حال که با انواع تبلیغات ویدئویی آشنا شدیم، بهتر است به سؤال اول خود یعنی چگونه تبلیغ کنیم برگردیم. تجربه نشان می‌دهد که برای دستیابی به نتیجۀ بهتر در کمپین‌های خود، باید هوشمندانه از ترکیب انواع مختلف تبلیغات ویدئویی استفاده کنید.

برای اینکه‌ بدانید چه ترکیبی از آن‌ها را در استراتژی تبلیغات ویدئویی خود بگنجانید، لازم است ابتدا وضعیت برخی موارد را مشخص کنید. به میزان بودجه، هدف، مدت‌زمان و سبک محتوای تیزر خود فکر کنید. کدام‌یک از شیوه‌های ذکرشده، با وجود این شرایط به شما در رسیدن به نتیجۀ دلخواه کمک بیشتری می‌کنند. برای مثال، اگر به دنبال افزایش ترافیک سایت یا صفحۀ فرود خود هستید، روش‌هایی که بتوان مشتری را به آن هدایت کرد مناسب خواهد بود.

در این مسیر لازم است با هریک از پلتفرم‌ها تعامل جداگانه داشته باشید و شیوه‌های مختلف آن‌ها را بررسی کنید. البته استفاده از خدمات آژانس‌های حرفه‌ای مثل صباویژن، از این اصطکاک و سردرگمی تا حد زیادی می‌کاهد؛ چون آن‌ها سبد کاملی از انواع تبلیغات ویدئویی را ارائه می‌دهند و تجربۀ زیادی در این زمینه دارند. آژانس‌ تبلیغاتی صباویژن، تجربۀ عمیقی درزمینۀ ساخت، مدیریت و نشر تبلیغات ویدئویی دارد. بنابراین اگر هنوز برای دسترسی به مخاطبان خود با تبلیغات ویدئویی سؤال دارید، می‌توانید از تخصص تیم این آژانس استفاده کنید.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و لینک 2 دانلودهیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا